زیان سرمایه‌گذار بخش خصوصی ناشی از عملکرد جزیره‌ای دستگاه‌های حوزه زیارت است
کد خبر: 3778179
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳
معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی خراسان رضوی:

زیان سرمایه‌گذار بخش خصوصی ناشی از عملکرد جزیره‌ای دستگاه‌های حوزه زیارت است

گروه فرهنگی - معاون سرمایه‌گذاری و تأمین منابع سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: متأسفانه به‌ واسطه عدم‌هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی و جزیره‌ای عمل کردن تعدادی از این دستگاه‌های مرتبط با زائر و زیارت منجر می‌شود که برخی از آن‌ها به ‌صورت مستقل با زمین و پروانه‌های ساخت رایگان در این حوزه ورود پیدا می‌کنند.

زیان سرمایه‌گذار بخش خصوصی ناشی از عملکرد جزیره‌ای دستگاه‌های حوزه زیارت استبه گزارش ایکنا خراسان رضوی احمد دیناری صبح امروز در سمینار تخصصی «سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری شهر مشهد» که در پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی برگزار شد، در رابطه با وضعیت گردشگری استان اظهار کرد: برخی از دوستان کارشناس به‌دنبال افزایش ماندگاری گردشگران در مشهد هستند؛ این درحالی است که باید به‌جای افزایش اقامت گردشگر، به‌دنبال افزایش تکرار سفر گردشگر به مشهد باشیم؛ بنابراین تلاش برای تکرار سفر گردشگر اهمیت بیشتری دارد.

وی افزود: نیاز است برخی مواقع به صحبت‌ها و دیدگاه‌های سرمایه‌دار توجه داشت. در واقع شرایط کشور به‌ طور مطلوب مهیا نیست تا سرمایه‌گذار بتواند تغییر چشمگیری در حوزه گردشگری ایجاد کند. یکی از شاخص‌های اصلی سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری، جذب سرمایه‌گذاران و ایجاد اشتعال پایدار در خراسان‌رضوی است چرا که تنها حوزه ماندگار که نیاز به آب، برق و یکسری از زیرساخت‌های دیگر ندارد، صنعت گردشگری است.

90 درصد تأسیسات گردشگری استان در مشهد متمرکز است
دیناری ادامه داد: درحال حاضر استان، دارای 2227 تأسیسات گردشگری بوده که بیش از ۹۰ درصد این تأسیسات در شهر مشهد متمرکز است که نشانگر تمرکزگرایی صرف است. البته توجه به این نکته که مشهد دارای فرصت گردشگری خاص «حرم امام رضا» است، اهمیت زیادی در جذب این سرمایه‌‎ها دارد؛ بنابراین حرم امام رضا(ع) جاذبه اصلی گردشگری است که ماهیت بین‌المللی دارد.

معاون سرمایه‌گذاری و تأمین منابع سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: رویکرد سازمان میراث فرهنگی استان، تمرکززدایی سرمایه‌گذاری ها در حوزه گردشگری است تا بخشی از این سرمایه‌‌ها به شهرستان‌های دیگر چون نیشابور، سبزوار، تربت‌جام و تربت‎حیدریه تزریق شود. در حقیقت قابلیت این شهرستان‌ها در حوزه گردشگری بالاست.

نیمی از واحدهای اقامتی کشور در مشهد مستقر است
وی با بیان اینکه ۲۵ نوع تأسیسات گردشگری و حدود ۲۰۰۰ واحد گردشگری در مشهد وجود دارد، تصریح کرد: وجود این میزان از تأسیسات و واحدهای گردشگری در مشهد هم مثبت و هم منفی است. این تعداد از واحدهای گردشگری در مشهد، شهر را شاخص می‌کند به این جهت که نیمی از واحدهای اقامتی ایران و ۵۰ درصد از هتل‌آپارتمان‌های کشور در مشهد قرار دارد. بعد از مشهد، اردبیل و تهران در جایگاه دوم و سوم هستند.

دیناری اظهار کرد: از سویی دیگر تمرکز این حجم از تأسیسات گردشگری در مشهد منفی است چراکه سرمایه‌گذاران تنها تلاش کردند واحد اقامتی در شهر بسازند. این درحالی است که بایستی برای اقامت گردشگران برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود. متأسفانه به‌ واسطه عدم ‌هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی و جزیره‌ای عمل کردن تعدادی از این دستگاه‌های مرتبط با زائر و زیارت منجر می‌شود که برخی از آن‌ها به‌صورت مستقل با زمین و پروانه‌های ساخت رایگان در این حوزه ورود پیدا می‌کنند. این اتفاق منجر به زیان‌رسی بخش خصوصی می‌شود.

معاون سرمایه‌گذاری و تأمین منابع سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: سازمان میراث فرهنگی استان برای ایجاد تأسیسات گردشگری به‌صورت ماهانه تنها 5 پروانه ساخت برای بخش خصوصی صادر می‌کند. در واقع یکی از مشکلات ما عدم ‌واگذاری زائرسراهای دولتی است. همچنین تعدادی از واحدهای گردشگری به ‌صورت غیرمجاز در پیرامون حرم فعالیت دارند که متولی این واحدها، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیست بلکه دستگاه‌های دیگر است. زمانی که برخی از این دستگاه‌های اجرایی عملکردی اینگونه دارند، نقشه راهی در سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه اگر واحدهای اقامتی پیرامون مشهد را حذف کنیم، شهرداری مشهد ورشکسته خواهد شد، توضیح داد: در واقع این واحدهای اقامتی درآمد پایدار به‌همراه دارند که فرصتی برای مدیریت شهری ایجاد می‌کند؛ بنابراین بایستی از حوزه‌های خصوصی حمایت کرد. در شهرهای دیگر از کشور چون شیراز، شهرداری ها در مقاطعی از حوزه خصوصی حمایت کرده و یکسری از مالیات‌ها و هزینه‌ها را حذف کرد. به نظر می رسد نیاز است تا شورای شهر مشهد نیز سیستمی تشویقی برای تأسیسات گردشگری این شهر در نظر گیرد.

بهره‌برداری از 290 پروژه گردشگری با هزینه 8 هزار میلیارد تومان در خراسان رضوی تا سال 1404
دیناری گفت: بیش از 290 پروژه‌ در حال ساخت در حوزه گردشگری با حجم سرمایه‌گذاری بیش از ۸ هزار میلیارد تومان در استان در دست اجرا و برنامه ریزی است که منجر به ایجاد بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ شغل در خراسان رضوی خواهد شد. براساس پیش‌بینی‌ها 290 پروژه گردشگری تا سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری خواهد رسید. نکته قابل توجه این است که ۷۵ درصد این پروژه‌ها در شهر مشهد است. همین امر نشانگر این است که سرمایه‌گذاران آرام‌آرام به سمت سرمایه‌گذاری در شهرستان‌ها گرایش پیدا کرده اند.

معاون سرمایه‌گذاری و تأمین منابع سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی بیان کرد: با برنامه‌ریزی‌های مناسب دولت، میزان سرمایه‌گذاری در شهرستان‌ها و روستاها افزایش یافته که این مساله نشانگر رقم خوردن اتفاقات خوبی است چراکه منجر به جلوگیری از مهاجرت‌های معکوس می‌شود و توزیع متوازن سرمایه‌گذاری در استان را به ‌همراه خواهد داشت. در حال حاضر ۳۵ هزار نفر به‌ صورت مستقیم در حوزه تأسیسات گردشگری فعالیت می‌کنند و ۹۰ هزار نفر نیز به شکلی غیرمستقیم در این حوزه فعالند.

وی با اشاره به فعالیت‌های سازمان میراث فرهنگی در استان افزود: اعتباری که سازمان میراث فرهنگی برای سرمایه‌گذاری در حوزه اشتغال روستایی در نظر گرفته، ۱۴ میلیارد تومان است که بیشتر آن در حوزه اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی هزینه شده است. تسهیلات در این زمینه در شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر ۶ درصد و روستاهایی که در مناطق مرزی هستند، ۴ درصد است. تاکنون ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از این اعتبارات پرداخت شده که منجر به ایجاد شغل شده است. تا پایان سال جاری صددرصد تعهد میراث گردشگری، یعنی پرداخت ۱۴ میلیارد تومان نیز عملی خواهد شد.

معاون سرمایه‌گذاری و تأمین منابع سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: در حوزه سرمایه‌گذاری گردشگری تسهیلاتی برای بخش خصوصی در نظر گرفته شده است؛ از آنجا که سازمان میراث با بانک‌ها توافقاتی دارد، برای پروژه‌های کلانی که دارای ۲۰ درصد توسعه فیزیکی باشند، تسهیلات 4 درصدی ارائه می‌دهد. همچنین در قالب سامانه بهین‌یاب، به سرمایه‌گذاران یارانه پرداخت می‌شود. از سویی دیگر یکسری کمک‌های فنی و اعتباری ارائه می‌شود که سهم آن ۱۵ میلیارد تومان به‌ صورت تخصیصی و یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به صورت پرداختی است.

دیناری با بیان اینکه بیشترین سرمایه‌گذاری‌ گردشگری در مشهد در حوزه واحدهای اقامتی بوده، گفت: اما در شهرستان‌ها بیشتر سرمیاه گذاری ها در زمینه تأسیسات چون مجتمع‌های گردشگری، سفره‌خانه‌های سنتی و اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی است. امروز درخواست برای سرمایه‌گذاری بیشتر شده است. برای نمونه در چند سال اخیر هتل‌آپارتمان‌دارهای مشهدی به‌ دلیل افزایش قیمت‌ها و تغییر نوع گردشگران عرب که وارد مشهد می‌شوند، درخواست تغییر به هتل دارند تا بتوانند تعداد اتاق‌های خود را افزایش داده و هزینه‌ها را کنترل کنند. در واقع تغییر شرایط بازار منجر به تغییر نوع سرمایه‌گذاری‌ها خواهد بود.

دیناری با اشاره به بحث تم‌پارک‌ها ادامه داد: تم‌پارک‌ها از موضوعات بسیار اساسی در زمینه گردشگری است که متأسفانه تنها در پارک مینیاتوری مشهد ایجاد شده است؛ این در حالی است که یکی از اصول جهانی ایجاد تم‌پارک‌ها، ساخت آن‌ها در خارج از شهر است.

انتهای پیام

captcha