جایگزینی تمدن توحیدی به جای تمدن غرب؛ رسالت فعالان قرآنی در دانشگاه
کد خبر: 3778678
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۱
حجت‌الاسلام مصطفی رستمی بیان کرد:

جایگزینی تمدن توحیدی به جای تمدن غرب؛ رسالت فعالان قرآنی در دانشگاه

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه فرهنگ غربی نتوانسته خلأهای ایجاد شده را پاسخ دهد، گفت: تکلیفی که برای امثال ما به عنوان خادمان حوزه فرهنگ و دین در فضای دانشگاهی با این هدف‌گذاری نهاد شده است یک تکلیف سنگین و البته دست‌یافتنی است.

وظیفه فعالان قرآنی بخش دانشگاهی در عرصه جایگزینی تمدن توحیدی به جای تمدن غرب

به گزارش خبرنگار ایکنا، هفتادمین جلسه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها بعدازظهر امروز، 15 دی‌ماه، در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد.

در بخشی از این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، در سخنانی با بیان اینکه اگر بخواهیم ارزشمندترین دارایی عالم و آفریده عالم را ارزیابی کنیم، به ثقل اکبر و ثقل اصغر یعنی قرآن و عترت می‌رسیم، گفت: بی‌تردید زمانی که از امری به عنوان ثقل اکبر یا قرآن یاد می‌شود افرادی که افتخار خدمت در آن عرصه را داشته‌اند، از ارزشمندترین نعمت‌ها برخودار بوده و در راستای ارتقای ارزشمندترین نعمت تلاش کرده‌اند.

وی با بیان اینکه اشراف امت پیامبر(ص) دو دسته هستند، افزود: یک دسته از آنها حاملان قرآن هستند، تلاش‌هایی که در مسیر دست‌گیری از بندگان خداوند و مخاطبان قرآن برای متصل کردن آن‌ها به این حبل الهی صورت گرفته است، جزء ارزشمندترین تلاش‌هاست.

رستمی به خلأهای موجود در تمدن غرب اشاره و تصریح کرد: نکته عجیب در این مسیر این است که جوامع غربی در طی کردن مسیرهای مبتنی بر پاسخ‌گویی به نیازها بازمانده‌‌اند و به تعبیر اندیشمندان درجه اول‌شان، نظام لیبرال دموکراسی نتوانست خلأهای در زندگی بشر را برطرف کند، لذا باید دنبال طرح جایگزین باشیم.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اظهار کرد: آن پیامی که می‌تواند این خلأها را پر کند، قطعاً پیام قرآن است. مقام معظم رهبری در هفته‌های اخیر نشستی با رؤسای برخی از اندیشکده‌ها داشتند. معظم‌له آنجا بحث زوال تمدنی غرب را مطرح و اعلام کردند که بدون تردید تمدن غرب روبه افول است و نشانه‌های آن نیز ظاهر شده است. عوارض این تمدن محصولاتی مانند «ترامپ» است. نظایر این محصولات هم فراوان هستند. این تمدن به واسطه ناتوانی در پاسخ دادن به نیازهای بشر در همه ابعاد در حال افول است.

رستمی با اشاره به تأکید هشت سال پیش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه زبان فارسی باید زبان اول علم دنیا شود، گفت: در حال حاضر زبان فارسی به سرعت در حال نزدیک شدن به زبان‌های اول است. در حالی که دو سال قبل زبان فارسی رتبه 35 را در استنادات بین‌المللی را داشت، در سال گذشته به رتبه 15 رسیده است. اعلام شده است که به راحتی توان رسیدن به رتبه هشتم وجود دارد. اکنون اگر بخواهیم زبان هشتم را به زبان اول برسانیم آرزویی قابل دسترسی است.

وی همچنین به نظر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه جایگزینی تمدن توحیدی اسلامی به جای تمدن غرب دست‌یافتنی‌تر از موارد دیگر است، گفت: این مسئله تکلیفی برای امثال ما به عنوان خادمان حوزه فرهنگ و دین در فضای دانشگاهی است و این هدف‌گذاری تکلیفی سنگین و دست‌نایافتنی است. در این عرصه‌ها تلاش‌های زیادی شده است؛ امثال شهید «کاظمی آشتیانی» و شهدای هسته‌ای تلاش‌های‌شان در این راستا بوده و به موفقیت هم رسیده‌اند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه با بیان اینکه دانشمندان ایرانی در عرصه‌هایی موفق بوده‌اند که زمانی حتی نزدیک شدن به آن عرصه‌ها هم قابل تصور نبود، گفت: زمانی قابل باور نبود که ایران در «نانو»، «بایو»، «ماهواره»، «هسته‌ای» و ...به توانمندی برسد، اما بدون تکیه به دیگران بلکه با کارشکنی و تحریم‌ها به این نتایج رسیدند.

رستمی در ادامه صحبت‌های خود در این جلسه با بیان اینکه مقام معظم رهبری در این زمینه تکلیفی سنگین، اما قابل دست‌یابی را محول کرده‌اند، اظهار کرد: تکلیفی که محول شده است این است که بتوانیم تمدن جایگزین تمدن غرب را رقم بزنیم. از سوی دیگر جریان نظام سلطه هم ساکت ننشسته و در قالب‌های مختلف از سیاسی تا اقتصادی و اجتماعی و از همه مهم‌تر فرهنگی کارشکنی کرده و سخت‌ترین هجمه‌ها را بر علیه جامعه نشان داده است.

وی تأکید کرد: آنچه باطل‌السحر این حرکت‌هاست این است که دست جوانان را در دست معارف اصیل و مبتنی بر فطرت این جوان‌ها قرار دهیم. یکی از مهم‌ترین این معارف قرآن کریم است که توفیق خدمت در این عرصه به ما داده شده است. باید تلاش کنیم تا موفقیت‌های روزافزون رقم زده شود.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با تأکید بر اینکه کارهای موفق بسیار زیادی انجام شده است و از طرف دیگر کارهای انجام نشده بسیاری هم باقیمانده است، گفت: لازم می‌دانم از زحمات و اقدامات انجام شده برای برگزاری جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان قدردانی کنم. تلاش‌هایی صورت گرفته نصاب بهتری نسبت به فعالیت‌های انجام شده ثبت شده است. اگر ارزیابی صورت بگیرد تقریباً هر سال شاهد این رشد هستیم.

وی با بیان اینکه جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان پرمخاطب‌ترین جشنواره دانشگاهی است، گفت: امسال 330 هزار نفر در این جشنواره حضور داشته‌اند که از تلاش‌های صورت‌گرفته برای رسیدن به این رقم قدردانی می‌کنم. خوشحال هستم که مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی میزبان دوره جدید این جشنواره در سال آینده خواهد بود. خوشبختانه دانشگاه آزاد در دوره جدید رویکردهای فرهنگی را جدی‌تر دنبال می‌کند. هرچند این دانشگاه از گذشته یکی از پایه‌های ثابت برنامه‌های فرهنگی و مذهبی بوده است. مطمئن هستیم اهتمام و جدیتی که در دانشگاه آزاد وجود دارد نصاب‌های بالاتری را رقم خواهد خورد و شاهد گسترش مخاطب خواهیم بود تا فضای دانشگاه به واسطه این حضور قرآنی‌تر شود.

انتهای پیام

captcha