تلاش فکری حوز‌ه‌های علمیه هم‌پای انقلاب برای اثبات کارآمدی دین
کد خبر: 3778761
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸
چهل‌سالگی انقلاب؛ از آرمان تا واقعیت/ حجت‌الاسلام تویسرکانی بیان کرد:

تلاش فکری حوز‌ه‌های علمیه هم‌پای انقلاب برای اثبات کارآمدی دین

گروه سیاسی ــ نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج اثبات توانمندی دین برای حضور در عرصه‌های گوناگون زندگی بشر را بنیانی‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی خواند و گفت: حوزه‌های علمیه امروز با حوزه‌های علمیه 40 سال پیش تفاوت‌های فراوانی پیدا کرده‌اند. این جفا به این نهاد و مراجع معظم تقلید است که برخی بگویند حوزه قدمی برنداشته و کار خاصی نکرده است.

انقلاب اسلامی در آستانه چهل‌سالگی قرار دارد و این فرصت مناسبی است که مسیر این حرکت چهل ساله به مثابه یک حرکت تکاملی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، امنیتی و ... و در شاخص‌های مختلف واکاوی شود.

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی حضور فعال دین در عرصه‌‌های سیاسی و اجتماعی و خارج شدن دین از انزوای دوره قبل از انقلاب اسلامی و آشکار شدن کارآمدی دین در عرصه حکومتداری و تداوم آن است.

دستاوردهای کلان انقلاب اسلامی بر پایه دین حاصل شده است

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا تویسرکانی، نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین، در گفت‌وگو با خبرنگاران ایکنا درباره نقش انقلاب اسلامی در شکوفا کردن ظرفیت‌های سیاسی و اجتماعی دین به ویژه در حوزه حکمرانی و اداره کشور گفت: انقلاب اسلامی دستاوردهای متنوع و فراوانی در عرصه‌های فکری، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، منطقه‌ای و بین‌المللی دارد. یکی از آنها و شاید بنیانی‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی اثبات توانمندی دین برای حضور در عرصه‌های گوناگون زندگی بشر است؛ در واقع سایر دستاوردهای کلان انقلاب اسلامی مانند مردم‌سالاری، آزادی، استقلال و عدالت با نگاه و رویکرد دینی و بر پایه آموزه‌های وحیانی و قرآنی بنا شده است.

وی ادامه داد: از سال‌ها پیش دو تفکر درباره دین در میان متدینان وجود داشته که یکی معتقد به دین حداقلی است و بحث جدایی دین از سیاست را مطرح می‌کند و دین را مسئله‌ای شخصی و فردی می‌داند و تفکر دوم به دین حداکثری اعتقاد دارد و بر توانمندی و کارآیی دین در همه حوزه‌های مربوط به زندگی مادی و معنوی بشر تأکید می‌کند و این دو تفکر هنوز در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها با هم چالش دارند.

دین حداکثری؛ مبنای انقلاب اسلامی

تویسرکانی با بیان اینکه مبنای انقلاب اسلامی دین حداکثری بود، گفت: این بدان معنا بود که عرصه‌ای از عرصه‌های زندگی بشر را نمی‌توان یافت که دین برای آن کلیات، اصول، مبانی و برنامه‌ای نداشته باشد. دشمنان انقلاب اسلامی هم طی این چهل سال تلاش ویژه‌ای برای تقویت نظریه دین حداقلی و اثبات ناکارآمدی دین برای اداره کلان جامعه انجام دادند و تمام برنامه‌های آنها برای ناکام گذاردن جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به آرمان‌ها و اهداف عالی انقلاب شاید در همین نکته نهفته باشد تا نظریه دین حداکثری را ابطال کنند که در این امر ناکام ماندند.

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج اظهار کرد: البته همچنان اندیشمندان، فرهیختگان، حوزویان و دانشگاهیان باید تلاش روشنگرانه انجام دهند و نهضت روشنگری در راستای تبیین ابعاد مختلف مسئله دین حداکثری و ابطال دین حداقلی ایجاد کنند. البته در کنار این تلاش فکری، تلاش‌های عملی نیز باید انجام شود تا در صحنه عمل مردم توانمندی و کارآمدی دین و آثار حضور دین در عرصه‌‌های مختلف در زندگی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را به طور ملموس مشاهده کنند و از عمق وجود نقش دین را در تأمین عزت، استقلال، پیشرفت و رفاه کشور باور کنند و ما در این دو عرصه نظری و عملی نیازمند کار جهادی هستیم.

تویسرکانی درباره نقش حوزه‌های علمیه در این کار جهادی و ضرورت توجه بیشتر این نهاد به اقدامات علمی عمیق در راستای تبیین توانمندی دین برای جامعه گفت: حوزه‌های علمیه امروز با حوزه‌های علمیه 40 سال پیش تفاوت‌های فراوانی پیدا کرده‌اند. این جفا به حوزه‌های علمیه و مراجع معظم تقلید است که برخی بگویند حوزه قدمی برنداشته و کار خاصی نکرده است. امروز حوزه‌های علمیه به لحاظ سیستم‌های آموزشی، مراکز مطالعاتی و تحقیق و پژوهش درباره مسائل مستحدثه و روز آن قدر تلاش کرده که شاید بتوان به جرئت گفت که هزاران جلد کتاب را در این چهل سال اندیشمندان حوزوی در موضوعات اجتماعی و سیاسی روز  منتشر کرده‌اند.

وی یادآور شد: اینکه این تلاش‌های فکری و علمی تا چه حد تحقق یافته و همه نیازهای روز جامعه از سوی حوزه مورد توجه قرار گرفته به آسیب‌شناسی و تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورز نیاز دارد تا خلأها و نیازها شناسایی شود، اما به اعتقاد من حوزه‌های علمیه پا به پای انقلاب تلاش و حرکت کرده‌اند.

عملیات روانی دشمن در چهل سالگی انقلاب ناشی از افزایش قدرت الهام‌بخشی انقلاب اسلامی است

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین درباره تمرکز دشمن بر تخریب نظام در چهل سالگی آن و القای تفکر ناکارآمدی دین در اداره کشور به ویژه طی همین سال‌های اخیر و در کنار آن اقدام رهبر معظم انقلاب در مطرح کردن فراخوان تکمیل و اصلاح الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برای 50 سال آینده به مثابه الگویی برگرفته از متن آموزه‌های دینی گفت: با تحلیل حوادث امروز در دنیا، وضعیت ایران، وضعیت منطقه و جهان و ارائه یک تحلیل و فراتحلیل گفتمانی می‌توان به روشنی یافت که در این چهل سال روز به روز تفکر مبتنی بر دین تقویت شده و انقلاب اسلامی با همین تفکر سنگرهای زیادی را فتح کرده و از آن سو دشمنان انقلاب در مسیر افول و زوال قرار گرفته‌اند.

تویسرکانی بیان کرد: وضعیت امروز آمریکا و اروپا از هر نظر این پیام را می‌دهد که انسان‌ها در اقصی نقاط جهان تشنه پیام دین هستند. لذا تهاجم فرهنگی و عملیات روانی علیه انقلاب اسلامی و چهل‌سالگی آن و تلاش برای ناکارآمد جلوه دادن نظام جمهوری اسلامی ایران در واقع از باب وحشت و ترس آنها از سقوط خودشان و افزایش اثرگذاری و الهام‌بخشی انقلاب اسلامی در منطقه و جهان است.

وی ابراز کرد: از این منظر ضروری است تصویر واقعی ملت ایران و انقلاب اسلامی از یک‌ سو و تصویر واقعی دشمنان انقلاب از سوی دیگر به روشنی برای مردم تبیین شود که متأسفانه در این عرصه مقداری کوتاهی شده است. البته این اقدام رهبر معظم انقلاب را می‌توان در جهت تصویرگری قدرت و توان ملت ایران، انقلاب اسلامی و حکومت دینی برای حرکت جامعه به سمت پیشرفت و تمدن‌سازی و داشتن برنامه طولانی‌مدت تحلیل و ارزیابی کرد که لازم است اندیشمندان و فرهیختگان با ورود به این عرصه به پالایش و غنی کردن این سند مهم و بنیانی برای آینده کشور کمک کنند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha