بالندگی و نشاط حوزه‌های علمیه علنی شود
کد خبر: 3778858
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵

بالندگی و نشاط حوزه‌های علمیه علنی شود

گروه اجتماعی - امام جمعه قزوین گفت: گویا رشد، بالندگی و نشاط حوزه علنی نیست اما باید اذعان کرد رشد، توسعه کمی و کیفی حوزه با گذشته قابل قیاس نیست.

به گزارش ایکنا از قزوین، به نقل از مهر، آئین اختتامیه سومین جشنواره علامه حلی ویژه تجلیل از پژوهشگران جوان حوزه های علمیه خواهران و برادران استان قزوین امروز 16 دی ماه با حضور آیت الله عابدینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین، حجت الاسلام ابراهیمی رئیس حوزه علمیه قزوین و جمعی از طلاب و روحانیون در سالن تبلیغات اسلامی قزوین برگزار شد.
آیت الله عابدینی در این مراسم گفت: در شرایط کنونی ضرورت دارد در مسیر بسیج معنوی و علمی گام اساسی برداریم و همانگونه که در زمینه تهاجم سخت دشمن رخت جنگ پوشیدیم و دشمن را شکست دادیم در عرصه فرهنگی هم باید قوی عمل کنیم.
وی افزود: درجنگ نرم باید حوزه های علمیه به صورت جدی آماده فعالیت باشند و برای مقابله با آن برنامه ریزی کنند.
نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین تصریح کرد: در عرصه فرهنگی، علمی و معنوی باید در آماده باش کامل باشیم و به عنوان مرکز ام القرای اسلامی بدانیم خیزش معنوی در جهان به رهبری ایران اسلامی آغاز شده و ادامه دارد.
وی یادآورشد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شاید بزرگترین تجمع ما برپایی نماز جماعت به امامت آیت الله مفتح بود که آن زمان بیش از ۵۰ هزار نفر جمعیت شرکت کردنداما امروز به لطف الهی و اقتدار ایران اسلامی، طالب دین زیاد است و باید یادمان باشد و مقایسه کنیم کجا بودیم و امروز به کجا رسیدیم.
امام جمعه قزوین گفت: باید ‌بسیج علمی، فرهنگی، دینی بر اساس پژوهش و تحقیق را جدی بگیریم.

نقد حوزه علمیه در تریبون نمازجمعه منطقی نبود

آیت الله عابدینی در ادامه به انتقاد مطرح شده از حوزه علمیه اشاره و اظهار کرد: اظهاراتی که در مورد حوزه علمیه قم از روی دلسوزی مطرح شد بود و اگر باور کنیم که نمی خواستند آن را تضعیف کنند باید گفت جایش در خطبه های نماز جمعه نبود.
وی بیان کرد: گویا حوزه رشد، بالندگی و نشاط حوزه علنی نیست اما باید اذعان کرد رشد، توسعه کمی و کیفی حوزه با گذشته قابل قیاس نیست.
عابدینی اظهار کرد: وقتی امروز یک طلبه جوان ۱۰ کتاب نگارش کرده نشان می دهد این رشد در حوزه بخوبی اتفاق افتاده واگر منصف باشیم متوجه می شویم این وضعیت در گذشته نبود.

رشد کیفی و کمی حوزه های علمی قابل مقایسه با گذشته نیست

وی بیان کرد: تالیفاتی که امروز در حوزه صورت می گیرد بسیار ارزشمند است، البته شاید دلالی علم هم یک جایی دیده شود اما بزرگانی داریم که هر روز چیزی از آنها یاد می گیریم و از نظر علمی برخی کارها مانند آخوند خراسانی داریم که باید به آن توجه کنیم و خود را تنقیس نکنیم.
امام جمعه قزوین اظهارداشت: البته جای نقد مشخص است و نقد حوزه نباید در تریبون نماز جمعه صورت گیرد، در نقد باید منصف باشیم و هم قوت و هم عیب را بگوییم در غیر این صورت عیب جویی است.
در جشنواره علامه حلی قزوین تعداد ۲۷ تحقیق پایانی، ۲ جلد کتاب و ۲۶۸ مقاله و دو پایان نامه و در مجموع ۲۷۱ اثر ارائه شد که در پایان به ۲۰ نفر برگزیده جوایزی اهدا شد.
انتهای پیام

captcha