‌۸۰ محفل به‌مناسبت ۴۰ سالگی انقلاب برپا می‌شود/ از لزوم توجه به ایام فاطمیه(س) تا بهره‌مندی از قاریان خردسال
کد خبر: 3779147
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵
گزارش ایکنا از نشست هماهنگی اجرای محافل قرآنی در استان مرکزی؛

‌۸۰ محفل به‌مناسبت ۴۰ سالگی انقلاب برپا می‌شود/ از لزوم توجه به ایام فاطمیه(س) تا بهره‌مندی از قاریان خردسال

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ برپایی ۸۰ محفل قرآنی و بهره‌مندی از حداکثر ظرفیت استان در این محافل برای اعزام قرآنیان به شهر‌ها و روستا‌ها از جمله برنامه‌هایی است که در نشست «هماهنگی اجرای محافل قرآنی استان مرکزی» به آن اشاره شد.

برگزاری 80 محفل بمناسبت 40 سالگی انقلاب/ از لزوم توجه به ایام فاطمیه(س) تا استفاده از قاریان خردسال

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، نشست هماهنگی اجرای ۸۰ محفل قرآنی استان مرکزی به منظور گرامیداشت ۴۰امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی عصر روز گذشته، ۱۶ دی‌ماه با حضور حجت‌الاسلام قربان‌پور، مدیر‌کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی، حجت‌الاسلام شفیعی، دبیر کمیته قرآن ستاد دهه فجر استان، حجت‌الاسلام نعمت‌الله سرلکیان، رئیس اداره تبلیغات اسلامی اراک و جمعی از پیشکسوتان و جامعه قرآنی شهرستان اراک در اداره تبلیغات اسلامی این شهرستان برگزار شد.
این جلسه با تلاوت مجید جیریایی آغاز شد و پس از گپ‌وگفت اولیه حجت‌الاسلام صفر قربان‌پور، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی گفت: برنامه‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن با قید مکان و زمان به دبیرخانه کمیته قرآن ستاد اعلام می‌شود و جمع‌بندی‌ها در استان صورت می‌گیرد اما در حوزه شهرستان‌ها مداخله نمی‌کنیم و بهتر است با توجه به موقعیت مکانی، شهرستان‌ها خودشان در مورد برگزاری محافل تصمیم‌گیرنده باشند.
وی با اشاره به اینکه گروه‌های داوطلب آمادگی خود برای برگزاری محافل قرآنی را اعلام کنند‌، اظهار کرد: ما سعی داریم از ظرفیت‌های استان نهایت استفاده برده شود، اگر گروه‌ها اعلام آمادگی کنند‌ متناسب با درخواست شهرستان‌ها از آنان استفاده می‌شود.

برگزاری 80 محفل بمناسبت 40 سالگی انقلاب/ از لزوم توجه به ایام فاطمیه(س) تا استفاده از قاریان خردسال

بیان شاخص‌های سبک زندگی قرآنی
‌قربان‌پور بر لزوم تمرکز بر مباحث قرآنی تأکید کرد و افزود: قرآن مفاهیم بسیار کاربردی‌ای دارد که می‌توان روی آنان تمرکز کرد، سبک زندگی قرآنی دارای شاخصه‌های متنوعی است که هر کدام از آنان می‌تواند محور محافل باشد.
وی افزود: اگر موضوعات مطروحه در محافل قرآنی از دیدگاه قرآن تحلیل شود مخاطب جذب می‌شود، برای جذب افراد لازم است از منابع ‌و افراد مختلف و تأثیرگذار استفاده شود‌ لذا ‌در محافل از سخنرانی طولانی‌مدت استفاده نشود، اگر مفاهیم قرآن به مدت حداکثر ۱۰ دقیقه برای مستمعین بیان شود تأثیر اجتماعی خود را دارد.
‌قربان‌پور ادامه‌ داد: قاری می‌تواند خود مفاهیم آیاتی که تلاوت می‌کند را بیان کند تا مردم علاوه بر شنیدن صوت قرآن با معنای آن نیز آشنا شوند و همچنین باید از قبل برنامه‌ریزی ‌شود.

رشد 4 برابری محافل قرآنی در استان مرکزی
حجت‌الاسلام محمدرضا شفیعی، دبیر کمیته قرآن ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی استان مرکزی، در ادامه از اجرای برنامه‌های خاص ویژه ۴۰ سالگی انقلاب خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی جهت اجرای هرچه باشکوه‌تر ایام‌الله دهه فجر از ابتدای نیمه دوم سال جاری با حضور رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم کشور کلید خورد، سال‌های گذشته محافل قرآنی در قالب ۲۴ محفل شهری و روستایی خلاصه می‌شد که امسال تعداد برنامه‌ها به ۸۰ محفل رسیده است.

برگزاری 80 محفل بمناسبت 40 سالگی انقلاب/ از لزوم توجه به ایام فاطمیه(س) تا استفاده از قاریان خردسال
وی با اشاره به اینکه از ۸۰ محفل پیشنهادی ۴۰ محفل روستایی و ۴۰ محفل شهری است، اظهار کرد: علاوه بر محافل یاد شده ۴۰ کرسی تلاوت نیز از اواخر دی‌ماه تا اواخر بهمن‌ماه برگزار می‌شود. محافل شهری در ۳۳ شهر هر شهر یکی و در شهرهای اراک، خمین و ساوه تعداد بیشتری از محافل برگزار می‌شود.
این مقام مسئول مهلت اعلام زمان و مکان محافل قرآنی را ۲۵ دی‌ماه اعلام کرد و افزود: برنامه‌ریزی شده از حداکثر ظرفیت قرآنی استان در این محافل استفاده شود، برای اعزام قرآنیان به شهرها و روستاها گروه‌هایی متشکل از قاری، حافظ، مجری باید انتخاب شوند و در برخی از روزهای دهه فجر ترافیک برنامه وجود دارد که با برنامه‌ریزی باید رفع شود.
شفیعی با بیان این نکته که برای ۹ شهرستان اعتباری بالغ بر هر شهرستان ۳ میلیون و پانصد هزار تومان و برای سه شهرستان با محافل بیشتر ۴ میلیون و پانصد هزار تومان در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: برای ادامه فعالیت‌های قرآنی در این ایام از ظرفیت شهرداری‌ها و دهیاری‌ها هم استفاده می‌شود.

انتقاد از تلاوت صرف در محافل قرآنی
ابوطالب شهسواری، رئیس مجمع قرآنیان اراک از نحوه برگزاری محافل قرآنی به صرف تلاوت تنها انتقاد کرد و گفت: برای جذب مخاطب در محافل قرآنی باید سلیقه مخاطب در این حوزه را لحاظ کرد، درست است که خود قرآن و تلاوت به زبان عربی جذاب است اما اگر فردی معنای آن را متوجه نشود شاید برایش جذابیتی نداشته باشد.

برگزاری 80 محفل بمناسبت 40 سالگی انقلاب/ از لزوم توجه به ایام فاطمیه(س) تا استفاده از قاریان خردسال
وی افزود: به نظر می‌رسد باید در کنار تلاوت قرآن و ارائه محفوظات توسط حافظان که لازمه هر محفلی است از بیان نکات مفاهیمی غفلت نشود. اجرای تواشیح با اشعار فارسی برگرفته شده از معانی قرآن به جذب مخاطب کمک می‌کند، اگر تلاوت‌ها همان عربی بدون تشریح فارسی باشد، تأثیرگذار نیست. ۴۰ سال است که محافل بدین شکل تکراری در حال برگزاری است و تفاوتی با دهه‌های قبل ندارد. با هم‌فکری و حضور افراد خلاق می‌توان برنامه‌هایی برای استان تعریف کرد، مجمع قرآنیان اراک آمادگی خود برای همکاری با کمیته قرآن ستاد دهه فجر اراک را اعلام می‌کند.

لزوم ارائه برنامه‌های جذاب
عبدالرضا هدایتی، قاری و فعال قرآنی اراک هم در این جلسه با اشاره به اینکه با توجه به ظرفیت شهرستان و بودجه تعریف شده باید برنامه‌ریزی کرد، گفت: استفاده از اولویت‌ها و ظرفیت‌ها لازم اس و همچنین استفاده از اشعار قرآنی ‌متناسب با ایام دهه فجر می‌تواند در برنامه‌ها لحاظ شود.
وی اظهار کرد: اگر رویکرد محافل قرآنی همچون گذشته تنها با حضور قاری و حافظ انجام شود تکراری است برای حضور مردم در محافل قرآنی باید خلاق بود. بیان مفاهیم قرآن توسط حافظ یا قاری پسندیده است و می‌تواند در جذب کمک کند، استفاده از موسیقی‌های مناسب با ایام دهه فجر، ایام فاطمیه و محافل قرآنی در مورد پسند واقع شدن برنامه تأثیر‌گذار است.
هدایتی به تلفیق محافل قرآنی با بیان خاطرات پیشکسوتان قرآنی از دوران دفاع مقدس اشاره و بیان کرد: محتوا‌بخشی به برنامه‌ها نباید نادیده‌ گرفته شود. قاری می‌تواند در بخشی از زمان خاطرات جذاب خود را بیان کند که این مهم مغفول مانده است. در جامعه قرآنی افراد متخصص در حوزه‌های مختلف وجود دارند که حضور آنان در جمع تأثیرگذار است. جای شعرخوانی قرآنی در محافل خالی است و برای جذب باید روش را تغییر دهیم، اجرای تواشیح دارای پارامترهایی است که باید رعایت شود اما می‌توان از اشعار تلفیقی عربی و فارسی یا اشعار فارسی قرآنی استفاده کرد.

تیم‌های قرآنی؛ جریان‌ساز برنامه‌ها
حمید قاسمی، مجری قرآنی استان مرکزی‌ با تأکید بر اینکه تیم‌های قرآنی می‌توانند جریان‌ساز برنامه‌های قرآنی در استان باشند، گفت: محوریت کارها باید ۴۰سالگی انقلاب باشد، تیم‌های اعزامی به شهرستان‌ها باید متشکل از قاری، حافظ، مجری و گروه تواشیح باشند.

برگزاری 80 محفل بمناسبت 40 سالگی انقلاب/ از لزوم توجه به ایام فاطمیه(س) تا استفاده از قاریان خردسال
وی اظهار کرد: باید ظرفیت‌ها را شناخته و مورد بهره‌برداری قرار داد، ظرفیت‌های داخلی‌ای داریم که به صورت عمد یا غیر‌عمد مغفول مانده است. ‌در اجرای برنامه‌های قرآنی همچون محافل تجلیل از پیشکسوتان قرآنی فراموش نشود، به‌ویژه در روستاها از کدخدای قرآنی، معلم قرآنی مدرسه، روحانی قرآنی تجلیل شود، بنابراین برنامه‌ریزی‌ها باید زودتر انجام شود تا بتوان هدفمند حرکت کرد.

لزوم توجه به ایام شهادت حضرت زهرا(س)
قاسمی پیشنهاد داد: محفل انس با قرآن با توجه به تقارن شهادت حضرت زهرا‌(س) به محفل انس با قرآن و عترت آمیخته شده و در بنرها ذکر شود، پشت‌زمینه تبلیغات تیره و بیان‌گر ایام شهادت ایشان باشد. مساجد مخاطب خاص خود را دارد و اغلب میانسالان شرکت دارند و برنامه‌های محافل باید در کنار ادبیات و محتوای خاص باشد. استفاده از راوی و شاعر آیینی به جذب و تأثیرگذاری محافل کمک می‌کند لذا جامعه قرآنی کمک می‌کنند تا در کنار هم محافلی باشکوه برگزار شود.

برگزاری 80 محفل بمناسبت 40 سالگی انقلاب/ از لزوم توجه به ایام فاطمیه(س) تا استفاده از قاریان خردسال

تأکید بر استفاده از قاریان و حافظان نوجوان و خردسال
حسین محمدی‌هزاوه، مدیرعامل اتحادیه مدغم استان مرکزی نیز بر لزوم استفاده از قاریان و حافظان نوجوان و خردسال تأکید کرد و افزود: مفاهیم جذاب قرآنی توسط قاری یا مفسر بیان شود، استفاده کاربردی از مفاهیم در زندگی به جذب مردم کمک می‌کند. همه تلاش می‌کنند تا محفلی خوب و باشکوه برگزار شود، حافظان و قاریان تا حدی بر معانی قرآن تسلط دارند اگر این قاری و حافظ خردسال باشد بسیار پسندیده است.

جواد مختاری، مجری قرآنی نیز در این جلسه گفت: مفاهیم قرآنی باید با ‌شیوا و شیرین بیان شود، انتخاب محتوا در این امر بسیار ضروری است چراکه در قرآن نکاتی وجود دارد که برای مردم کاربردی و اثرگذار است.

استفاده از اساتید تفسیر در محافل
وی ادامه داد: نکاتی که در قرآن آمده است فراتر از آنست که بیان می‌شود، نکات قرآن امیدوارکننده بوده و مردم باید با آن آشنا شوند.‌ محافل باید با محوریت انقلاب دهه فجر ایام فاطمیه برگزار شود، بهتر است محتوای آیات به سمت مباحث اقتصادی رود که مردم قدری از مشکلات فکری و ذهنی رها شده و فکر کنند برای مقابله با آن قرآن چه دستوری می‌دهد. استفاده از اساتید تفسیر و مهمان‌های خاص برای برخی برنامه‌ها ضروری است.

برگزاری 80 محفل بمناسبت 40 سالگی انقلاب/ از لزوم توجه به ایام فاطمیه(س) تا استفاده از قاریان خردسال
محمد‌کاظم ربیعی، مسؤل دارالقرآن شرکت خطوط لوله و نفت منطقه مرکزی نیز گفت: محافل قرآنی در مناطقی که تشنه‌تر هستند برگزار شود، ممکن است اگر محفلی در مرکز شهر برگزار شود کیفیتی نداشته باشد اما اگر در مساجد و مناطق حاشیه‌نشین برگزار شود قطعاً استقبال بهتری می‌شود، همچنین در چینش و انتخاب افراد دقت شود.
وی ادامه ‌داد: انتظار بر این است محافل پربارتر و باشکوه‌تر برگزار شود اما هنوز مشخص نیست استفاده از ظرفیت حداکثری ملاک است یا سطح کیفیت. به نظر می‌رسد تا جایی که به کیفیت ضربه و خدشه‌ای وارد نشود از ظرفیت نوجوانان و قاریان جوان‌‌تر استفاده شود، استفاده از لوازم سمعی بصری در محافل توصیه می‌شود.
مجید جیریایی، قاری ملی هم گفت: آیات تلاوت شده می‌تواند توسط خود قاری یا حافظ تشریح شود، قطعاً مستمعین از حافظان سؤالاتی دارند و آنان علاوه‌ بر قرائت آیه می‌توانند معنای آن را ذکر کنند. سرپرست‌های گروه‌ها باید نسبت هماهنگ کردن برنامه‌ها حساسیت لازم را داشته باشند.
انتهای پیام

captcha