«مفت‌خور» خواندن حوزه نشانه فتنه‌ای جدید است/ نحوه هزینه بودجه حوزه خواهران
کد خبر: 3779758
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۴
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران تشریح کرد:

«مفت‌خور» خواندن حوزه نشانه فتنه‌ای جدید است/ نحوه هزینه بودجه حوزه خواهران

گروه حوزه‌های علمیه ــ حجت‌الاسلام بهجت‌پور با بیان اینکه حوزه خواهران با اشاره به مأموریت‌هایی که پس از انقلاب برعهده حوزه علمیه نهاد شد، اظهار کرد: با وجود اینکه متوسط دریافتی کارمندان 750 هزار و اساتید 450 هزار تومان است، مفت‌خور و بی‌خاصیت خواندن حوزه علمیه مقدمه فتنه‌ای جدید برای سال 98 است.

«مفت‌خور» خواندن حوزه نشانه فتنه‌ای جدید است/ 258 میلیارد تومان؛ بودجه حوزه خواهرانحجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور، مدیر حوزه علمیه خواهران، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به حواشی ایجادشده در مورد بودجه حوزه گفت: حوزه علمیه هیچ علاقه‌ای به طرح و اخذ بودجه دولتی نداشته و ندارد و اگر می‌شد این نیاز به سمت دولت کشیده نمی‌شد خیلی مطلوب‌تر بود، اما چند اتفاق باعث شده تا به ناچار جریان به این سمت سوق یابد.

وی افزود: نخستین اتفاق این بود که حوزه چند مأموریت را در راستای انقلاب و به دلیل ماهیت اسلامی بودن آن پذیرفت که بودجه‌های حوزه پیش از انقلاب به‌تن‌هایی کفاف انجام این نقش‌ها را نداشت. به دنبال انقلاب اسلامی و افزایش انتظارات نیاز شد تا حجم بسیار زیادتری از طلاب تربیت شده و به مراکز مختلف اعزام شوند. این مسئله نقش‌های زیادتری برای حوزه در کشور تعریف کرد.

مدیر حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: حوزه علمیه همواره در کنار نظام به مثابه یک یار وفادار بوده و ظرفیت قابل قبولی از طلاب را در حمایت و امتداد انقلاب به کار گرفته است.

بهجت‌پور اضافه کرد: به صورت طبیعی این مسئولیت‌ها نیاز‌های مالی بیشتری را متوجه حوزه کرد تا هم بتواند نیاز‌های سخت‌افزاری و هم نرم‌افزاری خود را برآورده کند؛ مطلب دیگر این است که حوزه دستگاهی بوده که همیشه از دل‌های پاک و آماده ملت مؤمن و اهل وجوهات و خیرات بهره می‌برده است، ولی به ویژه در سال‌های اخیر در این بخش هم با مشکلاتی مواجه هستیم.

صاحب تفسیر تنزیلی قرآن کریم با اشاره به فشار جنگ هشت‌ساله، هزینه‌های بازسازی و تحریم‌ها، اظهار کرد: این موارد و مسائل بعد از آن سبب شد تا فشار اقتصادی بر مردم بیشتر شده و قدرت مالی آنان کمتر شود. در این شرائط کسانی که باید حمایت مالی از حوزه می‌کردند قدرت و توان لازم را ندارند؛ امروز همه با تورم و خط فقر و مشکلات زندگی مردم آشنا هستیم و مسائل پیش‌بینی نشده زیادی بر زندگی مردم بار شده است.

وی با بیان اینکه کاهش اشتغال و کاهش علاقه به فرزندآوری و ... ناشی از مشکلات مالی است تصریح کرد: در چنین شرائطی حوزه علمیه نمی‌تواند به اندازه قبل از انقلاب هم از حمایت مالی مردم استفاده کند، بنابراین به صورت طبیعی تمایل به استفاده از بودجه دولتی افزایش می‌یابد. با وجود اینکه علاقه‌ای به استفاده از آن نداریم.

بهجت‌پور تاکید کرد: کشور به شدت تحت فشار تحریم‌های یکجانبه و ستمگری‌های ظالمانه آمریکا قرار دارد و در کنار آن جنگ‌های مذهبی، فرقه‌ای و نیابتی از سوی داعش و ... هم وجود دارد و با این وجود و شرائط، دستگاه‌های مختلفی را سراغ داریم که از بودجه‌های بسیار خوب و بالا برخوردار هستند؛ البته نمی‌خواهم وارد بحث مقایسه شوم، زیرا زیبنده نمی‌دانم و معتقدم آن دستگاه‌ها هم باید همین مقدار بودجه را بگیرند، ولی باید به حوزه هم توجه شود.

مدیر حوزه علمیه خواهران بیان کرد: حوزه علمیه خواهران دارای ۵۰۰ مدرسه در سراسر کشور است؛ ۲۸ مرکز استانی دارد و انواع فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، تبلیغی و ... را انجام می‌دهد، ولی با تمام این ظرفیت‌ها، در سال با مبلغ ۲۵۸ میلیارد تومان اداره شده است؛ این در حالی است که این نهاد با دارابودن پنج هزار کارمند، میانگین دریافتی کارمندانش، ۷۵۰ هزار تومان است و استادش هم به صورت میانگین ۴۵۰ هزار تومان دریافتی دارند.

وی افزود: حتی برای بیمه کادرمان دچار چالش و مشکل هستیم و توسط مرکز خدمات حوزه علمیه، تلاش می‌کنیم مشکل بیمه کارمندان را رفع کنیم، زیرا خودمان توان این کار را نداریم.

بهجت‌پور افزود: اکنون در شرائطی هستیم که کشور با مشکلاتی، چون جنگ‌های نیابتی و تحریم درگیر است و باید تمرکز فکری مسئولان و مردم بر حل آن قرار گیرد. در چنین شرائطی برخی افراد یک مسئله حاشیه‌ای را به متن اصلی تبدیل کرده و ذهنیت مردم را نسبت به حوزه دچار تردید می‌کنند. آن هم با ادبیاتی سخیف و مقایسه غیرواقعی.

وی با بیان اینکه دوسوم بودجه دولت یعنی بودجه شرکت‌ها وارد مجلس نمی‌شود، بیان کرد: در یک سومی که وارد مجلس می‌شود سهم کل فرهنگ، دو نیم درصد است و حوزه علمیه و بسیاری از دستگاه‌های فرهنگی مانند دفتر تبلیغات، سازمان تبلیغات و ... ذیل این بودجه قرار دارند و آن وقت بیایند و این برخورد را داشته باشند و ذهنیت نادرست برای مردم درست کنند نهایت بی‌انصافی است.

بهجت‌پور تصریح کرد: قصد مقایسه ندارم، ولی ناچارم. اکنون میانگین دستمزدی که به یک استاد در دانشگاه می‌دهند به طور متوسط هفت تا هشت میلیون تومان است در حالی که برای حوزه ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومان است؛ این فاصله وحشتناک است؛ آن وقت با چنین وضعیتی به نظر من در تمرکز و تبلیغ درباره بودجه حوزه، یا اشتباه فاحشی رخ داده یا دستی وجود دارد تا فتنه‌ای جدید ایجاد شود.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران تصریح کرد: برخی طوری تبلیغ می‌کنند که گویا یک جریان مفت‌خور به نام حوزه بودجه کشور و پول بیت‌المال را می‌مکد بدون اینکه کاری انجام دهد؛ بنده عضو شورای عالی آموزش و پرورش هستم، بودجه این نهاد، ۵۳ هزار و ۳۲۴ میلیارد تومان است در حالی که کل بودجه حوزه خواهران با تقلیلی که صورت گرفت، ۱۵۸ میلیارد تومان است، بنابراین چه ضرورتی دارد که این طور حاشیه و حساسیت در میان مردم درست شود.

وی افزود: البته ما وظیفه پیگیری داریم و این کار را هم از طریق مجلس انجام می‌دهیم تا بودجه حوزه با وجود تقلیل ۴۰ درصدی افت شدید نداشته باشد و ان‌شاءالله مجلس هم همراهی خواهد کرد، اما لطمه اجتماعی و فرهنگی این مسائل در جامعه را چه کسی می‌خواهد جواب دهد؟؛ اینکه این مسائل را در جامعه مطرح و ذهن مردم را ملتهب کنیم و بعد استدلال کنیم که چون ذهن مردم ملتهب است نمی‌توانیم مشکل را حل کنیم، آیا این کاری حکیمانه است؟.

انتهای پیام

 

captcha