اخلاق‌مداری در قضاوت نهادینه شود
کد خبر: 3779793
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵

اخلاق‌مداری در قضاوت نهادینه شود

گروه معارف ـ نویسنده کتاب اخلاق در قضاوت گفت: در دستگاه قضا ‌بحث اخلاق کمرنگ است و باید فرهنگ‌ اخلاق‌مداری در قضاوت نهادینه شود.

‌اخلاق‌مداری در قضا نهادینه شود
کیومرث خادمی‌شورمستی، نویسنده کتاب اخلاق در قضاوت در گفت‌وگو با ایکنا از مازندران، اظهار کرد: تجربه ثابت کرده است که در دستگاه قضا بحث اخلاق کمرنگ است و باید فرهنگ‌اخلاق‌مداری در قضاوت نهادینه شود.
وی افزود: چنانچه قاضی علمش کافی، بهترین قضاوت‌ و کارآیی را داشته باشد و بهترین تصمیم را بگیرد، ولی حلمش ناکافی باشد به نظر می‌رسد نمی‌تواند خواسته به حق مردم برآورده کند.
‌نویسنده کتاب اخلاق در قضاوت در اهمیت حساسیت‌های قضاوت با اشاره به مباحثه ابوالاسود دوئلی با علی(ع) اظهار کرد: امیرمؤمنان علی(ع) به یکی از یاران نزدیک خود به نام «ابوالاسود دوئلی» حکم قضاوت داد. اما مدت کوتاهی نگذشت که او را از کار قضاوت برکنار کرد. وقتی که ابوالاسود از عزل خود آگاه شد به محضر امام رفت و عرض کرد: «ای امیرمؤمنان چرا مرا عزل کردید؟ به خدا سوگند من هیچ خیانتی مرتکب نشدم.» امام فرمود: «این را می پذیرم، اما به من خبر دادند که دو نفر پس از نزاع با یکدیگر به نزد تو آمدند و تو با صدایی بلند بر سر آنها فریاد کشیدی. آنچنان که صدای تو بلندتر از صدای هر دوی آنها بود. قاضی حق ندارد با صدای بلند با کسی سخن بگوید.»
این قاضی بازنشسته با بیان اینکه اولین منفعت اخلاق نیک، به خود شخص برمی‌گردد، افزود: هر چند قاضی به درستی حکم کند اما چنانچه در کنارش اخلاق نباشد این حکم قاضی در ذهن شخص نمی‌نشیند. اما یک قاضی بااخلاق اگر برای شخصی از روی عدالت، قصاص هم حکم کند، محکوم هیچ دلخوری نسبت به قاضی پیدا نمی‌کند.
خادمی‌شورمستی با تأکید به اینکه فقط با خلق نیکو می‌توان مردم را راضی کرد، گفت: پیامبر اکرم(ص) اسوه مکارم اخلاقی بود تا جایی خداوند در قرآن خلق و خوی عظیم او را تمجید می‌کند.
وی اخذ رشوه را یکی از پرتگاه‌های اخلاقی یک قاضی دانست و ادامه داد: قاضی قبل از هر ویژگی اول باید انسان و بعد قاضی، اما کسی که اقدام به اخذ رشوه می‌کند انسانیت خود را زیر سوال برده است.
خادمی با بیان اینکه هیچ چیز همچون خدمت به خلق لذت‌بخش نیست، بیان کرد: در روایات آمده بهای انسان بهشت است پس خود را به کمتر از آن نفروش.
انتهای پیام
captcha