لزوم بازنگری در تعداد رسانه‌ها در کشور
کد خبر: 3780198
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۵

لزوم بازنگری در تعداد رسانه‌ها در کشور

گروه فرهنگی ــ معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با توجه به وجود شش هزار رسانه مکتوب دارای مجوز و چهار هزار خبرگزاری و پایگاه خبری درکشور آیا این حجم از رسانه‌ها مورد نیاز است.

لزوم بازنگری در تعداد رسانه‌ها در کشور

به گزارش ایکنا از خراسان‌شمالی، سلطانی فر، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز ۲۰ دی ماه در نشستی با مدیران رسانه های خراسان شمالی در بجنورد با تاکید بر لزوم بازنگری در تعداد رسانه ها در کشور،اظهارکرد: با توجه به فراوانی تعداد رسانه ها، آیا واقعا کشور ما به شش هزار رسانه‌ی مکتوب، چهار هزار خبرگزاری و پایگاه خبری نیاز دارد.

وی ادامه داد: تعداد خبرگزاری‌ در ایران بیش از اتحادیه اروپا است و این ‌جای سؤال دارد که این حجم از رسانه‌ها در کشور آیا موردنیاز است.

سلطانی فر با بیان اینکه این وزارتخانه از مجوزهایی که از یک سال قبل داده حمایت نمی کند، گفت: در کشور ۶۶۱ نشریه اقتصادی و ۳۳۰ نشریه ورزشی داریم که اگر قرار بود کمیت منجر به رشد و پیشرفت شود باید در عرصه اقتصاد و ورزش امروز حرف اول را می‌زدیم.

وی همچنین با اشاره به ایرادات قانون مطبوعات و خبرگزاری‌ها، بیان کرد: باتوجه به اینکه ایراداتی بر قانون مطبوعات و خبرگزاری‌ها وارد بود به تازگی برای بررسی و تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.

معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: برای بازبینی و رفع ایرادات قانون مطبوعات و خبرگزاری‌ها باید تمام رسانه‌های محلی و کشوری نظرات خود را منتقل کنند.

وی با تأکید ویژه بر برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه اصحاب رسانه و مدیران دستگاه‌های اجرایی، گفت: یکی از تاکیدات ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه خبرنگاران بوده که همه هزینه‌های این دوره‌های آموزشی بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی با بیان اینکه بسیاری از مسئولان دستگاه‌های اجرایی واجد شرایط شرکت در دوره‌های آموزشی رسانه هستند، افزود: کلاس‌های متعدد آموزشی برای مسئولان دستگاه‌های اجرایی منعقد شده تا ترس مدیران از روزنامه و خبرنگار ریخته شود زیرا وظیفه و جایگاه مدیران، ارائه اطلاعات به خبرنگاران و روزنامه‌نگاران است.

سلطانی فر با اشاره به مشکلات زنجیره‌ای اقتصادی در کشور، اظهار کرد: مشکلات اقتصادی امروز گریبان گیر مطبوعات شده و این موضوع نیز حلقه‌ای از مشکلات اقتصادی کشور است.

وی ۶۰ درصد درآمدهای مکتوبات را از طریق آگهی‌های مستقیم دانست، افزود: اکنون آگهی‌های دولتی از سبد روزنامه‌ها و مکتوبات رفته است و این موضوع در پی اتفاقات و مشکلات کشور بوده اما بنا به دلایل مختلف می‌توان از این وضعیت به‌راحتی عبور کرد.

وی با تأکید بر استفاده از امکانات محلی برای مطبوعات محلی نیز ازجمله اقدامات لازم در استان است، خاطرنشان کرد: برخی‌ها با زد و بند و خارج از رویه‌های تعریف‌شده آگهی‌ها را به مجموعه‌های رسانه‌ای می‌دهند و حجم تخلفات در این عرصه زیاد است و برخورد لازم با این اتفاقات در حال شکل‌گیری است.

وی افزود: هم اینک ۱۱ هزار کانون تبلیغاتی در کشور داریم که برای توجه بیشتر به آنها مقدمات اتحادیه بزرگ کانون های آگهی انجام شده که تا دو هفته آینده راه اندازی می شود.

سلطانی فر با اشاره به انجام اقدامات مقدماتی طرح پایش آگهی های تبلیغاتی در فضای مجازی،گفت: باید قبول کرد فضای آگهی تغییر یافته و صرفا در فضای مکتوب نیست بلکه دریایی از پول در فضای مجازی وجود دارد که می توان از آن به خوبی استفاده کرد.

وی با اشاره به عملکرد خودسرانه و سلیقه ای در بحث مالیات، گفت: تشکیل اتحادیه های مربوطه می تواند این روند را دنبال کند و ما نیز هر گونه مکاتبه ای را برای معافیت رسانه ها از مالیات انجام می دهیم.

انتهای پیام

captcha