تأکید بر شکل‎گیری یک نهاد متمرکز قرآنی در کشور/ استفاده بهینه از ظرفیت‎های آموزشی و حمایتی در استان‎ها
کد خبر: 3780309
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۸
در اختتامیه همایش ملی فعالان قرآنی مردمی مطرح شد؛

تأکید بر شکل‎گیری یک نهاد متمرکز قرآنی در کشور/ استفاده بهینه از ظرفیت‎های آموزشی و حمایتی در استان‎ها

گروه فعالیت‎های قرآنی ــ همایش ملی فعالان قرآنی مردمی با طرح مباحث مختلف در کارگروه‎های تخصصی 6 گانه و طرح مسائلی چون تاکید بر شکل گیری یک نهاد متحد فعالیت‎های قرآنی در کشور، به کارگیری مربیان قرآن در مدارس و استفاده از ظرفیت‎های آموزشی و حمایتی در استان‎ها و... برگزار شد.

آرزوی شکل‎گیری یک نهاد متمرکز قرآنی در کشور/ استفاده بهینه از ظرفیت‎های آموزشی و حمایتی در استان‎هابه گزارش ایکنا از قم، مراسم اختتامیه اولین همایش ملی فعالان قرآنی مردمی امروز 21 دی ماه با حضور فعالان قرآنی از سراسر کشور و به میزبانی دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی در قم برگزارشد.

در ابتدای این مراسم ناصر رضوی از فعالان قرآنی استان اصفهان در سخنانی با ذکر اهمیت پرداختن به مسایل تخصصی در آموزش و جذب جوانان به سمت فعالیت‎های قرآنی گفت: مدیران قرآنی باید از روش های مختلف برای اداره موسسات و جلسات قرآن استفاده کنند.

نذر قرآنی را رواج دهید

وی افزود: استفاده از نذورات قرآنی و نشر آنها به خصوص ترغیب مربیان و جوانان برای خدمت قرآنیان جوان با نذرهای قرآنی چند ساعته و مستمر می توانیم هم به توسعه این صدقه جاریه کمک کنیم و هم از برگزاری کلاس های پرهزینه جلوگیری کنیم.

رضوی اظهار کرد: گسترش مناجات خوانی در جلسات،  ایجاد انگیزه در مردم و جوانان، کریم قاریان، رفع مشکلات خانوادگی قرآنیان، ارتباط با مخاطبین، ترویج قرائت خشیتی، پرهیز از هر نوع تعطیلی هرچند کوتاه مدت جلسات، پرهیز از تخریب شخصیت قرآن آموز، اجازه دادن به قاریان نوجوان و جوان برای قرائت حتی در صورت عدم وقت کافی، فعالیت شغلی غیر قرآنی قاریان و فعالان قرآنی و... از جمله شیوه‌هایی است که باید در کلاسداری قرآنی به آن توجه کرد.

کادر آموزش قرآن در مدارس با نیروهای زبده اصلاح شود

در ادامه این جلسه مهدی شکری معاون آموزش دارالقرآن کریم سازمان تبلیغات کشور گفت: کارگروه تخصصی معلمان قرآن کریم در این همایش برگزار شد که مصوبات خاصی داشت که امیدواریم بتوانیم در قالب کمیته‎های تخصصی این منویات و پیشنهادات را عملی سازیم.

وی افزود: لزوم توجه به کارگروه‌های قرآنی، لزوم توجه به فهم مباحث قرآنی در بین قاریان، ضرورت انجام پژوهش های تخصصی قرآنی، رویکرد تربیت محورانه فعالیت‎های قرآنی، توسعه آموزش های تخصصی در مدارس آموزش و پرورش به دلیل نقص هایی که در روند آموزش قرآن در مدارس وجود دارد، وحدت رویه در توسعه آموزش های قرآنی در کشور از جمله مسائلی است که در این کارگروه به آن توجه شد.

شکری بیان کرد: یکی از مهمترین مسائلی که امروزه باید در آموزش و پرورش کشور ما به شکل جدی به آن توجه شود اصلاح کادرهای آموزشی در مدارس است؛ جذب و به کارگیری مربیان قرآنی در نظام آموزشی قرآن در مدارس از جمله مسایلی است که می تواند روند فعلی را اصلاح کند زیرا شاهد هستیم که متاسفانه دانش آموزان پس از 12 سال آموزش رسمی قرآن توان قرائت مناسبی ندارند.

وی گفت: توسعه و گسترش مولفه های سبک زندگی قرآنی که به معنای فهم و عملی کردن روح قرآن در زندگی است از مسائل مهمی است که اساتید قرآنی کشور بر آن تاکید دارند؛ نظام جامع آموزش رشته ای قرآن نیز از مسایل بسیار مهمی است که در این زمینه باید به آن توجه کرد.

وی تصریح کرد: حمایت از پژوهش‎های قرآن محور در مراکز علمی و موسسات تخصصی و همچنین حمایت از محصولات قرآنی نیز از عوامل مهمی است که می تواند در توسعه فعالیت های قرآنی در کشور موثر باشد.

انجمن قرآنیان به دنبال دیده بانی فعالیت های قرآنی کشور است

در ادامه این مراسم محمد رضا صلح جلو با ارایه مباحث صورت گرفته در کارگروه انجمن قرآنیان گفت: انجمن قرانیان از جمله مسایل مهمی است که این همایش به دنبال شکل دهی به آن و با هدف توسعه و تعمیق فعالیت های فرهنگی و آموزشی در کشور است.

وی افزود: متاسفانه در کشور ما آیین نامه ها و پیشنهادات بسیار زیادی در امور مختلف به خصوص مباحث فرهنگی و قرآنی مطرح می شود ولی به دلیل تعدد این نظام پیشنهادی هیچگاه شاهد عملی شدن این مباحث نیستیم و بیشتر مباحث در حد همان پیشنهادات باقی می ماند و هیچگاه عملی نمی شود.

این خادم القرآن بیان کرد: انجمن قرآنیان در هر استان تشکیل می شود و کار آن دیده بانی، رصد و سیاستگذاری  قرآنی است؛ البته در خصوص جایگاه و شان و نقش این سیاستگذاری نیز ابهاماتی وجود دارد که در قالب جلسات مختلف برطرف میشود.

وی گفت: در این میان رابطه این انجمن با موسسات و سایر دستگاه ها نیز باید مشخص شود؛ تفاوت این انجمن با موسسات قرآنی و همچنین نوع نظارت و رصد فعالیت ها از نقاط مهمی بود که در کارگروه انجمن قرآنیان مورد بحث قرار گرفت ولی در کل، شکل گیری این انجمن مورد اتفاق قرار گرفت.

آرزوی بزرگ استاد سلیمی؛ شکل گیری یک نهاد متمرکز قرآنی در کشور

در ادامه عباسی سلیمی، معاون تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با تقدیر ویژه از همه عوامل دست اندکار این همایش ملی قرآنی گفت: آرزوی بزرگ قرآنی من این است که نظام جمهوری اسلامی کل فعالیت های قرآنی خود را در یک نهاد مشخص سامان دهی کند که در بحث بودجه، برنامه، هدف و... به یک ساختار مشخص برسد و از این گرفتاری نیز رهایی یابیم.

وی افزود: جامعه قرآنی هنوز نتوانسته است به همدلی کامل در اجرا و شکل برنامه ها و نهادهای قرآنی برسد؛ این همایش نیز به دنبال افزایش همدلی گروه های مختلف فعالان قرآنی بود که امیدواریم به این هدف رسیده باشد.

خادم القرآن با اشاره به ویژگی های این همایش گفت: تجلی روح همدلی و محبت و حرمت گذاری به میهمانان، پرهیز از هرگونه اسراف و بریز به پاش های خلاف موازین قرآنی، رعایت همه موازین شرعی در امورات برگزاری، حضور در جوار بانوی کرامت و ملاقات چهره به چهره فعالان قرآنی و افزایش همدلی میان این گروه ها از جمله مباحث مهمی بود که در این همایش به چشم می خورد.

کارگروه خیرین

وی تصریح کرد: یکی از کارگروه‌های فعال در این همایش، کارگروه تخصصی خیرین بود؛ این کارگروه با حضور فعالان خیرخواه و تلاشگر و متعهد و با انگیزه شکل گرفت و مباحث بسیار جالب و کاربردی نیز در این کارگروه مورد بحث قرار گرد.

وی گفت: در این کارگروه تصمیم به تشکیل انجمن خیرین مورد موافقت قطعی قرار گرفت و دبیر این انجمن نیز انتخاب شد؛ تاکید بر قبول همکاری خیرین واجد شرایط، تاکید بر جذب نذورات و کمک های پاک و حلال، استفاده از ظرفیت های استانی، ایجاد منابع پایدار و تاکید بر افزایش موقوفات قرآنی، استفاده از ظرفیت بسیج، صداوسیما، خیریان بومی و استفاده از تجربیات نهادهای موفق در این عرصه، ظرفیت شناسی و...از جمله مباحث مورد بحث در این کارگروه بود.

سلیمی در بخش پایانی سخنان خود بیان کرد: در میانه این فعالیت های موازی و.... ممکن است یک سری مسائلی رخ دهد ولی باید این نکته را به خود همیشه تکرار کنیم که کار قرآنی کار برای خدا است و کار برای خدا نیز در هر پست و موقعیتی باشد از سوی خداوند پذیرفته می شود.

وی گفت: قطعا هیچ دعوایی با کسی نداریم و خادم همه فعالیت ها و فعالان قرآنی هم هستیم. باید به شکلی در میدان حضور یابیم که اگر کسی مسئولیتی به دست آورد با او همکاری کنیم و از فرصت او برای خدمت به قرآن حتی در حد چیدن و جمع کردن رحل های قرآن استفاده کنیم زیرا آن کسی که قاضی نهایی است، خدا است و عزت انسان نیز باید از سوی خداوند تامین شود و خدا هم هیچ کار خیلی را نادیده نمی گیرد.

تقدیر از خدمات حجت‎الاسلام اسکندری و فعالان قرآنی

در پایانی این مراسم با اهدای لوحی از خدمات حجت الاسلام والمسلمین اسکندری مدیر کل سابق تبلیغات اسلامی استان قم و فعالان این همایش و کارگروه های تخصصی و بخش های مختلف قرآنی تجلیل شد.

انتهای پیام

captcha