باور به معیت الهی و امکان‌پذیری مقابله با دستگاه فرعونی حتی با دست خالی
کد خبر: 3780380
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲
استنادات قرآنی بیانات رهبر معظم انقلاب/

باور به معیت الهی و امکان‌پذیری مقابله با دستگاه فرعونی حتی با دست خالی

گروه سیاسی ــ رهبر معظم انقلاب با استناد به آیه 46 سوره «طه»، علت دشمنی با ملت ایران را همین باور آنان به معیت و امداد الهی می‌دانند که سبب می‌شود در برابر دستگاه فرعونی با وجود قدرت و رعب‌آفرینی زیاد بایستد و مقابله کند.

به گزارش ایکنا؛ رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیانات خود در دیداز روز چهارشنبه 19 دی، با هزاران نفر از مردم قم، با استناد به آیه 46 سوره مبارکه «طه»؛ «لا تَخافا إِنَّنی مَعَکُما أَسمَعُ وَ أَرىٰ» فرمودند: « ملت‌ها با ایران دشمنی ندارند، ملت‌های غربی هم دشمنی ندارند. حالا ممکن است تبلیغات بکنند، اسلام‌هراسی یک جا، ایران‌هراسی یک جا، شیعه‌هراسی [یک جا] بکنند لکن آنجایی که حقیقت برای مردم روشن بشود، مردم نه فقط دشمنی ندارند با جمهوری اسلامی بلکه این چنین حرکتی را ملت‌ها می‌پسندند، ملت‌ها دوست می‌دارند، ملت‌ها از آن حمایت می‌کنند. آن که دشمن است، قدرتمندان ظالمند، فراعنه‌ عالَمند؛ همچنان که فرعون در مقابل موسیٰ دشمنی می‌کرد و [این را] هم می‌دانست که موسیٰ حق است -قرآن تصریح دارد که می‌دانست که موسیٰ حق است امّا دشمنی می‌کرد- خدای متعال به موسیٰ فرمود: لا تَخافا إِنَّنی مَعَکُما أَسمَعُ وَ أَرىٰ؛ من با شما هستم، بروید حرکت‌تان را شروع کنید، ادامه بدهید. بله، فرعون بر روی تخت قدرت و سلطنت نشسته است، رعب‌آور است، ترسناک است امّا شما بروید کار خودتان را بکنید، إِنَّنی مَعَکُما أَسمَعُ وَ أَرىٰ؛ عیناً این خطاب، امروز به ملت ایران است؛ پس علت دشمنی، این است».

در تفسیر المیزان مرحوم علامه طباطبایی درباره آین آیه امده است که «يعنى از فرط و طغيان فرعون نترسيد كه من با شما حاضرم، و آنچه بگويد مى‌شنوم و آنچه عمل كند مى‌بينم و شما را يارى مى‌كنم و تنهاتان نمى‌گذارم و در حقيقت اين آيه تأمينى است كه با وعده نصرت به آن دو مى‌دهد، پس اينكه فرمود: (لا تخافا) تأمین است و اينكه فرمود: (اننى معكما اسمع و ارى) تعليل آن تأمين است به اينكه با حضور و ديدن و شنيدن من ديگر جايى براى ترس شما نيست، و اين خود دليل بر اين است كه جمله مذكور كنايه است از مراقبت و نصرت، و گرنه صرف حاضر بودن و ديدن و شنيدن، و صرف آگاهى داشتن به آنچه كه رخ مى‌دهد باعث نترسيدن موسى و هارون نمى‌شود، چون خداى تعالى همه چيز را مى‌بيند و مى‌شنود و از هر چيزى آگاهى دارد.

بعضى از علما با اين آيه استدلال كرده‌اند بر اينكه سمع و بصر در خداى تعالى دو صفتند زائد بر صفت علم، چون اگر آن دو نيز همان علم بوده باشند، بايد آوردن جمله (اسمع و ارى) بعد از جمله (اننى معكما) تكرار باشد و تكرار خلاف اصل است و اين استدلال موهون‌ترين استدلالى است كه در اين باره شده است، براى اينكه : اولا: در سابق هم تذكر داديم كه مفاد جمله (اننى معكما) حضور و شهادت است و حضور و شهادت غير از علم است. ثانيا: ما برهان‌هاى يقينى داريم بر اينكه صفات ذاتى خداى تعالى كه عبارتند از (حيات)، (علم)، (قدرت)، (سمع) و (بصر) عين ذاتند و بعضى عين بعض ديگرند، و ديگر با بودن يقين ممكن نيست ظهور لفظى ظنى مخالف منعقد گردد. ثالثا: براى اينكه مسئله از مسائل اصول معارف دينى است و در اصول، جز به علم نمى‌توان اعتماد و ركون نمود و دليلى كه با امثال (اصل عدم تكرار است) تمام و تكميل شود، از چنين مباحثى اجنبى است».

به عبارتی این آیه بیان می‌دارد که اگر در مقابل دستگاه ظلم و جور با وجود همه ابهت و قدرت ظاهری و حداکثر ستمگری، خدا را در کنار خود حاضر و شنوا و بینا بدانید با آرامش و بدون نگرانی، بایستید و مسیر حق را بپیمایید. در حقیقت با چنین ایمانی در نزد اهل حق، ترس در مقابل دستگاه ظلم و نظام سلطه از بین می‌رود چون وعده خدا حق است.

در تفسیر نمونه نیز درباره این آیه چنین گفته شده که «با وجود خداوند توانایی كه همه جا با شما است و به همين دليل همه چيز، همه سخن‌ها را مى‌شنود و همه چيز را مى‌بيند و حامى و پشتيبان شما است، ترس و وحشت معنایى ندارد».

رهبر معظم انقلاب نیز در بخشی از سخنرانی خود در 3 آذر 1395 در جمع بسیجیان به این آیه اشاره کرده و می‌فرمایند: «...خدای متعال موسی و هارون را مأمور کرد که بروند به سراغ فرعون، خب خیلی کار عظیمی بود که دو نفر آدمِ تنها، بروند به مقابله و معارضه‌ با یک قدرت عظیمِ آن روز؛ قدرت فرعونی یک قدرت بسیار عظیمی بود -از لحاظ سیاسی، از لحاظ اجتماعی، حتّی از لحاظ نفوذ در مردم، از لحاظ تأسیسات اداری‌، که تفاصیلی دارد قدرت فرعونی- یک چیز عجیبی بود فرعون؛ یک قدرت مستبدِ فعّال‌مایشاء؛ با آن همه امکانات؛ خدای متعال دو نفر را مأمور می‌کند که بروید شما با این آدم معارضه کنید و مبارزه کنید. حضرت موسی عرض کرد پروردگارا! ممکن است برویم، ما را مثلاً بکشند، به قتل برسانند، کارمان نصفه‌کاره بماند -از کشتن نمی‌ترسیدند، گفتند کار نصفه‌کاره می‌ماند- قالَ لا تَخافا إِنَّنی مَعَکُما اَسمَعُ وَ اَرىٰ‌، [خدا گفت] من با شما هستم. ببینید معیّت الهی این است: اِنَّنی‌ مَعَکُما اَسْمَعُ وَ اَرىٰ. اینکه خدا می‌گوید «إِنَّ اللهَ مَعَ الَّذینَ اتَّقَوا» -که من عرض می‌کنم اگر من و شما تقوا داشته باشیم خدا با ما است- این معیّت الهی و با ما بودنِ خدا، معنایش این است که می‌توان دو نفر آدم تنهایِ دست خالی را فرستاد به جنگ یک فرعون».

در واقع مبارزه و مقابله با دستگاه فرعونی و استکباری بیش از آنکه نیازمند ابزار و امکانات مادی باشد، که البته در جهت پیشرفت در آن بخش هم باید تلاش کرد، نیازمند ایمان و باور عمیق به امداد، همراهی و نصرت الهی است. دستگاه فرعونی با رعبی که در دل‌ها می‌افکند قدرت روحی و ایمانی افراد را تضعیف کرده و این باور را در قلب و ذهن انسان‌ها ایجاد می‌کند که جز اطاعت و پیروی از او راه دیگری وجود ندارد و سعادت و خوشبختی در گرو متابعت از این نظام و دستگاه است. اما در صورت باور و اعتقاد به یاری و معیت پروردگار است که جرئت مقابله و مبارزه ایجاد می‌شود و هیمنه و ابهت پوشالی نظام سلطه شکسته خواهد شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین قرائتی در تفسیر نور نیز در این باره بیان می‌دارد که «آنچه براى انبيا مذموم است، خشيت و ترس قلبى از غير خداست وگرنه، خوف طبيعى، لازمه‌ انسانيّت آن بزرگواران و همه انسان‌هاست وهر انسانى در برابر خطرات اين ترس را دارد. ايمان به حضور در پيشگاه خداوند و يقين به امدادهاى الهى، عامل شجاعت و روحيه يافتن مؤمنان است. اگر كسى را به كارى مأمور كرديد، بايد از هر جهت او را تأمين نموده و به او روحيه بدهيد. اگر چه همهى انسان‌ها مورد نظر و مرحمت الهى هستند، ولى لطف او بر انبيا بيشتر است».

در پایان باید گفت که می‌توان از این آیه به تعبیر امروز اینگونه برداشت کرد که یکی از طرح‌ها و تاکتیک‌های دشمنان و نظام سلطه برای تداوم استیلای خود بر ملت‌ها جنگ نرم و عملیات روانی برای بزرگنمایی قدرت و ابهت خود از یک سو غیر قابل شکست جلوه دادنش در اذهان و افکار مردم جهان است. در واقع استکبار جهانی با حمایت مستقیم و غیر مستقیم از کشتار و جنایاتی که در گوشه و کنار جهان در صدد است ملت‌هایی که می‌خواهند تعیین سرنوشت خود را خودشان به دست گیرند و اجازه دخالت قدرت‌ها را در امور داخلی خود ندهند، سر جای خود نشانده و اجازه ندهد این فکر و اندیشه در ذهن سایر ملت‌ها خطور کند.

اما نظام سلطه در کنار جنگ سخت و مقدم بر ان سعی می‌کند اذهان و قلب‌ها را از طریق عملیات روانی و جنگ نرم به تسخیر خود درآورد تا اساسا باور ملت‌ها به امکان مقاومت و ایستادگی را سلب کرده و با اقدامات رسانه‌ای و فرهنگی مسئله مقاومت و مبارزه با ظلم را امری عبث و پوچ جلوه دهد. لازمه موفقیت دشمنان در این سیاست نیز این است که ایمان به نصرت و معیت الهی در ملت‌ها به ویژه ملت‌های مسلمان تضعیف شده و ملت‌های اسلامی تصور کنند که جز با حمایت و متابعت از دستگاه فرعونی آمریکا و متحدان وی امکان بقا و ادامه حیات و پیشرفت وجود ندارد.

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
mesdaq
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۲ - ۱۱:۵۵
0
0
https://mesdaq.ir/?p=70454
captcha