حذف آزمون‌های کاغذی دانشگاه پیام‌نور/ فروش پایان‌نامه‌ها به صنعت
کد خبر: 3780444
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵
رئیس دانشگاه پیا‌م‌نور:

حذف آزمون‌های کاغذی دانشگاه پیام‌نور/ فروش پایان‌نامه‌ها به صنعت

گروه دانشگاه ــ رئیس دانشگاه پیا‌م‌نور در نشستی خبری با تاکید بر اینکه تا چند سال آینده آزمون‌های کاغذی دانشگاه به طور کامل حذف می‌شوند، بیان کرد: از حدود سه میلیون آزمون دانشگاه در سال تحصیلی جاری بیش از ۵۰۰ هزار آزمون نفر الکترونیکی برگزار شد که هر سال ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار آزمون نفر الکترونیکی به این تعداد اضافه می‌شود.

به گزارش خبرنگا ایکنا؛ مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک دانشگاه پیام‌نور و کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران، با حضور محمدرضا زمانی، رئیس دانشگاه پیام‌نور و اعضای این کانون صبح امروز شنبه، ۲۲ دی‌ماه در سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور برگزار شد.

رئیس دانشگاه پیام‌نور در این مراسم اظهار کرد: بخشنامه‌ای در وزارت علوم تحت عنوان طرح تحول مهارت افزایی ابلاغ شده و جلسه امروز در راستای تحقق این بخشنامه است و امیدواریم بتوانیم دغدغه خانواده‌ها در زمینه اشتغال فرزندانشان را کم کنیم و دانشجویان طی این تفاهم‌نامه بتوانند در کنار تحصیل مهارت لازم در رشته تحصیلی خود را کسب کند.
 
محورهای تفاهم‌نامه
وی با تاکید بر اهداف این تفاهم‌نامه ادامه داد: استفاده دانشگاه از پتانسیل عظیم کانون صنوف مختلف در سراسر کشور و استفاده صنوف مختلف کانون از پتانسیل‌های دانشگاه دو محور اصلی در امضای این تفاهم‌نامه است. دانشگاه پیام‌نور با گستره خود در کشور و دارا بودن ۴۰ نمایندگی در کشور‌های دیگر این پتانسیل را دارد که در اختیار بخش‌های مختلف قرار بگیرد، همچنین دانشجویان بتوانند از بستر‌های مختلف این بخش‌ها بهره بگیرند.
 
توسعه پایدار در گروه ارتباط صنعت با دانشگاه
وی با ابراز امیدواری از امضای این تفاهم‌نامه در جهت ایجاد حلقه مفقوده ارتباط صنعت با دانشگاه، گفت: توسعه پایدار جز با ارتباط این دو نهاد میسر نخواهد بود و دانشگاه‌ها باید افراد توانمند در حوزه‌های مختلف را تربیت کنند.

زمانی افزد: باید تلاش کنیم از بخش خصوصی عقب نمانیم و هم‌پای این بخش حرکت کنیم. کانون عالی انجمن‌های صنفی ایران یک بخش خصوصی در کشور است. یقین داریم اگر این جریان به حرکت در بیاید، بخش صنعت و بخش خصوصی به دانشگاه میل پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم صنعت را به دانشگاه و دانشگاه را به صنعت معرفی کنیم. نهایتا دانشگاه‌ها کمک کنند تا اگر بخش‌های صنعتی نیازی در بخش‌های آموزشی و پژوهشی دارند احصا کنند. در ستاد مرکزی همه حمایت خود را از این حرکت با شتاب قابل قبولی به کار می‌گیریم. امید داریم دانشگاه رسالت خود را که تربیت نیرو‌های مومن و متخصص در زمینه‌های مختلف است به خوبی انجام دهد و فارغ‌التحصیلان هم بعد از تحصیل بتوانند تشخیص دهند گره‌های اقتصادی کشور و نیز مشکلات اجرایی شدن برنامه‌ها در بخش صنعتی کجاست.

رئیس دانشگاه پیام‌نور همچنین به طرح مهارت آموزی دانشجویان این دانشگاه اشاره و بیان کرد: دو هفته گذشته تفاهم نامه‌ای با سازمان فنی و حرفه‌ای منعقد شد و امیدواریم ثمره این تفاهم نامه‌ها ارتباط بیتشر دانشگاه و صنعت باشد.
 
دانشگاه پیام‌نور می‌تواند پایان‌ نامه‌های خود را به صنعت بفروشد
در بخش دیگری از مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری این دو نهاد، سیفی، عضو هیئت مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کافرمایی ایران با بیان اینکه تحقیقات یا نظری و یا کاربردی است، گفت: تحقیقات وقتی کاربردی شد می‌تواند صنعت به وجود بیاورد. از آن طرف صنعت به دانش نیاز دارد، اما هنوز این ارتباط تنگاتنگ شکل نگرفته و مسیر ارتباط صنعت و دانشگاه هموار نشده است.

وی افزود: دانشگاه پیام نور در همه جای کشور حضور دارد، امیدواریم خروجی این تفاهم‌نامه ارتباط صنعت و دانشگاه را به وجود بیاورد و پایان نامه‌های تحصیلی بر اساس مشارکت انجام شود و این خلا اعتماد کامل صنعت به دانشگاه برطرف شود.

سیفی درباره مفاد تفاهم‌نامه امروز هم اظهار کرد: در این تفاهم نامه دغدغه‌های حوزه‌های صنعت و دانشگاه آمده است. ما در تمامی مراکز پیام‌نور پایگاهی خواهیم داشت. همچنین پایان نامه‌ها با همکاری مشترک و کار تیمی کانون و دانشگاه تدوین می‌شوند. دانشگاه پیام‌نور طی این همکاری حتی می‌تواند پایان نامه‌های خود را به صنعت بفروشد. همچنین از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه امکان معرفی شدن کارآموزان از طریق کانون به صنعت و بازار کار است. تشکیل استارتاپ در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی، مسکن، کارآفرینی و کارفرمایی از دیگر اهداف مورد نظر در انعقاد این تفاهم‌نامه است.
 
عمده فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی دانشگاه
پس از امضای تفاهم‌نامه همکاری، محمدرضا زمانی طی نشستی خبری با اصحاب رسانه به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد. وی درباره فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی دانشگاه گفت: دانشگاه پیام‌نور در مباحث فرهنگی به طور عام فعال است و در حال حاضر دو هزار و ۱۰۰ انجمن علمی در سراسر کشور و نیز یک هزار و ۶۰۰ کانون فرهنگی در دانشگاه وجود دارد که بسیاری از آن‌ها کانون قرآنی هستند. در طول سال تحصیلی گذشته ۱۲۰ کرسی آزاداندیشی و پنج کارگاه در زمینه نشریات برگزار شده، همچنین ۱۴ عنوان برتر در جشنواره‌های قرآنی از سوی کانون‌ها کسب شده است. فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی دانشگاه در حوزه دانشجویی حول محور‌های گرامیداشت مناسبت‌های مختلف، برپایی کرسی‌های آزاداندشی و فعالیت‌های قرآنی است. در بسیاری از واحد‌های استانی کانون قرآن داریم.

وی همچنین درباره تعیین تکلیف اعضای هیئت علمی پیمانی و مشروط این دانشگاه اظهار کرد: نزدیک به ۹۰۰ نفر عضو هیئت علمی پیمانی و مشروط در دانشگاه هستند که عمدتا در سال‌های ۸۸ تا ۹۲ جذب دانشگاه شدند که باید کار‌های جذب آن‌ها انجام می‌شد. در حال حاضر پرونده همه این‌ها مورد بررسی قرار گرفته و تعیین تکلیف نهایی شدند. این افراد مرحله‌ای در هیئت مرکزی جذب وزارت علوم طی خواهند کرد و اکثریت این تعداد تا هفته گذشته و در جلسه‌ای با وزارت علوم تعیین تکلیف شدند. ۵۰ نفر دیگر در نوبت تعیین تکلیف در هیئت جذب هستند. تنها برای تعداد بسیار کمی از این اعضا فرصتی از هیئت امنا گرفته‌ایم تا کارنامه پژوهشی خود را تقویت کنند.

زمانی درباره شایعه پذیرش دانشجوی رشته‌های علوم پزشکی در این دانشگاه، گفت: در دانشگاه پیام نور دانشجو در همه رشته‌ها به غیر از رشته‌های پزشکی پذیرش می‌شوند.
 
حذف آزمون‌های کاغذی دانشگاه پیام‌نور تا چند سال آینده
رئیس دانشگاه پیام‌نور در این نشست خبری همچنین در پاسخ به پرسش ایکنا، مبنی بر حذف آزمون‌های کاغذی در دانشگاه، گفت: معتقدیم این کار باید با سرعت بیشتری صورت بگیرد. تنها در ترم گذشته ۱۴۰ هزار آزمون نفر الکترونیکی در کنار آزمون‌های کاغذی برگزار کردیم و امیدواریم تا چند سال آینده آزمون‌های کاغذی به طور کامل حذف شوند. سهم این آزمون از حدود سه میلیون آزمون این دانشگاه در طول سال تحصیلی جاری بیش از ۵۰۰ هزار آزمون نفر الکترونیکی است. می‌خواهیم هر سال تعدادی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار نفر آزمون الکترونیکی در طول ترم به این تعداد اضافه کنیم.

وی درباره ادغام دانشگاه‌های پیام‌نور و فنی و حرفه‌ای هم گفت: این بحث مطرح نبوده و منظور از ادغام احتمال ساماندهی و ادغام واحد‌های کوچک هر دو دانشگاه پیام نور و فنی و حرفه‌ای در خودشان بوده است. بیشتر بحث ساماندهی مطرح بود.
 
آموزش ضمن خدمت به دبیران و مربیان آموزش و پرورش
محمدرضا زمانی همچنین درباره در اختیار قرار دادن امکانات دانشگاه به دانش آموزان، افزود: در این راستا تفاهم نامه‌ای با آموزش و پرورش در زمینه ساماندهی مدارس غیردولتی در بستر الکترونیکی تولید محتوا منعقد کرده‌ایم. طی این تفاهم‌نامه همچنین قرار است آموزش ضمن خدمت به دبیران و معلمان مدارس ارائه شود. به این منظور و برای نیازسنجی طرح، کمیسیونی تشکیل خواهد شد.

زمانی درباره تکمیل ظرفیت رشته‌های این دانشگاه بیان کرد: بعضی واحد‌ها زیرنظام‌ها را رعایت نکردند و تکمیل ظرفیت‌ها انجام شد. طبق اعلام وزارت علوم در سال آینده تکمیل ظرفیت وجود ندارد و ما هم تلاش می‌کنیم این مسئله را رعایت کنیم.

وی همچنین درباره واحد‌های این دانشگاه در خارج از کشور گفت: ۴۰ نمایندگی در خارج از کشور داریم که ۳۸ واحد آن فعال هستند. دانشگاه پیام‌نور در بعضی کشور‌ها تحت عنوان مرکز فعالیت دارد. بخش بین‌الملل دانشگاه ارتباط دانشگاه با صنعت را از در مراکز خارج از کشور دنبال می‌کند.

انتهای پیام
captcha