موافقت مشروط کمیته فقهی سازمان بورس با گنجاندن کوپن‌های سود در اسناد خزانه اسلامی
کد خبر: 3780570
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۱
پیره به ایکنا خبر داد:

موافقت مشروط کمیته فقهی سازمان بورس با گنجاندن کوپن‌های سود در اسناد خزانه اسلامی

گروه اقتصاد ــ دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: کمیته فقهی با گنجاندن کوپن‌های سود در اسناد خزانه اسلامی با رعایت برخی ملاحظات موافقت کرد اما طبیعتاً عملیاتی شدن این موضوع مستلزم این است که تبعات مالی آن در قوانین بودجه سالانه و منابع بودجه‌ای در اختیار دولت پیش‌بینی شود.

مجید پیره، دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره مصوبات و جزئیات جلسه اخیر کمیته فقهی این سازمان گفت: دستور کار اصلی این جلسه، بررسی طرح اسناد خزانه اسلامی و پیشنهادات جدیدی بود که درباره این اسناد مطرح شده بود. در این جلسه، پیشنهاداتی که با رویکرد متنوع کردن ساختار انتشار اسناد خزانه و افزایش جذابیت آن برای سرمایه‌گذاران و پیمانکاران ارائه شده بود، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وی ادامه داد: طرحی که در این‌باره در اختیار کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفته بود، بر این موضوع تأکید داشت که آیا اسناد خزانه اسلامی به عنوان ابزاری برای تأمین مالی بخش دولتی، این امکان را دارد که مشابه صکوک، به دارنده آن، سودی هم تعلق بگیرد. به عبارت دیگر آیا این امکان وجود دارد که در مقاطع سررسید معین، مثلا پایان هر ماه یا هر سه ماه، به دارنده سند خزانه، سودی هم پرداخت شود و در مقطع سررسید اسناد، ارزش اسمی را دریافت نماید.
پیره اظهار کرد: این موضوع در کمیته فقهی طرح شد و از میان پیشنهادات مختلفی که مطرح شده بود، کمیته فقهی با این موضوع موافقت کرد که در اسناد خزانه اسلامی، کوپن‌هایی تعبیه شود که ارزش اسمی آنها در زمان توزیع سود اعلام شود و ارزش اسمی هر کوپن سود هم به گونه‌ای در نظر گرفته شود که مقدار کاهش ارزش پول در اثر تورم در طی آن دوره زمانی را جبران نماید.
دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بنابراین با این ملاحظه، کمیته فقهی با گنجاندن کوپن‌های سود از نظر فقهی موافقت کرد اما عملیاتی شدن این موضوع مستلزم این است که در قوانین بودجه سالانه و منابع بودجه‌ای در اختیار دولت دیده شود.
پیره یادآور شد: کمیته فقهی در این جلسه، بعد از اینکه در این‌باره، بحث و بررسی انجام گرفت، طرح‌های دیگری را نیز مورد بررسی قرار داد که آنها هم با هدف متنوع‌سازی فرآیند انتشار اسناد خزانه اسلامی ارائه شده بود. کمیته فقهی در این‌باره هم بحث و تبادل نظر کرد و در نهایت، الگوهای جدیدی که پیشنهاد شده بود را با در نظر گرفتن برخی اصلاحات از نظر فقهی صحیح دانست.

انتهای پیام

captcha