تمایز پوشش شرعی با شأنی
کد خبر: 3781164
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳
در حوزه علمیه هرمزگان تبیین شد؛

تمایز پوشش شرعی با شأنی

گروه فرهنگی - مناظره «پوشش شرعی و پوشش شأنی» با حضور دو تیم مناظره‌کننده مخالف و موافق در حوزه علمیه خواهران هرمزگان برگزار شد.

منازره بسیار جالب در رابطه پوشش شرعی و پوشش شأنی حجاب برگزار شدبه گزارش ایکنا از هرمزگان، مناظره «پوشش شرعی و پوشش شأنی» با حضور دو تیم مناظره‌کننده مخالف و موافق در حوزه علمیه خواهران هرمزگان در روز یکشنبه، ۲۳ دی‌ماه برگزار شد.
راضیه سلیمانی، داور کرسی آزاد اندیشی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) بندرعباس، با بیان اهمیت و جایگاه حجاب، گفت: حجاب به دو بخش پوشش شرعی و پوشش شأنی تقسیم می‌شود که دلایل نقلی همچون آیه و روایت پوشش شرعی را ثابت می‌کند.
وی در ادامه با استناد به آیه «۵۹ سوره احزاب» ابراز کرد: بنا به فرموده‌ خداوند متعال زنان مسلمان برای شناخته شدن و حفظ آن‌ها از آزار و اذیت دیگران موظف به رعایت حجاب هستند.
سلیمانی با بیان اینکه طلاب برای دیگر بانوان مسلمان الگو هستند، ادامه داد: طبق آیه ۵۹ سوره احزاب بانوان طلبه برای شناخت آن‌ها از غیر طلبه، باید پوشش شأنی خود یا همان پوشش با چادر را بیشتراز دیگر بانوان که پوشش چادر را بر گزیده‌اند حفظ کنند.
این مدرس حوزه با تاکید بر اینکه حجاب شأنی برای طلبه لازم است، افزود: حجاب آثاری همچون احترام، امنیت، آرامش و شناخت طلبه را به همراه دارد.
سلیمانی با اشاره به اهمیت جایگاه طلبگی در تبلیغ و رعایت آموزه‌های اسلامی، بیان کرد: جامعه از طلبه‌ای که عنوان طلبگی و مسئولیت طلبگی را پذیرفته است، انتظار رفتار طلبگی دارد و و تفاوتی ندارد که این طلبه در چه سطحی به تحصیل علم مشغول است، باید طلبه بودنش در تمام زوایای زندگی فردی و اجتماعی او مشخص باشد.
وی با تاکید بر اینکه طلبگی مسئولیت می‌آورد، اضافه کرد: طلبه در برابر مسئولیت‌های طلبگی خود پاداش می‌گیرد و نباید به خاطر ترس از رفتار دیگران و دوری آن‌ها از وی از وظایف خود کوتاهی کند.
وی افزود: طلبه باید از برخی زینت‌ها و پوشش‌هایی همچون استفاده از روسری رنگی در جمع غیر محرم دوری کند و اطرافیان نیز با دیدن ایثار، محبت، سازگاری و دیگر رفتار‌های پسندیده و اخلاقی طلبه دیگر رنگ لباس او برای آن‌ها تفاوتی نخواهد کرد.
وی با تاکید بر اینکه چادر نشانه طلبه است، افزود: طلبه باید طلبه بودنش برای جامعه و اطرافیانش مشخص باشد و همواره در امور اخلاقی، دینی بخصوص حجاب یک گام جلوتر از دیگر افراد حرکت کند.
سلیمانی در پایان گفت: بر خلاف دیگر اعمال عبادی، در طول زمان داشتن حجاب، ثواب و عبادت برای فرد نوشته می‌شود.
انتهای پیام

captcha