حضور بانوی کارآفرین استان مرکزی در دوره‌های ترجمه قرآن/ خوابی که تعبیر شد
کد خبر: 3781348
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۹

حضور بانوی کارآفرین استان مرکزی در دوره‌های ترجمه قرآن/ خوابی که تعبیر شد

گروه اجتماعی - زندگی شاهراه عبور از سختی‌ها و مشکلات و در نتیجه رسیدن به آرامش الهی است، افرادی در جامعه وجود دارند که برای رسیدن به خدا از کار نمی‌ترسند و به خدا توکل کرده و قدم در راهی می‌گذارند که نمی‌دانند چه می‌شود اما لطف و عنایت پروردگار شامل حالشان می‌شود و مسیر موفقیت را طی می‌کنند.

دست روی دست گذاشتن و نشستن مشکلی را حل نمی‌کند، برای توانستن باید خواست و تلاش کرد، زندگی شاهراه عبور از سختی‌ها و رسیدن به آرامش الهی است، افرادی هستند که برای رسیدن به خدا از کار نمی‌ترسند و به خدا توکل کرده و قدم در راهی می‌گذارند که نمی‌دانند چه می‌شود؛ پروین فراهانی، کارآفرین موفق استان مرکزی از جمله بانوانی است که با توکل بر خدا فعل خواستن را صرف کرده و امروز پس از گذشت چند سال توانسته خود را به عنوان بانوی موفق کشور مطرح کند.
پروین فراهانی، مدیر تولید یک شرکت صنایع غذایی، عضو زنان بازرگان استان، عضو مرکز رشد فناوری کشاورزی و اولین مربی منطبق با تعرفه بین‌المللی در استان است که طی یک گفت‌و‌گوی صمیمانه با ایکنا استان مرکزی به انعکاس تلاش‌ها و فعالیت‌های وی پرداخته می‌شود.

ایکنا: نحوه آغاز فعالیت شما چگونه بود؟
فراهانی: علاقه‌مندی من به محصولات ارگانیک و تهیه این محصولات اولین جرقه فعالیت‌هایم بود، برای هر کاری باید عشق داشت و تلاش کرد من همه چیز را اول در توکل به خدا و بعد تلاش می‌بینم.
اولین جرقه‌های تولید از دم‌نوش‌ها شروع شد، علاقمند بودم برای خانواده خودم و مهمانان علاوه بر چای از دم‌نوش‌های دیگر هم استفاده کنم، چند سال قبل پزشکی توصیه استفاده از دم‌نوش سیب را به دوستم کرده بود، این میوه دارای خواص بسیار زیادی همچون افزایش ایمنی بدن است همان زمان مقداری از دمنوش به دستم رسید و تصمیم گرفتم از این محصول برای خانواده خودم استفاده کنم. برای استفاده از ابتکار و خلاقیت خودم هم استفاده کردم و متوجه استعدادم در این زمینه شدم و واقعا خودم به نتیجه آزمایش ایمنی بدن رسیدم و به نوعی خودم اولین مشتری شدم.
بعد از مدتی چای از منزل ما حذف شد و بنا بر تقاضای دوستان و بستگان که علاقه‌مند بودند از این محصول استفاده کنند، طرز تهیه را داده بودم اما همه اعتراف کردند من بهتر تهیه می‌کنم. به پیشنهاد دوستان و فامیل تولید دم‌نوش خانگی را با همان حداقل امکانات و شرایط دستگاه میوه‌خشک‌کن خانگی که داشتم آغاز کردم و بعد از 5 ماه متقاضیان دم‌نوش بیشتر از تولید شدند.
در سال 95 دستگاه صنعتی با ظرفیت 20 کیلو تهیه کرده و با یک نیرو کنار خودم شروع به تهیه دم‌نوش کرده و در کنار آن تهیه میوه‌های خشک را هم آغاز کردم، همزمان با تهیه دم‌نوش و چیبس میوه در جشنواره‌ها، خیریه‌ها و نمایشگاه‌ها هم شرکت می‌کردم چراکه قصد داشتم خودم را معرفی کنم. قطعاً در کنار تولید اگر قرار باشد به کسب و کار برسیم باید ارتباطاتی داشته باشیم و خود را معرفی کنیم.
خانم فراهانی در ادامه سخنان خود توکل به خدا را رمز موفقیت خواند و صحبت‌های خود را این‌گونه ادامه داد: تجارت دارای اصولی است که باید همه آن رعایت شود، به نظر من «تاء» تجارت یعنی توکل به خدا، «جیم» جرأت داشتن، «الف» اعتماد به نفس بالا، «ر» رئوف بودن و «تاء» یعنی تحمل و صبر فراوان داشتن.
لحظه به لحظه خدا را در کنار خودم احساس می‌کردم، تمام موفقیت‌های امروز را ناشی از لطف خدا و مهربانی‌اش می‌دانم. موفقیت‌ها در مدت زمان کوتاهی بدان‌جا رسید که در سال 96 جزو کار‌آفرینان برتر استان قرار گرفتم و از طرف وزارت کشور لوح تقدیر دریافت کردم. به پیشنهاد مسئولان قدم در راه آموزش گزارده و با طی کردن دوره‌های آموزش مربی‌گری، و دریافت کارت مهارت فنی و حرفه‌ای خوشبختانه به عنوان اولین مربی میوه خشک در استان معرفی شدم.
تمام هدفم خدمت به خلق، احساس مفید بودن و مسبب خیر بودن است، همان‌طور که به سلامت خانواده خودم اهمیت می‌دهم به سلامت مردم نیز اهمیت می‌دهم، پس از مدتی علاوه بر خشک کردن میوه و دم‌نوش‌های میوه‌ای شروع به خشک کردن سبزی در انواع مختلف کردم چراکه سبزی فریز شده نه تنها خواص خود را از دست می‌دهد بلکه ناسالم نیز هست و حمل و نقل سبزی‌های خشک هم راحت‌تر بوده و هم خواص حفظ می‌شود.

ایکنا: نحوه تقاضا و استقبال مردم چگونه است و آیا محصولات شما فقط بازار داخلی دارد؟
فراهانی: تقاضا برای سبزی خشک از خارج از کشور داریم و گاه نیز دم‌نوش می‌فرستیم، دم‌نوش‌ها همچون لیمو، به‌لیمو، سیب، به، آلبالو، لبو و ... خواص درمانی بسیاری دارند که می‌توانند مورد تحقیق قرار گرفته و به مردم اطلاع‌رسانی شوند تا به جای چای مورد استفاده قرار گیرند. خوشبختانه در حدی که اطلاع‌رسانی شده است دم‌نوش‌ها مورد استقبال قرار گفته است اما باید مانور بیشتری داد و افراد بیشتری در این حوزه وارد شوند. میوه خشک هم مورد استفبال است اما فراوری‌ها باید تا بدان‌جا پیش رود که جایگزین چیپس، پفک و تنقلات ناسالم شود، این محصولات جنبه خوراکی و ارزش غذایی مغذی ندارند، ایران مهد بهترین میوه‌ها در فصول مختلف است اگر از این میوه‌ها به بهترین شکل ممکن استفاده شود قطعاً کودکان و نوجوانان تغذیه‌ای سالم خواهند داشت.
میوه‌های خشک در ایران قدمت دیرینه دارند و مادر بزرگ‌های ما این کار را به شکل سنتی و با میوه‌های محدود انجام می‌دادند، بانوان قدیم فقط برگه زردآلو و کشمش تهیه می‌کردند، اما امروز به کمک تکنولوژی می‌توان همه میوه‌ها را خشک کرد حتی بنده هندوانه و خربزه را هم خشک کردم، این میوه‌ها در میادین و مزارع رها می‌شوند که می‌توانند هم برای کشاورز و هم برای تولید‌کننده مثمرثمر باشند، خشک کردن دیگر میوه‌ها همچون گلابی، هلو، انجیر و .. می‌تواند برای همه درآمدزایی خوب و برای کشور ارزآوری داشته باشد.

ایکنا: نقش خانواده در پیشرفت شما چقدر است؟
فراهانی: کارآفرین شدن کار راحتی نیست برای رسیدن به این مرحله باید زحمت کشید، برای شروع هر فعالیتی جنبه‌های منفی و حرف‌های مأیوس کننده وجود دارد، اما خوشبختانه چنین افرادی اطرافم خیلی کم بودند، خوشبختانه نیاز مالی نداشتم و تنها دوست داشتم از استعدادی که خداوند به من داده به نحو احسن استفاده کنم، اعتقاد دارم آدمی نباید هر کاری را فقط برای جنبه مادی آن انجام دهد هرچند آورده مالی یکی از ضروریات است، چون برای ادامه مسیر باید از منابع مالی غنی بود. اگر ما والدین بتوانیم به خانواده خود خدمت کنیم در واقع به جامعه خدمت کرده‌ایم، سعی دارم در این مسیر برای فرزندانم هم اشتغال‌زایی کرده باشم. در این مسیر همسرم یکی از اصلی‌ترین حامیانم بوده و هست و والدین خودم همواره در کنار بودند و مرا تنها نگذاشتند.
اینکه همه فکر می‌کنند برای کار باید سرمایه کلان داشته باشند را قبول ندارم، من با سرمایه خیلی کم شاید کمتر از 500 هزار تومان شروع کردم، خانم‌هایی که وام‌های خانگی می‌گیرند می‌توانند در این حوزه وارد شده و برای خود و دیگران اشتغا‌ل‌زایی داشته باشند، حتما هم نباید در این رشته وارد شوند هر خانمی بسته به علاقه، استعداد و تونایی خود می‌تواند به میدان کارآفرینی وارد شود. فقط باید فعل خواستن را صرف کرد و در کاری قدم برداشت که عشق و علاقه وجود داشته باشد و احساس خستگی نکرد، چراکه نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود و موفقیت شایسته افراد امیدوار و تلاش‌گر است.

ایکنا: برای چند نفر اشتغال‌زایی کردید؟
فراهانی: بین 30 یا 40 نیروی مستقیم و غیر‌مستقیم دارم و 10 نفر اشتغال‌زایی کردم که در منازل کار می‌کنند، آنان محصول را تهیه کرده و به ما تحویل می‌دهند، علاقه‌مندان می‌توانند آموزش‌های لازم را دریافت کرده و دستگاه مورد تأیید ما را خریداری کرده و به کار مشغول شوند، محصولات با کیفیت را در هر تناژی که باشد از آنان خریداری می‌کنیم چراکه تقاضا زیاد اما تولیدات کم است.

ایکنا: نقش آموزه‌های دینی در موفقیت شما چه میزان است؟
فراهانی: به جرأت می‌گویم تمسک به آموزه‌های دینی و الهی رمز موفقیتم بوده و هست، همیشه از خدا می‌خواهم مرا تنها نگذارد. اول و همه چیزم خداست، اعتقاد دارم همه چیز با لطف و رحمت خدا صورت می‌گیرد و موفقیت چیزی جز رضای پروردگار نیست، اگر لطف خدا نباشد نمی‌توانیم هیچ قدمی برداریم اول شاکر خدا هستم که از آن روز که قدم در این راه گذاشتم کمکم کرده است، از اهل‌بیت(ع) خواستم همواره قدم مثبت بردارم و برای همه مردم قدم خیر بردارم.
مخاطب ما برای اشتغال‌زایی افراد مختلف از بهزیستی و کمیته امداد هستند، تقاضای متقاضیان را در نظر می‌گیریم، دستگاه به این افراد نیز داده می‌شود و در صورت داشتن محصولات با کیفیت از آنان خریداری می‌شود. من همیشه به کارآموزانم می‌گویم همیشه در کنار شما هستم و هرجای کار نیاز به کمک داشتید همراهتان هستم. هر انسانی دارای خلاقیت‌های منحصر به خودش است که می‌تواند به رشد مجموعه کمک کند.

ایکنا: از مشکلات کارتان بگویید؟
فراهانی: در مسیری که هستیم و قدم برمی‌داریم مشکلات هست، اما همین مشکلات برایم شیرین است، سخت هست اما سختی‌ها هیچ‌گاه مرا خسته نکرده است. جسمم خسته می‌شد اما روحم نه، وقتی کار را شروع کردم همه چیز را به خدا سپردم. وقتی سختی‌ها باشد شیرینی موفقیت‌ها بیشتر به دل می‌نشیند. برای کار وامی دریافت نکردم جز یکی که مبلغ ناچیزی بود. در حال‌حاضر قصد دارم سوله‌ای تهیه کنم، اگر بخواهم اجاره کنم ماهیانه باید 5 میلیون تومان بپردازم اگر هم بخواهم بسازم باید یک میلیارد هزینه کنم. از مسئولان تقاضا دارم موانع را بدارند، مسئولان دست‌گیر که نیستند حداقل سنگ‌اندازی نکنند فقط از من و کارم تعریف و تمجید می‌کنند اما همکاری ندارند. اگر همکاری‌ها وجود نداشته باشد پیشرفت‌های زیادی نخواهیم داشت، چند بار خواستم مکانی را در اختیارم قرار دهند اما همکاری نکردند. امیدوارم بتوان مجوز لازم برای توسعه کار را دریافت کرده تا این محصول را با قیمت پایین‌تر در اختیار مدارس گذارده که در سبد غذایی دانش‌آموزان در مدارس قرار گیرد.
مجموعه‌های مفید برای استان و کشور به راحتی توان اشتغال‌زایی و کاهش آسیب‌های اجتماعی را دارند به شرطی که همه دست به دست دهیم و مشکلات را رفع کنیم. حتی این اشتغال‌زایی می‌تواند در روستاها که فراوانی میوه یافت می‌شود توسعه پیدا کند، اگر مجوز لازم را داشته باشم می‌توانم به صادرات رسانده و بسته‌بندی کنم. در حال حاضر از شهرستان ساوه و استان تهران تقاضای آموزش برای خانواده‌های بی‌سرپرست و بد‌سرپرست دارم. تقاضا از کشور روسیه با تناژ بالا از دیگر امتیازاتی است که می‌تواند به اشتغال‌زایی بیشتر کمک کند، اما متأسفانه تولید کم است، تولید مستلزم آموزش طبق تعرفه فنی و حرفه ای است.

ایکنا: با وجود تورم و قدرت خرید پایین مردم آیا می‌توان انتظار داشت میوه خشک و دم‌نوش‌ها در سبد غذایی عموم مردم قرار گیرد؟
فراهانی: وقتی محصول به تولید انبوه رسید و در سطح استان و کشور زیاد شد قیمت آن شکسته می‌شود، کم بودن محصول عامل گرانی آن است، از سوی دیگر میوه‌های خشک حجم زیادی دارند و تقریبا نیم کیلوی آن می‌تواند منبع خوب غذایی برای کودکان برای مدت طولانی باشند. اگر تولیدات بالا رفته و محصول زیاد شود قطعا کاهش قیمت خواهیم داشت.
اعتماد به نفس انسان را به موفقیت دعوت می‌کند، موفقیت مستلزم اعتماد به نفس بالاست، مادران سعی کنند فرزندانی با اعتماد به نفس بالا تربیت کنند. گاه سرگردانی بچه‌ها به خاطر عدم توجه والدین است، بنده به عنوان مادر از مادران تقاضا دارم در این زمینه کوتاهی نکنند چراکه داشتن باور درست باعث بارور شدن آنان می‌شود.

در لابه لای سخنان خانم فراهانی متوجه خوابی عجیب شدم، از این بانوی کارآفرین خواهش کردم در صورت تمایل خواب خود را برای ما تعریف کند که گفت: هنوز کار خود را در این حوزه آغاز نکرده بودم شبی خواب دیدم آیه 57 سوره «انعام» زیر انگشت شصتم نوشته شده است، هیچ‌گاه این خواب از جلوی چشمانم کنار نمی‌رود از بزرگی تعبیر خوابم را خواستم که گفت دستان شما برای کارهای مردم گشوده می‌شود، آن موقع متوجه نشدم اما حالا می‌فهمم خوشنودی خدا چیزی جز خدمت خلق نیست، آرامش خاطری که دارم هدیه بزرگی از سوی خداوند است.
این بانوی کارآفرین از تجربه قرآنی هم گفت: دوره‌های مترجم قرآن را گذراندم، از همان کودکی به آموزش قرآن و فراگیری مفاهیم علاقه داشتم، برای همین در دوره‌های ترجمه و مفاهیم شرکت کردم تا اندکی با مبانی این مصحف شریف آشنا شوم. آشنایی با قرآن دری دیگر از زندگی به رویم گشود و توانستم توکلم را ارتقا بخشم. اعتقاد به لقمه حلال از حساسیت‌های زندگی من است، در لحظه لحظه زندگی خدا و اهل‌بیت(ع) را ناظر بر اعمال خود می‌دانم و هر روز از خدا می‌خواهم مرا در مسیر خیر قرار دهد و برایم چیزی جز خیر نخواهد.
گفت‌وگو از مریم روشن
انتهای پیام

captcha