بهره‌برداری از شهر زیرزمینی «سامن» معطل اعتبار است
کد خبر: 3781607
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۰

بهره‌برداری از شهر زیرزمینی «سامن» معطل اعتبار است

گروه فرهنگی - معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان گفت: در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز، شهر زیرزمینی سامن نوروز سال ۹۸ برای بازدید گردشگران آماده می‌شود.

به گزارش ایکنا از همدان، به نقل از ایرنا علی خاکسار معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان اظهار کرد: آماده‌سازی هر چه سریعتر مرحله نخست طرح گردشگری این مجموعه ارزشمند تاریخی و گردشگری استان همدان نیازمند 2 میلیارد ریال اعتبار است.
وی افزود: پس از تکمیل مطالعات باستان شناسی شهر زیرزمینی سامن و در مرحله نخست، قرار است کارگاه شماره یک مجموعه که شامل 20 اتاق، راهروهای ارتباطی و قنات که همگی در بستر سنگی به صورت دستکند ایجاد شده اند، راه‌اندازی شود.
خاکسار گفت: ساختمان ورودی دستکند سامن به متراژ 200 مترمربع از شرکت مخابرات که در جوار این مجموعه است، خریداری شد و در حال حاضر این ساختمان 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در مرحله پایانی است.
معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان بیان کرد: این ساختمان با موافقت شرکت مخابرات با واگذاری ساختمان مازاد نگهبانی و سرایداری مرکز مخابرات شهر سامن در ازای پرداخت قیمت ملک در حال آماده سازی است.
خاکسار ادامه داد: تکمیل و تجهیز ساختمان ورودی شهر زیرزمینی سامن شامل اتاق مدیر پایگاه، محل فروش بلیت، محل استقرار راهنما و سالن معرفی است که تاکنون سه میلیارد ریال اعتبار برای آن هزینه شده است.
وی گفت: اصلاح و بهسازی راهروهای ورودی و ارتباطی، ساماندهی مسیر منتهی به قنات، مسدود کردن ورودی قبلی و ساماندهی و ایجاد اتاقک خروجی از جمله الزاماتی است که در حال رایزنی برای تامین اعتبار مورد نیاز هستیم.
خاکسار اظهار داشت: از سال 84 که این مجموعه و اثر منحصر به فرد تاریخی کشف شد، تاکنون حدود 10 میلیارد ریال اعتبار برای کاوش، پژوهش، مرمت و مطالعات دستکند سامن هزینه شده است.
وی یادآور شد: 21 مهرماه امسال که همدان میزبان همایش بین المللی معماری دستکندها بود، تعدادی از مهمانان این همایش همزمان با رویداد بین المللی همدان 2018 از شهر زیرزمینی سامن بازدید کردند.
معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان با بیان اینکه نورپردازی دستکند سامن با انرژی خورشیدی به اتمام رسیده است افزود: راه اندازی این اثر مهم تاریخی توسعه گردشگری شهرستان ملایر را به دنبال دارد.
خاکسار ادامه داد: در همین راستا مرمت و استحکام بخشی بدنه ها و ساختار سنگی انجام شده است و مطالعه، مرمت و تثبیت اسکلت ها و بقایای استخوانی انسانی تکمیل و ویترین مناسب برای نمایش اسکلت ها و اشیا ساخته شده است.
وی خاطرنشان کرد: از سال 86 تا 94 کاوش های باستان شناسی در این مجموعه دستکند انجام و فضای معماری در آن کاوش شده است، اما از سال 94 تاکنون هیچگونه کاوشی در این مجموعه صورت نگرفته است.
خاکسار با بیان اینکه شهر زیرزمینی سامن با وسعت سه تا پنج هکتار محدوده زیادی از شهر سامن را شامل می شود افزود: در حال حاضر 80 اتاقک در آن کشف شده است.
به گزارش ایرنا، شهر زیرزمینی سامن، شهری دستکند در 15 کیلومتری ملایر که سال 84 به طور اتفاقی در جریان حفاری های فیبر نوری شرکت مخابرات کشف و در بستری از سنگ گرانیت ایجاد شده است.
این اثر شاخص تاریخی استان همدان 27 فروردین 1387 به شماره 24622 در فهرست آثار ملی ثبت شد.
انتهای پیام

captcha