انس با قرآن دانش‌آموزان را در برابر آسیب‌های اجتماعی واکسینه می‌کند
کد خبر: 3782058
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵
معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی:

انس با قرآن دانش‌آموزان را در برابر آسیب‌های اجتماعی واکسینه می‌کند

گروه اجتماعی - معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: یکی از راه های پیشگیری از آسیب های اجتماعی و بروز آن در بین دانش آموزان مدارس مأنوس کردن آنان با قرآن است.

انس با قرآن دانش‌آموزان را در برابر آسیب‌های اجتماعی واکسینه می‌کندبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی علیرضا مالک اشرفی دیروز، ۲۶ دی ماه، در نشست سالانه هیات اندیشه ورزی قرآن، عترت و نماز در مجتمع فرهنگیان فارس گفت: نگاه ما به فعالیت های قرآنی نباید صرفا نگاه اداری باشد بلکه باید در این حوزه کار، دلی پیش برود؛ در غیر این صورت توفیقی در کار حاصل نخواهد شد.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در خصوص طرح حفظ جزء 30 قرآن در مدارس بیان کرد: با وجود اینکه اجرای طرح حفظ جزء 30 در ابتدا با مخالف هایی همراه بود اما چون کار دلی پیش رفت، این طرح موفق عمل کرد. طرح حفظ جزء 30 قرآن که از ابتدای سال تحصیلی جدید در حال اجراست، با وجود اینکه طرح اجباری نیست اما بیش از 210 هزار دانش آموز در استان از این طرح استقبال و در این طرح ثبت نام کرده اند.

وی افزود: امروز در جامعه شاهد آسیب های اجتماعی زیادی از جمله افزایش طلاق، خودکشی، خشونت، پرخاشگری و بزهکاری هستیم که منبعث از ناکامی هاست در حالی که درمان همه این آسیب های اجتماعی ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه است. اولین بزه در بین دانش آموزان خشونت و پرخاشگری است که نشات گرفته از ناکامی هاست و این ناکامی ها در اثر نبود طمانینه ایجاد و به بروز خشونت و پرخاشگری می انجامد.

مالک اشرفی تصریح کرد: یکی از راه های کم کردن آسیب های اجتماعی در جامعه سوق دادن دانش آموزان به سمت معنویت است چرا که اگر فردی با قرآن مأنوس شود، آرام بوده و مواجه شدن با ناکامی ها وی را نا امید نخواهد کرد تا به سمت آسیب های اجتماعی و بزهکاری برود.

در بخش دیگری از این نشست محمد صادق زاده، رئیس امور قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش آذربایجان شرقی، افزود: بر اساس تجربه، تحقیقات علمی و بررسی های انجام شده که در مدارس تبریز صورت گرفت، روشن شد در مدارسی که دانش آموزان با قرآن مأنوس بودند، پرخاشگری پایین آمده بود.

وی ادامه داد: به همین جهت به جای اینکه بودجه ها صرف پیشگیری از آسیب های اجتماعی شود، بهتر است در حوزه قرآنی صرف شود چرا که این امر از بروز آسیب های اجتماعی جلوگیری خواهد کرد. دستگاه ها بهتر است از موازی کاری در کار قرآنی جلوگیری کنند. همه ساله از سوی دستگاه های مختلف، ویژه فرزندان کارکنانشان که اغلب دانش آموز هستند، مسابقات قرآنی برگزار می شود و از آنجا که دارای امتیازات بیشتر و جوایزی کلان تر است، لذا دانش آموز ترجیح می دهد به جای شرکت در مسابقات قرآن مدارس در مسابقات قرآن دستگاه دیگر شرکت کند که این برای ما مشکل آفرین شده است.

صادق زاده با اشاره به اینکه فعالیت های قرآنی از بودجه های فرهنگی بی بهره است، گفت: این ضرورت احساس می شود که شورای عالی مسابقات قرآن کشور در تقویت اجرای مسابقات قرآن دانش آموزی اهتمام کند. اجرای طرح های قرآنی در مدارس روستایی که بعضا توسط یک نفر به عنوان، مدیر، معلم، معاون همه امور را اداره می شود، جایش خالی است. همچنین مدارس شبانه روزی که در طول هفته دانش آموز در مرکز حضور دارد، جای کار زیادی را می طلبد.

انتهای پیام

captcha