علوم انسانی در وزارت علوم یتیم است
کد خبر: 3782139
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۷
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی:

علوم انسانی در وزارت علوم یتیم است

گروه فرهنگی - رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی عنوان کرد: در کشورهای پیشرفته معمولا مسئولان از بین دانشمندان علوم انسانی انتخاب می شوند اما پس از انقلاب اسلامی در ایران به جز مدت کوتاهی مسئولیت وزارت آموزش عالی با دانشمندان علوم پزشکی و مهندسی بوده و در واقع ما در وزارت علوم یتیم هستیم.

علوم انسانی در وزارت علوم یتیم استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت الاسلام سیدابوالحسن نواب امروز در دومین اجلاس دانشگاه های حوزوی کشور در دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: از سال ۱۳۸۴ بنای کار دانشگاه های حوزوی گذاشته شد و بنا بر این بود که کار برنامه ریزی و گسترش فعالیت‌های این گونه نهادها انجام می پذیرد. البته این کار فراز و نشیب های زیادی داشت چون نگاه ها برای فعالیت در دانشگاه های حوزوی بیشتر نگاه های سلیقه ای است.

وی ادامه داد: از دیگر سو نیز وضع علوم انسانی در کشور نگران کننده است. هر گاه بحث فکری و فرهنگی در وزارت علوم مطرح شده، راه به جایی نبرده است. حدود ۴۰۰ رشته علوم حوزوی در مجموعه دانشگاه های کشور وجود دارد. به نظر شما هدف بزرگانی همچون آیت الله مهدوی کنی از تشکیل دانشگاه های حوزوی چه بوده؟ این سوالی است که پاسخ آن را کسی نمی دهد

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی اظهار کرد: برای پیگیری فعالیت‌های دانشگاه های حوزوی دست به دامان شورای انقلاب فرهنگی شده‌ایم و از این طریق ماده واحده ای تصویب شد تا یک استقلال نسبی برای فعالیت رشته های حوزوی در دانشگاه ها ایجاد شود. این مصوبه نیاز به پشتیبانی دانشگاه های حوزوی دارد.

نواب با اشاره به تشکیل اتحادیه مراکز و موسسات آموزشی، پژوهشی حوزوی و دانشگاهی گفت: با تشکیل چنین نهادی، وقتی می خواهیم با وزارت علوم حرف بزنیم، از جانب بیش از ۲۰ دانشگاه و مرکز علمی حرف خواهیم زد و با این بنیه کار خود را پیش خواهیم برد. این اتحادیه بستری برای فعالیت‌های دانشگاه های حوزوی خواهد بود.

وی افزود: این اتحادیه، خود هدف نیست بلکه وسیله ای برای انجام وظیفه است. همه باید برای کار در این اتحادیه جنبش داشته باشیم تا به نتیجه برسیم. باید روی علوم انسانی کار شود؛ البته بعضی کارها انجام شده اما اگر می خواهیم با مسائلی از جمله تفکرات افراطی مقابله کنیم، باید به تربیت متخصص بپردازیم. برای این امر پاسخ مثبتی از سمت وزارت علوم دریافت نکرده‌ایم.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی عنوان کرد: ما باید اهداف بنیانگذاران موسسات حوزوی را محقق کنیم و این خود یک صحنه جنگ فرهنگی است.

در ادامه این جلسه نامگذاری اتحادیه دانشگاه های حوزوی به رأی گذاشته شد و طبق رأی گیری عنوان مراکز و موسسات آموزشی و پژوهشی حوزوی دانشگاهی برای این اتحادیه به تصویب رسید و برای حجت الاسلام سید علیرضا نواب حکم مشاور مدیرحوزه های علمیه در امور دانشگاهی قرائت شد.

در بخشی از این جلسه نیز بر روی بند های اساسنامه این اتحادیه تبادل نظر انجام گرفت.

انتهای پیام

captcha