پَهنِه‌کِلا تَکیه؛ از شاخص‌ترین اماکن مذهبی کشور
کد خبر: 3782345
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴

پَهنِه‌کِلا تَکیه؛ از شاخص‌ترین اماکن مذهبی کشور

گروه اجتماعی ـ آستانه مبارکه تکیه پهنه‌کلا یکی از شاخص‌ترین و بزرگترین اماکن مذهبی کشور به‌شمار می‌رود که در شهرستان ساری قرار دارد و در طول سال میزبان هزاران زائر و گردشگر داخلی و خارجی است.

پَهنِه‌کِلا تَکیه؛ یک قدم تا تبدیل به قطب گردشگری مذهبی کشور

به گزارش ایکنا از مازندران، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه مازندران، آستانه مبارکه تکیه پهنه‌کلا به عبارتی حسینیه پهنه‌کلا (پَهنِه‌کِلا تَکیه)، حسینیه‌ای واقع در حومه جنوبی شهرستان ساری، استان مازندران و در روستای پهنه‌کلا شمالی است که تا مرکز شهرستان ساری حدود ۱۰ کیلومتر فاصله دارد.
آستانه مبارکه تکیه پهنه‌‌کلا ساری یکی از قدیمی‌ترین اماکن مذهبی استان مازندران به‌شمار می‌رود که همه ساله در ایام مختلف سال میزبان هزاران زائر و گردشگر از نقاط مختلف کشور است.
سقاخانه‌ای نیز در محوطه آستانه وجود دارد که برای سیراب شدن تشنگان است و در بالای آن طبقه کوچکی با نام «ابوالفضلی» ساخته شده که با دیوارهای چوبی قدیمی احاطه شده و نمای بسیار زیبایی دارد.
تکیه پهنه‌کلا به‌علت قرار داشتن در ارتفاع مناسب و چشم‌انداز زیبا به کوه‌های اطراف جاده ساری - تاکام از منظره‌ای زیبا و آرامش‌بخش برخوردار است که زائران بسیاری در طول سال در محوطه وسیع آن اسکان پیدا می‌کنند.
وجود ۱۳۰ باب زائرسرا، ۱۵ باب سوئیت، بازارچه اطراف آستانه، راه دسترسی و پارکینگ از مهم‌ترین بخش‌های رفاهی این مکان مذهبی به‌شمار می‌رود که زائران و گردشگران از نقاط مختلف کشور و حتی خارج کشور در این آستانه اسکان و از فضای معنوی، زیبایی‌ها و خدمات آن بهره‌مند می‌شوند.
تاکنون چندین زائر از کرامت‌های آستانه مبارکه تکیه پهنه‌کلا ساری برخوردار شدند که به واسطه نذرهایی که دارند سالانه به این مکان مقدس مشرف می‌شوند و اقدام به قربانی کردن گوسفند، توزیع نذری و پخت آش و برنج می‌کنند.
برکات انقلاب و اجرای پروژه‌های عمرانی در پَهنِه‌کِلا تَکیه
تکیه پهنه‌کلا ساری در زمان رژیم پهلوی کمتر به آن توجه می‌شد و از ساختمان کوچکی برخوردار بود اما با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و توجه ویژه مردم و سازمان اوقاف و امور خیریه اجرای پروژه‌های مختلف عمرانی در راستای توسعه فضای این تکیه مقدس در دستور کار قرار گرفت.
از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون چندین پروژه عمرانی در تکیه پهنه‌کلا ساری اجرا شد اما بزرگترین پروژه عمرانی آن از سال ۱۳۷۰ آغاز و در سال ۱۳۸۸ با احداث ساختمان جدید، گنبد، کاشی‌کاری و آیینه‌کاری به سبک اسلامی به پایان رسید.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران گفت: آستانه مبارکه تکیه پهنه‌کلا یکی از شاخص‌ترین و بزرگترین اماکن مذهبی کشور به‌شمار می‌رود که در شهرستان ساری قرار دارد و در طول سال میزبان هزاران زائر و گردشگر داخلی و خارجی است.
 حیدری‌جناسمی با اشاره به قسمت‌های مختلف مذهبی و فرهنگی تکیه پهنه‌کلا ساری، اظهار کرد: طبقه همکف این مکان مقدس به‌عنوان حسینیه و طبقه اول آن در قالب موزه تاریخی استفاده می‌شود.
وی با اشاره به فضای باز و آرامش‌بخش حاکم بر تکیه پهنه‌کلا، افزود: آستانه مبارکه تکیه پهنه‌کلا ساری با توجه به داشتن امکانات رفاهی و خدماتی بزرگترین ظرفیت برای رونق گردشگری مذهبی به‌شمار می‌رود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران با بیان اینکه در چهار سال اخیر توجه ویژه‌ای به فعالیت‌های عمرانی در تکیه پهنه‌کلا ساری شده است، تصریح کرد: مراحل احداث گلدسته با سازه بتنی با هزینه ۸ میلیارد ریالی در حال اتمام است که نمای زیبایی به این مکان مقدس می‌بخشد.
حیدری با بیان اینکه در سال‌های گذشته زائران و مسافران از نداشتن مکانی برای شست‌وشوی ظروف و سرویس بهداشتی استاندارد در تکیه پهنه‌کلا رنج می‌بردند، اظهار کرد: با ورود جدی محل شست‌وشوی ظروف و سرویس بهداشتی جدید برای زائران احداث شده است که ظرف‌شویی مورد استفاده قرار می‌گیرد و سرویس بهداشتی جدید نیز ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در بهمن‌ماه امسال افتتاح می‌شود.
وی بیان کرد: سرویس بهداشتی جدید با هزینه ۳۶۰ میلیون تومانی و با ۳۲ چشمه احداث شده است که ۲۸ چشمه معمولی برای برادران و خواهران و ۴ چشمه برای معلولان برادر و خواهر می‌باشد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران با اشاره به شرایط محیطی استان و رطوبت بالا بیان کرد: به خاطر بالا بودن رطوبت در مازندران ساختمان بقاع متبرکه طی فصل‌های مختلف مقام‌سازی می‌شود و از سال گذشته پروژه مقام‌سازی آستانه مبارکه تکیه پهنه‌کلا ساری آغاز شده است.
نصب گنبد جدید مُطلا
حیدری با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون حدود ۲ میلیارد ریال برای مقام‌سازی تکیه پهنه‌کلا ساری هزینه شده است، تصریح کرد: در راستای سبک‌سازی گنبد تکیه پهنه‌کلا پروژه مقام‌سازی و ایجاد گنبد مُطلا انجام گرفت که گنبد جدید با هزینه ۳ میلیارد ریالی نصب شده است.
وی با اشاره به فضای فرهنگی تکیه پهنه‌کلا ساری گفت: یکی از بزرگترین موزه موقوفات کشور در آستانه مبارکه تکیه پهنه‌کلا ساری قرار دارد که بسیاری از اشیای تاریخی، وقف‌نامه‌های قدیمی و قرآن کریم در آن قرار دارد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی را از مهم‌ترین سیاست‌های سازمان اوقاف و امور خیریه برشمرد و افزود: آستانه مبارکه تکیه پهنه‌کلا ساری از اماکن مذهبی شاخص استان محسوب می‌شود و با پایان پروژه‌های عمرانی این تکیه به بزرگترین قطب گردشگری مذهبی کشور تبدیل خواهد شد.
انتهای پیام
captcha