حرکت «کاروان قرآنی انقلاب» در 11 استان/ اعلام برنامه‌های دهه فجر رادیو قرآن
کد خبر: 3782465
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
مدیر شبکه رادیویی قرآن تشریح کرد:

حرکت «کاروان قرآنی انقلاب» در 11 استان/ اعلام برنامه‌های دهه فجر رادیو قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ احمد ابوالقاسمی ضمن تشریح برنامه‌های رادیو قرآن ویژه دهه فجر انقلاب اسلامی، کاروان قرآنی انقلاب را مهمترین برنامه مشخص‌شده برای این ایام برشمرد.

حرکت «کاروان قرآنی انقلاب» در 11 استان/ اعلام برنامه‌های دهه فجر رادیو قرآن

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست تشریح برنامه‌‌های رادیو قرآن ویژه ایام دهه فجر انقلاب اسلامی صبح امروز، 29 د‌ی‌ماه، با حضور احمد ابوالقاسمی، مدیر شبکه رادیویی قرآن، حجت‌الاسلام والمسلمین محمودرضا ذکاوت، قائم‌مقام رادیو قرآن و مدیران گروه‌های مختلف این شبکه رادیویی در محل ساختمان شهدای رادیوی سازمان صداوسیما برگزار شد.
در ابتدای این نشست خبری که با اجرای محمدهادی صلح‌جو، مجری صداوسیما، همراه بود و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید از سوی مهدی عادلی، قاری بین‌المللی قرآن کریم، ابوالقاسمی طی سخنانی به تشریح برنامه‌های این شبکه رادیویی در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: شکی نیست که پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، بهترین تجسم قدرت لایزال الهی و تفسیر و ترجمان عینی آیات قرآن کریم است «ان تقوموا لله مثنی و فرادی». طلوع فجری قرآنی، هدیه مردم عزیز و انقلابی ایران شد. فجری که رویش‌های آن به پیروی از تعالیم هستی‌بخش قرآن و ادامه راه امام خمینی(ره) با استحکام و قدرت، نه فقط در ایران و خاورمیانه که اینک در سراسر جهان تأثیرگذار است و این همان موضوعی است که پرچمدار امروز انقلاب آیت‌الله خامنه‌ای عزیز، بیست سال پیش در رابطه با آن با اطمینان فرمودند: «اگر حرکت قرآنی در کشور ما همین‌طور موج بردارد و گسترش پیدا کند؛ این کشور، این پرچم اسلام، این انقلاب و این نظام مقدس اسلامی، پایه‌هایش آن‌چنان مستحکم خواهد شد که هیچ قدرتی نه امروز نه در آینده نخواهد توانست، تزلزلی در آن به وجود آورد».
وی افزود: بر این اساس و با توجه به اینکه امروز فرصتی تاریخی و استثنایی است برای اینکه قرآن در هدایت فکر و عمل انسان‌ها، قدرت و چیرگی خود را نشان دهد و نیز با توجه به اهمیت تبیین آیات قرآن کریم و نقش آن در پیشرفت و تعالی انقلاب اسلامی و تشریح دستاوردها و رویش‌های قرآنی نظام مقدس جمهوری اسلامی در طول چهل‌سال گذشته، ان‌شاءالله کاروان قرآنی انقلاب، متشکل از بزرگان قرآنی ایران و جهان اسلام و تیم‌های رسانه‌ای از رادیو، تلویزیون و خبرگزاری‌ها و ... با حضور در شهرها و روستاهای مختلف و اجرای برنامه‌های قرآنی و دینی بشرح این دستورالعمل‌، دین خویش را به انقلاب اسلامی ادا خواهد کرد.
مدیر شبکه رادیویی قرآن تصریح کرد: بزرگترین رویدادی که در این ایام از سوی رادیو قرآن اجرایی می‌شود، راه‌اندازی کاروان قرآنی انقلاب است که از روز اول تا 22 بهمن‌ماه سال جاری به یازده استان و 33 شهر سفر و محافل قرآنی ویژه‌ای را برگزار می‌کند.
ابوالقاسمی در  مورد زمان آغاز حرکت کاروان قرآنی انقلاب و برنامه‌های این کاروان در شهرهای مختلف کشور اظهار کرد: برنامه کاروان قرآنی انقلاب از روز اول بهمن‌ماه سال جاری آغاز می‌شود و تا روز 21 بهمن‌ماه نیز ادامه خواهد داشت.
وی ادامه داد: مطرح کردن اقتدار نظام، رویش‌های انقلاب، راهیان نور و دفاع مقدس، محرومیت‌زدایی، اقتدار امنیتی و سیاسی نظام و نیز اقتدار علمی جمهوری اسلامی ایران از اهداف اصلی شکل‌گیری این کاروان قرآنی است.
وی تصریح کرد: برنامه کاروان در روز اول از حرم مطهر امام خمینی(ره) آغاز می‌شود و پس از تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل(ره) عازم قم خواهد شد. پس از اجرای برنامه‌های در نظر گرفته شده در قم نیز کاروان قرآنی انقلاب راهی استان مرکزی می‌شود که در این استان نیز برنامه‌ها و محافل قرآنی در شهرهای مختلف اراک (آب سنگین)،‌ خمین، محلات و دلیجان اجرا خواهد شد.
مدیر شبکه رادیویی قرآن با بیان اینکه کاروان قرآنی انقلاب پس از استان مرکزی وارد استان اصفهان می‌شود، گفت: اعضای کاروان در روز چهارم بهمن‌ماه وارد استان اصفهان و شهرستان کاشان می‌شوند و برنامه‌های خود در شهرهای کاشان و آران و بیدگل را اجرا می‌کنند. همچنین، روز پنجم بهمن‌ماه نیز محافل قرآنی در شهرهای نجف‌آباد (یادمان شهید حججی) و خمینی‌شهر برگزار می‌شود.

حرکت «کاروان قرآنی انقلاب» در 11 استان/ اعلام برنامه‌های دهه فجر رادیو قرآن
وی افزود: روز ششم بهمن‌ماه نیز کاروان قرآنی انقلاب وارد استان خوزستان و شهر اهواز می‌شود و ضمن اجرای برنامه‌های مختلف قرآنی در این شهر، محافل قرآنی و برنامه‌های مختلفی را طی روز هفتم‌ بهمن‌ماه در شهرهای خرمشهر و آبادان برگزار می‌کند و در روز هشتم بهمن‌ماه نیز وارد بندر امام خمینی(ره) می‌شود.
ابوالقاسمی تصریح کرد: در روز نهم بهمن‌ماه، کاروان قرآنی انقلاب وارد استان بوشهر شده و برنامه‌ها و محافل مختلفی را طی روزهای نهم و دهم بهمن‌ماه در مناطق مختلف استان ازجمله بوشهر، روستای قرآنی چارک و عسلویه اجرا می‌کند. سپس، این کاروان قرآنی روز یازدهم بهمن‌ماه وارد استان هرمزگان شده و محافل خود را از یازدهم تا سیزدهم بهمن‌ماه در مناطق مختلف استان از جمله بندرعباس (بر روی ناوهای سهند همزمان با سالروز ورود امام(ره) به وطن) و زیردریایی نیروی دریایی ارتش در جزیره قشم برگزار می‌کند.
وی ادامه داد: کاروان قرآنی انقلاب روز چهاردهم بهمن‌ماه وارد استان کرمان شده و تا روز شانزدهم بهمن‌ماه نیز محافل قرآنی خود را در شهرهای مختلف قلعه‌گنج، جیرفت و کرمان برگزار خواهد کرد. همچنین، در قلعه‌گنج کرمان، که از نقاط محروم این استان است، تیم پزشکی شامل دو دندانپزشک از میان فعالان قرآنی که کاروان را همراهی می‌کنند از صبح تا شب روز چهاردهم بهمن‌ماه، مردم را رایگان معاینه می‌کنند.
ابوالقاسمی با بیان اینکه کاروان قرآنی انقلاب روز هفدهم بهمن‌ماه وارد استان یزد می‌شود، گفت: در این استان نیز برنامه‌های مختلفی از هفدهم تا هجدهم بهمن‌ماه در شهرهای مختلف یزد(یادمان شهید منا حسن دانش) و طبس(مسجد شکر و شاهزاده حسین(ع)) برگزار می‌شود.
مدیر شبکه رادیویی قرآن ادامه داد: این کاروان قرآنی روز نوزدهم بهمن‌ماه وارد استان خراسان رضوی و شهرستان تربت جام می‌شود و پس از اجرای محفل قرآنی در این شهر، در روز بیستم بهمن‌ماه وارد مشهد مقدس می‌شود و به اجرای برنامه می‌پردازد. آخرین برنامه‌های کاروان نیز طی روز 21 بهمن‌ماه در شهرستان فریمان زادگاه شهید مطهری اجرا می‌شود و با اجرای محفل قرآنی در این شهرستان، برنامه‌های کاروان قرآنی انقلاب نیز به پایان می‌رسد.
ابوالقاسمی اظهار کرد: در روز 22 بهمن‌ماه نیز کاروان قرآنی انقلاب در شهر شاهرود در کنار دیگر اقشار مردم در راهپیمای 22 بهمن شرکت می‌کنند و عصر همان روز نیز محفل انس با قرآن را با یادی از شهدای عملیات والفجر 8 برگزار خواهد کرد.
مدیر شبکه رادیویی قرآن با بیان اینکه در پایان این سفر نیز مراسم اختتامیه‌ای در حرم مطهر امام خمینی(ره) ویژه دست‌اندرکاران کاروان قرآنی انقلاب برگزار خواهد شد، افزود: سازمان‌ها و نهادهای مختلف همچون سازمان دارالقرآن الکریم، سازمان اوقاف و امور خیریه، خبرگزاری‌های مختلف خبری، نیروی دریای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی دریای ارتش جمهور اسلامی ایران، بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان تبلیغات اسلامی، که خود مجری اجرای برنامه‌ها در استان‌های مختلف است، رادیو قران را در راه‌اندازی کاروان قرآنی انقلاب کمک می‌کند.

حرکت «کاروان قرآنی انقلاب» در 11 استان/ اعلام برنامه‌های دهه فجر رادیو قرآن
ابوالقاسمی در ادامه تصریح کرد: اغلب برنامه‌های درنظر گرفته شده برای کاروان قرآنی بدین صورت است که اعضای کاروان که شامل تیم‌های مختلف از رادیو قرآن با همراهی قاریان و حافظان و گروه‌های تواشیح استان‌های مختلف هستند، پس از ورود به هر شهر، در گلزار شهدا حضور یافته و سپس، به اجرای محل قرآنی در هنگام ظهر، تلاوت اذانگاهی مغرب می‌پردازد که تلاوت اذانگاهی توسط یکی از قراء بومی استان و محفل قرآنی نیز پس از نماز مغرب و عشا با حضور سه قاری قرآن کریم و یک گروه تواشیح اجرا می‌شود.
وی با بیان اینکه تمامی محافل اجرا شده از سوی کاروان قرآنی انقلاب توسط شبکه قرآن و معارف سیما با یک شب تأخیر پخش می‌شود، گفت: مستند کاروان قرآنی انقلاب توسط اعضای مستندساز شبکه سه سیما تولید خواهد شد و علاوه بر آن یکی از شبکه‌های سیما نیز بخش‌هایی از برنامه کاروان را پخش می‌کند.
ابوالقاسمی با اشاره به اینکه در استان‌های مختلف می‌توانیم از صداها و استعدادهای درخشان استان مورد نظر استفاده کنیم، تصریح کرد: در واقع می‌توان گفت که با اجرای برنامه‌های این کاروان قرآنی یک نوع استعدادیابی از قرآنیان کشور در استان‌های مختلف انجام می‌شود.
مدیر شبکه رادیویی قرآن در ادامه این نشست خبری، برنامه‌های رادیو قرآن در ایام دهه فجر را چنین اعلام کرد برنامه «انقلاب آیه‌ها» که به بررسی معارف انقلاب اسلامی از منظر قرآن می‌پردازد، روزهای شنبه تا جمعه هر هفته از ساعت 8:50 تا 10، برنامه «بانوی انقلابی» که به ویژگی‌های بانوان قرآنی کشور می‌پردازد، روزهای شنبه تا جمعه هر هفته از ساعت 12:5 به مدت 5 دقیقه، برنامه «قصه‌های انقلاب» که در رابطه با قصه‌های انقلابی برای کودکان است، روزهای شنبه تا جمعه از ساعت 20:30 به مدت 5 دقیقه، برنامه«4057» که تبیین دستاوردهای قرآنی انقلاب است با حضور فعالان قرآنی استان‌های مختلف پخش می‌شود.

همچنین طی روزهای پنجشنبه هر هفته به مدت 100 دقیقه از ساعت 15:5، برنامه «رهاورد» که به دستاوردهای 40ساله دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی می‌پردازد، طی روزهای یکشنبه و سه‌شنبه از ساعت 15:15 به مدت 45 دقیقه، برنامه «انقلاب قرآنی» که به مرور خاطرات قرآنیان کشور از انقلاب اسلامی می‌پردازد، طی روزهای پنجشنبه هر هفته از ساعت 20 به مدت 30 دقیقه و برنامه «پای رحل استاد» که به معرفی جلسات فعالان قرآنی کشور می‌پردازد، طی روزهای سه‌شنبه هر هفته از ساعت 16:10 به مدت 45 دقیقه پخش می‌شود ازجمله برنامه‌های مختلفی هستند که طی دهه فجر از شبکه رادیوی قرآن به سمع و نظر شنوندگان می‌رسد.
ابوالقاسمی در پایان سخنان خود تصریح کرد: همچنین، 10 تلاوت 90 دقیقه‌ای نیز طی روزهای مختلف دهه مبارک فجر از ساعت 22:30 از رادیو قرآن پخش می‌شود که مربوط به تلاوت‌های فاخر قراء بزرگ است و برای اولین بار از رادیو قرآن پخش می‌شود.
یادآوری می‌شود، در پایان این مراسم با حضور احمد ابوالقاسمی مدیر شبکه رادیو قرآن، حجت‌الاسلام والمسلمین محمودرضا ذکاوت، قائم‌مقام رادیو قرآن و مدیران گروه‌های مختلف این شبکه رادیویی از تصویر اتوبوس ویژه کاروان قرآنی انقلاب رونمایی شد.

گزارش تصویری را اینجا ببینید.

گزارش از مجتبی افشار
انتهای پیام

captcha