آفات نگارش تاریخ و لوازم تدوین تاریخ انقلاب اسلامی
کد خبر: 3782680
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۲
چهل قدم تا صبح/ ۲۵

آفات نگارش تاریخ و لوازم تدوین تاریخ انقلاب اسلامی

گروه معارف ـ امام خمینی(ره) خطاب به مورخین فرمودند: «شما به عنوان یك مورخ باید توجه داشته باشید كه عهده‌دار چه كار عظیمی شده‌اید. اكثر مورخین، تاریخ را آنگونه كه مایلند و یا بدان گونه كه دستور گرفته‌اند می‌نویسند نه آنگونه كه اتفاق افتاده است. از اول می‌دانند كه كتابشان بنا است به چه نتیجه‌ای برسد و در آخر به همان نتیجه هم می‌رسند».

آفات نگارش تاریخ و لوازم تدوین تاریخ انقلاب اسلامی

صحیفه امام(ره) حاوی سخنرانی‌ها، نوشته‌ها و شرح دیدارهای امام با مسئولان و اقشار مختلف مردم بوده که دارای محورهای سیاسی، فکری، اجتماعی و فرهنگی است. در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، برخی از مطالب این کتاب به صورت روزانه منتشر می‌شود.

«امروز همچون همیشه تاریخ انقلاب‌ها، عده‌ای به نوشتن تاریخ پر افتخار انقلاب اسلامی ایران مشغولند كه سر در آخور غرب و شرق دارند. تاریخ جهان پر است از تحسین و دشنام عده‌ای خاص، له و یا علیه عده‌ای دیگر و یا واقعه‌ای در خور بحث.
شما به عنوان یك مورخ باید توجه داشته باشید كه عهده دار چه كار عظیمی شده‌اید. اكثر مورخین، تاریخ را آنگونه كه مایلند و یا بدان گونه كه دستور گرفته‌اند می‌نویسند، نه آنگونه كه اتفاق افتاده است. از اول می‌دانند كه كتابشان بنا است به چه نتیجه‌ای برسد و در آخر به همان نتیجه هم می‌رسند.
شما باید نشان دهید كه چگونه مردم، علیه ظلم و بیداد، تحجر و واپسگرایی قیام كردند و فكر اسلام ناب محمدی را جایگزین تفكر اسلام سلطنتی، اسلام سرمایه‌داری، اسلام التقاط و در یك كلمه اسلام امریكایی كردند.
شما باید به روشنی ترسیم كنید كه در سال 41، سال شروع انقلاب اسلامی و مبارزه روحانیت اصیل در مرگ آباد تحجر و تقدس‌مابی چه ظلم‌ها بر عده‌ای روحانی پاكباخته رفت، چه ناله‌های دردمندانه كردند، چه خون دل‌ها خوردند، متهم به جاسوسی و بی دینی شدند، ولی با توكل بر خدای بزرگ كمر همت را بستند و از تهمت و ناسزا نهراسیدند و خود را به توفان بلا زدند و در جنگ نابرابر ایمان و كفر، علم و خرافه، روشنفكری و تحجرگرایی، سرافراز - ولی غرقه به خون یاران و رفیقان خویش - پیروز شدند.
شما باید نشان دهید كه در جمود حوزه‌های علمیه آن زمان كه هر حركتی را متهم به حركت ماركسیستی و یا حركت انگلیسی می‌كردند، تنی چند از عالمان دین باور دست دردست مردم كوچه و بازار، مردم فقیر و زجر كشیده گذاشتند و خود را به آتش و خون زدند و از آن پیروز بیرون آمدند». 
منبع: صحیفه امام جلد 21 صفحه 240 

انتهای پیام

captcha