رشد معنوی کشور پس از انقلاب غیرقابل‌انکار است/ راه‌اندازی مدرسه «حفظ قرآن» ویژه طلاب
کد خبر: 3783086
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۴
فراز چهلم/۴

رشد معنوی کشور پس از انقلاب غیرقابل‌انکار است/ راه‌اندازی مدرسه «حفظ قرآن» ویژه طلاب

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ مدیر بنیاد قرآن استان همدان با بیان اینکه پیشرفت ایران پس از انقلاب اسلامی در برخی حوزه‌ها غیر‌قابل انکار است، اظهار کرد: راه‌اندازی مدرسه حفظ قرآن ویژه طلاب یکی از ثمرات ویژه انقلاب اسلامی است.

رشدمعنوی کشور پس از انقلاب اسلامی غیرقابل‌انکار است/ راه‌اندازی مدرسه «حفظ قرآن» ویژه طلاب؛ از دستاوردهای قرآنی انقلابدر چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب به منظور بررسی وضعیت فعالیت‌های قرآنی در استان همدان پس از انقلاب، گفت‌وگوهایی با افراد شاخص در این عرصه صورت گرفته است. در این شماره به سراغ یک پیشکسوت قرآنی استان رفته‌ایم.
جواد صدیق، مدیر بنیاد قرآن استان همدان در گفت‌و‌گو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: انقلاب اسلامی، نعمت عظیم الهی است که در زمینه‌های مختلف دستاورد‌های ارزشمندی را برای بشریت به ارمغان آورده است.
وی با بیان اینکه پیشرفت ایران پس از انقلاب اسلامی در برخی حوزه‌ها غیر‌قابل انکار است، افزود: پیشرفت در صنعت دفاعی و نظامی کشور، فعالیت در حوزه سلول‌های بنیادی، انرژی هسته و ... نمونه‌های بارز ثمرات انقلاب اسلامی است که قبل از آن در کشور معنای واقعی نداشت.
صدیق ادامه داد: انقلاب اسلامی در حوزه فعالیت‌های قرآنی ‌نیز دستاورد‌های خوبی داشته است که از این میان می‌توان به آمار 500 نفره حافظ کل قرآن کریم و 70 هزار نفری حافظ 1 تا 30 جزء قرآن اشاره کرد در حالی که قبل از انقلاب این رقم انگشت‌شمار بود.

جلسات سنتی قرآن 
وی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب اسلامی تشکل‌های قرآنی به نظم و انسجام کنونی وجود نداشت و تنها جلسات سنتی قرآن دایر بود، ابراز کرد: امروز 4 هزار مؤسسه و هزار خانه قرآنی در سطح کشور وجود دارد.
مدیر بنیاد قرآن استان بیان کرد: در حال حاضر به برکت انقلاب اسلامی، 83 مؤسسه قرآنی و 154 خانه قرآن روستایی و 42 خانه قرآن روستایی در استان همدان فعال است.
وی با بیان اینکه تربیت معلم قرآن قبل از پیروزی انقلاب اسلامی همچون عصر حاضر وجود نداشت، ابراز کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی نزدیک به 8 هزار و 670 معلم قرآن، 24 مدرس قرآن، 45 ممتحن و 14 داور قرآن در سطح استان تربیت شده است.
صدیق با اشاره به اینکه قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی فعالیت‌های فرهنگی ـ هنری به معنای واقعی وجود نداشت، گفت: راه‌اندازی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد و فعالیت 7 دارالقرآن در 7 شهرستان همدان و از دیگر دستاورد‌های انقلاب اسلامی است.
مدیر بنیاد قرآن استان با اشاره به اینکه راه‌اندازی مدرسه حفظ قرآن ویژه طلاب از ثمرات ویژه انقلاب اسلامی است، گفت: پس از انقلاب اسلامی مدرسه حفظ قرآن در سطح حوزه‌های علمیه فعال شده است که می‌توان به مدرسه حفظ قرآن شهر مریانج اشاره کرد که تاکنون توانسته 80 حافظ قرآن تربیت کند.
وی با بیان اینکه اکنون 30 قاری بین‌المللی در سطح کشور وجود دارد، گفت: با برگزاری 41 دوره مسابقه بین‌المللی قرآن به همت سازمان اوقاف و امور خیریه شاهد حضور قاریان، حافظان و فعالان قرآنی کشور در سطح بین‌الملل هستیم در حالی‌که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، قاری بین‌المللی در کشور وجود نداشت.

تربیت معلمان قرآن بومی
صدیق با بیان اینکه تربیت معلمان قرآن بومی از مهمترین دستاورد‌های انقلاب اسلامی است، ادامه داد: برگزاری 17 دوره تربیت معلم قرآن در روستا‌ها در راستای بومی‌سازی معلمان قرآن در سطح روستا‌ها از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه قرآن است.
مدیر بنیاد قرآن استان ابراز کرد: برگزاری 17 دوره آموزش تخصصی قران کریم، 13 دوره مسابقات قرآن ویژه کارکنان، 5 دوره آزمون حفظ و مفاهیم قرآن کریم و تنظیم سند راهبردی فعالیت‌های قرآنی استان برای 5 سال از دیگر اقدامات حوزه قرآن پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.
وی با اشاره به اینکه سند راهبردی فعالیت‌های قرآنی استان از سال 96 تا 1400 اجرایی خواهد شد، گفت: این سند در 3 کارگروه آموزش و پژوهش با محوریت دانشگاه بوعلی سینا، کارگروه تبلیغ و ترویج با محوریت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و کارگروه آموزش عمومی قرآن کریم با تولیت آموزش و پرورش تنظیم شده است.
صدیق با بیان اینکه هر یک از کارگروه‌های این سند فعالیت‌های ویژه‌ای در حوزه قرآن انجام می‌دهند، گفت: آموزش و پرورش با برگزاری مسابقات قرآن و تربیت حافظ قرآن با همکاری اداره اوقاف و امور خیریه، وظیفه خود را در حوزه آموزش عمومی قرآن انجام می دهد.
مدیر بنیاد قرآن استان همدان ادامه داد: فضاسازی قرآنی در سطح شهر، نصب تابلو‌های قرآنی و برگزاری محافل و مجالس قرآنی در فرهنگسرا‌ها، تأسیس دارالقرآن و کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد و ... از اقدمات انجام شده اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری سایر دستگاه‌ها در حوزه قرآن است.
وی با بیان اینکه قبل از انقلاب اسلامی نماز جمعه همچون عصر حاضر باشکوه برگزار نمی‌شد، گفت: بی‌شک کشور پس از انقلاب اسلامی از نظر معنوی رشد کرده است اما متأسفانه به دلیل عملکرد ضعیف حوزه اقتصادی کشور و فساد‌های این حوزه باعث به زیر سؤال رفتن دیگر دستاورد‌های انقلاب اسلامی شده‌اند.
انتهای پیام

captcha