هر رزمنده یک سناریو/ ضربه مهلکی که به پیکر سینمای دفاع مقدس زده‌ایم
کد خبر: 3783151
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۷
محمود پاک‌نیت:

هر رزمنده یک سناریو/ ضربه مهلکی که به پیکر سینمای دفاع مقدس زده‌ایم

گروه هنر ــ یک بازیگر سینما و تلویزیون گفت: اینکه بگویم سینمای دفاع مقدس دیگر مخاطب ندارد، کم‌لطفی به شهداست که با ایثار ستودنی، امنیت را برایمان به ارمغان آورده‌اند؛ رزمندگانی که زندگی هرکدام از آن‌ها می‌تواند الهام‌بخش یک فیلم یا سریال باشد.

سه‌شنبه***بی‌توجی به آثار دفاع مقدسی، اجحاف به شهداست

محمود پاک‌نیت بازیگر سریال «مینو» در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره نحوه پیوستن به اعضای سریال تلویزیونی مینو، اظهار کرد: مشغول بازی در فیلمی به کارگردانی ایرج افشاریان در یاسوج بودم که وحید مهدوی، تهیه‌کننده سریال مینو، تماس گرفت و برای حضور در این اثر از من دعوت به عمل آورد. در همان زمان خلاصه داستان را برایم شرح داد و بیان کرد که کاری متفاوت در حوزه دفاع مقدس ساخته شود، اما آن زمان تصمیم‌گیری را منوط به خواندن فیلم‌نامه کردم و بعد از خواندن چند قسمت از فیلم‌نامه، به این نتیجه رسیدم که به‌ واقع این فیلم اثری متفاوت در حوزه جنگ است. برای همین بازی در آن را پذیرفتم.
وی ادامه داد: برای موفقیت هر فیلم یا سریالی گروه بازیگری یکی از شروط اصلی موفقیت آن اثر است. در مینو گروهی که برای بازی انتخاب‌شده بود اتفاق خوبی بود. به‌ ویژه در چینش بازیگران باسابقه و جوان هماهنگی داشت. درباره بازیگران جوان هم ذکر نکته‌ای را ضروری می‌دانم، آن‌ هم اینکه شاید در ظاهر برخی از جوانان قادر نیستند کیفیت کار بازیگر باسابقه‌ای را ارائه دهند، اما باید تجربه‌اندوزی کنند، همان‌گونه که بازیگران باتجربه هم روزگاری جوان بودند و همین مراحل را برای کسب تجربه طی کرده‌اند.
پاک‌نیت افزود: دلیل دیگری که باعث شد بازی در مینو را قبول کنم حضور پوروزیری در مقام کارگردان در این سریال بود، چون با فیلم‌های کوتاه و مستند این فیلم‌ساز آشنا بودم. همچنین از موفقیت‌های او در جشنواره‌های خارج آگاه بودم؛ موضوعی که بیانگر آن بود که این فیلم‌ساز نگاهی نو در کارش دارد. پس می‌شود به چنین فردی اعتماد کرد. درباره فیلم‌سازان فیلم اولی باید گفت که سینماگران فیلم اولی به ایده‌هایی می‌پردازند که کمتر به آنها پرداخته‌ شده است. حال این نواندیشی اگر با تخصص هم آمیخته شود، نتیجه کار اثری ماندگار خواهد بود.
آثار بی‌کیفیت، ضربه‌ای جبران‌ناپذیر بر پیکر فیلم‌های دفاع مقدس
این بازیگر درباره نوآوری در «مینو» گفت: متأسفانه آثار سطحی با فیلم‌های دفاع مقدس کاری کرده که مردم به این دست تولیدات به‌هیچ‌وجه نگاه مطلوبی ندارند. به‌ ویژه شخصیت‌‌ها عموماً افرادی هستند که عمدتاً از قبل در ذهن مخاطبان نقش بسته‌اند، ولی در مینو چنین اتفاقی رخ نداده است. برای مثال در کمتر فیلم یا سریالی به اتفاقات قبل از جنگ اشاره شده، به‌ ویژه افرادی که با توطئه‌های خود آسیب فراوانی به کشور رساندند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا موضوعات دفاع مقدسی هنوز هم برای مردم جذاب است؟ تصریح کرد: برایم عجیب است که برخی‌ها می‌گویند موضوعات دفاع مقدسی بین مردم مخاطب لازم را ندارد، زیرا آن چیزی که در جامعه می‌بینیم، کاملاً خلاف این تصور است، زیرا بسیاری از مخاطبان سینما و تلویزیون انتظار دارند تا حداقل از طریق رسانه‌ با گذشته پرافتخار خود آشنا شوند.
این بازیگر در پاسخ به نقد‌هایی درباره یک سریال گفت: مطمئناً هر کاری نقاط قوت و ضعفی دارد. در مینو موضوعی مرا دچار مشکل کرد که آن‌هم به زمان تصویربرداری اثر مربوط می‌شود. برداشت‌های این سریال در برخی سکانس‌ها بسیار زیاد بود که به نظرم به‌ شدت بر بازیگر تأثیر منفی می‌گذاشت. فکر می‌کنم این روند به وسواس کارگردان برمی‌گردد و من همزمان زمان نقدم را به این مسئله مطرح کردم. در همین باره باید بیان کنم که به گواه بسیاری بهترین برداشت‌ها عموماً آثاری هستند که در سه برداشت اول گرفته می‌شوند.
زندگی هر رزمنده می‌تواند محور یک فیلمنامه باشد
بازیگر سریال «شهرزاد» درباره چرایی ساخت آثاری با محوریت دفاع مقدس اظهار کرد: اینکه تصور کنیم پرداختن به جنگ تکرار مکررات است به نظرم ظلمی آشکار در حق شهداست، چون شاید اگر به مقوله وظیفه فکر کرد می‌بینیم که بسیاری از رزمندگان وظیفه نداشتند به میدان جنگ بروند، اما وقتی خاک خود را در معرض تجاوز دشمن دیدند به‌ فرمان امام دست از خانواده و تعلقات مالی کشیدند و عازم جبهه‌های نبرد شدند. آیا زندگی هر یک از شهدا یا جانبازان نمی‌تواند درون‌مایه یک فیلم باشد؟ پاسخ به این سؤال بیانگر کم‌کاری ما در این زمینه است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره ورود سازمان‌هایی چون اوج در امر تولید آثاری سینمایی و تلویزیونی اظهار کرد: حاضرم دست هر سازمان یا نهادی را که در حوزه فرهنگ و هنر سرمایه‌گذاری می‌کند به گرمی بفشارم. حال می‌خواهد آن سازمان آموزش و پرورش باشد یا اوج، زیرا در شرایط فعلی که کشور با مشکلات اساسی و اقتصادی رو‌به‌رو است ضروری‌ است هر نهاد و بخشی که توان سرمایه‌گذاری را در عرصه هنر دارد به این عرصه ورود کند.
بازیگر سریال «یوسف پیامبر (ع)» در پایان این گفت‌وگو تصریح کرد: در میان سازمان‌ها شهرداری بیش از بقیه رسالت دارد، چون این بخش هم به لحاظ مالی توانایی لازم را دارد و هم در عرصه فرهنگسازی اجتماعی می‌تواند همکاری بسیاری نزدیکی با اهالی هنر هفتم داشته باشد. البته در این زمینه مشارکت‌هایی شده، اما اگر این همکاری‌ها همانند حضور مؤسسه اوج باشد، به اتفاقات بسیار بهتری نیز رخ خواهد داد.
گفت‌وگو از داوود کنشلو
انتهای پیام
captcha