ویرایش جدیدی از «وحی و افعال گفتاری» منتشر شد
کد خبر: 3783207
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۶

ویرایش جدیدی از «وحی و افعال گفتاری» منتشر شد

گروه ادب ــ کتاب «وحی و افعال گفتاری» با ویرایشی نو به قلم علیرضا قائمی‌نیا از سوی انتشارات «کتاب طه» روانه بازار نشر شد.

ویرایش جدیدی از «وحی و افعال گفتاری» منتشر شدبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ کتاب «وحی و افعال گفتاری» نوشته علیرضا قائمی‌نیا است که با ویرایش جدید از سوی انتشارات «کتاب طه» با شمارگان ۵۰۰ نسخه و بهای ۴۴ هزار تومان منتشر شده است. در مقدمه این کتاب آمده است؛ «به راستی وحی چیست؟ آیا امری دانستنی است؟ آیا حجیت معرفت‌شناختی آن قابل اثبات است؟ آیا وضع و حال درونی پیامبر(ص) و محیط اجتماعی بیرونی او بر مفاد وحی تأثیرگذار بوده است؟ قرآن به مثابه خروجی وحی چه ربط و نسبتی با خود این پدیده دارد؟ هر تبیینی از وحی باید پاسخی برای این‌گونه پرسش‌ها فراهم آورد.»

این اثر در دوازده فصل با عناوین «وحی تجربه دینی نیست»، «تجربه وحیانی و تجربه عرفانی»، «سرشت وحی از دیدگاه چهار متفکر مسلمان»، «وحی اسلامی گامی فراز از وحی گزاره‌ای»، «بسط ناپذیری تجربه نبوی»، «بحث خاتمیت در کلام جدید»، «هرمنوتیک وحی» و «وحی در خانه عنکبوت» به نگارش درآمده است. 

ویراست نخست این کتاب که پانزده سال قبل منتشر شده بود، پس از انتشار کتاب، مطالب بسیاری در این زمینه مطرح شده و نقد‌های مختلفی درباره این نظریه انجام شده است؛ از این رو نویسنده این نقد‌ها را مورد توجه قرار داده و افزوده‌هایی بر بخش‌های مختلف آورده است.

نویسنده در این اثر تلاش کرده تا دیدگاه‌های موجود در باب سرشت وحی بررسی شود و سخنان فلاسفه و متکلمان مدنظر قرار گیرد. نظریه «وحی گفتاری» با پذیرفتن دیدگاه افعال گفتاری در لایه ظاهری وحی اسلامی، پیامد‌ها و لوازم آن را در زمینه هرمنوتیک متون دینی و مباحث کلامی دنبال می‌کند. این نظریه تنها نظریه در باب سرشت وحی نیست، بلکه آغاز و مبدأ آن، بحث سرشت وحی است و بی‌درنگ مدل هرمنوتیکی خاصی را به تصویر می‌کشد و در مباحث درون دینی تأثیر بسیاری دارد. از این نظر، اثر حاضر را هم باید به کلام جدید و هم به هرمنوتیک متون دینی متعلق دانست.

یادآور می‌شود؛ کتاب پیش رو با روایت و شرح دو تبیین رایج از وحی در سنت اسلامی، یعنی تبیین گزاره‌ای (علم حصولی) و تبیین مکاشفه‌ای (علم حضوری) و بیان مشکلات آن‌ها، تبیین تازه‌ای از وحی (دیدگاه افعال گفتاری) را پیش نهاده است که مشکلات دو تفسیر پیش‌گفته را نداشته باشد. این تبیین مبتنی بر نظریه افعال گفتاری جان آستین (۱۹۱۱ ــ۱۹۶۰) فیلسوف تحلیلی انگلیسی است.
انتهای پیام

captcha