فعالیت پوچ‌افزار‌های اندرویدی در لباس ارزش‌ها
کد خبر: 3783255
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۳

فعالیت پوچ‌افزار‌های اندرویدی در لباس ارزش‌ها

گروه فناوری اطلاعلات ــ سودجویان در فضای‌مجازی با سوء استفاده از اعتقادات و باور‌های مذهبی مردم در پوشش اپلیکیشن‌های قرآنی اقدام به اخاذی می‌کنند.

به گزارش ایکنا؛ با وجود نظارت‌ها و وعده‌هایی که وزارت ارتباطات در خصوص پیگیری و مسدود‌سازی پوچ‌افزار‌ها در مارکت‌های ارائه دهنده اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزار‌های تلفن همراه، داده بود، اما باز هم شاهد حضور این پوچ‌افزار‌ها در قالب و پوشش‌های جدید ازجمله نرم‌افزار‌های دینی و قرآنی در همین مارکت‌ها هستیم.

در این جریان هنوز افرادی هستند که با ترفند‌های گوناگون سعی در فریب افراد نا‌آگاه دارند، تا بتوانند به منافع شخصی خود دست پیدا کنند؛ امروز برخی از این پوچ‌افزار‌ها باتوجه به جایگاهی که برنامه‌های دینی و قرآنی در میان مردم دارند، خود را با رنگ و بوی مذهبی به کاربر معرفی می‌کنند و بعد از نصب، بدون اینکه کاربر اطلاعی از سرقت محتوا و داده‌های خود داشته باشد اقدام به ارسال تبلیغات گول‌زننده و کلاهبرداری از مخاطبان می‌کنند.

متاسفانه هنوز هم این پوچ‌افزار‌ها در فروشگاه‌های عرضه برنامه‌های تلفن همراه موجود است و ضمن حذف برخی از آنها، هنوز هم شاهد فعالیت آن‌ها هستیم. روند فعالیت این پوچ‌افزار‌ها که در قالب برنامه‌های دینی و قرآنی فعالیت می‌کنند، به هیچ‌وجه قابل پذیرش نیست و انتظار می‌رود تا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به حذف و بررسی سایر این پوچ‌افزار‌ها در مارکت‌های ارائه دهنده اقدامات اساسی را انجام دهد.
سه شنبه//فعالیت پوچ‌افزار‌های اندرویدی در لباس قرآنی/ دور زدن وعده وزیر با اعتقادات دینی

بسیاری از پوچ‌افزار‌ها با هدف تبلیغات و برخی نیز برای کاوش ارز‌های دیجیتال طراحی شده‌اند که از منابع کاربر ازجمله منابع اطلاعاتی و پردازشی، بدون آگاهی وی استفاده می‌کنند و بازار‌های اندرویدی موظف به حذف این نرم‌افزار‌ها هستند. این درحالی است که محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ابتدای دی‌ماه اعلام کرده بود که سازمان فناوری اطلاعات مطابق با استخراج این اپلیکیشن‌های مخرب توسط مرکز ماهر، اطلاعیه‌ای به تمامی بازار‌های فروش اپلیکیشن‌های موبایل ارائه کرده است، و به لحاظ قانونی، این بازار‌ها الزامی به رعایت نظرات ما ندارند و قانون به ما اختیار نداده که در این زمینه وارد عمل شویم، مگر اینکه بخواهیم از این مارکت‌ها از طریق دستگاه قضا شکایت کنیم.
 
سه شنبه//فعالیت پوچ‌افزار‌های اندرویدی در لباس قرآنی/ دور زدن وعده وزیر با اعتقادات دینی

وی با بیان اینکه فعلاً این موضوع در دست بررسی است و نتایج آن را اعلام و حذف پوچ افزار‌ها را پیگیری می‌کنیم، گفت: قانون اختیاری برای حذف پوچ افزار‌ها به ما نداده است، اما از باب حق‌الناس، این مسئله را پیگیری خواهیم کرد. اولین گزارش پوچ افزار‌ها را مرکز ماهر اعلام و به مارکت‌ها نیز گوشزد شد که آن‌ها را حذف کنند.

جهرمی ادامه داد: سازمان فناوری اطلاعات اطلاعیه‌ای در این خصوص صادر کرده است. اما در خصوص این‌که ما این مسئله را به مارکت‌ها اعلام کنیم، آن‌ها از نظر قانونی ملزم به رعایت نظرات ما نیستند. قانون هیچ اختیاری به ما نداده است، مگر این که ما پرونده علیه آن‌ها در دستگاه قضایی باز کرده و شکایت خود را از آن طریق پیگیری کنیم. تا در نهایت با دستور قضایی حذف شوند. در مرحله اول ما اطلاعیه صادر کردیم، اگر ببینیم که حذف پوچ افزار‌ها رعایت نمی‌شود، از باب حق‌الناس حتما این مسئله را پیگیری خواهیم کرد.

متأسفانه هنوز این پوچ‌افزار‌ها ‌از مارکت‌های ارائه و فروش ا‌پلیکیشن حذف نشده‌اند و با پوشش در قالب اپلیکیشن‌های قرآنی و دینی از اعتقادات مردم سو استفاده می‌کنند؛ حال ما همچنان باید به دنبال قانون نداشته‌ای در این خصوص باشیم، در حالی که تولید‌کنندگان این پوچ‌افزار‌ها به راحتی وعده‌های وزیر ارتباطات را در قالبی ارزشی دور می‌زنند.

انتهای پیام
captcha