اولین محفل «کاروان قرآنی انقلاب» در قم برپا شد
کد خبر: 3783293
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۴
با حضور قاریان بین‌المللی؛

اولین محفل «کاروان قرآنی انقلاب» در قم برپا شد

گروه جلسات و محافل ــ محفل انس با قرآن با حضور قاریان بین‌المللی در آستان امامزاده شاه سیدعلی(ع) استان قم برگزار شد.

اولین محفل «کاروان قرآنی انقلاب» در قم برپا شد

به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا؛ کاروان قرآنی انقلاب، دوشنبه یکم بهمن‌ماه در اولین شب از سفر ۲۱ روزه خود به استان‌های مختلف کشور‌، مهمان امامزاده‌ شاه سيدعلى(ع) در شرق استان قم بود.

این مراسم، پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء با حضور خیل کثیر مشتاقان و علاقه‌مندان كلام الهى در شبستان اين امامزاده آغاز شد. اهالی قم با شوق فراوان خود را به این محفل انس با قرآن رساندند و از آن استقبال شایانی کردند. به گفته برخی از حضار، جمعی از علاقه‌مندان به انس با قرآن کریم روزهای دوشنبه‌ ضمن تشکیل یک دورهمى صمیمانه در امامزاده‌ شاه سيدعلى(ع)، در شبستان امامزاده به تلاوت قرآن مى‌پردازند.

در ابتدای این محفل قرآنی که اساتید قرآن کریم همچون حجت‌الاسلام حاج‌ابوالقاسم، حمیدرضا احمدی‌وفا، اسدی و هادی صلح‌جو، در آن حضور داشتند، علیزاده، از مجریان بومى آن دیار ضمن تشكر از دست‌اندرکاران این محفل قرآنی از مستمعان خواست تا با قرائت دسته جمعی آیت‌الکرسی فضای محفل را معنوی و دل‌ها را مهیای پذیرش آیات الهی کنند.

اولین محفل «کاروان قرآنی انقلاب» در قم برپا شد

این مجری در ادامه با کلام لطیف و شیرین خود، سوالاتی پیرامون قرآن و حضرت زهرا(س) مطرح کرد و پس از آن به چند نفر از نوجوانان و کودکان که پاسخ صحیح داده بودند، هدایایی اهدا شد.

سپس محمدهادی صلح‌جو در جایگاه اجرا قرار گرفت و با اشاره به اولین دیدار خود با علیزاده، مجری قرآنی با سابقه استان قم، گفت: سال‌های ۷۲-۷۳ بود که من دانش‌آموز مقطع ابتدایی بودم و در مسابقات اذان دانش‌آموزی شرکت کردم و تا مرحله استانی پیش رفتم، در مقطع استانی جناب آقای علیزاده که الان پیشکسوت قرآنی هستند و برای شما شروع برنامه را اجرا کردند، از داوران مسابقه اذان من بودند‌ که حقیقتاً انسان شریف و مسلطی در اجرای برنامه‌های قرآنی بودند.

اولین محفل «کاروان قرآنی انقلاب» در قم برپا شد

صلح‌جو برنامه را با درود به روح شهیدان و امام و مردم نجیب قم به صورت رسمی آغاز کرد و از مردم قم به دلیل نقش برجسته آنان در انقلاب اسلامی قدردانی کرد.

در آغاز رسمی این محفل، حمیدرضا احمدی‌وفا، قاری بین‌المللی کشورمان به تلاوت آیاتی از سوره اسراء پرداخت و مورد توجه و تشویق حضار قرار گرفت.

سپس نوبت به حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسم، استاد حفظ قرآن کریم رسید تا به بيان نكاتى درباره نسبت انقلاب و قرآن بپردازد.

وی با اشاره به روايتى از امام صادق(ع) اظهار کرد: عده‌ای قرآن دارند، اما ايمان ندارند. عده‌ای ايمان دارند، اما قرآن ندارند. عده‌ای هم ايمان و هم قرآن دارند، عده‌ای نه قرآن دارند، نه ايمان. از دسته اول، بوى خوش قرآن استشمام می‌شود، ولى از باطن قرآن خبرى ندارند، مثل گل‌های خوشبو كه خاصيتی ندارند یا بعضى كشورهاى مسلمان كه خوب قرآن مي‌خوانند، اما عمل قرآنى‌ندارند.

وی ادامه داد: دسته دوم مثل خرما خوشمزه‌اند، اما بو و جذابيت ندارند، اهل عمل به قرآن‌اند، اما جذابيت‌هاى قرآنى مثل تلاوت ندارند. دسته سوم، مثل ترنج مقوى، پرخاصيت و خوشبو هستند و هم ظاهر و هم باطن قرآن را عمل می‌کنند. اما دسته آخر مثل خارهاى بيابان نه خاصيت و نه بوى خوب دارند.

اولین محفل «کاروان قرآنی انقلاب» در قم برپا شد

حاج ابوالقاسم افزود: كشور ما مثل ترنج است؛ هم ايمان و قرآن دارد، هم باطن قرآن در رگ کشور جریان دارد و هم ظاهر قرآن در كشور ظاهر است. حقیقتا انقلاب ما يك بار ديگر قرآن را در عصر حاضر زنده كرد. ما به آيه «فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى» و آیه «وَتَاللَّهِ لَأَكِيدَنَّ أَصْنَامَكُمْ» عمل کرده‌ایم و بت‌شکنی‌های ابراهیم را در انقلاب ترسیم کرده‌ایم.

وی در ادامه، با اشاره به داستان موسی و فرعون، اظهار کرد: امام راحل طبق آیه «اذْهَبْ إِلَى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى ، فَقُلْ هَلْ لَكَ إِلَى أَنْ تَزَكَّى را زنده کرده»، ابتدا دربرابر طاغوت نصيحت كرد و سپس به بشارت قرآن که فرمود «وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا»، تحقق یافت و انقلاب ما به پیروزی رسید، چون حق بود.

اولین محفل «کاروان قرآنی انقلاب» در قم برپا شد

حاج ابوالقاسم با قرائت آیه «الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ»، اظهار کرد: انقلاب ما حكومت دينى را كه پيامبر اكرم(ص) به پا داشته بود، زنده كرد. انقلاب ما مصداق آیه «وَلَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ» است و بيشترين استناد قرآنی رهبر نیز از اول انقلاب به همين آيه بوده است.

وی در ادامه افزود: چه كسى فكر مي‌كرد كشورى غريب در برابر چندين كشور متجاوز ٨ سال بتواند بايستد و امروز در اتوبان‌های همان كشوراسامی و تصاوير امام و رهبرى ما در آنجا قرار بگیرد. امروزه قاريان خوش‌خوان ما به سراسر جهان اعزام مي‌شوند. ما شبكه تلوزيونى قرآن و راديو قرآن داريم كه مدير شبكه راديويى از بهترين قاريان جهان اسلام است. ما مفتخريم كه مديران قرآنى در مسندهای قرآنى حضور دارند و اين كاروان قرآنى انقلاب نیز از ثمرات كارهاى قرآنى اين ٤٠ سال كشور است.

این استاد قرآن کریم در پایان تأکید کرد: این کاروان با حركت خود در سراسر كشور نشان می‌دهد كه ما هم شاهد عمل به قرآن و هم اهل عطر و رايحه دل‌انگيز قرآن در سراسر كشور هستيم. اميدوارم خداوند ما را قدردان زحمات شهدا و امام و رهبرى قراربدهد.

در ادامه برنامه، صلح‌جو با اشاره به اینکه از بضاعت و استعداد استان‌ها در محافل قرآنی پیش روی کاروان تلاوت انقلاب استفاده مى‌شود، تلاوت زیبای مهدی فروغی را نمونه‌ای از استفاده از ذخایر و استعدادهای استان قم دانست. صلح‌جو در ادامه از اعضاء گروه تواشيح معراج قم برای اجراى قطعاتى پیرامون حضرت معصومه(س) و شهدای مدافع حرم دعوت کرد.

اولین محفل «کاروان قرآنی انقلاب» در قم برپا شد

تلاوت احمد ابوالقاسمى، قارى بين‌المللى كشورمان از سوره حج نیز حسن ختام اين محفل نورانى بود.

یادآور می‌شود،‌ نسب شریف امامزاده شاه سیدعلی، مدفون در خیابان 15 خرداد شهر مقدس قم، با سه واسطه به حضرت عباس(ع) و با چهار واسطه به امیرالمومنین حضرت علی(ع) می‌رسد. از كرامات و فضائل اين امامزاده مى‌توان به گفته آيت‌الله مرعشى نجفى(ره) اشاره کرد که فرموده‌اند:  «شاه سیدعلی» حضرت عباسِ شهر قم هستند.

گزارش از محمدرضا رجبی

گزارش تصویری را اینجا ببینید.

انتهای پیام

captcha