امامزاده پیرمحمد؛ میعادگاه عاشقان و شیفتگان اهل بیت
کد خبر: 3783365
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵

امامزاده پیرمحمد؛ میعادگاه عاشقان و شیفتگان اهل بیت

گروه فرهنگی- در بالای تپه‌ای در داخل شهر سنندج بقعه‌ای با گنبد مخروطی شکل فیروزه‌ای رنگی وجود دارد که از همه‌ی نقاط شهر دیده می‌شود و متعلق است به امامزاده «محمدبن عمر یحیی» مشهور به «پیرمحمد».

به گزارش ایکنا از کردستان، یکی از اسناد تاریخی که نشانگر قدمت شهر سنندج است و بدان نیز تأکید فراوان می‌شود، مدفن امامزاده «پیرمحمد» است که بعدها مسجدی نیز در مجاورت آن احداث شده است.
این بقعه در میدان نبوت شهر سنندج، بالای تپه‌ای در گورستان قدیمی پیر محمد واقع شده و محل دفن امامزاده«محمدبن یحیی» مشهور به «پیرمحمد» فرزند «پیرعمر» است.
آنان از نخستین ساداتی هستند که در این منطقه سکونت اختیار کرده‌اند و ساختمان جدید این بارگاه و گنبد مخروطی شکل آن به گونه‌ای است که از همه‌ی نقاط شهر دیده می‌شود.

امامزاده پیرمحمد؛ میعادگاه عاشقان و شیفتگان اهل بیت

گنبد یک هشت ضلعی منظم است که در نهایت دقت، ظرافت و ابهت به یک نقطه واحد رو به آسمان ختم می‌شود و هر یک از اضلاع هشت ضلعی به‌وسیله هنر کاشی‌کاری و به سبک سلجوقیان تزئین شده است.
چیدمان کاشی‌کاری‌های گنبد به‌ترتیبی است که عباراتی در مدح حضرت رسول اکرم(ص) و آیات قرآن به نگارش درآمده است.
به‌هنگام ورود به داخل صحن مقبره ایوان کوچکی قرار دارد که زائرین در آنجا به اقامه نماز می‌پردازند، گرداگرد ایوان پنجره‌های رنگی فراگرفته که در سمت مخالف آن ضریح امامزاده پیر عمر(پدر امامزاده پیرمحمد) دیده می‌شود.
پس از ورود به امامزاده به‌علت شدید بودن نور در بیرون باید نور شکسته شود، تا داخل ساختمان حالت نامطلوبی‏ از نظر وارد شونده نداشته باشد و یکی از عوامل مهم معماری در تقسیم و شکست شدت نور، هشتی‌های ورودی هستند که گرد و یا چند ضلعی ساخته می‌شدند.

امامزاده پیرمحمد؛ میعادگاه عاشقان و شیفتگان اهل بیت

در بالای هشتی، اغلب نورگیری‏ وجود دارد که نور متمرکز ملایمی را در ساعت‌های مختلف روز به داخل انتقال می‌دهد، به کار بردن این شیوه برای تنظیم و متعادل کردن نور و حرارت از ویژگی‌های معماری سنتی، است.
صحن ورودی محل گردآوری و توزیع نذورات اهالی شهر است و این امامزاده تا سال‌هایی نه چندان دور، حجرات تعلیم در مجاورت آن برای طلبه‌های دینی نیز برپا بوده است.

امامزاده پیرمحمد؛ میعادگاه عاشقان و شیفتگان اهل بیت

داخل صحن اصلی مسجد، هم محل عبادت است و هم محل اقامه نماز جماعت و هم محل برگزاری مراسم مولودی و قرائت قرآن.
به روی صحن اصلی فضای مدور هشت ضلعی قرار گرفته که به شکل بسیار زیبا و مهندسی شده نورپردازی شده است، در فضاهایی که نورگیری و در نتیجه روشنایی فضا از طریق سقف انجام می‌شود نور به‌طور مستقیم وارد فضا شده و فقط بخشی از آن را روشن می‌کند.
صحن اصلی مسجد امام‌زاده پیر محمد از سبک معماری طاق آهنگ پیروی می‌کند، طاق‌های آهنگ یا دارای پنجره‌های جانبی است و یا در بالای آنها گنبدهای کوچکی با پنجره تعبیه شده است.

امامزاده پیرمحمد؛ میعادگاه عاشقان و شیفتگان اهل بیت(ع)

در طاق چهار بخش نیز که از تقاطع دو «طاق آهنگ» هم ارتفاع و هم عرض حاصل می‌شود نیز می‌توان روزنه‌های وسیعی ایجاد کرد که این در آرامش و فضای روحانی موجود در صحن مسجد و امامزاده نقش و سهم بسزایی داشته است.
یادآور می‌شود؛ مقبره امامزاده «پیرعمر» پدر امامزاده پیرمحمد نیز در داخل شهر سنندج در خیابان امام خمینی(ره) واقع شده و میعادگاه عاشقان و شیفتگان اهل بیت پیامبر اکرم(ص) است.
انتهای پیام

captcha