حل مشکلات تعلیم و تربیت با استفاده از مدل‌های کسب‌وکار
کد خبر: 3783391
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸
محمد آزین تأکید کرد:

حل مشکلات تعلیم و تربیت با استفاده از مدل‌های کسب‌وکار

گروه اقتصاد ــ مدیر مؤسسه تعلیم و تربیت برهان اظهار کرد: در جامعه «چهارسوق» سرمایه‌گذارانی حضور دارند تا اگر ایده‌ای را در زمینه آموزش و پرورش پسندیدند، بر روی آن سرمایه‌گذاری کنند.

حل مشکلات تعلیم و تربیت با استفاده از مدل‌های کسب‌وکار

محمد آزین، مدیر مؤسسه تعلیم و تربیت برهان، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره رویداد «چهارسوق» پرداخت و گفت: مؤسسه برهان مجموعه‌ای مردم‌نهاد و عام‌المنفعه در حوزه ارائه راه‌حل‌های راهبردی برای مسائل نظام تعلیم و تربیت فعالیت می‌کند و یکی از کارهای این مؤسسه رویداد چهارسوق است که اکنون می‌توان آن را یک جامعه با عنوان جامعه فعالان تعلیم و تربیت کشور دانست.

اشتراک‌گذاری تجربیات فعالان عرصه تعلیم و تربیت

وی ادامه داد: یکی از بخش‌های این جامعه، رویداد چهارسوق است که تاکنون ده دوره آن برگزار شده است که در آستانه برگزاری یازدهمین دوره آن هستیم که در بیست و ششم بهن‌ماه سال جاری برگزار خواهد شد. این رویداد گردهمایی سالانه فعالان تعلیم و تربیت و فضایی برای شبکه‌سازی این فعالان و اشتراک‌گذاری تجربیان میان آنهاست.

آزین افزود: یکی از کارهایی که امسال در چارسوق به موازات رویداد یازدهم انجام می‌دهد پویشی با عنوان «پویش آرزوها» است. در این راستا فراخوان داده‌ایم تا هرکسی در زمینه آموزش و پرورش دارای دغدغه و آرزویی است، آن را روی شبکه اجتماعی چهارسوق و سایت آن به نشانی www.chaharsoogh.ir ثبت کند. در این سایت امکان رأی دادن و پسندیدن دغدغه‌های دیگران هم وجود دارد.

تلاش برای تحول در آموزش و پرورش

مدیر مؤسسه تعلیم و تربیت برهان یادآور شد: معتقدم که فعالان تعلیم و تربیت به آینده امیدوار هستند و با همه تنوع‌هایی که در زمینه دیدگاه‌ها و نظرات آن‌ها ممکن است وجود داشته باشد اما همه دنبال آینده‌ای متفاوت هستند و همگی تحول در نظام آموزشی را از مراحل پایه و ابتدایی آن دنبال می‌کنند.

وی افزود: به موازات این اقدامات، نظام آموزش و پرورش هم در حال تلاش برای تحول در این حوزه البته از بالاست، اما در چهارسوق به دنبال تحول از پایین هستیم و همچنین تلاش داریم یک هم‌افزایی و همدلی را در میان فعالان تعلیم و تربیت در کشور که بسیار هم گسترده‌اند ایجاد و امید را تقویت کنیم.

فعالیت در بخش میدان کار‌وبار

آزین بیان کرد: این فعالان از معلمان گرفته تا مدیران مدارس و دانشجویانی که علاقه‌مند به فعالیت در این حوزه تعلیم و تربیت هستند، دانشجو – معلمان دانشگاه فرهنگیان و حتی والدین و خود دانش‌آموزان و مسئولان آموزشی و هرکسی که در این زمینه دارای دغدغه است را شامل می‌شود. در واقع اکنون چهارسوق بسیاری از فعالان حوزه تعلیم و تربیت در کشور را در بر گرفته است.

وی با اشاره به فعالیت‌های چهارسوق در زمینه کارآفرینی و استارت‌آپ ادامه داد: یکی از بخش‌های رویداد چهارسوق در سال جاری، بخش میدان کاروبار است که در واقع بخش استارت‌آپ‌های حوزه تعلیم و تربیت را شامل می‌شود و کسانی‌ که در زمینه تعلیم و تربیت، یا کسب‌وکاری را راه انداخته یا ایده‌هایی برای راه‌اندازی کسب‌وکار دارند می‌توانند در این رویداد شرکت کنند.

سرمایه‌گذاری و حمایت از ایده‌های برتر در زمینه تعلیم و تربیت

آزین افزود: این افراد در این رویداد فرصت ارائه و دفاع دارند و در مورد عملکرد آنان داوری می‌شود و در نهایت تعدادی از آنان برگزیده می‌شوند و اگر این ایده‌ها در حدی باشند که بتوان بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد، سرمایه‌گذارانی هم وجود دارند که ممکن است بر روی ایده آ‌ن‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

مدیر مؤسسه تعلیم و تربیت برهان یادآور شد: تجربیاتی هم از استارت آپ‌هایی که فعلاً در این حوزه فعال هستند، در آنجا بیان خواهد شد و سخنرانی و پنل هم در این زمینه خواهیم داشت. الان سرمایه‌گذارانی در چهارسوق حضور دارند تا اگر ایده‌ای را پسندیدند، بر روی آن سرمایه‌گذاری کنند.

وجود استارت‌آپ‌های موفق در زمینه آموزش و پرورش

وی درباره وضعیت موفقیت و درآمدزایی استارت‌آپ‌ها در حوزه آموزش و پرورش اظهار کرد: در این زمینه استارت‌آپ‌های موفقی، هم در عرصه داخلی و هم خارجی، در زمینه آموزش و پرورش داریم که درآمدزا هم هستند، اما تفاوت نوع نگاه ما در چهار سوق به استارت‌آپ‌های آموزشی این است که جنبه تعلیم و تربیتی آن پررنگ‌تر است و صرفأ سودآوری به منزله هدف در نظر گرفته نشده است.

آزین با اشاره به تلاش برای رفع مشکلات آموزشی با استفاده از مدل‌های کسب‌وکار بیان کرد: ما قرار است یک مسئله تعلیم و تربیتی را البته با استفاده از مدل‌های کسب‌وکاری حل کنیم؛ بدین معنی که تفاوت چهارسوق با سایر رویکردهای و رویدادهای آموزشی و شتاب‌دهنده‌ها در این است که حل مشکلات تعلیم و تربیت برای ما موضوعیت دارد اما این کار با رویکرد کسب‌وکاری و درآمدزا هم انجام می‌شود تا یک استارت‌آپ در این حوزه بتواند روی پای خود بایستد.

مدیر مؤسسه تعلیم و تربیت برهان در پایان گفت: وقتی از تعلیم و تربیت سخن گفته‌ می‌شود، اعم از آموزش، رشد، اخلاق، فرهنگ و ... است؛ ما تربیت را معادل رشد می‌دانیم و با چنین نگاهی معتقدیم که قرآن هم چنین مسائلی را مورد توجه قرار داده است.

انتهای پیام

captcha