برگزاری نشست «اسوه‌شناسی و شناخت الگوهای تربیتی» در دیواندره
کد خبر: 3783395
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۷

برگزاری نشست «اسوه‌شناسی و شناخت الگوهای تربیتی» در دیواندره

گروه اجتماعی ـ نشست «اسوه‌شناسی و شناخت الگوهای تربیتی» با حضور طلاب علوم دینی مدرسه شهید کریمیان امروز، دوم بهمن‌ماه در مرکز بزرگ اسلامی شهرستان دیواندره برگزار شد.

به گزارش ایکنا از کردستان، ماموستا ادبی، عضو شورای افتا و مدرسان مدرسه علوم دینی شهید کریمیان دیواندره امروز، دوم بهمن ماه در نشست «اسوه‌شناسی و شناخت الگوهای تربیتی»، اظهار کرد: باید از تجربه گذشتگان که اسوه خوبی برای آیندگان هستند نهایت استفاده کرد و بهترین تجارب را از این اسوه‌های گرانقدر استخراج کرد.
وی افزود: حضرت محمد(ص) می‌فرماید: «نفس خود را تربیت کنید بر آنچه من به شما می‌گویم چنانچه کسی کار خوبی انجام داد شما از وی تقلید کنید و اگر کار بد انجام داد شما به انجام کارهای خوب ادامه دهید».
ماموستا ادبی با اشاره به اینکه کسی که به راستی نماز خوان باشد نمازش او را از گناه باز می‌دارد و نمازی قابل قبول است که انسان را از گناه دور نگه دارد، بیان کرد: فطرت انسان به ما می‌آموزد که از مادیات دوری کنیم چرا که دنیای متمدن ارزش خود را چنان پایین آورده‌اند که از حیوانات نیز پایین‌تر هستند.
در ادامه جلسه، خوبانی از مدرسان مدرسه علوم دینی شهید کریمیان شهرستان دیواندره با اشاره به تفاوت زمانی اسوه‌های دینی با زمان حالی که ما در آن به سر می‌بریم، گفت: با معاصرسازی اسوه‌ها می‌توان این تفاوت را حل کرد و این با پیروی از اسوه‌های دینی تامین می‌شود.
وی بیان کرد: این معاصرسازی اسوه‌ها باید در دو مرحله انجام گیرد، یک مرحله پژوهش است و مرحله دوم مرحله گزارش خواهد بود که در مرحله پژوهش باید سیره‌پژوهی با رویکرد موضوعی و در مرحله گزارش موضوع و کاربرد آن مورد توجه قرار گیرد.
خوبانی در ادامه به اسوه‌گیری و الگوگیری اشاره و عنوان کرد: گروهی بر این بارور هستند که نباید از گذشتگان الگو بگیریم بلکه باید انسان همواره با زمانی که در آن زندگی می‌کند اعمال خود را بسنجد و پیروی از شخصیت‌های دینی نه از نظر دین‌ستیزی بلکه به خاطر تفاوت زمان توجیه‌ناپذیر است.
وی اعلام کرد: اسوه چیزی است که انسان از دیگران پیروی کرده هر چند این الگو برداری از اعمال حسنه باشد یا در مورد امور زشت باشد ولی سیره نوعی رفتار و طریق خاص زندگی است وآن یعنی اصول و معیارها و روش‌هایی که یک فرد در رفتارها و کردار خود نشان می‌دهد.
یکی از مدرسان مدرسه علوم دینی شهید کریمیان افزود: خیر می‌تواند به الگو و اسوه تبدیل شود اما شر نمی‌تواند، کسی که شخص و یا چیزی را به عنوان اسوه برای خود انتخاب می‌کند می‌خواهد کمبودهای خود را جبران کند و خدا برای ما پیامبر و صحابه را به عنوان الگو و اسوه قرار داده است.
وی در پایان یادآور شد: دو مسیر پر از برکت و دیگری ناامیدی و شکست در مسیر انسان قرار دارد که خود انسان براساس الگوهایی که انتخاب می‌کند در حقیقت یکی از این دو راه را برمی‌گزیند.
انتهای پیام

captcha