‌برق‌رسانی به روستا‌های اردبیل‌؛ هدیه انقلاب به محرومان
کد خبر: 3783408
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴

‌برق‌رسانی به روستا‌های اردبیل‌؛ هدیه انقلاب به محرومان

گروه اجتماعی ـ پس از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی اکنون تقریباً تمامی روستا‌های استان اردبیل از خدمات عمومی به‌ویژه برق بهره‌مند شده‌اند؛ نعمتی که قبل از انقلاب اسلامی برای روستاییان محروم استان، خارج از تصور بود.

«برق رسانی به روستا‌های اردبیل»؛ هدیه انقلاب به محرومانبه گزارش ایکنا از اردبیل، انقلاب اسلامی اسلامی ایران زمستان ۵۷ زمانی به پیروزی رسید که نه تنها روستا‌ها بلکه بسیاری از شهر‌ها نیز از کمترین امکانات رفاهی از جمله برق برخوردار بودند. هنوز نیز در خود شهر اردبیل بسیاری از ساکنان محلات حاشیه‌ای خاطرات تلخ و شیرین زیادی از انواع چراغ‌های روشنایی دارند، آن‌ها هنوز هم حسرت چراغ‌های مرکز نشینان شهر را به خاطر دارند. در این اوضاع و احوال تقریبا برق‌رسانی به روستا‌های استان در حد صفر بوده و حدود ۲ هزار روستا از امکانات رفاهی بی‌بهره بودند.
با پیروزی انقلاب اقدامات برای تامین برق روستا‌ها آغاز شده و بتدریج روستاییان محروم نیز همچون ساکنان شهر از نعمت روشنایی و دیگر مواهب انرژی برق بهره‌مند شدند.
اکنون در ۴۰ سالگی انقلاب دیگر کمتر روستایی است که از نعمت برق بی‌بهره باشد، برق‌رسانی در برخی از روستا‌ها حتی به مناطق کمتر از ۱۰ نفر هم رسیده است.

قبل از انقلاب، تنها ۲۰ روستا در اردبیل از نعمت برق برخوردار بودند
حسن محمدی، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل امروز، ۲ بهمن‌ماه در جمع خبرنگاران گفت: در استان اردبیل قبل از انقلاب تنها ۲۰ روستا از نعمت برق برخوردار بودند، اما پس از انقلاب این رقم به هزار و ۷۱۰ روستا افزایش یافته یعنی بیش از هشت هزار و ۵۰۰ درصد رشد داشته است.
وی با اشاره به اینکه همه روستا‌های بالای ۱۰ خانوار و حتی برخی از روستا‌های زیر ۱۰ خانوار از نعمت برق برخوردارند، اظهار کرد: تا سال ۱۳۵۷ طول خطوط فشار متوسط در استان اردبیل ۸۹۱ کیلومتر بود، اما به برکت انقلاب اسلامی این رقم هم اکنون به هفت هزار و ۳۹۰ کیلومتر افزایش یافته که بیش از ۸۲۹ درصد رشد داشته است.
او بیان کرد: قبل از انقلاب همچنین طول خطوط فشار ضعیف در استان اردبیل ۵۴۹ کیلومتر بود که این رقم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در استان به ۶ هزار و ۱۷۲ کیلومتر رسیده که بیش از هزار و ۱۲۴ درصد رشد داشته است.
محمدی اضافه کرد: تا سال ۱۳۵۷ تعداد ۲۹۷ دستگاه ترانسفرماتور توزیع با ظرفیت ۴۵ مگاولت آمپر در استان اردبیل نصب شده بود که بعد پیروزی انقلاب این رقم به ۶ هزار و ۷۴۳ دستگاه با ظرفیت ۹۳۹ مگاولت افزایش یافته که بیش از ۲ هزار و ۲۷۰ درصد رشد داشته است.
او ادامه داد: تا سال ۱۳۵۷ در مجموع هفت هزار دستگاه چراغ روشنایی در معابر استان نصب شده بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این رقم به ۱۶۱ هزار دستگاه چراغ روشنایی رسیده که رشد ۲ هزار و ۳۰۰ درصدی داشته است.
محمدی گفت: قبل از انقلاب در مجموع ۲۲ هزار مشترک برق در استان اردبیل وجود داشت که به برکت انقلاب اسلامی ایران این رقم هم اکنون با رشد بیش از ۲ هزار و ۴۸۰ درصدی به ۵۴۶ هزار مشترک در سطح استان رسیده است.
انتهای پیام

captcha