مبالغ نزد اتحادیه تشکل‌های قرآنی؛ تخصیص و یا در حال واریز/ سودی دریافت نشد، وام هم دادیم
کد خبر: 3783507
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸
در نشستی خبری و در پاسخ به پرسش‌های ایکنا مطرح شد:

مبالغ نزد اتحادیه تشکل‌های قرآنی؛ تخصیص و یا در حال واریز/ سودی دریافت نشد، وام هم دادیم

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ دریافت نشدن یک ریال سود از اعتبارات حساب معین، ارائه گزارش بودجه‌های دریافتی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور و شفافیت مالی، تأمین هزینه‌های ستادی از مکانی به جز اعتبارات قرآنی و ... از مواردی بود که در نشست خبری اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور مطرح شد.

مبالغ نزد اتحادیه تشکل‌های قرآنی؛ واگذار و یا در حال واگذاری/ سودی دریافت نشد، وام هم دادیمبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری «ارائه گزارش بودجه‌های دریافتی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور» با حضور حسن محمدی، مدیر عامل اتحادیه‌ امروز، دوم بهمن‌ماه در سالن جلسات دفتر این اتحادیه تشکیل شد.

وی در ابتدا با بیان اینکه شفاف‌سازی، روالی است که طی چند سال اخیر در حوزه‌های مختلف، به ویژه مالی، اتحادیه آن را انجام داده است، افزود: معتقدیم این امر از اصول و سیاست‌های راهبردی است و اتحادیه مجموعه‌ای مردمی است که بزرگترین سرمایه آن اطمینان مردم است. امیدواریم این سیاست و شفافیت در دیگر نهادها انجام شود.
وی با اشاره به اینکه جزئیات این گزارش در پایگاه اینترنتی اتحادیه نیز قرار می‌گیرد، بیان کرد: اخیراً به اسم شفافیت، گزارشی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است که در آن برخی از موسسات مبالغ کلانی دریافت کرده‌اند که موجب مطرح شدن پرسش‌هایی شده است. طی سال‌های اخیر با وضع تأسف‌برانگیز بودجه قرآنی، موسسات اعتبار قابل توجهی دریافت نکرده‌اند، اما تأکید می‌کنم اعتباراتی که در دست این اتحادیه قرار دارد حساب معین است که براساس تفاهم‌نامه‌ داخلی با وزارت ارشاد و سایر دستگاه‌ها و نهادها به صورت امانی در اختیار قرار گرفته است تا براساس نظر آن دستگاه، هزینه شود و نهایتاً یک یا دو درصد از آن اعتبار به منظور حق‌الزحمه اجرا به مؤسسات این اتحادیه داده می‌شود.
مدیرعامل اتحادیه‌ تشکل قرآن و عترت کشور اضافه کرد: در سال 85 مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی(معاونت فعلی قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) فعالیت داشت که با نظر آن به عنوان معین انتخاب شدیم. بخشی به دلیل خلأ قانون و بخشی دیگر به دلیل عدم بازگشت اعتبارات، برخی مؤسسات، معین تعیین می‌شوند تا اعتبارات دستگاه و نهادی که  هنوز مدارکش کامل نشده، به صورت امانی در این حساب قرار گیرد، بدون اینکه امکان دخل و تصرف در آن اعتبار باشد.
وی با اشاره به اینکه البته در یکی از این سال‌ها به این حساب‌ معین مالیاتی اختصاص یافت که ما را دچار مشکل کرده است، ادامه داد: این موضوع جز دردسر و دوندگی و کار اجرایی چیزی ندارد، اما در برهه‌ای که اتحادیه معین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود، توانستیم طی تفاهم با این وزارتخانه، آن حساب را در بانک قرض‌الحسنه باز کنیم و توانستیم از این طریق وام‌هایی به مؤسسات قرآنی دهیم که برکاتی نیز داشته‌ است.
محمدی اضافه کرد: چند ماه اخیر، زمزمه‌هایی شد مبنی بر اینکه مؤسسات تحت نظارت این اتحادیه و یا خود اتحادیه، مبالغ کلانی دریافت کرده‌اند و برخی را دچار شبهه کرده‌اند، اما تأکید می‌کنم که این حساب معین است و نهایتاً یک یا دو درصد از این اعتبار در قالب حق‌الزحمه مدیریت اجرایی دریافت می‌شود.
وی با اشاره به اینکه اواخر سال 95، اعتبار 10 میلیارد تومانی به صندوق شورای توسعه فرهنگ قرآنی واریز شد، اظهار کرد: قرار بود این اعتبار 25 میلیارد تومان باشد که با دستگاه‌ها قراردادهای 100 درصدی منعقد شد. 40 دصد آن را نقد دادیم و قرار شد پیرو واگذاری مابقی اعتبار، 60 درصد باقی‌مانده نیز اعطا شود. سال 96، اعتباری نیامد و اوایل سال 97، اعتباری حدود 20 میلیارد تومان آمد که 15میلیارد تومان آن براساس تفاهم‌نامه 60 درصدی با دستگاه‌ها پرداخت شد.
محمدی با تأکید بر اینکه اعتبارات سال 95 که اواخر سال آمد باید تا پایان فروردین‌ماه 96 میان دستگاه‌ها توزیع می‌شد، اظهار کرد: برخی از دستگاه‌ها که از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی و کمیسیون‌ها تصویب شده بود اعتبار دریافت کنند. حدود 11 دستگاه چون سازمان اوقاف و امور خیریه، بسیج، قوه‌ قضائیه و ... مدارک‌شان کامل نبود. لذا بنا بر مصوب شورا، این اعتبار به حساب اتحادیه واریز شد که پس از تکمیل مدارک در اختیار آن دستگا‌ه‌ها قرار گرفت.

امانات نزد اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت واگذار شده و یا در حال واگذاری است/ نه‌تنها سودی دریافت نشد، وام هم دادیم
وی ادامه داد: اوایل سال 96، دو میلیارد و 640 میلیون تومان به حساب اتحادیه واریز شد که از این مبلغ، یک میلیارد و 13 میلیون تومان برای اتحادیه بود و یک میلیارد و 60 میلیون نیز برای 11 دستگاه‌ سازمان‌های بسیج، اوقاف و امور خیریه، قوه قضائیه، بنیاد شهید و امور ایثارگران و نیروهای مسلح و ... بود که براساس ضوابط تخصیص و در کوتاه‌ترین زمان ممکن واگذار می‌شود.
محمدی با اشاره به هزینه‌کرد یک میلیارد و 13 میلیون تومان سهم اتحادیه، اظهار کرد: حمایت از طرح آموزشی 70 مؤسسه با مجموع مبلغ 490 میلیون تومان، برپایی دوره‌های مدیریتی فعالیت‌های قرآنی در 31 استان، هزنیه 10 میلیون تومان برای هر استان و در مجموع 304 میلیون تومان، تجهیز اتحادیه‌های استانی حدود دو میلیون تومان به هر اتحادیه و مجموعاً 60 میلیون تومان، سه نشست با مدیران عامل و رؤسای هیئت مدیره‌ها و هزینه حدود 160 میلیون تومان برای اتحادیه‌ها، هزینه حدود 60 میلیون تومان برای مؤسسات مناطق زلزله‌زده و محروم پرخطر فرهنگی از طریق اتحادیه از جمله جزئیات این هزینه‌‌کرد‌هاست.
وی با اشاره به اینکه اواخر سال 97، نیز بودجه‌ای حدود سه میلیارد و 640 میلیون تومان به اتحادیه داده شد، اضافه کرد: از این مبلغ حدود یک میلیارد و 450 میلیون تومان برای اتحادیه بود و حدود دو میلیارد و 200 میلیون تومان آن، هزینه 60 درصد باقی‌‌مانده از هزینه‌های قراردادها و تفاهم‌نامه‌ها با دستگاه‌هایی چون سازمان اوقاف و امور خیریه، بسیج، نیروهای مسلح و ... بود که آن اعتبار را دریافت و یا در حال دریافت هستند.
مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور با اشاره به جزئیات اعتبار یک میلیارد و 450 میلیون تومان اتحادیه، بیان کرد: حمایت از 15 دوره تربیت مربی حفظ قرآن با هزینه 350 میلیون تومان، حمایت از 20 دوره تربیت معلم آموزش عمومی قرآن با هزینه حدود 400 میلیون تومان، اختصاص 125 میلیون تومان از دوره‌های آموزش عمومی حفظ قرآن در 100 منطقه، هزینه 125 میلیون تومانی از دوره آموزش عمومی قرآن مناطق محروم، هزینه 125 میلیون تومان حمایت از دوره آموزش تفسیر قرآن با رویکرد مناطق محروم و پرخطر فرهنگی از جمله فهرست مبالغ حمایتی است.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا درباره اینکه چرا اتحادیه به عنوان معین انتخاب شده است و توضیحات بیشتر درباره اعضای کمیته تخصیص، ادامه داد: کمیته تخصیص دارای 11 عضو است که دو عضو آن نماینده مردمی و تصمیمات آن با شش عضو لازم‌الاجراست و نمایندگان مردمی ـ قرآنی آن نیز از اعضای شورای توسعه فرهنگ قرآنی هستند که به رأی اعضای آن شورا بنده و حجت‌الاسلام شاهسونی انتخاب شدیم. با وجود به اتمام زمان برخی از اعضا، تا زمان رأی‌گیری جدید، عضویت آنها قانونی است. لذا در کمیته تخصیص نیز تا تعیین تکلیف و انتخاب افراد جدید، این اعضا در جلسه حضور خواهند داشت. هر چند این موضوع در اساسنامه قید نشده است، اما در قوانین بالادستی این موضوع آمده است. با توجه به اینکه این افراد از میان صاحب‌نظران مردمی و قرآنی عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی انتخاب می‌شوند، ابتدا باید آن اعضا در شورای توسعه مشخص شوند تا در مورد اعضای جدید کمیته تخصیص تصمیم‌گیری شود که فکر می‌کنم در دستور جلسه آتی شورای توسعه، که طی هفته آینده برگزار می‌شود، قرار دارد. البته چند بار جز دستورجلسه شورای توسعه بود، اما به دلیل کمبود وقت، متأسفانه به آن پرداخته نشده است.

امانات نزد اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت واگذار شده و یا در حال واگذاری است/ نه‌تنها سودی دریافت نشد، وام هم دادیم
نایب‌رئیس کمیته تخصیص اعتبارات صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ایکنا درباره اینکه سود این اعتبارات حساب معین چه می‌شود؟ اضافه کرد: طی بررسی‌های انجام شده این اعتبارات در حساب قرض‌الحسنه قرار گرفته است و نه حسابی که سوددهی داشته باشد، چون از لحاظ شرعی درست نیست و از کنار آن، وام‌هایی به مؤسسات قرآنی داده شود که بالغ بر 14 میلیارد تومان، طی دوره‌ای که به عنوان معین وزارت علوم بودیم به مؤسسات اعطا شد و از سوی دیگر هزینه‌های ستادی را اعتبارات خارج از اعتبارات قرآنی دریافت و هزینه کرده‌ایم.
وی با تأکید بر اینکه در سال 93 حدود یک میلیارد و 600 میلیون تومان مالیات به دلیل اشتباه یکی از کارشناسان مالیاتی به حساب معین اتحادیه بسته شد، اظهار کرد: البته این موضوع در حال بررسی و حل اختلاف است.
محمدی درباره نامه‌ای که به درخواست اتحادیه طی تیرماه امسال از سوی اتحادیه‌های استانی نوشته شد مبنی بر درخواست 30 میلیون تومان از شورای توسعه فرهنگ قرآنی، افزود: متأسفانه نتوانستیم اعتبار و هزینه‌ای برای این موضوع دریافت کنیم.
وی در بخش پایانی با ابراز گلایه از کمی اعتبار قرآنی در لایحه 98 دولت، بیان کرد: این موضوع فاجعه است و نشان می‌دهد که دولت‌مردان و سیاست‌گذاران بودجه، نگاهی به مباحث فرهنگی کشور ندارند و این بودجه با واقعیت‌های فرهنگی جامعه تطبیق ندارد. چنانکه در سال 92 با جهش بودجه‌ای خوبی در حوزه قرآنی روبرو بودیم و این امر انتظار می‌رفت که به مانند سایر عرصه‌ها در حوزه فعالیت‌های قرآنی نیز تورم مد نظر قرار گرفته شود و این اعتبار افزایش یابد. البته بحث تصویب آن یک چیز است و بحث تخصیص آن نیز مبحثی دیگر که تخصیص داده نمی ‌شود، همانند سال 96 که اختصاص پیدا نکرد.

گزارش از سمیرا انصاری
انتهای پیام

captcha