کمیته‌ای علمی کار نگارش رساله دانشجوی دکتری را رصد می‌کند
کد خبر: 3783695
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۶
محمود فتوحی:

کمیته‌ای علمی کار نگارش رساله دانشجوی دکتری را رصد می‌کند

گروه دانشگاه ــ رئیس دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به راهکارهایی برای جلوگیری از تشریفاتی برگزار نشدن جلسات دفاع در این دانشگاه، گفت: یک کمیته علمی فعالیت‌های دانشجویان مقطع دکتری در مراحل نگارش رساله را هر شش‌ماه یک‌بار رصد می‌کند.

محمود فتوحی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگو با ایکنا؛ درباره راه‌کار‌های این دانشگاه برای تشریفاتی برگزار نشدن جلسات دفاعیه پایان‌نامه و رساله دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی، اظهار کرد: به طور معمول و در همه دانشگاه‌ها جلسات دفاع طی یک پروسه‌ای در پایان مراحل نگارش پایان‌نامه و یا رساله انجام می‌شود. نگارش یک تز دکتری و یا پروژه کارشناسی ارشد هم مراحل مختلفی دارد. مرحله نخست نگارش پروپوزال و هدف از انجام پروژه توسط دانشجو است، انجام این مرحله چه در سطح کارشناسی ارشد و چه دکتری لازم و ضروری است، سپس این پروپوزال می‌بایست در گروه علمی مربوطه تایید شود و همچنین به تایید اساتید راهنمای دانشجو برسد.
 
هر شش‌ماه یک‌بار کار نگارش رساله دانشجوی مقطع دکتری رصد می‌شود
وی با بیان اینکه در دانشگاه شریف در مقطع دکتری فعالیت‌های دانشجویان زیرنظر کمیته‌ای علمی است، ادامه داد: برای دانشجویان مقطع دکتری در این دانشگاه، کمیته‌ای وجود دارد و کار این کمیته این است که هر شش‌ماه یک‌بار در دوره‌ای که دانشجو در حال نگارش رساله دکتری خود است، فعالیت‌ها و کار‌های این دانشجو را رصد کند و خروجی کار‌ دانشجو طی دوره شش‌ماه را از او دریافت کند. بعد از اتمام پروژه و تایید اساتید راهنما دانشجو می‌تواند برای دفاع رساله خود اقدام کند.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به نحوه برگزاری جلسات دفاع مقاطع دکتری در این دانشگاه، بیان کرد: در دانشگاه صنعتی شریف کاری که انجام می‌شود این است که در جلسات دفاع در این مقطع علاوه بر حضور اساتید راهنما، اساتید مشاور، نماینده تحصیلات تکمیلی دانشگاه، دو نفر استاد و عضو هیئت علمی خارج از دانشگاه (اکسترنال) از دانشگاه‌های دیگر دعوت می‌کنیم تا در جلسه دفاع پایان‌نامه دانشجو حضور داشته باشند.
 
پذیرایی در جلسات دفاع و کار داوری پایان‌نامه مجزا از هم‌ هستند
محمود فتوحی با بیان اینکه کار دفاع پایان‌نامه با جدیت تمام صورت می‌گیرد، ادامه داد: اگر چه در برخی دانشکده‌ها خانواده‌ها در جلسات دفاع حضور دارند، اما این به گونه‌ای نیست که در روند داوری اخلالی به وجود بیاورد و چنان چه دفاع پایان‌نامه با موفقیت صورت پذیرد، می‌توانیم شاهد خوشحالی و تبریک‌های خانواده بعد از برگزاری جلسه باشیم و این دو مسئله یعنی پذیرایی و داوری کار دانشجوی چیزی نیست که بخواهند یکدیگر را تحت‌الشعاع قرار بدهند.

وی در پاسخ به این پرسش که خیلی‌ها معتقدند که حضور خانواده در جلسات دفاع موجب شرم حضور داوران می‌شود و ممکن است در نظر و تصمیم‌گیری آن‌ها اثرگذار باشد، راهکار شما در این مورد چیست، گفت: درباره این مسئله فکر‌هایی شده است. در بعضی دانشکده‌های ما بعد از ارائه کار دانشجو از خانواده می‌خواهند جلسه دفاع را ترک کنند و در بعضی دانشکده‌ها هم حضور خانواده در جلسه ارائه و دفاع پایان‌نامه ممنوع است. تلاش می‌کنیم در همه دانشکده‌ها حضور خانواده تنها پس از برگزاری جلسه ارائه و دفاع کار دانشجو باشد.

انتهای پیام
captcha