جهالت مدرن گریبان‌گیر بشر است
کد خبر: 3783812
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰

جهالت مدرن گریبان‌گیر بشر است

گروه معارف - مدرس حوزه و دانشگاه گفت: امروزه دانش پیشرفت کرده و برهمین اساس باید ریشه خرافه‌پرستی خشکیده شود، ولی متأسفانه جاهلیت مدرن عمیق‌تر شده و وجود فرصت‌طلبان نیز عامل تشدید این خرافات است.

جهالت مدرن گریبان‌گیر بشر است

حجت‌السلام مهدی گرجی، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره خرافه‌پرستی اظهار کرد: خرافه‌پرستی از زمانی شروع شد که بشر علت برخی از حوادث را نمی‌دانست و بعضی از اتفاقات را معلول برخی از پدیده‌ها یا رخدادهای خاص می‌دانست، مثل زمانی که ماه گرفتگی و خورشید گرفتگی اتفاق می‌افتاد و چون برخی به دلایل علمی و اساسی آن واقف نبودند از خودشان افسانه‌هایی می‌بافتند که مثلاً خدای آسمان‌ها غضب کرده، پادشاهی عوض شده و یا سلطنتی افول کرده است. اساس این مطلب برمی‌گردد به اینکه دلیل رخدادهای منفی و ناراحت کننده را نمی‌دانستند و گاهی هم به عوامل رسیدن به موفقیت‌ها واقف نبودند و عوامل موهوم مثل شانس، غم، بخت، اقبال و چیزهای دیگری را دنبال می‌کردند.
وی افزود: جوامعی به سمت خرافه‌پرستی کشیده می‌شدند که از علم، عقل و دانش محروم بودند و البته کسانی هم برموج این خرافه‌گرایی سوار می‌شدند و منفعت خود را دنبال و از احساسات و افکار مردم برای پر کردن جیب خودشان استفاده می‌کنند.
این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: متأسفانه با اینکه امروزه علم و دانش پیشرفت کرده، ولی با نوعی جهالت مدرنیته غیرعلمی مواجه هستیم، همانند برخی از هواپیماها که صندلی شماره 13 را ندارند و در برخی از کشورها آپارتمان شماره 13 وجود ندارد. با اینکه علم و دانش پیشرفت کرده و بشر به دلیل شکست‌ها و به اصطلاح ریشه عقب افتادگی‌ها و ناکامی‌های خود پی برده، ولی همچنان حاظر نیست خودش را مقصر بداند و همیشه اتفاقات را بر گردن موهوم مثل نحوست سیزده و یا نحوست برخی از پدیده‌های دیگر می‌اندازد، در حالی که امروزه دانش پیشرفت کرده و باید ریشه خرافه پرستی خشکیده شود، ولی متأسفانه جاهلیت مدرن عمیق‌تر شده و وجود فرصت طلبان، عامل تشدید این خرافات است.

خرافه‌پرستی امنیت و آرامش فکری را از بین می‌برد
گرجی خاطرنشان کرد: خرافه‌پرستی امنیت و آرامش فکری و روحی جامعه را از بین می‌برد؛ مثلاً در روز خاصی انتظار واقعه خاصی را داشتن. این موضوع از طرف دیگر به مسائل مالی و اقتصادی یک جامعه نیز لطمه می‌زند. خرافه‌پرستی عامل تضعیف روحیه کار، تلاش وامید خواهد شد و از طرف دیگر گاهی باعث ایجاد بدبینی و سوءظن در رفتار افراد و یا نگاه منفی به موجودات، پدیده‌ها و رخدادهای این عالم می‌شود.
وی اظهار کرد: برای از بین رفتن خرافات و خرافه‌‎گرایی، دستگاه‌های آموزشی با همراهی خانواده‌ها باید اطلاعاتی درباره زندگی و حوادث عالم به مردم بدهند. برای حذف و‌ مقابله با خرافه‌پرستی معلمان، علما، روحانیون، اساتید و وسایل ارتباطی و شبکه‌های اجتماعی همه می‌توانند در جایگاه خود نقش سازنده داشته باشند که البته این رویکرد باید با یک شیوه ملایم، منطقی، حکیمانه و آرام باشد.
این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: خرافات روح امید، انگیزه و تلاش را تضعیف و انسان را گرفتار روح سستی و بدبینی به نظام آفرینش می‌کند و باعث تضعیف اراده انسان می‌شود.
انتهای پیام

captcha