تصویب 161 قانون به نفع بانوان و اعتراف زهرا آیت‌اللهی
کد خبر: 3783822
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۲

تصویب 161 قانون به نفع بانوان و اعتراف زهرا آیت‌اللهی

گروه جامعه ــ رئیس کارگروه زنان و خانواده ستاد مرکزی چهلمین سالگرد پیروی انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه کار شاخص این ستاد ارائه دستاوردهای 40 ساله نظام در حوزه زنان است، گفت: اعتراف می‌کنم ورود کم به شبکه‌های اجتماعی یک نقص است.

به گزارش ایکنا؛ زهرا آیت‌اللهی، رئیس کارگروه زنان و خانواده ستاد مرکزی چهلمین سالگرد پیروی انقلاب اسلامی که رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز هست، امروز چهارشنبه سوم بهمن ماه طی نشستی خبری با اصحاب رسانه از جمع‌‌آوری اقدامات صورت گرفته توسط 42 دستگاه فعال حوزه زنان طی 40 سال پس از انقلاب خبر داد و گفت: امسال قرار شد شورای فرهنگی و اجتماعی زنان مسئول بخش زنان ستاد مرکزی سالگرد پیروزی انقلاب باشد.(در سال‌های گذشته معاونت امور زنان و خانواده این مسئولیت را برعهده داشت).

وی دلیل این انتخاب را فراقوه‌ای عمل کردن شورای زنان عنوان کرد و گفت: ما از 24  دستگاه عضو شورای زنان و 18 دستگاه فعال در حوزه زنان خواستیم تا اقدامات و دستاوردهای خود را اعلام کنند که اقدامات انجام شده ارسال شد اما مشکل این بود که هر سازمان و نهاد فعالیت‌های دوره‌ای مسئول جدید خود را داشت و اطلاعات سال‌های گذشته را نداشتیم که بر همین اساس تلاش شد اقدامات دولت‌های قبل جمع‌آوری شود.

آیت‌اللهی اولین اقدام صورت گرفته را جمع‌آوری دیدگاه‌های رهبران نظام در خصوص زنان عنوان و اظهار کرد: سؤال ما این بود که آیا در خصوص نشاط زنان، فعالیت‌های اقتصادی زنان، پیشگیری از ظلم به زنان و ... توسط امام راحل و مقام معظم رهبری مطالبی مطرح شده است که پس از جمع‌آوری اطلاعات متوجه شدیم رهبران انقلاب در خصوص زنان در ابعاد بسیار متنوع سخن گفته‌اند که این مطالب در کتاب «جایگاه، حقوق و مسئولیت‌های زنان در دیدگاه رهبران جمهوری اسلامی ایران» منتشر شد.

وی ادامه داد: باید بررسی می‌شد که نظرات رهبران نظام در کجا مورد استفاده قرار گرفته که به همین منظور اسناد بالادستی بررسی و استخراج شد که این دیدگاه‌ها چگونه کاربردی شده است. در ادامه ساختارهایی که نظام برای زنان ایجاد کرده و در گذشته وجود نداشته است استخراج شد.

رئیس کارگروه زنان و خانواده ستاد مرکزی چهلمین سالگرد پیروی انقلاب اسلامی از استخراج اقدامات صورت گرفته در 10 حوزه از جمله حقوقی و قضائی، آموزش و پژوهش، سلامت، فرهنگ، هنر و ارتباطات، فعالیت‌‌ها و مشارکت‌های اقتصادی و ... خبر داد و گفت: این یافته‌ها نیز در قالب لوح فشرده تدوین و ارائه شده‌ است.

ارتقای معنوی زنان در نظام اسلامی

وی از اقداماتی که منجر به ارتقای معنوی زنان در نظام اسلامی شده است نیز سخن گفت و اظهار کرد: ورود زنان به دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه، تأسیس رشته‌های ویژه زنان در دانشگاه‌ها و تأسیس دانشگاه‌های ویژه بانوان، ارائه آموزش‌های مربوط به حقوق خانواده، ارائه آموزش‌های مربوط به دختران نوجوان، سلامت جنسی و ...  از جمله اقداماتی است که جمع‌بندی و تدوین شده است.

جاهایی را هم باید نقد کرد

آیت‌اللهی با اشاره به اینکه قبول دارد که کاستی‌ها هنوز زیاد است، گفت: علی‌رغم کاستی‌ها اگر اقدامات 40 سال را ببینیم امیدوار می‌شویم. ما در شورای زنان چون اطلاعات زیادی داریم بیش از همه منتقد هستیم اما باید دست‌آوردها را نیز دید و البته جاهایی را هم باید نقد کرد.

وی از اختصاص بخشی از باغ موزه دفاع مقدس به ارائه دستاوردهای 40 ساله انقلاب در حوزه زنان خبر داد و گفت: با همکاری بنیاد نخبگان دختران نخبه شناسایی و از بین آنها شاخص‌ترین دختران انتخاب و به صدا و سیما معرفی شده‌اند تا طی برنامه‌هایی آنها را به مردم معرفی کنند.

رئیس کارگروه زنان و خانواده ستاد مرکزی چهلمین سالگرد پیروی انقلاب اسلامی افزود: خوب است که برخی از شبهات رایج و مطرح در خصوص دستاوردهای انقلاب که از سوی بانوانی که از انقلاب دلخوری دارند مطرح می‌شود نیز پاسخ داده شود به همین دلیل تعدادی از افراد آگاه و توانمند در این حوزه را شناسایی و به صدا و سیما معرفی کرده‌ایم تا شبهات را پاسخ دهند.

مطرح کردن دستاوردها به معنای ندیدن ناکارآمدی اقتصادی نیست

وی تصریح کرد: تمام پیشرفت‌های ما در صورتی بوده که به شدت تحریم بوده و با ما دشمنی صورت می‌گیرد، مطرح کردن دستاوردها به معنای ندیدن ناکارآمدی اقتصادی نیست بلکه اگر مردم پیشرفت‌ها را ببینند و مشکلات و دشمنی‌ها را بدانند متوجه خواهند شد که جامعه روبه پیشرفت است.

آیت‌اللهی ادامه داد: ما پیشرفت‌های اخلاقی در حوزه زنان را در حالی می‌بینیم که هجمه‌های شدید برای تشویق زنان به ولنگاری فرهنگی زیاد بوده و باید گفت که تعداد زنان غیر عفیف در جامعه ما کم است.

اعتراف می‌کنم ورود کم به شبکه‌های اجتماعی یک نقص است

وی در بخش پایانی سخنان خود و در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه چرا صرفاً به استفاده از صدا و سیما تأکید می‌کنید آیا فقط با تولید برنامه در صدا و سیما می‌توان پاسخ مطالب منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی را داد، گفت: ما هنوز مدیریت این شبکه‌ها را نداریم البته این شبکه‌ها را هم چندان نمی‌توان مدیریت کرد. ما ورود زیادی به این شبکه‌ها نداریم که بتوانیم جهت‌دهی به آنها داشته باشیم به همین دلیل بر صدا و سیما و رسانه‌های مکتوب تمرکز کرده‌ایم و معتقدیم اگر اطلاعات را به مردم بدهیم خود آنها مسائل را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند. اما اعتراف می‌کنم ورود کم به شبکه‌های اجتماعی یک نقص است.

آیت‌اللهی در پاسخ سؤال دیگر خبرنگار ایکنا در خصوص اینکه چرا دستاوردها با قبل از انقلاب مقایسه می‌شود در حال که باید با آرمان‌ها و آنچه باید می‌بودیم مقایسه شود؟ گفت: ما در حوزه زنان و خانواده چندان دستاوردها را با قبل از انقلاب مقایسه نکردیم. البته بخشی از این مسئله به این دلیل است که اطلاعات قبل از انقلاب را نداشته‌ایم. من فرد سخت‌گیر و منتقدی هستم باید بگویم که تلاش‌های زیادی صورت گرفته که خیلی هم مربوط به سازمان‌ها و مسئولان نبوده بلکه توسط مردم صورت گرفته که هیچ نامی از آنها وجود ندارد. به همین دلیل خیلی اسم‌ها را نمی‌بینیم بلکه نتیجه را می‌بینیم.

آیت‌اللهی پس از اصرار یکی از خبرنگاران در خصوص بیان جزئیات دستاوردهای انقلاب، گفت: پس از انقلاب 161 قانون به نفع زنان تصویب شده است. دادگاه‌های خانواده ویژه رسیدگی به مسائل زنان تشکیل شده است، بخش حمایت از حقوق زنان در قوه قضائیه تشکیل شده است، اکنون در قوه قضائیه مستشار زن، دادیار ناظر زن، دو هزار قاضی زن، 422 دادیار زن، 86 مشاور قضائی زن، 13 معاون قضائی زن و ... داریم .

انتهای پیام 

captcha