محبت به ولی‌عصر(عج)؛ نجات‌بخش در قیامت/ میزان سنجش عمل شیعیان عصر غیبت امام زمان است
کد خبر: 3783862
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۹

محبت به ولی‌عصر(عج)؛ نجات‌بخش در قیامت/ میزان سنجش عمل شیعیان عصر غیبت امام زمان است

گروه معارف – حجت‌الاسلام قائم‌فرد با بیان اینکه محبت به اهل‌بیت(ع) خصوصاً محبت نسبت به حضرت ولی‌عصر(عج)، سبب سنگینی اعمال خیر ما خواهد شد و در روز رستاخیز نجات‌بخش است، گفت: میزان سنجش عمل شیعیان عصر غیبت، حضرت حجت‌بن‌الحسن(عج) است و سنگینی پرونده اعمال شیعیان به میزان محبت آن‌ها به امام عصر(ع) بستگی دارد.

حجت‌الاسلام سیدمحمد قائم‌فرد خطیب برجسته کشوری در گفت‌وگو با ایکنا از استان مرکزی، در ادامه سلسله مباحث وظایف شیعیان و منتظران در عصر غیبت امام عصر(عج) اظهار کرد: در روز قیامت بر اساس روایات و اخبار اهل‌بیت(ع) از مسائلی سوال خواهد شد؛ اول از اصل ولایت و محبت ذوات مقدس اهل‌بیت(ع) سوال می‌شود، ضمن اینکه از مقدار این محبت هم سوال خواهد شد که چقدر اهل‌بیت(ع) را و مخصوصاً امام زمانتان را دوست دارید؟

ساعت برپایی قیامت را کسی نمی‌داند
وی افزود: علامه مجلسی در جلد 27 بحارالانوار روایتی را از قول ثوبان خدمتکار رسول اکرم(ص) نقل می‌کند که از رسول‌الله(ص) سوال نمود قیامت کی برپا می‌شود؟ حضرت رسول(ص) پاسخ دادند که برای قیامت چه چیزی آماده کرده‌ای؟ البته ذکر این نکته ضروری است که ما در کلمات اهل‌بیت(ع) و حتی در آیات قرآن هیچ‌گونه پاسخ روشنی در خصوص زمان برپایی قیامت نمی‌بینیم، زیرا بنا نیست ساعت برپایی دادگاه عدل الهی را کسی بداند. علاوه بر اینکه دانستن ساعت قیامت برای ما ضرورتی ندارد چراکه اعتقاد به اصل برپایی قیامت برای مسلمانی ما ملاک است نه ساعت آن.
قائم‌فرد تصریح کرد: به‌ هرحال پیامبر(ص) به ثوبان فرمود: تو که چنین سوالی می‌پرسی برای قیامت چه چیزی مهیا کرده‌ای؟ که او هم این‌طور پاسخ داد: من در دنیا عمل فراوان و قابل ملاحظه‌ای ندارم که البته از آخر حدیث استفاده می‌شود ثوبان خدمتکار رسول‌الله(ص) نمی‌خواست بگوید که من نماز نخوانده‌ام و روزه نگرفته‌ام، معلوم می‌شود او هم مانند بسیاری از ما بوده که نماز می‌خوانده، روزه می‌گرفته ولی عمل قابل اعتمادی وجود ندارد، لذا ثوبان می‌گوید با همه این اوصاف، خدا و رسول خدا(ص) را دوست دارم و به تنها چیزی که می‌توانم اعتماد کنم همین است.

حشر در قیامت
خطیب دربار حسینی(ع) ادامه داد: در این لحظه پیامبر(ص) از او سوال کرد: میزان و مقدار محبتت به رسول‌‌الله چقدر است؟ پاسخ داد یا رسول‌الله! آن‌قدر شما را دوست دارم که اگر حتی قطعه‌قطعه بشوم، من ذره‌ای از محبت شما را از دست نخواهم داد، در این لحظه پیامبر فرمود تو را بشارت می‌دهم که هر کس را دوست بداری در قیامت با همان شخص محشور خواهی شد.
حجت‌الاسلام قائم‌فرد بیان کرد: لذا محبت به اهل‌بیت(ع) داشتن خصوصا محبت نسبت به حضرت ولی‌عصر(عج)، سبب سنگینی اعمال خیر ما خواهد شد و در روز رستاخیز نجات‌بخش است.

میزان سنجش اعمال شیعیان
وی تصریح کرد: در بحث میزان اعمال هم بارزترین مصداق آن وجود امیرالمومنین(ع) است چراکه در زیارت ششم می‌خوانیم؛ «السلام علیک یا میزان الأعمال»، به امیرالمومنین(ع) سلام می‌کنیم به عنوان میزان عمل از طرف دیگر در ذیل آیه شریفه « فمن ثقلت موازینه فاولئك هم المفلحون» از امام صادق(ع) روایت نقل شده که «ان امیرالمومنین علیه السلام و الأئمة من ولده هم الموازین یوم القیامة؛ وجود مقدس امیرالمومنین و ائمه از اولاد علی(ع)، میزان‌های سنجش اعمال در روز قیامت هستند» و اگر آیه « يَوْمَ نَدْعُوا كُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ» که هر امتی را با امام زمان خودشان می‌آوریم را در نظر بگیریم و این‌ها را کنار هم بگذاریم پس ما روز قیامت در کنار حضرت بقیةالله(عج) خواهیم بود و میزان عمل ما شیعیان عصر غیبت، حضرت حجت‌بن‌الحسن(عج) است و سنگینی پرونده اعمال شیعیان به میزان محبت آن‌ها به امام عصر(ع) بستگی دارد.
نکته قابل ملاحظه این است که روایاتی که مختص اهمیت محبت به اهل‌بیت(ع) هستند تنها در منابع و کتب شیعه وجود ندارد بلکه در منابع عامه هم آن‌قدر روایت وجود دارد که حد و حساب ندارد، حتی دشمن‌ترین دشمنان اهل‌بیت(ع) هم در باب محبت حرف دارند. ابن‌شاذان قمی نقل می‌کند که عایشه می‌گوید: خانه پدرم ابوبکر بودم و امیرالمومنین(ع) به آنجا وارد شد، از زمانی که حضرت علی(ع) وارد شد و نشستند تا برخاستند و از خانه بیرون رفتند، من هر چه به پدرم نگاه کردم دیدم ابوبکر به چهره علی نگاه می‌کند علت را از پدرم سوال کردم پاسخ داد: من بی‌جهت این کار را نکردم، خودم از پیامبر(ص) شنیدم که حضرت فرمود نگاه به چهره علی(ع) عبادت است که از این موارد در تاریخ فراوان نقل شده است.
انتهای پیام

captcha