سینمای ایران از موضوع خانواده فاصله گرفته است
کد خبر: 3784011
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱

سینمای ایران از موضوع خانواده فاصله گرفته است

گروه فرهنگی- رئیس دفتر تخصصی سینما در اصفهان گفت: خانواده‌ها به دلیل شرایط اقتصادی حاکم بر کشور کمتر ترجیح می‌دهند فیلم‌هایی با موضوعات خانوادگی را دنبال کنند و بیشتر به دنبال تماشای فیلم‌های کمدی هستند، به همین دلیل موضوع خانواده در سینمای ایران کمرنگ شده است.

سینمای ایران از موضوع خانواده فاصله گرفته است

مصطفی حیدری در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره بازتاب موضوع خانواده در سینما، اظهارکرد: خانواده موضوع جامعی است و هر چیزی را در سینمای ایران می‌توان به آن اطلاق کرد. بیش از 90 درصد از فیلم‌های سینمای ایران مشخصا به موضوع خانواده پرداخته و فیلم‌های تولیدی در دهه‌های 80 و 90 از این منظر، تفاوت ویژه‌ای ندارند. معمولا فیلم‌های مرتبط با موضوع خانواده متناسب با زمان خود ساخته می‌شود و باید به شرایط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هر دوره توجه کرد.
وی ادامه داد: مثلا رخشان بنی‌اعتماد در سال 1380 فیلمی به نام زیر پوست شهر را ساخت که در زمان خودش بسیار موفق بود، اگر همان فیلم امروز تولید شود، شاید کارکردها و رویکردهای قبل را نداشته باشد، ولی وقتی در آن زمان ساخته شد، واکنش‌های بسیار عجیبی را به دنبال داشت و موضوع آن مربوط به خانواده‌ای بود که درگیر مسائل ویژه‌ای بودند. خانم بنی‌اعتماد 10 سال بعد همین فیلم را با همان قصه قبل ادامه داد، ولی کارکرد قبل را پیدا نکرد، چون فیلم در زمان خودش درست ساخته شده بود، ولی مفاهیم آن در زمان امروز خیلی کارکرد قبل را ندارد؛ بنابراین هر دهه‌ای متناسب با شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خود، از دهه‌های پیشین متفاوت است.

موضوع خانواده در سینمای ایران کمرنگ شده است
رئیس دفتر تخصصی سینما در اصفهان یکی از دلایل کمرنگ شدن موضوع خانواده در سینمای ایران را پرداخت صدا و سیما به این موضوع دانست و افزود: شاید صدا و سیما به دلیل رسالتی که برای خودش قائل است، به این موضوع بیشتر می‌پردازد و سینما به دلیل اینکه تلویزیون این رسالت را انجام می‌دهد، به این موضوع نمی‌پردازد و شاید این موضوع به نوعی به خط قرمز تبدیل شده است که نمی‌توان درباره آن فیلم ساخت.
حیدری اضافه کرد: اکثر مخاطبان ایرانی برای تفریح و سرگرمی به سینما می‌روند تا چند ساعتی از روزمرگی‌ها و اختلالات زندگی دور باشند، به همین دلیل است که به موضوعات کمدی بیشتر پرداخته می‌شود و خانواده‌ها اخیرا به دلیل شرایط ویژه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی موضوعات خانوادگی را کمتر دنبال می‌کنند، بنابراین سینما از فضای خانواده دور شده و موضوعات کمی سطحی‌تر شده است.
وی بیان کرد: سینما زمانی که فیلم‌های کمدی و طنز می‌سازد، هدفش شاد کردن مخاطب است و در این میان، موضوعات مهم عملا تأثیر و کارکرد خود را از دست داده و کمرنگ می‌شوند. از طرفی معمولا تجربه نیز ثابت کرده است کسانی که موضوعات خانوادگی را دنبال می‌کنند، افرادی تراژیک هستند و مردم عامه شاید کمتر حوصله دیدن این نوع فیلم‌ها را داشته باشند.

فیلم‌های خانوادگی بازتاب شرایط و اوضاع جامعه است
رئیس دفتر تخصصی سینما در اصفهان در پاسخ به این سوال که فیلم‌های مرتبط با موضوع خانواده چقدر با روحیات مردم ایران سازگاری دارد، گفت: فیلم‌هایی که ساخته می‌شود، تماما از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دریافت می‌کنند و به نظر می‌رسد با روحیات مردم فاصله ندارند. زمانی که احساس می‌شود مسئله‌ای در جامعه وجود دارد، یا به آن مسئله مبتلا نیستیم و ممکن است ما را آزار دهد، دلیل نمی‌شود که به آن نزدیک نشویم. معمولا فیلم‌ها بازخورد احوالات و شرایط جامعه است، چه مورد پسند ما باشد و چه نباشد و وقتی فیلمی رنگ اکران را به خود می‌گیرد، قطعا مسیرهای قانونی را طی کرده است.
وی افزود: هر فیلمسازی دغدغه خود را داد و همه فیلمسازان ایرانی دغدغه دارند. مطمئنا موضوعات فیلم‌ها متناسب با دغدغه‌های فیلمسازان است، ولی به دلیل محدودیت‌ها شاید نتوانند بسیاری از موضوعات را واضح و روشن مطرح کنند، اگر چه در حوزه فیلمنامه‌نویسی نیز ضعف داریم و شاید بعضی از اوقات که فیلم می‌سازیم، شعار هم بدهیم، در صورتی که مردم دیگر از شعار خسته شده‌اند.
حیدری اظهار کرد: به نظر می‌رسد فیلم‌های خوبی که در کشورهای دیگر ساخته می‌شود، در پایان قصه استحکام نظام خانواده را به ما گوشزد می‌کند. فیلم‌هایی که با موضوع خانواده ساخته می‌شود، پیام دارد و فیلم‌هایی که دارای پیام باشد، عامه پسندتر هستند. نکته مهم درباره فیلم‌های اجتماعی و خانوادگی، تأثیر آنها بر افراد جامعه است و از این تأثیرات می‌‍‌توان فهمید که فیلمی موفقی بوده یا با شکست روبه‌رو شده است.
انتهای پیام

captcha