وضعیت مردم ایران در نیکوکاری؛ رتبه 29 در میان 146 کشور
کد خبر: 3784316
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۹
براساس نظرسنجی گالوپ؛

وضعیت مردم ایران در نیکوکاری؛ رتبه 29 در میان 146 کشور

گروه فعالیت‌های جهادی ــ جدیدترین نظرسنجی مؤسسه گالوپ در زمینه نیکوکاری نشان می‌دهد که ایران جزو بخشنده‌ترین کشورهای دنیا محسوب می‌شود.

رتبه 29 در میان 146 کشور؛ وضعیت مردم ایران در نیکوکاریبه گزارش ایکنا؛ مؤسسه نظرسنجی گالوپ در یکی از جدیدترین نظرسنجی‌های خود به بررسی میزان بخشندگی و مشارکت اجتماعی مردم دنیا در فعالیت‌های نیکوکاری پرداخته است.

نتایج این بررسی نشان می‌دهد که ایرانیان در زمینه نیکوکاری و مشارکت اجتماعی خیر با 45 امتیاز (در مقایسه با کشور اول که 59 امتیاز دارد) در رتبه 29 از میان 146 کشور دنیا قرار گرفته‌اند.

بنا بر این گزارش، از نظر گالوپ، بسیاری فکر می‌کنند مردم آمریکا سالانه با پرداخت حدود 410 هزار میلیون دلار یعنی حدود 2.10 درصد از GDP(ارزش کل همه کالاها و محصولات تولیدشده در یکسال)، بیش‌ترین میزان کمک‌های نقدی در فعالیت‌های نیکوکاری و خیریه را دارند، اما از آنجا که این کشور ثروتمندان زیادی دارد، سنجش میزان کمک‌های مالی شاخص خوبی برای مقایسه رواج نیکوکاری در جامعه آمریکا با دیگر جوامع نیست.

از این رو، در این نظرسنجی به جای آنکه میزان کمک‌ها بررسی شود، به تعداد بخشندگان و نیکوکاران جامعه توجه شده است و در سال 2017 در 146 کشور، از بیش از 153 هزار فرد بالای 15 سال به دو شیوه تلفنی و حضوری سؤال پرسیده شد و براساس آن به کشورهای مختلف امتیاز داده شد. همچنین در این تحقیق اشاره شده است که حضور در فعالیت‌های خیریه و اختصاص زمان و دارایی به این امور به ارتقای سلامت فرد منجر می‌شود.

به طور متوسط از هر 10 نفر بیش از چهار نفر در یکی از ماه‌های سال 2017 به یکی از سه شکل زیر در فعالیت‌های نیکوکاری و داوطلبانه اجتماعی شرکت کرده‌اند: 1- مبلغی پول در اختیار یک مؤسسه خیریه قرار داده‌اند، 2- به طور منظم مقداری از وقت و انرژی خود را صرف فعالیت در یک سازمان مردم‌نهاد یا خیریه کرده‌اند و 3- به غریبه‌ای که به کمک نیاز داشته است یاری رسانده‌اند.

بر این اساس، 2.2 میلیارد نفر از جمعیت جهان در آن بازه به غریبه‌ای که نیازمند کمک بوده است یاری رسانده‌اند. 1.4 میلیارد نفر به خیریه‌ها کمک مالی رسانده‌اند و حدود یک میلیارد نفر از جمعیت جهان نیز مقداری از وقت و انرژی خود را صرف فعالیت در یک سازمان مردم‌نهاد یا خیریه کرده‌اند.

یکی از نکاتی که توجه گالوپ را به خود جلب کرده میزان بالای نیکوکاری و مشارکت اجتماعی در کار خیر در کشورهای نسبتاً فقیر و با تولید ناخالص ملی نه ‌چندان مطلوب همچون مثل اندونزی، کنیا و میانمار است. براساس نظرسنجی گالوپ، 88 درصد مردم میانمار در سال 2017 به فعالیت‌های خیریه کمک کرده‌اند و این رقم با توجه به میزان فقر در این کشور، قابل توجه است.

همچنین، نگارنده گزارش گالوپ به تأثیر سنت‌های بودایی در زمینه میزان رواج نیکوکاری در میانمار اشاره می‌کند، بدون آنکه به احتمال تأثیر آموزه‌های اسلامی بر این امر در اندونزی و کنیا بپردازد.

یکی دیگر از نکات قابل توجه این گزارش، پایین‌ بودن مشارکت اجتماعی خیر در کشوری قدرتمند مثل چین است؛ به گونه‌ای که مردمان این کشور با 17 امتیاز از بین 146 کشور رتبه 144 را کسب کرده‌اند. نگارنده گزارش گالوپ مدعی است همین جایگاه نیز برای چین بهبود تلقی می‌شود و حاصل اجرای یک قانون جامع برای تسهیل کارهای خیر در آن کشور است؛ چراکه در سال 2011 مردمان چین در زمینه نیکوکاری فقط 11 امتیاز داشتند.

کشورهای دیگری همچون فلسطین، یونان و یمن به ترتیب با رتبه‌های 143، 145 و 146 در انتهای جدول رتبه‌بندی گالوپ قرار دارند و به نظر می‌رسد تحولات اقتصادی و سیاسی در این کشورها در کاهش توان مردم این کشور برای مشارکت اجتماعی خیر بی‌تأثیر نبوده است.

رتبه 29 در میان 146 کشور؛ وضعیت مردم ایران در نیکوکاری

گزارش و ترجمه از مجتبی اصغری

انتهای پیام

captcha