ششمین روز کاروان قرآنی انقلاب در «اهواز»
کد خبر: 3784496
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۷

ششمین روز کاروان قرآنی انقلاب در «اهواز»

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ کاروان قرآنی انقلاب وارد چهارمین استان از یازده استان پیش روی خود شد و با ادای احترام به مقام شهدای استان خوزستان، برنامه‌های خود در این استان را آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا؛ کاروان قرآنی انقلاب صبح روز شنبه ششم بهمن‌ماه با استقبال مسئولان و جامعه قرآنی با ورود به استان خوزستان و شهر اهواز، قبل از هر مراسمی در گلزار شهدای این شهر حاضر شد و به مقام والای شهدای هشت سال دفاع مقدس که اغلب آنها در همین استان به خاک و خون غلتیدند، ادای احترام کرد.

ششمین روز کاروان قرآنی انقلاب در «اهواز»

در ابتدای این برنامه، وحید نظریان، قاری بین‌المللی کشورمان که در شهر اهواز به کاروان قرآنی پیوسته بود، به تلاوت آیات انتهایی سوره انبیاء پرداخت و بر معنویت این فضای روحانی افزود.

ششمین روز کاروان قرآنی انقلاب در «اهواز»

در ادامه، مهندس فرجیان، مدیر بنیاد شهید استان خوزستان ضمن خیرمقدم به کاروان قرآنی انقلاب به ارائه آماری درباره ایثارگران این استان پرداخت و گفت: استان خوزستان که خاستگاه دفاع مقدس است، در دوران جنگ، 23هزار شهید، 35هزار جانباز و 2750 آزاده تقدیم این آب و خاک کرده و بعد از استان تهران، رتبه چهارم را در بین سایر استان‌های کشور دارد.

وی با اشاره به شهدای قرآنی خوزستان، گفت: در این استان 36 شهید قرآنی داریم که هرساله در ایام ماه مبارک رمضان برای آن‌ها یادمانی در قالب نمایشگاه قرآن برگزار می‌کنیم که این یادمان هرساله با محوریت یک شهید برگزار می‌شود.

سپس با دعوت از خانواده‌های شهید دریساوی و شهید شفیعی، پدران این دو شهید به کاروان قرآنی انقلاب گل و گلاب اهداء کردند و اعضای کاروان قرآنی انقلاب به غبارروبی و فاتحه‌خوانی بر سر مزار شهدای استان خوزستان پرداختند.

ششمین روز کاروان قرآنی انقلاب در «اهواز»

در ادامه این کاروان برای اجرای محفل قرآنی راهی دفتر سازمان تبلیغات اسلامی استان خوزستان شد.

در ابتدای این محفل، احمد عبیات، قاری نوجوان اهوازی که توانسته بود تا مرحله نیمه نهایی برنامه تلوزیونی اسراء راه پیدا کند، به تلاوت قرآن پرداخت که تلاوت زیبای او تشویق حاضران را در پی داشت.

ششمین روز کاروان قرآنی انقلاب در «اهواز»

در ادامه این برنامه که با اجرای حمید مجیدی‌مهر، مجری و کارشناس شبکه قرآن و معارف سیما اجرا شد، حجت‌‌الاسلام بَلَک، مدیر اداره کل تبلیغات اسلامی استان خوزستان ضمن خیر مقدم به حاضران و کاروان قرآنی، گفت: کاروان قرآنی انقلاب نمونه بارزی از دستاوردهای انقلاب چهل ساله ماست.

وی افزود: هدف ما از برگزاری چنین جلساتی فقط تلاوت قرآن نیست، بلکه به نمایش گذاشتن ظرفیت‌های قرآنی انقلاب ماست که ما باید روز به روز بر این ظرفیت بیفزاییم و به شرایط کنونی قانع نباشیم، زیرا مبنای انقلاب ما قرآن بوده و هست.

سپس مهدی قره‌شیخ‌لو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم به جایگاه سخنرانی رفت و به بیان سخنانی پیرامون پیشرفت‌های قرآنی جمهوری اسلامی در این چهار دهه پرداخت و گفت: در طول چهل سال گذشته اتفاقات خوبی در زمینه فعالیت‌های قرآنی  رخ داده. به عنوان مثال، در عرصه مسابقات بین‌المللی بعد از انقلاب، 180 رتبه بین‌المللی داشتیم که در جهان اسلام بی‌نظیر است. با اینکه قبل از انقلاب تعداد حافظان قرآن به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسید، اما در حال حاضر بالغ بر 20 هزار حافظ قرآن داریم که 80% این جمعیت را بانوان تشکیل می‌دهد.

ششمین روز کاروان قرآنی انقلاب در «اهواز»

وی با اشاره به وجود تشکل‌های قرآنی در کشور اعم از مؤسسات، خانه‌های قرآن و ... شکل‌گیری این نهادها را از برکت قرآن و ظرفیت‌ انقلاب برشمرد و گفت: شرایط کنونی وضعیت بسیار مطلوبی است، اما با افق دید مقام معظم رهبری فاصله دارد. ما باید تمرکزمان را در آغاز دهه‌ پنجم انقلاب بر روی عملی کردن مفاهیم قرآن در سطح جامعه بگذاریم و این کار به وسیله فعالان جامعه قرآنی که می‌توانند الگوی خوبی برای جامعه باشند، قابل اجرا است.

وی در پایان گفت: استان خوزستان باتوجه به پتانسیل‌های خوبی که در زمینه قرآنی دارد، می‌تواند برای شروع این حرکت جریان‌سازی و کادر سازی کند و از استان‌های هم‌جوار خود برای توسعه فرهنگ قرآنی بهره ببرد.

پس از سخنان رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، وحید نظریان، قاری بین‌المللی کشورمان به تلاوت آیاتی از سوره قصص پرداخت که تشویق حضار را برانگیخت.

ششمین روز کاروان قرآنی انقلاب در «اهواز»

در ادامه، احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی و مدیر شبکه رادیویی قرآن، با ارائه گزارش مختصری از فعالیت‌های رادیو قرآن، به برنامه‌ها و اهداف کاروان قرآنی انقلاب اشاره کرد و گفت: رادیو قرآن از مهم‌ترین دستاوردهای پس از پیروزی انقلاب است. طبق آخرین آمارها حدود6.7% جمعیت کشور مخاطب رادیو قرآن هستند که این رقم خوبی است.

وی افزود: حرکت کاروان قرآنی انقلاب به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی از روز اول بهمن شروع شده و قرار است طی 22 روز وارد یازده استان کشور بشویم و در 40 شهر کشور برنامه اجرا کنیم که اهم این برنامه‎‌ها کرسی‌های تلاوت اذانگاهی، محافل انس با قرآن، کشف استعدادهای قرآنی هر منطقه و تقدیر از فعالان قرآنی این مناطق است، همچنین در بدو ورود به هر استان، کاروان قرآنی انقلاب ابتدا به گلزار شهدای آن استان رفته و به مقام شامخ شهدا ادای احترام می‌کند.

مدیر شبکه رادیویی قرآن با اشاره به فرمایشات رهبری انقلاب گفت: تلاوت قرآن از آن‌چیزی که ما فکر می‌کنیم، اهمیت بیشتری دارد و صرفاً کاری هنری یا تفننی نیست و از نظر عاطفی می‌تواند قلوب مردم را به یکدیگر متصل کند و این تمام مشکلات جامعه اسلامی را حل خواهد کرد. این حرف بزرگیست، ما که دست‌اندر کار فعالیت‌های قرآنی هستیم چنین افق دیدی مانند رهبری نداریم، پس باید افق نگاهمان را گسترده‌تر کنیم.

ششمین روز کاروان قرآنی انقلاب در «اهواز»

مهندس شریعتی، استاندار خوزستان به عنوان آخرین سخنران این برنامه نیز، بعد از خیر مقدم به کاروان قرآنی و فعالان قرآنی حاضر در مجلس به اهمیت وجود قرآن در جامعه اشاره کرد و گفت: معجزه پیامبر ما با سایر انبیاء الهی متفاوت است، زیرا ایشان معجزه‌ای فرهنگی برای جامعه عرضه کرد، معجزه‌ای که جاودان است و مربوط به یک دوره یا مکان تاریخی خاصی نیست و تمام اعصار و اماکن بشر را در بر می‌گیرد.

وی افزود: برای اثربخشی بهتر قرآن در جامعه می‌توان از ابزار هنر مانند نمایش، فیلم، نقاشی و...استفاده کرد که تلاوت قرآن نمود بارز هنرهای قرآنی است که می‌تواند در دل جامعه اثر بسزایی بگذارد.

در بخش دیگری از این برنامه، گروه‌های تواشیح منتخب استان خوزستان با حضور افتخاری احمد ابوالقاسمی و حمید مجیدی‌مهر به ارائه تواشیح معروف اسماءالحسنی پرداختند که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

ششمین روز کاروان قرآنی انقلاب در «اهواز»

سپس با حضور احمد ابوالقاسمی، دکتر محمدرضا صلح‌جو و جمعی از مسئولان و اساید قرآنی استان خوزستان، طرح رونمایی از اهداء سه هزار جلد مصحف قرآن، برای راه‌اندازی بیش از سیصد جلسه در سطح استان خوزستان انجام گرفت و از فعالان قرآن استان نیز تقدیر به‌عمل آمد.

در ادامه، تلاوت اذانگاهی ظهر با پخش مستقیم در َشبکه رادیویی قرآن، توسط سیدجاسم موسوی، قاری خوزستانی، پایان‌بخش این برنامه بود.

در ادامه برنامه‌های کاروان قرآنی انقلاب، این کاروان راهی حسینیه امام رضا(ع) اهواز شد.

ابتدای این محفل قرآنی که با اجرای حمید مجیدی‌مهر، مجری و کارشناس شبکه قرآن و معارف سیما آغاز شد، قاری نوجوان اهوازی به تلاوت پرداخت که مورد تشویق حاضران قرار گرفت، سپس وحید نظریان قاری بین‌المللی و کرمانشاهی دقایقی به تلاوت آیاتی از سوره فرقان پرداخت، وی که در ارائه سبک مصطفی اسماعیل به شیوه خاص خود شهرت دارد، توانست تشویق و تحسین علاقه‌مندان قرآن را به خوبی برانگیزد.

ششمین روز کاروان قرآنی انقلاب در «اهواز»

در ادامه، سید کریم موسوی، قاری و مبتهل بین‌المللی کشورمان به اجرای قطعات ابتهالی در مدح حضرت زهرا(س) پرداخت.

موسوی بعد از اجرای ابتهال در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا به اهمیت استفاده از ظرفیت‌ استان‌ها توسط کاروان قرآنی انقلاب پرداخت و گفت: حرکت این کاروان بسیار ثمربخش است و بهانه‌ خوبی برای جمع کردن مردم پیرامون قرآن است، منتها باید بیشتر از پتانسیل استان‌های میزبان استفاده شود. ما در استان خوزستان هشت قاری بین‌المللی داریم و لزومی به دعوت از قاریانی که اغلب مردم آن‌ها را می‌شناسند، نیست.

وی افزود: نکته‌ دیگری که برای این کاروان قرآن باید مد نظر گرفته شود، ایجاد جذابیت برای جذب حداکثری توده مردم است، و از کارهای زیادی مانند اهداء  یادگاری از طرف کاروان قرآنی انقلاب  به مردم در مسیر می‌شود استفاده کرد. چون اگر در همین محفل هم نگاه کنید، بیشتر کسانی که آمده‌اند قرآنیان هستند و خانواده‌ها و توده مردم کمتر دیده می‌شوند.

معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان با اشاره به لزوم استمرار چنین حرکاتی افزود: امیدواریم حرکت کاروان قرآنی سرآغازی برای انجام چنین فعالیت‌هایی باشد و امتداد آن در کشورهای اطراف به خصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس ادامه پیدا کند و در طول سال جریان داشته باشد تا بتواند نشان دهنده‌ اقتدار بین‌المللی فرهنگی کشورمان در کل جهان باشد.

وی در پایان درباره عدم لزوم دعوت از قاریان مصری به کشور گفت: امروزه با پیشرفت رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و دسترسی عموم مردم به آن، مثل گذشته نیازی به واردات قاریان مصری نداریم و حتی باید از پتانسیل‌های داخلی برای استفاده آنان در داخل و خارج نهایت استفاده را بکنیم.

در بخش دیگری از این برنامه، اعضاء گروه تواشیح و مدیحه‌سرایی ثقلین اهواز به سرپرستی مهدی دغاغله به اجرای قطعه‌ای توحیدی به زبان عربی پرداختند.

ششمین روز کاروان قرآنی انقلاب در «اهواز»

دغاغله پس از اجرای تواشیح مختصری درباره کاروان قرآنی انقلاب صحبت کرد و با تشکر از دست‌اندرکاران این کاروان گفت: این حرکت بسیار ارزنده و قابل تقدیر است و می‌توان ماحصل تلاش‌های چهل ساله قرآنی را در این کاروان دید.

وی افزود: فعالیت‌های قرآنی که در این چهل سال بعد از انقلاب صورت گرفته، به اندازه‌ای بوده که گویا چهارصد سال پیشرفت داشتیم و این از برکت انقلاب و خون شهدا است.

پایان‌بخش برنامه‌های این محفل تلاوت حمید شاکرنژاد، قاری بین‌المللی کشورمان بود که امشب اولین تلاوت خود را همراه با کاروان قرآنی انقلاب انجام داد.

شاکرنژاد، با تلاوت آیاتی از سوره رعد مورد تشویق حاضران محفل که اکثراَ از قرآنیان استان خوزستان بودند، قرار گرفت.

یادآور می‌شود، کاروان قرآنی انقلاب در ادامه سفر خود بعد از این محفل، راهی شهر آبادان شد.

گزارش از محمدرضا رجبی

گزارش تصویری ششمین روز کاروان قرآنی انقلاب در «اهواز» را اینجا ببینید.

انتهای پیام

captcha