مشکلات آموزشی با یادگیری مبانی زبان‌شناختی حل می‌شود
کد خبر: 3785346
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۴

مشکلات آموزشی با یادگیری مبانی زبان‌شناختی حل می‌شود

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مؤلف بیش از ۱۰ جلد کتب آموزش قرآن با اشاره به اینکه مشکلات آموزشی با یادگیری مبانی زبان‌شناختی حل می‌شود، گفت: همه تلاش‌های ما گامی بسیار کوتاه در مسیر بسیار طولانی و ارزشمند نشر و ترویج آموزش کلام قرآن است.

سومین دوره پیشرفته تربیت مربی روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم به‌ همت مؤسسه فرهنگی، هنری و قرآنی ثقلین یزد و با حضور سیدحسین میرتقی با بیش از ۲۰ سال سابقه تألیف و پژوهش در حوزه‌های آموزش روخوانی، تجوید و آواشناسی و خط قرآن کریم و مؤلف ۱۰ عنوان کتاب در این حوزه‌ها برگزار شد.
محمدحسین میرتقی، مؤلف کتب آشنایی با خط قرآن(سطح ۱ و ۲) در حاشیه برگزاری این دوره در گفت‌وگو با ایکنا یزد، اظهار کرد: بحمدالله تاکنون دوره‌های بسیار خوبی ویژه علاقه‌مندان به آموزش روان‌خوانی قرآن برگزار شده است.
میرتقی هدف از برگزاری این دوره را افزایش آگاهی نسبت به برخی مباحث و موضوعات اساسی در حوزه آموزش قرآن برشمرد و گفت: مباحث مطرح شده در کلاس به موضوعات ارتباط نشانه‌های خط قرآن با آواهای زبان عربی، ویژگی‌های خط مناسب برای آغاز آموزش تلاوت قرآن کریم، توجه به آموخته‌ها و تحصیلات مخاطبان گوناگون این حوزه از آموزش قرآن و جایگاه بیان قاعده در آموزش قرائت قرآن اختصاص یافته است.

مشکلات آموزشی با یادگیری مبانی زبان‌شناختی حل می‌شود

میرتقی ادامه داد: از موضوعات دیگر ارائه برنامه‌های آموزشی برای آموزش قرائت مصاحف رایج در کشور و ارائه محتوای آموزشی برای مخاطبان گوناگون است و بسته‌های آموزشی ویژه افراد با تحصیلات و آموخته‌های گوناگون در پنج سطح ارائه شده و پس از پایان دوره از طرف اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گواهینامه معتبری ارائه خواهد شد.

استقبال یزدی‌ها از دوره‌های آشنایی با خط قرآن
وی افزود: برخلاف اینکه هنوز تبلیغات گسترده‌ای انجام نشده و فقط 5 ماه از انتشار کتاب‌های آشنایی با خط قرآن(1و2) گذشته است، استقبال خوبی صورت گرفته و تاکنون چهار دوره برگزار کرده‌ایم.
میرتقی اظهار کرد: نظرسنجی‌های انجام شده که از شرکت‌کنندگان اولین و دومین دوره انجام شده است، حاکی از رضایت بسیار آنان داشته است.
وی از عنایت و توجه ویژه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اتحادیه مؤسسات قرآنی، مؤسسه قرآنی ثقلین و تمامی افرادی که در طی این چند ماه از کار پژوهشی انجام شده حمایت کرده‌اند، تقدیر و تشکر کرد.

یادگیری دیدگاه آواشناسی
حنانه‌السادات فاطمی، شرکت‌کننده در این دوره نیز به ایکنا گفت: دوره خیلی مفید بود و یادگیری خط‌های قرآن به این شکل در کلاس‌های تجوید هم وجود ندارد و این نکته برجسته‌ای است و این دوره مباحث ثقیل تجوید را آسان‌تر می کند و یادگیری دیدگاه آواشناسی سبب درک ملموس‌تر قواعد قرائت و تجوید می‌شود.

مشکلات آموزشی با یادگیری مبانی زبان‌شناختی حل می‌شود

وی گفت: به نظر من افراد برای شرکت در دوره لازم است دوره تجوید را گذرانده باشند تا بتوانند مباحث را به طور کامل و دقیق درک کنند زیرا یک سری مباحث تخصصی است.
فاطمی گفت: اگر مربیان مدارس در این دوره شرکت کنند خیلی خوب و باعث ارتقای سطح آموزشی آنها شده و می توانند قرآن را در مدارس به خوبی آموزش دهند.
وی افزود: در طی این دوره مباحث آواشناسی، جایگاه حروف، بررسی دلایل و علت حروف ناخوانا در قرآن، آشنایی با خط‌های قرآن کریم مطرح شده است.
فاطمی ‌با اشاره به اینکه این دوره در 40 ساعت آموزشی حضوری برگزار شد، بیان کرد: با توجه به فشرده بودن دوره و ساعات کلاس و همزمانی با امتحانات تحصیلی، برگزاری این دوره در تابستان مفید تر و بهتر می‌توانست باشد.
وی اظهار کرد: بیان سطح استاد در ارائه مباحث بسیار مناسب بود و جنبه مقابله‌ای را از شاگرد می‌گرفت و همه بهتر مباحث را می‌پذیرند.

دوره‌ای متفاوت برای ارتقای سطح آموزشی
بی‌بی شمسی شایق، مربی قرآن و یکی از شرکت‌کنندگان این دوره نیز به ایکنا گفت: احساس می‌کنم این دوره برای من خیلی لازم بود به این دلیل که جواب برخی سؤالاتی که در مباحث تجویدی برایمان پیش می‌آمد را گرفتم و نکته‌های مفیدی داشت.
وی گفت: مقایسه سه خط قرآن رایج بسیار عالی بود و تفاوت قرآن پرعلامت و کم‌علامت و دلیل آن برایمان روشن شد.
این مربی و داور تجوید اظهار کرد: جای این گونه مطالب بین مربیان قرآنی بسیار خالی و لازم است تبلیغات گسترده و همچنین دوره‌های بیشتری برگزار شود.

گزارش: محدثه میرجلیلی

اتنهای پیام

captcha