سومین دوره پیشرفته تربیت مربی روخوانی و روانخوانی قرآن کریم به همت مؤسسه فرهنگی، هنری و قرآنی ثقلین یزد و با حضور سیدحسین میرتقی با بیش از ۲۰ سال سابقه تألیف و پژوهش در حوزههای آموزش روخوانی، تجوید و آواشناسی و خط قرآن کریم و مؤلف ۱۰ عنوان کتاب در این حوزهها برگزار شد.
محمدحسین میرتقی، مؤلف کتب آشنایی با خط قرآن(سطح ۱ و ۲) در حاشیه برگزاری این دوره در گفتوگو با ایکنا یزد، اظهار کرد: بحمدالله تاکنون دورههای بسیار خوبی ویژه علاقهمندان به آموزش روانخوانی قرآن برگزار شده است.
میرتقی هدف از برگزاری این دوره را افزایش آگاهی نسبت به برخی مباحث و موضوعات اساسی در حوزه آموزش قرآن برشمرد و گفت: مباحث مطرح شده در کلاس به موضوعات ارتباط نشانههای خط قرآن با آواهای زبان عربی، ویژگیهای خط مناسب برای آغاز آموزش تلاوت قرآن کریم، توجه به آموختهها و تحصیلات مخاطبان گوناگون این حوزه از آموزش قرآن و جایگاه بیان قاعده در آموزش قرائت قرآن اختصاص یافته است.
میرتقی ادامه داد: از موضوعات دیگر ارائه برنامههای آموزشی برای آموزش قرائت مصاحف رایج در کشور و ارائه محتوای آموزشی برای مخاطبان گوناگون است و بستههای آموزشی ویژه افراد با تحصیلات و آموختههای گوناگون در پنج سطح ارائه شده و پس از پایان دوره از طرف ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گواهینامه معتبری ارائه خواهد شد.
استقبال یزدیها از دورههای آشنایی با خط قرآن
وی افزود: برخلاف اینکه هنوز تبلیغات گستردهای انجام نشده و فقط 5 ماه از انتشار کتابهای آشنایی با خط قرآن(1و2) گذشته است، استقبال خوبی صورت گرفته و تاکنون چهار دوره برگزار کردهایم.
میرتقی اظهار کرد: نظرسنجیهای انجام شده که از شرکتکنندگان اولین و دومین دوره انجام شده است، حاکی از رضایت بسیار آنان داشته است.
وی از عنایت و توجه ویژه ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اتحادیه مؤسسات قرآنی، مؤسسه قرآنی ثقلین و تمامی افرادی که در طی این چند ماه از کار پژوهشی انجام شده حمایت کردهاند، تقدیر و تشکر کرد.
یادگیری دیدگاه آواشناسی
حنانهالسادات فاطمی، شرکتکننده در این دوره نیز به ایکنا گفت: دوره خیلی مفید بود و یادگیری خطهای قرآن به این شکل در کلاسهای تجوید هم وجود ندارد و این نکته برجستهای است و این دوره مباحث ثقیل تجوید را آسانتر می کند و یادگیری دیدگاه آواشناسی سبب درک ملموستر قواعد قرائت و تجوید میشود.
وی گفت: به نظر من افراد برای شرکت در دوره لازم است دوره تجوید را گذرانده باشند تا بتوانند مباحث را به طور کامل و دقیق درک کنند زیرا یک سری مباحث تخصصی است.
فاطمی گفت: اگر مربیان مدارس در این دوره شرکت کنند خیلی خوب و باعث ارتقای سطح آموزشی آنها شده و می توانند قرآن را در مدارس به خوبی آموزش دهند.
وی افزود: در طی این دوره مباحث آواشناسی، جایگاه حروف، بررسی دلایل و علت حروف ناخوانا در قرآن، آشنایی با خطهای قرآن کریم مطرح شده است.
فاطمی با اشاره به اینکه این دوره در 40 ساعت آموزشی حضوری برگزار شد، بیان کرد: با توجه به فشرده بودن دوره و ساعات کلاس و همزمانی با امتحانات تحصیلی، برگزاری این دوره در تابستان مفید تر و بهتر میتوانست باشد.
وی اظهار کرد: بیان سطح استاد در ارائه مباحث بسیار مناسب بود و جنبه مقابلهای را از شاگرد میگرفت و همه بهتر مباحث را میپذیرند.
دورهای متفاوت برای ارتقای سطح آموزشی
بیبی شمسی شایق، مربی قرآن و یکی از شرکتکنندگان این دوره نیز به ایکنا گفت: احساس میکنم این دوره برای من خیلی لازم بود به این دلیل که جواب برخی سؤالاتی که در مباحث تجویدی برایمان پیش میآمد را گرفتم و نکتههای مفیدی داشت.
وی گفت: مقایسه سه خط قرآن رایج بسیار عالی بود و تفاوت قرآن پرعلامت و کمعلامت و دلیل آن برایمان روشن شد.
این مربی و داور تجوید اظهار کرد: جای این گونه مطالب بین مربیان قرآنی بسیار خالی و لازم است تبلیغات گسترده و همچنین دورههای بیشتری برگزار شود.
گزارش: محدثه میرجلیلی
اتنهای پیام