مهریه حضرت زهرا(س)؛ الگویی برای تمامی اعصار
کد خبر: 3785363
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۹

مهریه حضرت زهرا(س)؛ الگویی برای تمامی اعصار

گروه معارف ــ ازدواج حضرت زهرا(س)، الگویى براى همه اعصار است، در حدیثی بیان شده است که حضرت زهرا(س) از پدرشان خواستند مهریه‌شان را شفاعت گناهکاران امت در قیامت قرار دهد و حضرت نیز پس از نزول فرمان آن توسط جبرئیل، موافقت کردند.

مهریه حضرت زهرا (س)؛ الگوئی برای همهبی‌شک ازدواج حضرت زهرا(س)، الگویى براى همه اعصار است، آن هنگام که پیامبر اسلام(ص) به امام على(ع) فرمود: «چیزى دارى که مهریه همسرت قرار دهى»؟ عرض کرد: «پدر و مادرم به فدایت، تو از زندگى من به خوبى آگاهى که جز شمشیر و زره و شتر چیز دیگرى ندارم».
پیامبر اسلام(ص) فرمود: «درست است، شمشیرت به هنگام کارزار با دشمنان اسلام مورد نیاز است؛ و با شتر نیز باید نخلستان را آب دهى و در مسافرت‌ها از آن استفاده کنى؛ بنابراین تنها زره را مى‌توانى مهریه همسرت بنمایى و من دخترم فاطمه را در برابر همین زره به عقد تو درآوردم» (۱).
شاید بیشترین قیمتى که در تواریخ درباره این زره نوشته شده، پانصد درهم است؛ این از یک‌سو، اما از سوى دیگر در حدیثى مى‌خوانیم که: فاطمه(س) از پدرش خواست مهر او را شفاعت گناهکاران امت در قیامت قرار دهد، این درخواست قبول شد و جبرئیل فرمان آن را از آسمان بر پیامبر اسلام(ص) نازل کرد(۲).
آرى این گونه باید ارزش‌هاى غلط درهم بشکند، و ارزش‌هاى اصیل جانشین آن شود و این گونه است راه و رسم مردان و زنان با ایمان، و این چنین است برنامه زندگى رهبران راستین خدا(۳).
منابع:
۱) احقاق الحق، جلد ۱۰، صفحه ۳۵۸؛ بحارالأنوار (ط - بیروت)، ج‏۴۳، ص ۱۲۷.
۲) اخبار الدول، صفحه ۸۸.
۳) گردآوری از: کتاب زهرا(س) برترین بانوی جهان، حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، انتشارات سرور، قم، ۱۳۸۹، صفحه ۳۸.
مطالب برگرفته از بخش معارف اسلامی و پاسخ به شبهات دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی.
تهیه و تنظیم: تقی قاسمی خادمی

captcha