تلاوت قرآن؛ زینت بخش نشست آکادمی کاتولیک برلین
کد خبر: 3785461
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴

تلاوت قرآن؛ زینت بخش نشست آکادمی کاتولیک برلین

گروه بین‌الملل ـ نخستین نشست جوانان مسلمان و کاتولیک برای اعضای آکادمی کاتولیک برلین بسیار متفاوت بود و پیش از آنکه سخنرانی‌ها آغاز شود، تمام شرکت‌کنندگان، به تلاوت سوره‌ای از قرآن کریم گوش دادند.

به گزارش ایکنا؛ آکادمی اسلام آلمانی مدتی است که با هدف ارتباط بیشتر جوانان مسلمان و پیروان سایر ادیان در برلین راه‌اندازی شده است. مسئولان این آکادمی، تلاش می‌کنند تا امکان مشارکت بیشتر جوانان مسلمان در بحث‌های موجود در جامعه آلمان را فراهم کنند.

رایزنی فرهنگی ایران در آلمان به نشست این نهاد آلمانی در آکادمی کاتولیک برلین پرداخته و آورده است: بدین‌منظور، آکادمی اسلام آلمانی روز پنجشنبه(چهارم بهمن ماه) نخستین نشست خود را در آکادمی کاتولیک برلین و برای آشنایی بیشتر جوانان مسلمان و کاتولیک در این شهر برگزار کرد. این نخستین‌بار بود که اعضای دو آکادمی برای گفت‌وگو دور هم جمع می‌شدند.

آن‌طور که پینار چتین، رییس آکادمی اسلام آلمانی در این جلسه توضیح داد؛ این آکادمی بیش از یک سال است که به منظور ایجاد گفت‌وگو میان مسلمانان و نمایندگان دیگر ادیان راه‌اندازی شده است. به گفته او، حدود ۶۰ جوان مسلمان در این آکادمی فعالیت دارند که برای گسترش کار خود به زودی به سراسر آلمان سفر خواهند کرد. نام چتین پیش از این نیز به دلیل اختلاف با اتحادیه ترکی اسلامی دیتیب مطرح شده بود. سپتامبر سال گذشته، چتین قصد داشت در مسجد جامع «شهیتلیک» در منطقه نیوکولن برلین(مسجدی که متعلق به دیتیب است) پروژه مقابله با رادیکالیزه شدن جوانان مسلمان را برای گروهی از دانشجویان توضیح دهد، اما مسئولان مسجد مانع کار او شدند.

 چتین می‌گوید در آکادمی جدید به مسلمانان فعال نیاز است، او همچنین تأکید می‌کند که بسیاری از مسلمانان که به آکادمی اسلام آلمانی مراجعه می‌کنند، نمی‌خواهند ارتباط خود را با انجمن‌های قبلی قطع کنند:« بسیاری از افرادی که در حال حاضر با آکادمی همکاری می‌کنند، از جوامع سنتی هستند و بیشر زنان مسلمان که در این آکادمی حضور دارند، روسری می‌پوشند. برخی از آنان نیز می‌خواهند در یک جامعه بزرگتر درباره موضوعات روز جامعه آلمان مانند محیط زیست و گفت‌وگو بینامذهبی به بحث بپردازند».

 آغاز جلسه با تلاوت قرآن

اولین نشست جوانان مسلمان و کاتولیک برای اعضای آکادمی کاتولیک برلین بسیار متفاوت بود. پیش از آنکه سخنرانی‌ها آغاز شود، تمام شرکت‌کنندگان از جمله زنان جوان مسلمان که روسری به سر داشتند، به تلاوت سوره‌ای از قرآن کریم گوش دادند که درباره آفرینش زن و مرد و تفاوت‌های میان آنها بود.

 پس نمایندگان هر دو گروه، درباره دیدگاه‌های ادیان خود، به بحث و تبادل نظر با یکدیگر پرداختند. باسم دزیری، اسلام‌شناس از دانشگاه اوسنابروک یکی از کسانی بود که درباره دیدگاه‌های دین اسلام سخن گفت. به گفته او، دین اسلام، راه‌حل‌های زیادی برای زندگی فردی و اجتماعی دارد.

راینر کامپلینگ، از محققان مسیحی در برلین نیز به شیوه‌های مختلف عبادت اشاره کرد که هنوز هم در فضای فرهنگی جامعه کاتولیک وجود دارد. هر چند به گفته او بسیاری از سنت‌ها از جمله قوانین مربوط به روزه‌داری و یا عبادت به فراموشی سپرده شده‌اند.

یکی از مهم‌ترین مهمانان این برنامه، گری ووپ، مدیر ارشد اداره فرهنگ در مجلس سنای برلین بود. حضور او در این جلسه نشان داد که آکادمی اسلامی آلمانی تا چه اندازه برای نمایندگان سنای برلین اهمیت دارد. او گفت که در حال ‌حاضر مسلمانان و غیرمسلمانان به جای اینکه با یکدیگر گفت‌وگو کنند، درباره هم صحبت و قضاوت می‌کنند. بنابراین ووپ تأسیس آکادمی اسلامی آلمانی را تحسین کرد و گفت که این آکادمی می‌تواند باعث رشد جامعه و توسعه گفت‌وگوی بینامذهبی شود. او در پایان از مسئولان آکادمی کاتولیک برلین نیز برای برگزاری این جلسه قدردانی کرد.

انتهای پیام

captcha