کارنامه قرآنی جامعه‌المصطفی(ص) در هند
کد خبر: 3785580
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰
در گفت‌وگو با ایکنا بررسی شد؛

کارنامه قرآنی جامعه‌المصطفی(ص) در هند

گروه بین‌الملل ــ نماینده جامعه‌المصطفی(ص) العالمیه در هند با بیان برگزاری یازده دوره آموزشی در دو حوزه قرآن و حدیث و با حضور 575 نفر، اظهار کرد: 55 حافظ در رشته‌های مختلف از حفظ کل تا چند جزء در دارالقرآن‌های مختلف این مرکز تعلیم دیده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا صالح، نماینده جامعه‌المصطفی(ص) العالمیه در هند، در گفت‌وگو با ایکنا؛ در معرفی مرکز قرآن و حدیث نورالمصطفی اظهار کرد: این مرکز براساس تکلیف تعیین شده در سند راهبردی هندوستان و در راستای رسالت بزرگ دینی و حوزوی این نهاد تأسیس شده است.

وی در ادامه این مطلب افزود: در هندوستان حوزه‌های علمیه، مساجد، دارالقرآن‌ها،‌ مؤسسات و مکاتب قرآنی برای توسعه و ترویج قرآن و آشنا کردن توده مردم با این کتاب آسمانی تلاش‌های ارزنده‌ای می‌کنند،‌ ولی با این همه هنوز شاهدیم که برخی کاستی‌ها در این باره وجود دارد.

صالح در ادامه این مطلب به توضیح درباره کاستی‌ها پرداخت و گفت: کمبود مدیران قرآنی،‌ کادر متخصص و توانمند قرآنی،‌ استاد و مربی قرآن،‌ متون روزآمد آموزشی و کمک‌آموزشی، ضعف مهارت‌ها و دانش قرآنی حتی در حوزه‌های علمیه از جمله این نقایص و کمبودها به شمار می‌روند.

تربیت 55 حافظ در مراکز قرآنی دهلی

تعداد دوره‌ها

نماینده جامعه‌المصطفی(ص) در دهلی درباره تعداد دوره‌های آموزشی فوق‌برنامه در حوزه قرآن و حدیث که در هند برگزار شده است، گفت: در سال 92 یک دوره با 120 مخاطب و در سال 93 دو دوره با 80 مخاطب برگزار شد.

به گفته صالح، در سال 94 دو دوره با 82 مخاطب برپا شد. در سال 95 و 96 نیز به ترتیب یک و چهار دوره برگزار شد که در هریک از آنها به ترتیب 25 و 235 نفر حضور پیدا کردند. همچنین یک دوره حدیثی نیز با 33 مخاطب در سال 96 برگزار شد. می‌توان گفت که یازده دوره در دو حوزه قرآن و حدیث با حضور 575 نفر برگزار شده است.

نماینده این مرکز افزود: همچنین سه تفاهم‌نامه با دانشگاه اسلامی همدرد، مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور و جامعه ملیه الاسلامیه به ترتیب با موضوع برگزاری نشست‌های تخصصی قرآنی و حدیثی، برپایی نمایشگاه قرآنی و نشست‌های تخصصی قرآنی و حدیثی به امضا رسیده است.

تربیت 55 حافظ در مراکز قرآنی دهلی

استادان همکار

صالح درباره تعداد استادانی که با این مرکز در ارتباط هستند و همکاری می‌کنند نیز گفت: 18 استاد در حوزه همکاری قرآنی و حدیثی با ما همکاری دارند. همچنین 48 استاد به صورت حق‌التدریس با این مرکز همکاری می‌کنند. تعداد استادان فوق‌برنامه در دو حوزه قرآن و حدیث نیز 7 نفر است.

وی درباره تعداد حافظانی که زیر نظر این مرکز تربیت شده‌اند نیز گفت: 10 حافظ کل، 8 حافظ در بخش 10 ـ 19 جزء،‌ 37 نفر در حوزه 3 ـ 9 جزء و در مجموع 55 نفر حافظ تعلیم دیده‌اند.

نماینده جامعه‌المصطفی(ص) تأکید کرد: هدف ما از راه‌اندازی مرکز قرآن و حدیث نورالمصطفی در هند، تحقق نهضت قرآنی و حدیثی با رویکردی تخصصی در سه بخش آموزش، پژوهش و تولید محتوا و فعالیت‌های ترویجی و فرهنگ‌سازی قرآنی با اولویت حوزه‌های علمیه و با اهداف کلان و برنامه‌های ویژه بوده است.

برنامه‌ها

صالح در این باره به توضیح برنامه‌های این مرکز پرداخت و افزود: نیازشناسی قرآنی و بررسی مهمترین آسیب‌ها و موانع موجود در مسیر توسعه و ترویج فرهنگ و معارف قرآنی در منطقه خاورمیانه و طراحی و برگزاری دوره‌های کادرسازی و تربیت نیروی انسانی توانمند قرآنی شامل مدیر قرآنی، استاد، مربی و سایر نیروهای مورد نیاز برای فعالیت‌های قرانی از جمله این برنامه‌ها به شمار می‌آیند.

وی همچنین تأمین متون، منابع آموزشی، کمک آموزشی و سایر نیازهای نرم‌افزاری برای تحقق نهضت قرآنی و حدیثی در هندوستان را از دیگر برنامه‌های این مرکز نام برد و ادامه داد: برنامه‌ریزی برای ارتقای سطح کیفی مهارت‌های قرآنی طلاب حوزه‌های علمیه و سایرمخاطبان مرتبط در هندوستان نیز در همین راستا انجام می‌شود.

به گفته نماینده جامعه‌المصطفی(ص) در هند،‌ توسعه حفظ قرآن کریم و تربیت مربی حفظ با اولویت حوزه‌های علمیه هندوستان و شناسایی، ساماندهی و حمایت از دارالقرآن‌ها، مراکز و مؤسسات قرآنی فارغ‌التحصیلان المصطفی در هندوستان را می‌توان از دیگر برنامه‌های مورد نظر این مرکز برشمرد.

 

ایجاد شبکه فعالان قرآنی

صالح همچنین از ایجاد شبکه فعال، منسجم و هدفمند مشتمل بر فعالان قرآنی، مسئولان مؤسسات و مراکز قرآنی با هدف افزایش همگرایی و همکاری، شناخت آسیب‌ها، نیازها و راهکارهای توسعه فرهنگ و معارف قرآنی در جامعه هندوستان به عنوان دیگر برنامه‌های این نهاد یاد کرد.

وی همچنین از هدفمندسازی و نظام‌بخشی به حمایت‌های المصطفی و پشتیبانی هدفمند از مراکز قرآنی، توسعه فعالیت‌های حدیثی با تأکید بر نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و سایر جوامع حدیثی و نظارت و ارزیابی فعالیت‌ها و برنامه‌های قرآنی و حدیثی در مراکز مرتبط به عنوان برنامه‌های دیگر این مرکز نام برد.

تربیت 55 حافظ در مراکز قرآنی دهلی

فعالیت‌ها

در همین زمینه علی دهگاهی، رایزن فرهنگی ایران در دهلی‌نو، در تشریح فعالیت‌های قرآنی این مرکز در هند گفت: هندوستان با بیش از 180 میلیون مسلمان در ردیف سه کشور اول جهان از نظر تعداد جمعیت مسلمان قرار دارد و این نمایندگی فرهنگی با بیش از 60 سال سابقه در ارتباط نزدیک با این طیف گسترده مسلمانان در ایالت‌های مختلف هندوستان بوده است.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های دینی، قرآنی ایران در هند افزود: نخستین برنامه سمیناری با موضوع «معنویت در اسلام و هندوئیسم» به عنوان اولین دوره گفت‌و‌گوهای اسلام و هندوئیسم برگزار شد و مسابقات سراسری حفظ و قرائت قرآن کریم، که تاکنون ۱۷ دوره آن برگزار شده است، از جمله فعالیت‌های قرآنی رایزنی به شمار می‌رود که نوزدهمین دوره آن در هفته وحدت برگزار شد.

به گفته دهگاهی،‌ 200 نفر از قاریان و حافظان هندی هر ساله از ایالت‌های مختلف این کشور در این مسابقات شرکت می‌کنند و داورانی از ایران و هندوستان، داوری و قضاوت این رقابت‌ها را برعهده دارند.

تربیت 55 حافظ در مراکز قرآنی دهلی

3 حوزه فعالیتی

از جمله این فعالیت‌ها در هند می‌توان به فعالیت‌های حمایتی، آموزشی و پژوهشی اشاره کرد؛ در حوزه فعالیت‌های حمایتی، 15 دارالقرآن، 18 مؤسسه قرآنی و 70 مرکز آموزش قرآن از حمایت‌های فرهنگی و دینی رایزنی برخوردارند و این حمایت‌ها در قالب دعوت از قاریان ممتاز ایرانی، برنامه‌های آموزشی قرآنی، دعوت از داوران قرآنی و سایر حمایت‌ها مانند اهدای اقلام فرهنگی انجام می‌شود.

در حوزه فعالیت‌های آموزشی نیز می‌توان از این موضوع یاد کرد که هر ساله کارگاه‌های متعدد آموزشی در ایالت‌های مختلف هند برگزار می‌شود و داورانی از ایران برای داوری در مسابقات مراکز قرآنی هند دعوت می‌شوند و قاریان ایرانی به همت رایزنی به منظور قرائت در محافل انس با قرآن، در این کشور حضور می‌یابند که با استقبال بسیار جامعه مسلمانان هند مواجه می‌شود.

فصلنامه‌ «راه اسلام» به زبان اردو را نیز می‌توان در حوزه برنامه‌های پژوهشی با رویکرد دینی برشمرد که تاکنون 230 شماره از آن منتشر شده است؛ معارف اسلامی و موضوعات قرآنی از محورهای مطالب در این فصلنامه است و در بین مسلمانان هندوستان توزیع می‌شود که این موضوعات را می‌توان در حوزه برنامه‌های پژوهشی به شمار آورد. همچنین چند سمینار قرآنی تاکنون برگزار شده است که سمینار «قرآن و علم» از آن جمله است.

تربیت 55 حافظ در مراکز قرآنی دهلی

اقدامات فرهنگی اجتماعی

در راستای تحقق بخشیدن به نهضت قرآنی فراگیر و توسعه برنامه‌های قرآن و حدیث در هندوستان، اولین مدرسه قرآنی با رویکرد تربیت حافظ قرآن کریم در کنار حوزه علمیه امام حسین(ع) در شهر «مظفر نگر» افتتاح شد. این مدرسه با همت حجت‌الاسلام اسدرضا حسینی، مدیر حوزه علمیه امام حسین(ع) و با حمایت رئیس جامعه المصطفی(ص) و مساعدت‌های نمایندگی المصطفی ساخته و تجهیز شده است.

گفت‌وگو از آزاده غلامی

انتهای پیام

captcha