تأسیس 14 قرارگاه فرهنگی داوطلبانه در ناحیه شهیدمطهری(ره)/ یک توصیه به کارگزاران مسجد
کد خبر: 3785777
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸
مدیر ناحیه شهیدمطهری(ره) امور مساجد خبر داد:

تأسیس 14 قرارگاه فرهنگی داوطلبانه در ناحیه شهیدمطهری(ره)/ یک توصیه به کارگزاران مسجد

گروه فعالیت‌های جهادی ــ حجت‌الاسلام حسن مزدجو با اعلام این خبر که 14 قرارگاه فرهنگی در ناحیه شهیدمطهری(ره) امور مساجد ایجاد شده است، گفت: ساماندهی صندوق‌های قرض‌الحسنه و تأسیس شرکت تعاونی در مساجد این ناحیه به همت گروه‌های جوان جهادی و خلاق انجام می‌پذیرد.

تأسیس 14 قرارگاه فرهنگی داوطلبانه در ناحیه شهیدمطهری(ره)/ فعالیت‌های جهادی در خدمت رونق مساجدحجت‌الاسلام حسن مزدجو، مدیر ناحیه شهیدمطهری(ره) امور مساجد در گفت‌وگو با ایکنا درباره احیای کارکردهای اجتماعی مسجد گفت: از گذشته، بسیاری از مساجد با تأسیس صندوق قرض‌الحسنه و فعالیت‌های خیریه به ارائه خدمات اجتماعی پرداخته‌اند، این فعالیت‌ها به طور کاملاً سنتی انجام می‌شد اما امروزه با توجه به سرعت تحولات در جامعه، اقتضائات جدید و مشکلات نوپدید در محله‌ها، لازم است تغییری در کمیت و کیفیت خدمات اجتماعی مساجد ایجاد شود. با توجه به اینکه مقام معظم رهبری فرمودند مسجد باید پایگاه همه کارهای نیک باشد، چند مسجد به طور خودجوش وارد شدند. امور مساجد هم به تبع آن برنامه‌ریزی خوبی را آغاز کرد. ما در ناحیه شهیدمطهری(ره) امور مساجد، اقداماتی را برای احیای کارکردهای اجتماعی پیگیری می‌کنیم. ابتدا یک بررسی و شمارش را آغاز کردیم تا دقیقاً مشخص شود از مجموع 250 مسجد ناحیه، چه تعداد دارای قرض‌الحسنه و خیریه هستند، در این راستا جلساتی را برای مشورت با کارشناسان و صاحب‌نظران آغاز کرده‌ایم که برای مسئله خیررسانی از طریق صندوق‌های قرض‌الحسنه، ساماندهی و برنامه‌ریزی بهتری داشته باشیم و در آینده نزدیک همه مساجد را به این ظرفیت مجهز کنیم.

مدیر ناحیه شهید مطهری(ره) امور مساجد با بیان اینکه مردم باید احساس کنند که خدمات اجتماعی هم مانند نماز و دعا از برنامه‌های اصلی مسجد است، گفت: برای پیش‌برد بهتر برنامه‌ریزی‌های مسجدی در زمینه اجتماعی و فرهنگی، سطح ناحیه را به 14 قرارگاه فرهنگی تقسیم کرده‌ایم، همانطور که می‌دانیم مقام معظم رهبری بر موضوع آتش به اختیاربودن در مسائل فرهنگی تأکید کردند؛ در این راستا ائمه جماعات جوان و خلاقی که ایده‌های خوب دارند و مدیریت بعضی مساجد محوری ناحیه را نیز عهده‌دار هستند، فرماندهی قرارگاه را در اختیار دارند تا بتوانند در زمینه فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی، کار تشکیلاتی انجام دهند. جلسات اول این کار تشکیلاتی با تعیین اساسنامه و مرام‌نامه برگزار شد و حتی بعضی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در جلسات مربوط به آن در ناحیه حضور یافتند. امید داریم برکات این طرح به زودی در محله‌های ناحیه و بلکه سراسر شهر تهران بروز یابد و از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی بکاهد.

حجت‌الاسلام مزدجو در ادامه با اشاره به اینکه حفظ سلامت و توجه به پاکیزگی غذا یکی از شاخصه‌های ایمان است، اظهار کرد: با گروه‌های جهادی فعال در ناحیه طرح‌هایی را در این زمینه مدنظر داریم که در صورت اجرایی‌شدن ابعاد آن را تشریح می‌کنیم. این خدمات در آینده نزدیک خدماتی را به مردم محله‌ها ارائه می‌کند، اما بنا داریم کم کم برای هر قرارگاه و بعد برای مساجد محوری ناحیه، شرکت تعاونی به همت خود جوانان ایجاد شود. چون در حال حاضر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این زمینه شرکت تعاونی ثبت می‌کند. هدف از این اقدام نیز توسعه کارکردهای اجتماعی مسجد، اشتغال جوانان و خدمت‌رسانی به مردم است.

حجت‌الاسلام مزدجو در بخش دیگری از سخنان به مشکلات پیش‌رو در زمینه احیای کارکردهای اجتماعی مساجد نیز اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات که نه فقط در زمینه فعالیت‌های اجتماعی بلکه در زمینه کارهای فرهنگی نیز گاهی دست و پای جوانان را می‌بندد، حضور بعضی از امنای مسن مساجد است. جوانگرایی، یکی از سیاست‌های مدنظر مقام معظم رهبری است و در این راستا، مرکز رسیدگی به امور مساجد بسیاری از روحانیون جوان، فعال و انقلابی را در مساجد ناحیه شهیدمطهری(ره) مستقر کرده است، اما به محض استقرار اولین چالش آن‌ها، بعضی کارگزاران خود مسجد هستند!، کارگزارانی زحمتکش و نورانی که 20 سال یا 30 سال، امنای مسجد بوده‌اند اما الان کوشش انقلابی برای مباحث تربیتی، فرهنگی و خدمات اجتماعی، به نیروهایی جوان و فعال نیاز دارد که بتوانند در کنار امام جماعت کارها را جلو ببرند. در حال حاضر توصیه ما به کارگزاران مسن مسجد این است که از این پس در کسوت یک مشاور در کنار امام جماعت همراهی کنند و اجازه دهند جوان‌ترها برای کارهای اجرایی به میدان بیایند. مساجد ما با مساجد تراز اسلامی که شاخصه‌های آن را امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری بیان کرده‌اند، فاصله زیادی داریم. یکی از راه‌های رسیدن به وضعیت مطلوب، استفاده از همین جوان‌هاست.

انتهای پیام

captcha