نگاهی به فعالیت‌های 40 ساله انقلاب در زمینه قرآن
کد خبر: 3786110
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۸

نگاهی به فعالیت‌های 40 ساله انقلاب در زمینه قرآن

گروه شهرستان‌ها - در حالی به چله انقلاب رسیده‌ایم که به جرأت می‌توان بیان کرد یکی از طلایی‌ترین دهه‌های گسترش علوم قرآنی را بعد از انقلاب در حال طی کردن هستیم. دورانی که نخبگان قرآنی تربیت یافته در بخش‌های مختلف کشور خودش را به خوبی نشان می‌دهد.

دهه طلایی رشد علوم قرآنیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، دهه‌ای که در آن هستیم، به جرات می‌توان گفت یکی از طلایی‌ترین دوران فعالیت‌های قرآنی در زمینه‌های مختلف علوم قرآنی در کشور است. اگر چه مشکلات زیادی وجود دارد و با آرمان‌ها فاصله زیادی داریم.
قرآن، کتابی است که هرگز کهنه نخواهد شد و هر اندازه از زمان نزولش بگذرد، بیشتر به اسرار و شگفتی‌های آن پی برده می‌شود. این معجزه حضرت محمد(ص) و کلام حق اثری الهی است که می‌تواند آدمیان را به راه راست هدایت نماید. این سرچشمه پرخیر و برکت معنوی، اهل تقوا و ایمان را در مقصد و هدفی که دارند پایدار می‌نماید و قلوب مؤمنین را تألیف می‌دهد و ریسمان محکم و متینی است که تمسک به آن با روشنایی و سعادت ابدی قرین خواهد بود.
قرآن، بهار آفرین دل‌های خزان است و امراض قلبی و ناگواری‌های فکری را شفا می‌دهد و تیرگی‌ها را می‌زداید.

این ملت قیامش برای قرآن بود
برای بررسی پیاده بودن دستورات قرآنی در قبل از انقلاب نگاهی می‌اندازیم، به سخنان رهبر کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی(ره) که بارها بر این مسأله تأکید داشت که «در عمل به کتاب الهی در حوزه‌های مختلف بی توجهی شده و عملا قرآن در جامعه مهجور واقع شده است». آن رهبر حکیم و فرزانه بیان کرد «ما مفتخریم و ملت عزیز سر تا پا متعهد به اسلام و قرآن مفتخر است که پیرو مذهبی است که می‌خواهد حقایق قرآنی که سراسر آن از وحدت بین مسلمین بلکه بشریت دم می زند، از مقبره‌ها و گورستان‌ها نجات داده و به عنوان بزرگ ترین نسخه نجات دهنده بشر از جمیع قیودی که بر پای و دست و قلب و عقل او پیچیده است و او را به سوی فنا و نیستی و بردگی و بندگی طاغوتیان می کشاند نجات دهد...».1
امام خمینی(ره) در جایی دیگر بیان کرد «این ملتی که از اول قیامش برای اسلام بود، برای قرآن بود... این ها با صراحت گفتند که ما جمهوری اسلامی می‏‌خواهیم. جمهوری اسلامی معنایش این است که رژیم، رژیم اسلامی باشد. حکومت، حکومت اسلامی باشد و قوانین، قوانین اسلامی... . یک دولتی که اسلامی باشد و در وزا‏رتخانه‌هایش وقتی می‌‏خواهند بنشینند با هم صحبت کنند، اول قرآن می‌‏خوانند».2

جهت گیری به سمت ظهور و بروز عملی آموزه‌ها و دستورات قرآنی
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از اهداف بزرگ در کشور گسترش علوم قرآن و پیاده کردن کردن دستوارت اسلام و قرآن در جامعه بود؛ جامعه‌ای قرآنی و دینی که بر پایه دستورات قرآن بنیان گذاری شده باشد و مردمانش به قرآن عمل کنند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب،  در 28 مهر 88 در دیدار با هزاران بانوی قرآن پژوه با بیان اینکه حضور برجسته و شگفت انگیز بانوان ایرانی در عرصه‌های علمی، تحقیقاتی، و پژوهشی بویژه حوزه مسائل قرآنی از دستاوردها و افتخارات نظام جمهوری اسلامی است، گفت «جهت گیری همه فعالیت‌های قرآنی باید به سمت ظهور و بروز عملی آموزه‌ها و دستورات قرآنی در جامعه و رفتارهای فردی و جمعی باشد و این هدف جز با آشنایی صحیح آحاد جامعه با مفاهیم و معانی قرآن و هدایت پژوهش‌های قرآنی در این مسیر، امکان پذیر نیست».
رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار تأکید کردند «تشکیل نظام جمهوری اسلامی، بهترین زمینه عملی را برای سازندگی قرآنی بوجود آورده است و باید تلاش شود در این چارچوب، رفتارهای فردی، خانواده، مدیریتی، سازمانی، سیاسی، بین المللی، و رفتارها در مراکز آموزشی، عملی و تحقیقاتی براساس اسلام و قرآن شکل گیرد».
در قسمت اول این گزارش نگاهی کلی می‌اندازیم به آمار و ارقام فعالیت‌های 40 ساله انقلاب در زمینه رشد علوم قرآنی در کشور، علومی قرآنی و تربیت حافظانی که به برکت انقلاب اسلامی در جامعه رشد فراوان داشته است.

فعالیت 11 هزار موسسه و خانه قرآن در کشور
احمد حاجی شریف، مسئول امور ارتباطات و امور استان‌های سازمان دارالقرآن، مسئول چاپ و نشر قرآن کریم و معاون سازمان دارالقرآن کشور، در سفر به استان قزوین در تابستان 96 بیان کرد: در حال حاضر ۷۰۰۰ خانه قرآنی شهری و روستایی و ۴۰۰۰ موسسه قرآنی با دریافت مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی در کشور فعالیت می کند.
وی اضافه کرد: در بخش تخصصی، سالانه ۱۰ هزار نفر در بخش روخوانی، روانخوانی، تربیت معلم قرآنی، معلم تجوید و مفاهیم آموزش می بینند و در تربیت کادر متخصص تربیت مدرس قرآن کریم، تربیت داور، مربی آموزش سبک زندگی قرآنی سالانه ۵۰۰ نفر تحت پوشش برنامه های آموزشی قرار می گیرند.

ساخت دانشگاه های قرآنی
با نگاهی به رشد دانشجویان علوم قرآنی در کشور می‌توان به جرات بیان کرد یکی از بزرگترین اقدامات بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاسیس دانشگاه و دانشکده‌های قرآنی مانند دانشگاه علوم و معارف قم، دانشکده علوم قرآنی زابل، کرمان، شیراز، زاهدان، شاهرود، مراغه، سبزوار و غیره بیان کرد که در شهرستان‌ها گسترش یافت و دانشجویان زیادی را در زمینه علوم قرآنی تربیت کردند.
یکی از بزرگترین اهداف این دانشگاهها تربیت نیروی انسانی مهذب، متعهد و متخصص برای تدریس، تحقیق وبرنامه‌ریزی در زمینه علوم، فرهنگ و معارف قرآنی و تبحر در فنون آموزش، حفظ، کتابت و قرائت قرآن کریم در آن حد که پاسخگوی نیاز جامعه و مراکز آموزشی، پژوهشی و فرهنگی کشور بوده و نیاز دیگر جوامع اسلامی است.
حجت‌الاسلام‌ سیدمحمد نقیب، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی و سرپرست دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، نیز در این خصوص بیان کرد:‌ بیش از ۵۰۰۰ دانشجو در دوره‌های مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم قم تحصیل می‌کنند.
وی با اشاره به فارغ‌التحصیلی بیش از 4000 بانوی خانه‌دار از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، خاطرنشان کرد: بیش از 70 درصد دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم شاغل هستند و برای علم‌‌آموزی و کسب معارف قرآن کریم در این دانشگاه تحصیل می‌کنند.
با نگاهی به فعالیت‌های همین دانشگاه می‌توان به رشد چند برابری تولید مقالات علوم قرآنی و توجه به مسائل قرآن در مقاله نویسی پی برد.
نمودار سالانه مقالات دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم قم به تفکیک مقالات کنفرانسی و ژورنالی.3

دوران طلایی رشد علوم قرآنی

پایان قسمت اول

منابع:

1-صحیفه انقلاب 5-6

2-جلد 14 صحیفه امام خمینی(ره) صفحه 457

3-وب‌سایت مرجع دانشگاه‌های ایران uniref

گزارش از علی اکبر ملکی

انتهای پیام

captcha