گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در «روز گفتگوی ایران» فیلیپین
کد خبر: 3786742
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۹

گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در «روز گفتگوی ایران» فیلیپین

گروه بین‌الملل ـ چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با برگزاری «روز گفتگوی ایران» به همت رایزنی فرهنگی ایران در فیلیپین در دانشکده علوم اجتماعی و فلسفه دانشگاه «یو پی» این کشور گرامی داشته شد.

به گزارش ایکنا از فیلیپین؛ این مراسم چهارشنبه(دهم بهمن ماه) در قالب برنامه ایران شناسی در سالن اجتماعات دانشکده علوم اجتماعی و فلسفه دانشگاه یو پی برگزار شد و خانم «آبره را»، رئیس دانشکده، اعضای هیئت علمی دانشگاه یو پی، دانشجویان و خبرنگاران در آن حضور یافتند.

محمد جعفری ملک، رایزن فرهنگی ایران در فیلیپین طی سخنانی در این مراسم گفت: این نشست امروز با حضور خانم «گلو ریا دومیا»(Gloria Domia)، همسر سفیر سابق فیلیپین در تهران، «پابلیتو بای بادو»، استاد دانشکده الهیات دانشگاه سانتاتوماس وابسته به واتیکان در فیلیپین، «زینب هاویر»، محقق و عضو انجمن دوستی زنان فرهیخته ایران و فیلیپین، «هنه لیتو سیویلیا»، استادیار مرکز مطالعات آسیایی دانشگاه یو – پی و متخصص در زمینه روابط بین‌الملل کشور‌های غرب آسیا برگزار شده است و من امیدوارم چنین نشست‌هایی عامل شناخت بیشتر اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه از فرهنگ و تمدن ایران شود.

وی از دانشجویان حاضر خواست سؤالات خود درباره سخنرانی‌ها و مباحث ارائه شده در برنامه را در پایان به بحث و تبادل نظر بگذارند.

در ادامه «گلو ریا دومیا»، همسر سفیر سابق فیلیپین در تهران و عضو انجمن دوستی زنان ایران و فیلیپین با شرح تجربیات خود در زمان مأموریت همسرشدر ایران به ویژه در سال‌های 2010 و 2012 میلادی، گفت: من دوبار ایران بودم و اگر فرصتی دست دهد مایلم باز به ایران بروم.

بزرگداشت سالگرد انقلاب در فیلیپین/ استاد مسیحی: تشیع را موفق‌تر از کاتولیک یافتم

وی تأکید کرد: هنگامی که سخن از ایران به میان می‌آید، صحبت از زیبایی‌های این کشور و مردمی می‌کنیم که توصیف آن مشکل است، طبیعت زیبا، میهمان نوازی شایسته ایرانیان و وجود کوهستان‌های رنگین این سرزمین از جمله کوه‌هایی که از سنگ مرمر تشکیل شده‌اند شما را با زیبایی‌های خیره کننده‌ای روبرو می‌کند.

معنویت بناهای تاریخی ایران

این بانوی فیلیپینی افزود: آنچه که در ابنیه تاریخی ایران شگفت انگیز و تحسین برانگیز است این که این ابنیه نشان از حضور دین و اعتقادات روحی و معنوی در میان ایرانیان دارد و در میان آن‌ها ابنیه‌های تاریخی فرهنگی دیگر ادیان الهی به ویژه مسیحیت نیز دیده می‌شود که گاهی انعکاس دهنده مطالبی است که در کتاب مقدس دیده می شوند.

همسر سفیر سابق فیلیپین در تهران تصریح کرد:علاقه و عشق ایرانیان به شعر‌خوانی به ویژه دیوان حافظ، احترام به سالمندان و برخورداری از هوشی سرشار، از نکات مهم در زندگی مردم ایران است. خانم دومیا اذعان کرد ما فیلیپینی‌ها خود را توفیقی برای دیگر ملل می‌دانیم اما این را به صراحت عرض کنم این مردم ایران هستند که به مرتب بیشتر از ما توفیقی برای کل جهان محسوب می‌شوند و نکاتی در فرهنگ و تمدن آن‌ها وجود دارند که باید از آنان بسیار بیاموزیم.

بزرگداشت سالگرد انقلاب در فیلیپین/ استاد مسیحی: تشیع را موفق‌تر از کاتولیک یافتم

خانم زینب هاویر(zeynab Havijer) از بانوان فرهیخته مسلمان، محقق و پژوهشگر امور فرهنگی سخنران بعدی بود که اظهار کرد: با وجود تحمیل هشت سال جنگ توسط صدام  علیه جمهوری نو پای اسلامی، واقعه 1981 میلادی که منجر به شهادت رئیس جمهور وقت و نخست وزیر وقت ایران شد، انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی، حمله ناجوانمردانه آمریکا به هواپیمای مسافری پرواز شماره 655 که موجب کشته شدن 290 غیر نظامی بیگناه از جمله 66 کودک شد و تحمیل تحریم‌های اقتصادی از آغاز ظهور جمهوری اسلامی ایران تاکنون،  ایران همواره در علوم مختلف، پزشکی و فناوری های پیشرفته در جهان صاحب نظر بوده است و این دانشمندان ایرانی بودند که علی‌رغم ترور بسیاری از آنان از سوی سازمان موساد اسرائیل، همچنان این کشور را به پیش برده‌اند.

نه انقلاب ایران به اسلام آمریکایی و سعودی

وی افزود: با نگاهی به سایر انقلاب‌های جهان از جمله انقلاب سال 1789 میلادی فرانسه و 1917 روسیه و انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی در می‌یابیم که امام خمینی سیستمی را به جهان معرفی کرد که نسخه پیشرفته اسلام است و اسلام آمریکایی و اسلام عربستان سعودی نبود؛ ایران امام حسین(ع) نوه رسول مکرم اسلام(ص) را الگوی مبارزات و حرکت‌های خود قرار داد.

هاویر تأکید کرد: اساس فرهنگ شکل گیری جمهوری اسلامی فرهنگ عاشورا بود و این انقلاب سیاست پایداری را در جهان بنا کرد. زمانی امام راحل صحبت از ایمان به خداوند بزرگ به میان آورد که این ایمان به دور از زیر بار آمریکا رفتن بود و با شعار نه شرقی نه غربی، جمهوری اسلامی تنها بر تسلیم در برابر امر پروردگار تأکید داشت.

بزرگداشت سالگرد انقلاب در فیلیپین/ استاد مسیحی: تشیع را موفق‌تر از کاتولیک یافتم

همچنین پابلیتو بای بادو (pableo baybado) استاد دانشکده الهیات دانشگاه یو – اس – تی (سانتا توماس) طی سخنانی اظهار کرد: بسیاری از اصول و عقاید تشیع را مشابه تعلیمات توماس اکویناس(فیلسوف ایتالیایی و متکلم کاتولیک) دیدم با این تفاوت که ایرانیان بر اصالت عقل تأکید فراوانی دارند و در عین حال ایمان به خدا را حفظ کرده‌اند. نکته دیگر این که در فیلیپین مسیحیان اجازه ورود به مساجد را ندارند اما در ایران این گونه نیست و حتی هنگام سفر به ایران در زمان برگزاری مراسم نماز در حرم بانو معصومه (حرم حضرت معصومه(س) در قم) در آن جا بودم و به توصیه دوستان ایرانی و یکی از دوستان روحانی در نماز شرکت کردم.

تشیع؛ موفق‌تر از کاتولیک

وی افزود: از آن جایی که اسلام تشیع معتقد به تفکر و رسیدن به واقعیت است، من آن را در مقایسه با مذهب کاتولیک موفق تر دیدم. زیرا در تشیع تأکید می‌شود که ایمان تقلیدی نیست و باید با ابزار تفکر به آن دست یافت.

«هنه لیتو سیویلیا»(Henelito Sivilia) استاد مرکز مطالعات آسیایی دانشگاه یو پی و رئیس انجمن علمی و فرهنگی ایران و فیلیپین نیز بیان کرد: بسیاری از کشور‌ها نمی دانند انقلاب اسلامی چیست؟ و از ماهیت آن بی اطلاع هستند. جالب است بدانید حتی اعتراضات گوناگون به ویژه در چند سال اخیر را به اعتراضات ضد دولتی و حکومتی و منعکس کننده نارضایتی مردم از حکومت نسبت می‌دهند در حالی که اگر انعکاسی از نارضایتی مردم باشد در عین حال نشانگر وجود دموکراسی است که سبب می‌شود مردم بتوانند احساسات خود را بیان کنند. غرب در واقع چیزی از مفهوم جمهوری اسلامی نمی داند و فقط نگاه آنان بر ظواهر امر است.

بزرگداشت سالگرد انقلاب در فیلیپین/ استاد مسیحی: تشیع را موفق‌تر از کاتولیک یافتم

خانم «آبره را»(Abrera) رئیس دانشکده علوم اجتماعی و فلسفه دانشگاه یو پی نیز که آخرین سخنران مراسم بود، گفت: در ماه اکتبر سال گذشته به مناسبت هفته خوشنویسی ایران در نمایشگاه خوشنویسی «هنر صلح» دکتر تقوی(تندیس تقوی، بانوی هنرمند ایرانی و مسئول انجمن خوشنویسان ایران شعبه مانیل) دوست عزیزم که در سالن کتابخانه مرکزی دانشگاه برگزار شده بود، برای نخستین بار با هنر خوشنویسی ایران آشنا شدم که در نظرم بسیار زیبا جلوه کرد و تصمیم گرفتم همکاری فرهنگی دانشکده خود را با رایزنی فرهنگی ایران در مانیل آغاز کنم. رایزن فرهنگی ایران که خود در این جا حضور دارند از این امر استقبال کردند. به فاصله کوتاهی به دعوت رایزنی فرهنگی در نشست مهم «یونی هارمونی» ( واحد گفتگوی ادیان مانیل) که  رایزنی فرهنگی خود از اعضاء فعال آن است، شرکت و به عنوان یک کاتولیک با پیروان ادیان و مذاهب مختلف دیدار کردم .

خاطره کارت تبریک‌های کریسمس

وی تأکید کرد: اوج علاقه من به ایرانیان و فرهنگ ایران دریافت کارت تبریک در ماه دسامبر گذشته(در آستانه سال نو مسیحی) از سوی رایزن فرهنگی ایران در مانیل بود که در آن  تولد عیسی مسیح و سال نو را به من تبریک گفته بودند؛ این در حالی بود که دوستان و همکاران کاتولیک من تنها تعطیلات را به من شادباش گفتند.

گفتنی است؛ این کارت تبریک‌ها شامل آیه 45 سوره آل عمران درباره حضرت مسیح(ع) « إِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ وَجِيهًا فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَمِنَ الْمُقَرَّبِينَ: [ياد كن] هنگامى [را] كه فرشتگان گفتند اى مريم خداوند تو را به كلمه‏‌اى از جانب خود كه نامش مسيح عيسى‏ بن‏مريم است مژده مى‏‌دهد در حالى كه [او] در دنيا و آخرت آبرومند و از مقربان [درگاه خدا] است» بود که در ایام سال نو مسیحی و تولد حضرت عیسی(ع) از سوی محمد جعفری ملک، رایزن فرهنگی کشورمان در مانیل به رئیس دانشکده علوم اجتماعی و فلسفه دانشگاه یو پی اهدا شد.

استاد مسیحی: تشیع را موفق‌تر از کاتولیک یافتم

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha