از احیای سنت های مهدوی فراموش شده تا حساس کردن مردم نسبت به ظهور به همت انقلاب
کد خبر: 3786956
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸

از احیای سنت های مهدوی فراموش شده تا حساس کردن مردم نسبت به ظهور به همت انقلاب

پیش از انقلاب در منبر مساجد امکان بحث پیرامون مبانی ناب اسلامی وجود نداشت اما پس از انقلاب اسلامی فضای باز رسانه‌ای ایجاد شده است به حدی که برخی در سخنرانی‌های خود شبهات متعددی را مطرح کرده و به آنها پاسخ می دهند.

به گزارش ایکنا، شبستان نوشت: انقلاب اسلامی ایران با هدف زمینه‌سازی ظهور امام زمان (عج) پای به عرصه حیات گذاشت و در طول حیات 40 ساله خود تلاش کرد تا به این هدف با برنامه‌ها و راهکارهای متنوع جامه عمل بپوشاند از آموزش و تبلیغ و ترویج گرفته تا پژوهش های راهبردی و نیز برگزاری جشنواره ها، همایش ها، کنفرانس ها و نیز استفاده از ظرفیت آموزش و پرورش، آموزش عالی و نیز رسانه ملی ... اگرچه به زعم صاحبنظران هنوز تا رسیدن به جامعه منتظر و زمینه ساز فاصله بسیار است اما نمی توان از آنچه در طول ۴۰ سال عمر انقلاب درباره باور مهدویت انجام شده چشم پوشید به ویژه آنکه مردم به عنوان مخاطبان این طرح ها و برنامه ها به این اثرگذاری متعرف هستند.

از این رو، نظر برخی از آنها از اقشار مختلف را درباره برکات انقلاب در آشنایی و انس مردم و جامعه با امام عصر(عج) جویا شده ایم که در ذیل می آید:

با کتاب های درسی با امام زمان(عج) آشنا شدم

«شیما پورانیان» درباره آشنایی و میزان اطلاعاتش از مهدویت، اظهار کرد: پیرامون موضوع مهدویت و انتظار امام زمان (عج) در کتب درسی و همچنین برنامه‌های تلویزیونی اطلاعاتی کسب کرده‌ام و مطالعات محدودی نیز خود در این باره داشته‌ام.

این وکیل پایه یک دادگستری در ارزیابی برنامه‌های نظام جمهوری اسلامی در راستای ترویج و تبلیغ آموزه‌های مهدوی، گفت: با توجه به اینکه یکی از اهداف انقلاب زمینه‌سازی ظهور بوده باوجود کم و کاستی‌ها قطعاً کارهای خوبی هم در رابطه با ترویج فرهنگ انتظار صورت گرفته ازجمله تولید و پخش برنامه‌های تلویزیونی، گفت‌وگوها، نشست‌های علمی در دانشگاه‌ها و جشن‌هایی که قبل از انقلاب امکان برگزاری آن‌ها نبوده است.

پورانیان بیان کرد: این‌ها همه به برکت انقلاب اسلامی است و من شخصا با برنامه‌های تلویزیونی که عصرهای جمعه در رابطه با حضرت صاحب‌الزمان (عج) پخش می‌شود، حال خوبی پیدا می‌کنم.

زمینه‌سازی برای ظهور نیازمند آگاهی دادن به مردم است

«حجت‌الاسلام قاسمی» نیز پیرامون دستاوردهای مهدوی انقلاب اسلامی در حوزه تبلیغ و آموزش، اظهار کرد: انقلاب اسلامی الحمدالله بستر بحث و فعالیت در حوزه مهدویت را ایجاد کرد، انقلاب در ابتدای شکل‌گیری خود حرف از زمینه‌سازی ظهور زد و یکی از اصول اصلی اسلام ناب را احیا کرد.

امام جماعت یکی از مساجد تهران افزود: پیش از انقلاب در منبر مساجد امکان بحث پیرامون مبانی ناب اسلامی وجود نداشت اما پس از انقلاب اسلامی فضای باز رسانه‌ای ایجاد شده است به حدی که برخی در سخنرانی‌های خود شبهات متعددی را مطرح می‌کنند که نشان از فضای باز و آزادی بیان دارد البته این شبهان توسط مراجع علمی کشور پاسخگویی می‌شود.

حجت الاسلام قاسمی تصریح کرد: پس از انقلاب اسلامی پرداختن به مهدویت در حوزه‌های علمیه کشور گسترش یافت و امروز مبلغان مهدوی فراوانی در کشور فعال هستند. اطلاع دارم در ایام مناسبتی و ویژه سال این مبلغان در نقاط مختلف کشور حضور پیدا می‌کنند و به ترویج و تبلیغ مهدویت می‌پردازند.

وی خاطرنشان کرد: زمینه‌سازی ظهور امام زمان (عج) نیازمند آگاهی دادن به مردم است یعنی باید مردم بدانند که آینده‌ای روشن در سایه پیاده‌سازی اسلام ناب پیش روی آنان است تا منتظر واقعی آن باشند البته باید رویکردها و برنامه‌های آن دولت کریمه نیز برای مردم بیان شود تا الگو و چراغ راه عمل آنان در این دوران غیبت باشد.

افزایش آگاهی‌های مردم زمینه ساز ظهور است

«رضا احدی» نیز در پاسخ به این سؤال که چقدر آموزش ها درباره مهدویت را مناسب و اثرگذار می داند، گفت: یکی از زمینه‌سازی‌ها برای ظهور امام زمان (عج) افزایش آگاهی مردم است زیرا در این صورت مطالبه و دعای آنان نیز برای تعجیل در ظهور افزایش خواهد یافت.

این فعال فضای مجازی اضافه کرد: پایین بودن سطح آگاهی و اطلاعات مردم موجب گسترش جریان‌های انحرافی می‌شود که در این زمینه انقلاب اسلامی با طرح مطالب آموزشی در کتب درسی، تولید برنامه‌های تلویزیونی و چاپ کتب اقدامات خوبی داشته است.

احدی در پاسخ به این سؤال که آیا اقدامات انقلاب اسلامی در پاسخ به تلاش‌های رسانه‌ای دشمن جهت انحراف اذهان پیرامون اصل ناب انتظار کافی بوده است، تاکید کرد: شخصاً فیلم‌های سینمایی هالیوود را دنبال می‌کنم غربی‌ها در این قالب به نشر و ترویج برداشت خود و یا بهتر بگویم، آخرالزمان موردپسند خود می‌پردازند و تلاش دارند که ما آخرالزمان را آن‌گونه که آنان می‌خواهند، بشناسیم، پاتک متقابل در برابر این فعالیت غربی‌ها متأسفانه در کشور وجود ندارد، چاپ کتاب، برنامه تلویزیونیِ سخنران محور و ... پاسخ کافی و قاطع نیست، باید از هنرهای روز و رسانه‌های نوین استفاده کرد.

انقلاب اسلامی آیین های مهدویت را احیاء کرد

«رعنا زاهدی» هم درباره سطح و کیفیت فعالیت‌های آموزشی و تبلیغی که به برکت انقلاب اسلامی درباره  مهدویت انجام می شود، گفت: انقلاب اسلامی برخی مناسبات و برنامه‌های مهدوی را که در گذشته و زمان پهلوی شاید بروز و ظهور نداشت و یا به‌طور کل ممنوع بود، احیا کرد، از این قبیل می‌توان به برگزاری مراسم دعای ندبه در روزهای جمعه، احیای جشن های نیمه شعبان، نهم ربیع الاول و ... اشاره کرد.

این دانشجوی کارشناسی ارشد معارف اسلامی اضافه کرد: انقلاب اسلامی حتی خرافه پیرامون 9 ربیع‌الاول را به جشن امامت امام زمان (عج) تبدیل کرد تا مانع از انحراف و تفرقه مسلمانان شود و به‌نوعی تأکیدی بر مؤلفه‌های وحدت آمیز هم باشد.

زاهدی تاکید کرد: در قالب برگزاری این برنامه‌ها سخنرانان به ترویج مباحث مهدوی می‌پردازند که برای آگاهی بخشی به مردم بسیار تأثیرگذار است، امروز کمتر کسی وجود دارد که نداند در آخرالزمان و در عصر غیبت امام زمان (عج) قرار داریم اما متأسفانه بسیاری از وظایف خود در این عصر بی‌خبر هستند.

این دانشجوی رشته معارف اسلامی در ادامه بیان کرد: البته در ترویج فرهنگ انتظار کم‌کاری هایی وجود دارد، به عبارت دیگر، انقلاب اصل انتظار را به‌خوبی نشر داده است اما فرهنگ آن‌که باید در زندگی و شیوه رفتاری مردم اثرگذار باشد، کمرنگ است، بسیاری از مردم  نمی‌دانند با چه روش‌هایی می‌توانند زمینه‌ساز ظهور باشند.

وی یادآور شد: بسیاری از اقدامات ما متأسفانه عامل تأخیر در ظهور است لذا باید این جزییات هم در برنامه آموزشی و ترویجی انقلاب اسلامی قرار گیرد.

انتهای پیام

captcha