بنیاد شهید به مقوله ایثار اجتماعی می‌پردازد
کد خبر: 3787056
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۰
نادر نصیری در پاسخ به ایکنا:

بنیاد شهید به مقوله ایثار اجتماعی می‌پردازد

گروه جهاد و حماسه ــ مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ گفت: صدور مجوز برای تدفین شهدای آتش‌نشان و منا در گلزار شهدا حاکی از آن است که شأنی همسنگ با دیگر شهدا برای آن‌ها قائلیم و ورود به مقوله «ایثار اجتماعی» را در دستور کار داریم.

خانواده ایثارگران مستحق کمک نیستند بلکه محق خدمت هستند

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری نادر نصیری، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ، در تشریح دستاوردهای انقلاب اسلامی، امروز، یکشنبه، 14 بهمن‌ماه، در سالن اجتماعات ساختمان این اداره کل برگزار شد.

نصیری در ابتدای این نشست با تبریک ایام‌الله دهه فجر و چهل‌سالگی انقلاب اسلامی گفت: اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ مفتخر است که بالغ بر 86 هزار نفر را در سه گروه ایثارگری تحت پوشش خدماتی خود دارد که از این میان 25 هزار شهید و بالغ بر 55 هزار جانباز و افزون بر 5 هزار و 800 آزاده سرافراز در این اداره کل پرونده دارند.

وی ادامه داد: با احتساب 830 هزار پرونده کل کشور در نزد بنیاد شهید و امور ایثارگران می‌توان چنین نتیجه گرفت که 10 درصد جامعه آماری کل کشور در حوزه تهران بزرگ تجمیع شده است و توفیق خدمت به آن‌ها را داریم که اگر خواسته باشیم جزئی‌تر به این مسئله اشاره کنیم، باید متذکر شوم که از مجموع 3 میلیون و 200 هزار نفر جامعه ایثارگر تحت پوشش خدمات بنیاد شهید حدود 350 هزار نفر آن‌ها سهم بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: در استان تهران دو اداره کل داریم؛ یکی مربوط به تهران بزرگ و دیگری اداره کل شهرستان‌های استان که از مجموع ایثارگران موجود در استان تهران 73 درصد متعلق به تهران بزرگ و 27 درصد مربوط به اداره کل شهرستان‌های استان تهران می‌شوند و در حال حاضر در همین اداره کل 30 هزار میهمان داریم.

خدمات روان‌شناسی و مشاوره از برنامه‌های بنیاد

نصیری افزود: این اداره کل  در حال حاضر 4 مرکز آسایشگاهی با تحت پوشش قرار دادن یک‌هزار و هفتصد و 50 جانباز بالای 70 درصد در اختیار دارد و 4 مرکز مشاوره در تهران بزرگ در اختیار داریم که به جامعه ایثارگر خدمات مشاوره روان‌شناسی و خانواده ارائه می‌کنند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه گفت: به تبع سیاست‌های کلان بنیاد شهید در ایجاد مؤسسات فرهنگی، ورزشی و توانبخشی به ویژه پس از تصدی بنیاد شهید از سوی حجت‌الاسلام و‌المسلمین شهیدی روند شتابنده‌ای در تکمیل و بهره‌برداری از این مراکز را شاهدیم و در حال حاضر بزرگترین مرکز فرهنگی، ورزشی و توانبخشی در کل کشور در بهترین نقطه تهران(زعفرانیه) در حال احداث است که هر فاز آن در حال تکمیل است و بخش فرهنگی آن را 22 اسفند امسال همزمان با گرامیداشت روز شهید افتتاح خواهیم کرد.

وی تأکید کرد: این مؤسسه در زمینی به مساحت 32 هزار متر مربع و با زیربنای مفید 30 هزار متر مربع در حال احداث است که تاکنون بالغ بر 86 درصد پیشرفت عمرانی داشته و 60 میلیارد تومان برای آن هزینه شده است. البته برای تکمیل پروژه قریب به 50 میلیارد تومان نیز به تخصیص اعتبار نیازمندیم که این اتفاق باید از طریق منابع دولتی و برخی منابع غیردولتی و حتی استقراض بانکی تأمین شود. یکی از نقاط قوت این مجموعه تخصیص 120 سوئیت ویژه ایثارگران و جانبازان 70 درصد است که امیدواریم با بهره برداری از فاز اقامتی آن در آینده نزدیک قادر باشیم خدمات مطلوبی به جامعه هدف خود ارائه کنیم.

نصیری با اشاره به اینکه آمفی‌تئاتری با ظرفیت 450 ظرفیت را در دست احداث داریم که اسفند امسال آن را نیز به بهره‌برداری خواهیم رسید، گفت: از مجموع اقدامات انجام‌شده باید به این نکته اذعان کنم که در دهه چهارم انقلاب اسلامی در قیاس با دهه‌های قبل با ارتقای خدمات هم از نظر کمی و هم کیفی مواجه بودیم. البته به غیر از این هم انتظار نمی‌رفت، چراکه انقلاب اسلامی هرچه دارد از برکت خون شهدا، ایثار و از خودگذشتگی خانواده معظم ایشان است.

خانواده شهدا مستحق کمک نیستند

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهار کرد: باید این باور را داشت که خانواده شهدا و ایثارگران مستحق کمک نیستند، بلکه مستحق خدمت‌اند. در حال حاضر در کشور بالغ بر یک میلیون و 700 هزار مشمول بیمه تکمیلی داریم که بار مالی این قرارداد چیزی بیش از 3200 میلیارد تومان متوجه بنیاد شهید است، چرا که بر این باوریم که مسئله درمان جامعه ایثارگر از جمله اولویت‌های بنیاد شهید است و اما در مورد استان تهران باید به این نکته اشاره کنم که 57 هزار بیمه همگانی داریم و افزون بر 753 هزار نفر نیز تحت پوشش بیمه‌های مکمل هستند.

وی ادامه داد: از آنجایی که سیاست کلان دولت و دستگاه‌های اجرایی بر تخصیص بودجه انقباضی با توجه به شرایط خاص حاکم بر حوزه مالی کشور است، بودجه 13 هزار میلیارد تومانی که از قبل برای این بنیاد اعتبارسنجی شده است همچنان بدون تغییر اختصاص یافته است. البته برای بودجه سال آینده 20 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد که همچنان جذب بودجه بر همان 13 هزار میلیارد تومان است که به جرئت می‌توانم بگویم که 85 درصد از این اعتبار صرف پرداخت حقوق می‌شود یعنی فقط در یک حوزه 85 درصد صرف می‌شود و در خصوص سایر فعالیت‌های جاری این بنیاد که 150 عنوان است، بودجه جاری فقط 15 درصد است که امیدواریم در آینده و با بهبود شرایط کشور شاهد گشایش اقتصادی در برخی از حوزه‌های خدماتی همچون بنیاد شهید و امور ایثارگران باشیم.

آسایش خانواده‌های ایثارگران و جانبازان از اولویت‌های بنیاد

نصیری با اشاره به این نکته که همچنان تأمین آسایش خانواده ایثارگر و جانبازان از جمله دیگر اولویت‌های بنیاد شهید است، گفت: از عواملی که موجب این احساس آرامش و آسایش می‌شود، بهبود خدمات پزشکی و درمانی به آن‌هاست، در مورد جانبازان شاید این پوشش درمانی و بهداشتی تا مقطعی مربوط به اثرهای ناشی از مجروحیت آن‌ها باشد و از مقطعی دیگر چنین آثاری بر جای نمانده باشد که با این حال باز بنیاد شهید و امور ایثارگران خود را مؤظف می‌داند همچون سایر مردم عادی خدمات بهداشتی و درمانی را در بهترین سطح به آن‌ها ارائه کند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ همچنین به جمعیت 33 هزار نفری دانشجویان جامعه ایثارگری اشاره کرد و گفت: در قالب اجرای طرح سپاس برگرفته از منویات مقام معظم رهبری که فعالان بنیاد شهید را نه خدمت‌گزار بلکه سپاس‌گزار خانواده شهید و ایثارگران نامیدند، افزایش کمی و کیفی را در ارائه خدمات به این خانواده داریم؛ همچنان که دیدار از خانواده شهدا و تکریم آن‌ها در اولویت برنامه‌های کلان‌بنیاد از جمله تهران بزرگ است.

وی تأکید کرد: فهرست برنامه‌های انجام شده و در حال انجام این اداره کل در راستای برنامه کلان بنیاد شهید و امور ایثارگران در کل کشور و در امتداد کارگروه ایثار و شهادت ستاد مرکزی بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گلباران جایگاه جلوس امام(ره) و گلباران 30 هزار مزار شهید در بهشت زهرا(س) و همزمان گلباران 19 هزار گلزار شهدا در کشور بود که دو روز پیش انجام شد.

نصیری در ادامه گفت: برپایی نمایشگاه در خانه موزه شهید رجایی و اعزام گروه پیام‌آوران شاهد به روایتگری روایات انقلاب و دفاع مقدس در مدارس و معابر شهری از دیگر بندهای مهم برنامه‌های این اداره کل در تهران بزرگ در ایام دهه فجر است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا که آیا خدمات ارائه شده به خانواده شهدای آتش‌نشان و شهدای منا همسنگ با سایر جامعه ایثارگران است؟ گفت: صدور مجوز برای تدفین این جامعه در گلزار شهدا حاکی از این نکته است که شأنی همسنگ با دیگر شهدا برای آن‌ها قائلیم و به مقوله جدیدی با عنوان «ایثار اجتماعی» با تکیه بر تأکید رهبری و دستور ابلاغی از سوی بنیاد شهید، توجه داریم که خدمات به خانواده آن‌ها نیز در حد بضاعت در حال انجام است، اما غالب این خدمات را باید سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با حوزه کاری آن‌ها انجام دهند؛ مثلاً شهرداری تهران متولی اصلی رسیدگی به امور معیشتی خانواده شهدای آتش‌نشان است.

گزارش از امیرسجاد دبیریان

انتهای پیام

captcha