حضور 4 نسل هنری در جشنواره«موسیقی فجر»/تنوع در اجرای گونه‌های موسیقی انقلاب اسلامی
کد خبر: 3787317
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹

حضور 4 نسل هنری در جشنواره«موسیقی فجر»/تنوع در اجرای گونه‌های موسیقی انقلاب اسلامی

گروه هنر ــ دبیر هنری سی و چهارمین جشنواره «موسیق فجر» گفت: از جمله نقاط قوت این دوره از جشنواره تم غالب آنیعنی دعوت از نسل‌های گوناگون موسیقی ایرانی در حوزه هایی همچون آهنگسازی، نوازندگی و خوانندگی برای اجرا در آن است.

حضور 4 نسل هنری در جشنواره«موسیقی فجر»/تنوع در اجرای گونه‌های موسیقی انقلاب اسلامی

به گزارش ایکنا، دومین نشست رسانه‌ای دست اندرکاران برگزاری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر با حضور شاهین فرهت، دبیر هنری، شهرام صارمی، دبیر اجرایی، علی ترابی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و امیر بهاری، مدیر روابط عمومی جشنواره و خبرنگاران در تالار وحدت تهران برگزار شد.

شاهین فرهت، دبیر هنری سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی «موسیقی فجر» در ابتدای این نشست خبری با اشاره به اینکه تمامی برنامه‌های هنری این رویداد موسیقی تا به این لحظه طبق برنامه و انتظار به پیش رفته است گفت: بسیاری از گروه‌های موسیقی تمرینات خود را برای حضور در این جشنواره به انجام رسانده و البته برخی دیگر در حال تمرین هستند.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های این دوره از جشنواره «موسیقی فجر» تم غالبی است که برای آن در نظر گرفته شده است یعنی دعوت از نسل‌های گوناگون موسیقی ایرانی است و باید اعلام کنم که 4 نسل هنری از فعالان عرصه موسیقی ایرانی در این جشنواره حضور دارند و اساساً یکی از شروط پذیرش این مسئولیت از طرف اینجانب تحقق این مسئله بود که رویدادی کم نظیر است و خوشبختانه توانستیم به آن نائل شویم.

فرهت تصریح کرد: دعوت از این 4 نسل آهنگساز و نوازنده در شرایطی که به ویژه بسیاری از جوان‌ترها چندان تمایلی به نواختن قطعات ایرانی ندارند و بیشتر متمایل به قطعات موسیقی غربی هستند به نظر می‌رسد دستاورد بزرگی باشد که توانستیم با جلب اعتماد آن‌ها به این مهم دست پیدا کنیم.

دبیر هنری سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی «موسیقی فجر» در پایان سخنان خود افزود: قطعاتی از آهنگسازان بزرگی همچون جواد معروفی، دهلوی، فرهاد فخرالدینی و حسین علیزاده را در این دوره از جشنواره شاهد خواهیم بود که توسط گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره نواخته خواهند شد.

این گزارش حاکی است، علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنران دیگر این نشست خبری بود و ابتدا گفت: تمامی آثار راه یافته به این جشنواره که در جدول اجرایی قید شده‌اند به غیر از بخش موسیقی پاپ با نظارت کامل هیئت انتخاب جواز حضور در این جشنواره را به دست آورده‌اند و ما اکنون در جدول اجرای برنامه‌های این جشنواره با 84 اجرا مواجهیم که در 6 روز جشنواره از 24 تا 30 بهمن به اجرای اثر خواهند پرداخت.

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر چرایی حذف «جایزه باربَد» از جشنواره گفت: خوشحالم که اعلام در این مکان اعلام می‌کنم جشنواره «موسیقی فجر» بالاخره پس از سی و سه دوره برگزاری دارای آئین‌نامه شد و برنامه‌ریزی برای برگزاری این جشنواره برطبق آئین‌نامه پیش رفت که براین اساس در هیچ‌کدام از بندهای آئین‌نامه صحبت از بخش رقابتی و اعطای «جایزه باربَد» نشده است.

مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد در ادامه گفت: شاید این مسئله مورد سؤال باشد که قائل شدن به این جایزه می‌تواند انگیزه را در شرکت‌کنندگان در جشنواره به منظور اجرای اثری مطلوب در پی داشته باشد که باید بگویم ابتدا در هیچ‌کدام از جشنواره‌های مطرح موسیقی در دنیا شاهد رقابت میان گروه‌ها و فعالان موسیقی نیستیم و دیگر اینکه گروه‌های انتخاب شده برای حضور در این دوره از جشنواره از جمله بهترین‌های فعالان موسیقی هستند و حضور در فستیوال حرفه‌ای همچون «موسیقی فجر» خود انگیزه لازم را برای اجرایی مطلوب  به دنبال خواهد داشت.

ترابی با ابزار گله از اینکه میزان نارضایتی به ویژه از سوی اصحاب رسانه در روند برگزاری این دوره از جشنواره بسیار زیاد است، گفت: در روند برگزاری این جشنواره شاهد هیچ‌گونه اعمال سلیقه‌ای نبوده‌ایم و متعهد به اجرای بندهای آئین‌نامه جشنواره هستیم مضافاً بر اینکه یک رویداد هنر حتماً قرار نیست بر یک روال باقی بماند و متناسب با اقتضائات زمان ممکن است نحوه برگزاری و ساختار اجرایی آن در مقاطعی دستخوش تغییر شود، مؤکداً موضوع حذف «جایزه باربَد» را به دلایلی همچون مضایق مالی و بودجه را تکذیب می‌کنم.

مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد با اشاره به اینکه دفتر موسیقی ارشاد در قامت یک نهاد اجرایی دولتی قرار نیست با بخش خصوصی رقابتی داشته باشد و در نتیجه نمی‌توان جشنواره «موسیقی فجر» را از نقطه نظر رقابتی با بسیاری از رویدادهای رقابتی موسیقی مقایسه کرد، گفت: خیلی متعجبم که در دوره‌های پیشین شاهد تغییرات بی‌شمار در روند برگزاری جشنواره بودیم و آن زمان کمتر هجمه‌ای نسبت به اضافه و حذف بخشی از جشنواره پیش می‌آمد و اکنون که جشنواره از نقطه نظر فنی و هنری به اوج پختگی رسیده است، دستاوردهای مثبت آن باید تحت تأثیر برخی مسائل قرار گیرد که به زعم مخاطبان و اهالی رسانه شکل مطلوبی داشته است.

وی در پایان سخنان خود افزود: قبول داریم که جشنواره در زمینه تبلیغات محیطی و شهری ضعیف عمل کرده است که البته این امر بیشتر ناشی از عدم همکاران مسئولان در حوزه مسائل فرهنگی شهری است که با توجه به ایام خاصی عزاداری که در پیش داریم مانع از این تبلیغات شدند اما همچنان رایزنی با آن‌ها ادامه دارد.

شهرام صارمی؛ دبیر اجرایی سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی «موسیقی فجر» دیگر سخنران این نشست بود که با انتقاد از برخی تهمت‌ها نسبت به عدول دبیرخانه جشنواره از بندهای آئین‌نامه جشنواره، گفت: اگر جایی موضوعی را مشاهده کردید که ما در کسوت دبیرخانه این جشنواره از این امر تخطی کرده‌ایم حتماً آن را به اطلاع ما هم برسانید.

وی ادامه کرد: شاید این شائبه پیش آمده باشد که حضور برخی از گروه‌های موسیقی در جشنواره امسال براساس توصیه و سفارش و خارج از ارزیابی هیئت انتخاب صورت گرفته باشد که باید بگویم هیچ فرد و یا گروهی که در تصور شماست وجود ندارد که دبیرخانه این جشنواره با او وارد مذاکره نشده باشد بلکه در این زمینه تعاملی عادلانه با همه گروه‌ها و افرادی که موضعی موجه در حوزه موسیقی ایران دارند، داشته‌ایم.

عضو هیئت انتخاب سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی «موسیقی فجر» در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا در این دوره از جشنواره از گروه‌های موسیقی ویژه بانوان خبری نیست، گفت: اتفاقاً 4 اجرای ویژه بانوان به دبیرخانه جشنواره پیشنهاد شد که مورد بررسی قرار گرفت و متأسفانه هیچ‌کدام از آن‌ها از نقطه نظر صرفاً فنی و هنری منطبق با سطح کیفی جشنواره نبودند.

وی با اشاره به این نکته که گروه‌های جشنواره تنها  و صرفاً از طریق فراخوان نمی‌توانند در آن حضور داشته و به اجرای برنامه بپردازند، تصریح کرد: با توجه به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اتفاقاً رویکرد مؤثری نسبت به اجرای آثار موسیقی انقلابی داشتیم که نمونه بارز آن گروه هم‌نوازان ارغوان بود که قرار بر اجرای قطعه چاووش 6 و 8 از ساخته‌های مرحوم محمدرضا لطفی را دارند، هر چند که خواننده آن‌ها در میانه راه و با وجود دو ماه تمرین، گروه را ترک کرد اما با توجه به حساسیت موسیقی انقلاب، تلاش شد هر چند خیلی سخت و برخلاف بسیاری از موازین حرفه‌ای، خواننده‌ای که در یکی دیگر از آثار اجرا دارد، این کار را نیز خوانندگی کند.

صارمی در ادامه افزود: در همین راستا و اهمیت و پاسداشت موسیقی انقلاب اسلامی همچنین در سالن سوره حوزه هنری اجرای قطعاتی موسوم به «شادیانه اقوام» را شاهد خواهیم بود ضمن آنکه در «رادیو گفتگو» با کارشناسی رضا مهدوی به موسیقی و ارزشیابی موسیقی انقلاب اسلامی پرداخته خواهد شد.

دبیر اجرایی سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی «موسیقی فجر» تأکید کرد: ارکستر ملی ایران نیز تعدادی از قطعات انقلابی را با خوانندگی اسفندیار قره‌باغی در کنار سایر برنامه‌های خود در این جشنواره اجرا خواهد کرد و به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی همچنین در 7 استان دیگر کشور به طور همزمان شاهد برگزاری این جشنواره خواهیم بود.

صارمی با اشاره به اینکه در قیمت بلیط اجرای گروه‌های موسیقی در بخش موسیقی سنتی و کلاسیک از نظر نازل بودن قیمت در این دوره از جشنواره رکوردشکنی کرده‌ایم گفت: بلیط‌های این دوره از جشنواره از طریق سایت ایران کنسرت و 36 ـ 70 قابل خریداری به شکل آنلاین است.

این گزارش حاکی است بخشی دیگر از زمان برگزاری این نشست به پرسش‌های متعدد خبرنگاران و البته برخی از گلایه‌های آن‌ها در زمینه حذف «جایزه باربَد»، نحوه فروش بلیط و همچنین انصراف برخی از افراد و گروه‌های شرکت کننده در این جشنواره صرف شد که مسئولان نسبت به پاسخ به پرسش‌های مطرح شده اقدام کردند که البته بخشی از توضیحات آن‌ها خبرنگاران را قانع نکرد.

در پایان نیز امیر بهاری؛ مدیر روابط عمومی این دوره از جشنواره «موسیقی فجر» به توضیح در مورد نحوه صدور کارت و ارائه بلیط‌های سهمیه اصحاب رسانه پرداخت و گفت: با توجه به تعطیلی چند روزه پایان هفته، این برنامه را برای تسلط بیشتر و عدم بروز هرگونه خطا به بعد از این تعطیلات موکول کرده‌ایم که با استفاده از کانال‌های ارتباطی آن را به اطلاع همکاران رسانه‌ای خواهیم رساند.

گزارش از امیرسجاد دبیریان

انتهای پیام

captcha