نماینده مؤسسات قرآنی در شورای توسعه مطالبه‌گر حق تمامی تشکل‌ها باشد
کد خبر: 3787489
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۰
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت لرستان:

نماینده مؤسسات قرآنی در شورای توسعه مطالبه‌گر حق تمامی تشکل‌ها باشد

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ مدیرعامل اتحادیه قرآنی لرستان بیان کرد: فردی که به عنوان نماینده مؤسسات قرآنی در شورای توسعه فرهنگ قرآنی عضو است باید مطالبه‌گر حق و حقوق تمامی تشکل‌های مردمی باشد.

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی امیدیان، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت لرستان، پیرو انتشار پاسخ مشاور اجرایی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که تمدید پروانه فعالیت مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) قانونی است، اظهار کرد: این جوابی نبود که انتظار داشتم تا از معاونت قرآن و عترت بشنوم. سؤال من از این معاونت در مصاحبه نخستم مشخص بود. یکی درباره مجوز فعالیت مؤسسه بیت‌الاحزان و دیگری نیز درباره تخصیص اعتبار به مؤسساتی مشخص و گاهی به 14 شعبه از این مؤسسه است که مبلغی بیش از 140 میلیون تومان را دریافت کرده‌اند.
وی با اشاره به بخشی از گفته مرتضی خدمتکار «با توجه به شروع کار دبیرخانه صدور مجوز مؤسسات قرآنی در معاونت قرآن و عترت، این دبیرخانه طبق مصوبه آذرماه شورای توسعه فرهنگ قرآنی جایگزین هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی شده است و بر همین اساس، مجوز تأسیس مؤسسات با هماهنگی این دبیرخانه انجام شده است»، اظهار کرد: چگونه است که دیگر مؤسسات قرآنی طی بازه زمانی فوق، مجوز‌هایی را با امضای معاونت قرآن و عترت ارشاد، همچنین سازمان دارالقرآن الکریم دریافت کرده‌اند و یا اگر صدور و تمدید مجوز مؤسسات قرآنی متوقف شده بود، چرا فقط برای مؤسسه بیت‌الاحزان این امر محقق شد؟ و سایر مؤسسات در چرخه صدور مجوز هیئت رسیدگی با دو امضا باشند؟ مستندات این را داریم و در صورت نیاز به معاونت ارسال خواهیم کرد. همچنین در این زمینه دبیرخانه متوقف شده هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی نیز درباره عملکرد گذشته‌اش پاسخگو باشد.
مدیرعامل اتحادیه قرآنی لرستان اظهار کرد: سؤال دوم بنده به عنوان نماینده مؤسسات قرآنی لرستان این است که چرا تخصیص اعتبارات باید به این شکل باشد که از فهرست حمایت‌های معاونت قرآن و عترت در سال ١٣٩٦ با اعلام عنوان 118 مؤسسه قرآنی در قالب حمایت از طرح‌ها، 12 عنوان آن مربوط به مؤسسه و یا شعب بیت‌الاحزان باشد که در مجموع مبلغی بالغ بر 150 میلیون و 700 هزار تومان است؟
وی با تأکید بر اینکه طبق مستندات، شعبه بیت‌الاحزان در بروجرد بدون دریافت مجوز از مجاری قانونی فعالیت می‌کند، بیان کرد: چگونه معاونت قرآن و عترت از شعبه‌هایی حمایت می‌کند که طبق قانون ثبت نشده‌اند؛ در حالی که مؤسساتی تحت پوشش معاونت هستند که ثبت شده‌ و در حال حاضر نیازمند و گرفتار دریافت یک میلیون تومان هستند؟
امیدیان گفت: بالفرض بنا بر گفته آقای خدمتکار که گفتند «اشکال تایپی در گزارش نیز وجود داشته، اما مهم‌ این است که متوجه باشیم، به دنبال ارائه اطلاعات غلط نیستیم، حتی اگر به جای خرم‌آباد، بروجرد درج شده باشد» اشکال تایپی باشد، اما چگونه است که هنگامی که از مسئول این مرکز شبانه‌روزی درباره مبلغ حمایتی از ارشاد سؤال پرسیدم، جز بی‌اطلاعی و عدم دریافت مبلغ حمایتی اظهاری نکردند؟
امیدیان بیان کرد: آیا مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان که به عنوان عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی و یا یکی از اعضای کمیته تخصیص صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی است، نباید مدافع مجموعه مؤسسات قرآنی باشد و نه تنها مؤسسه خود و شعب آن.
وی با اشاره به اینکه اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت نیز باید بودجه‌های حمایتی خود را به صورت جزئی شفاف‌سازی کند، گفت: بودجه قرآنی کشور مربوط به تمامی مؤسسات قرآنی است که مجوز گرفته‌اند و نه تعدادی خاص و اگر خلاف این مصوبه‌ای وجود دارد از سوی معاونت قرآن و عترت ارشاد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت اعلام شود.
امیدیان بیان کرد: همچنین از سازمان دارالقرآن الکریم خواستاریم تا در مورد گزارش مالی حمایت از مؤسسات قرآنی، شفاف‌سازی لازم را انجام دهد تا به این سؤالات پاسخ داده شود، اما آنچه به نظر می‌رسد این است که این روند خوشایندی برای مجموعه فعالیت‌های قرآنی کشور نیست و توزیع ناصحیح و به دور از انتظار از مؤسسات قرآنی، ابهامات و جای سؤالی را به وجود می‌آورد که هم معاونت قرآن و عترت ارشاد و هم سازمان دارالقرآن‌ الکریم و هم اتحادیه‌های قرآنی کشور به این سؤال پاسخ دهند که چرا منابع مالی که باید صرف مجموعه قرآنی کشور شود از غیر از مؤسسات معینی است که بودجه‌های کلان به حساب آنها واریز شده است؟
وی با تأکید بر اینکه ورود دستگاه‌های نظارتی به توزیع بودجه‌های قرآنی دور از ذهن نیست، اضافه کرد: اگر دستگاه‌های حاکمیتی بودجه‌های تشکل‌های قرآن و عترت را ناصحیح توزیع کنند، آن هنگام باید مباحث قرآن و عترت به مانند هیئت‌های مذهبی کشور کاملاً در حوزه مردمی اداره شود. همچنین هنگامی که استان‌های دیگر از این حمایت بی‌بهره هستند و فقط مؤسسات محدودی حمایت می‌شوند، معنا ندارد که بودجه قرآنی کشور به این دستگاه‌ها اختصاص پیدا کند و از مرجع قانون‌گذار و مجلس شورای اسلامی تقاضا داریم در مورد نظارت بر اجرای قوانین دقت بیشتری به خرج دهد و به تخطی توزیع و اجرای قانون مداقه کند.
انتهای پیام

captcha