پویایی علمی و فرهنگی در جهاددانشگاهی/ جهاد در معنای دینی؛ تنها راه پیشرفت کشور
کد خبر: 3788124
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۲
طیبی در گفت‌وگو با ایکنا:

پویایی علمی و فرهنگی در جهاددانشگاهی/ جهاد در معنای دینی؛ تنها راه پیشرفت کشور

گروه جامعه ــ رئیس جهاددانشگاهی با بیان اینکه جهاد در معنای گسترده و دینی خود تنها راه پیشرفت کشور در تمامی عرصه‌هاست به دستاورد‌های این سازمان در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: امروز توان انجام بزرگترین کار‌های علمی و فناورانه را داریم اما باید اراده‌ای که از این تجهیزات استفاده کند نیز حاکم شود.

به گزارش ایکنا؛ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، کشور شاهد راه‌اندازی و ایجاد نهاد‌ها و سازمان‌هایی بود که هرکدام بخشی از دستاورد‌ها و اقدامات مؤثر در کشور را بر عهده گرفتند؛ در این میان جهاددانشگاهی با رویکرد توسعه فعالیت‌های علمی، پژوهشی، فرهنگی و ارزش‌های والای اسلامی و انقلابی، به عنوان یکی از مؤثرترین و فعال‌ترین نهاد‌ها در آموزش و پژوهش نیرو‌های متخصص و متعهد به‌خصوص دانشجویان، دانشگاهیان و فارغ‌التحصیلان مراکز آموزش عالی و با بهره‌گیری از روش‌های نوین آموزشی و پژوهشی، با هدف ترویج فرهنگ ناب اسلامی - ایرانی، توانست پیشرو، سرآمد و شناخته شده در مجامع علمی داخلی و خارجی باشد.

این نهاد که مولود انقلاب است، امروز با برخورداری از کادر علمی توانمند، امکانات و شبکه گسترده مراکز آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و نظام اداری پویا پاسخگوی انتظارات در حال تحول جامعه است و با رویکردی جهادی با پشتوانه ۳۹ سال تجربه ارزشمند، توانسته یکی از موفق‌ترین نهاد‌ها در حوزه‌های پژوهشی، فرهنگی و آموزشی باشد؛ حال به بهانه چهل‌ سالگی پیروزی انقلاب اسلامی به سراغ این نهاد انقلابی رفتیم و گفت‌وگویی را با حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی انجام داده‌ایم:

حمید‌رضا طیبی، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به دستاورد‌های جهاددانشگاهی، در چهل‌ سالگی انقلاب اسلامی، گفت: جهاددانشگاهی به عنوان مجموعه‌ای که در دوران انقلاب اسلامی متولد شد، فعالیت خودش را از سال ۱9۸۰ میلادی و ۱۳۵۹ هجری  شمسی آغاز کرد. هدف از ایجاد این نهاد آن بود که اثبات کند ما در جمهوری اسلامی توان انجام بزرگترین کار‌های علمی و فناورانه را داریم و می‌توانیم آن‌ها را کاملا علمی کرده و در خدمت توسعه و پیشرفت کشور قرار دهیم.
 
هیچ مشکلی در زمینه توسعه علمی کشور نداریم
وی ادامه داد: جهاددانشگاهی به عنوان مولود مبارک انقلاب اسلامی به تعبیر مقام معظم رهبری، توانسته است هم در دوران دفاع مقدس در زمینه دفاع دانش‌بنیان و هم در بعد از دوران دفاع مقدس و دوره سازندگی کار‌های بسیار خوبی را انجام دهد؛ امروز به جایی رسیده‌ایم که هیچ مشکلی در زمینه توسعه علمی، فناوری و ساخت بهترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات و ادوات اداره کشور نداریم؛ امیدواریم اراده‌ای که باید از این تجهیزات استفاده کند نیز حاکم شود.
 
سرلوحه فعالیت‌های ما پویایی علمی و فرهنگی است
طیبی با تأکید بر اینکه جهاد در معنای گسترده و دینی خود تنها راه پیشرفت کشور در تمامی عرصه‌هاست، تصریح کرد: جهاددانشگاهی نهادی انقلابی با هویت اسلامی است و از این منظر ما به معنویت، فرهنگ اسلامی و رعایت اصول اخلاقی در همه ابعاد باور و تأکید داریم و سرلوحه فعالیت‌ها را پویایی علمی و فرهنگی در جهت تحقق خودباوری، خوداتکایی و تقویت هویت اسلامی و ایرانی قرار داده‌ایم.
 
می‌توانیم با پیشرفته‌ترین استاندارد‌ها سلول‌های بنیادی را پیاده کنیم
‌رئیس جهاددانشگاهی با اشاره به اقدامات انجام شده جهاد در حوزه‌های مختلف، گفت: ما در حوزه پزشکی، فعالیت‌هایمان را با کار در زمینه سلول‌های بنیادی آغاز کردیم. امروز دنیا به دنبال سلول‌درمانی بجای دارودرمانی برای بیماران است، ما توانستیم در این زمینه فعالیت‌های ارزنده‌ای را انجام دهیم. ما توانستیم در مرز علم و فناوری حرکت و یافته‌های علمی خودمان را به فناوری تبدیل کنیم. کارخانه‌ای را در زمینه تولید سلول‌های بنیادی ایجاد کردیم و امروز می‌توانیم با پیشرفته‌ترین استاندارد‌ها در زمینه سلول‌های بنیادی فعالیت کنیم و برای کاربرد‌های پزشکی به فروش برسانیم.

وی ادامه داد: در زمینه فنی و مهندسی نیز کار‌های بسیار بزرگی انجام دادیم و برای اولین بار در کشور فرستنده‌های رادیویی، فرستنده‌های موج متوسط و فرستنده‌های اف‌ام و تلویزیونی و در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی برای دکل‌های حفاری، مته‌ها و مواد شیمیایی تولید کردیم. همچنین در حوزه کشاورزی بیشتر توجه ما در بحث اصلاح نژاد است، چرا که کشور امروز با کمبود آب، و علوفه مواجه است و ما باید نژاد بومی کشور را اصلاح کنیم و از بهترین نژاد‌ها که دارای بهره‌وری بالا هستند استفاده کنیم.
 
اثبات کردیم که توان تولید علم را داریم
طیبی اظهار کرد: بطورکلی اثبات کردیم که ما توان تولید علم را داریم و توانستیم علم خودمان را به فناوری تبدیل کنیم و این فناوری را در خدمت جامعه و توسعه صنعت به کار بردیم، اما این فعالیت‌ها باید در همه حوزه‌ها تعمیم پیدا کند. البته در خارج از مجموعه نیز کار‌های بزرگی در سایر حوزه‌ها انجام شده که نشان می‌دهد کشور ما توان بسیار بالایی در توسعه علمی و فناورانه دارد.

وی در خصوص فعالیت‌های ویژه و الگوی جهاد دانشگاهی نیز برای سایر کشور‌ها گفت: ما امروز در حوزه پزشکی و در در بحث سلول‌های بنیادی جزء کشور‌های اول دنیا هستیم و در مقطعی جزء شش کشور اول دنیا و در مقطع دیگر جزء 10 کشور اول هستیم؛ لذا کشور‌هایی که از این دستاورد‌ها بازدید کرده‌اند از این اقدامات و فعالیت‌ها به خوبی استقبال می‌کنند و از کار‌های خوبی که انجام شده نیز تعجب می‌کنند.

برای الگوشدن باید فرهنگ اسلامی و خودباوری کشور را به دنیا نشان دهیم
رئیس جهاددانشگاهی با تأکید بر اینکه برای الگوشدن باید فرهنگ اسلامی ـ ایرانی و خودباوری کشور را به دنیا نشان دهیم، به ایکنا گفت: این فرهنگ نشان می‌دهد که می‌توان کار‌های بزرگ را در کشور انجام داد و یک حقیقت بسیار خوب برای الگوپذیری است. همه کار‌های فناورانه ما امروز با فناوری‌های روز دنیا رقابت می‌کند و همین‌که کشوری توانسته در مدت کوتاهی به این دستاورد‌ها برسد می‌تواند الگوسازی خوبی برای سایر کشور‌ها باشد.
 
وی درخصوص دستاورد‌های چهل‌ ساله انقلاب اسلامی ایران گفت: کار‌های بسیار بزرگی در حوزه سازندگی کشور در این سال‌ها انجام شده و نشان داد که کشور ما استعداد و توان انجام کار‌های بسیار بزرگ را دارد. امروز پیچیده‌ترین فناوری‌ها در کشور در قالب تولید است و خود ما هم در جهاددانشگاهی در این جهت نقش خوبی را داشته‌ایم و توان انجام کار‌های بسیار بزرگتر را نیز داریم؛ این یعنی اگر اراده و توانی برای انجام آن باشد ما مشکلی برای توسعه دانش فناورانه و تحقق اقتصاد دانش بنیاد در کشورمان به هیچ وجه نداریم. این نمایشگاه بخشی از کار‌های انجام شده را به خوبی نشان می‌دهد.
 
وابستگی‌ها کاملا قابل رفع است
‌طیبی اظهار کرد: باید همت کنیم که از دستاورد‌های خودمان استفاده کنیم و آن را به سایر زمینه‌هایی که دچار وابستگی هستیم نیز تعمیم دهیم. چرا امروز دشمن به خودش اجازه می‌دهد که ما را تحریم کند؟ این نشان می‌دهد که ما در حوزه‌هایی وابستگی داریم، در حالی که این وابستگی‌ها کاملا قابل رفع است. این مسئله را با جدیت و قاطعیت و بر اساس آنچه که ما در جهاددانشگاهی انجام داده‌ایم، بیان می‌کنیم.

وی در ادامه گفت: باید از فرصت تحریم برای رفع نیازمندیهایمان استفاده کنیم. البته خیلی موافق تحریم نیستم، اما معتقدم که در شرایط غیرتحریمی باید برنامه‌هایی را انجام دهیم که سبب رشد و توسعه پیدا کند؛ دستاورد‌های امروز کشور به خوبی نشان دهنده آن است که ما چه فعالیت‌هایی داشتیم و توان انجام چه کار‌های بزرگتری را نیز داریم.

رئیس جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه باید تمام حوزه‌هایی که دارای وابستگی هستیم را شناسایی کنیم و در نقاطی که کاملا اقتصادی است و موجب رونق اقتصادی کشور می‌شود، فعالیت کنیم، اظهار کرد: قطعا این کار‌ها شدنی است. باید این اتفاق رخ دهد و اینگونه نباشد که همیشه به دنبال آن باشیم که اگر تحریم‌ها هم رفع شد، ما بازار کشورمان را به روی خارجی‌ها باز کنیم و سیکل ناموفق گذشته را مجددا تکرار کنیم.
 
گفت‌وگو از وهاب خدابخشی
 
انتهای پیام
captcha