نگاهی به 35 دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در چهلمین جشن انقلاب
کد خبر: 3788268
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۱

نگاهی به 35 دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در چهلمین جشن انقلاب

گروه مسابقات ــ از جمله شاخصهایی که باعث تمایز مسابقات بین‌المللی قرآن ایران از دیگر مسابقات شده است، می‌توان به حضور اقشار مختلف مردم در این مسابقات، برگزاری مراسم افتتاحیه با حضور رؤسای جمهور ادوار مختلف، حضور بالاترین مقام‌های کشور در ایام مسابقات، برگزاری مراسم دیدار با مقام معظم رهبری و رهنمودهای ارزشمند معظم له و ... اشاره کرد. رقابت‌هایی که از افتخارات جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

به گزارش ایکنا؛ سابقه برگزاری مسابقات بین‌‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران به سال 1360 بازمی‌گردد، رقابت‌هایی که به لحاظ سابقه یکی از سه رویداد بین‌المللی قدیمی دنیای اسلام و از لحاظ فنی جزء برترین آنها به شمار می‌رود، حالا 35 دوره را پشت سر گذاشته و مقدمات برگزاری دوره سی‌وششم آن نیز در حال انجام است.
این مسابقات که از ابتدا تاکنون در چندین مکان متمایز برگزار شده است، به خصوص در دوره‌های ابتدایی تجربه‌های جالبی را از سر گذرانده است. تجربه‌هایی همچون برگزاری دو دوره در یک سال و یا برگزار نشدن در یک سال؛ در حالی که هنوز تجربه زیادی برای برگزاری مسابقات بین‌المللی به دست نیامده بود و به علت شرایط خاص جنگ تحمیلی در کشور و بمباران و موشک باران شهرها و ناامن بودن حریم هوایی کشور، این مسابقات در سال 64 برگزار نشد، اما از آن تاریخ به بعد برگزار شده و قاریان و حافظان بین‌المللی فراوانی را به دنیای اسلام معرفی کرده است.
از جمله شاخصهایی که باعث تمایز مسابقات بین‌المللی قرآن ایران از دیگر مسابقات شده است می‌توان به حضور اقشار مختلف مردم در این مسابقات، برگزاری مراسم افتتاحیه با حضور رؤسای جمهور ادوار مختلف، حضور بالاترین مقام‌های کشور در ایام مسابقات، برگزاری مراسم دیدار با مقام معظم رهبری و رهنمودهای ارزشمند معظم‌له، همزمانی مسابقات با ایام عید مبعث و آغاز نزول قرآن، حضور مستمر میهمانان خارجی به ‌ویژه سفرا، برگزاری نمایشگاه قرآن، ایجاد فرصت مناسب برای معرفی حافظان و قاریان جهان اسلام، کیفیت بالای داوری مسابقات و ... اشاره کرد. در ادامه مروری بر سی و پنج دوره برگزاری این مسابقات داشته‌ایم.

آغاز یک راه
اولین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران از ۱۶ تا ۲۰ بهمن ماه ۱۳۶۰ در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره ۲۴ قاری و حافظ از ۱۲ کشور جهان شرکت داشتند که پنج داور خارجی به همراه چهار داور ایرانی قضاوت این مسابقات را عهده‌دار بودند.
کشورهایی که در اولین دوره مسابقات حضور داشتند شامل بنگلادش، جمهوری عربی صحرا، الجزایر، سوریه، مالزی، هندوستان، لیبی، پاکستان، افغانستان، ایران، گینه و عراق بودند. در پایان این رقابت‌ها در رشته حفظ کل قرآن کریم هیچ رتبه‌ای به نمایندگان ایران نرسید، اما در رشته قرائت تحقیق «سیدمحسن خدام حسینی» در کنار نمایندگانی از کشورهای لیبی و مالزی رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند. رتبه‌های برتر رشته حفظ نیز به نمایندگانی از کشورهای لیبی، سوریه و الجزایر رسید.
دوره دوم و اولین حضور بانوان
سال 1361 که باید مسابقات دومین دور برگزار می‌شد با چند ماه تعویق و در فروردین‌ماه سال 1362 برگزار شد. این مسابقات طی روزهای ۱۲ تا ۱۷ فروردین ماه سال ۱۳۶۲ در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره تعداد شرکت‌کنندگان به ۳۰ نفر ارتقاء یافت و تعداد کشورها نیز از 12 کشور در دوره اول به 13 کشور رسید. چهار داور خارجی به همراه پنج داور ایرانی قضاوت این مسابقات را بر عهده داشتند.
در این دوره برای اولین بار بانوان در مسابقات حضور داشته و به رقابت با آقایان پرداختند. در نهایت نیز در رشته حفظ کل قرآن کریم «ام‌الفخر علامه» از ایران رتبه اول را به دست آورد و نمایندگان کشورهای لیبی و سوریه نیز دوم و سوم شدند. در رشته قرائت تحقیق نیز «سیدمرتضی سادات‌فاطمی» از ایران اول شد و نمایندگان لیبی و لبنان دوم و سوم شدند.

نگاهی به 35 دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در چهلمین سال جشن انقلاب
دوره سوم؛ میزبانی ۱۱ کشور
سومین دوره مسابقات نیز طی روزهای ۱۲ تا ۱۷ فروردین ماه سال ۱۳۶۳ در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره ۳۵ نفر از ۱۱ کشور شرکت داشتند که پنج داور خارجی به همراه چهار داور ایرانی قضاوت این مسابقات را برعهده گرفته بودند. در این مسابقات نیز در رشته حفظ کل نمایندگان کشورهای لبنان و سوریه اول و دوم شدند و «سیدمهدی فاطمیان» رتبه سوم را به دست آورد.
در رشته قرائت تحقیق نیز «هاشم روغنی» نماینده کشورمان رتبه اول را به دست آورد و نمایندگان کشورهای افغانستان و هندوستان دوم و سوم شدند.
دوره چهارم؛ رقابت یکی از مسئولان با حفاظ
این دوره نیز با یک سال تأخیر برگزار شد. این رقابت‌ها به دلیل شرایط جنگی که در آن روزها بر کشور حاکم بود، به جای برگزاری در فروردین ماه سال 64 در سال 1365 برگزار شد. با اینکه مسابقات تعویقی یک ساله داشت، اما حضور شرکت کنندگان رشد چشمگیری داشت؛ به طوری که در این دوره 56 نفر از 16 کشور دنیا برای حضور در این مسابقات عازم ایران شدند. چهار داور خارجی به همراه پنج داور ایرانی قضاوت این مسابقات را برعهده داشتند.
اتفاق جالب این دوره از مسابقات شاید حضور «آیت‌الله خزعلی» عضو مجلس شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری در آن زمان، در رشته حفظ کل قرآن کریم بود. وی در این مسابقات پس از نماینده کشور عربستان رتبه دوم را به دست آورد در این رشته نماینده کشور لبنان نیز سوم شد.(ایشان 25 شهریور 1394 دار فانی را وداع گفت)
همچنین در رشته قرائت نیز «محمدکاظم محمدزاده» از ایران به همراه نمایندگان کشورهای مالزی و زئیر رتبه‌های برتر را کسب کردند. در مراسم اختتامیه این مسابقات حضرت امام خمینی(ره) در دیدار با متسابقان کشورهای اسلامی سخنانی را بیان فرمودند.
دوره پنجم؛ برگزاری در زمستان و طلوع شهریار
پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به جای بهار در زمستان سال 1366 برگزار شد. در این دوره ۴۵ نفر از ۱۷ کشور جهان حضور داشتند که دو داور خارجی به همراه هفت داور ایرانی قضاوت این مسابقات را برعهده گرفتند. در این دوره «شهریار پرهیزکار» در رشته حفظ کل قرآن کریم حضور داشت و رتبه اول این مسابقات را پس از سه دوره که به شرکت‌کنندگان خارجی می‌رسید به دست آورد. در این رشته نمایندگان کشورهای آفریقای جنوبی و پاکستان رتبه‌های دوم و سوم را کسب کردند.
در رشته قرائت نیز «محمدحسین سعیدیان» از ایران رتبه اول را کسب کرد و نمایندگانی از تانزانیا و سوریه رتبه‌های بعدی را به دست آوردند. در این دوره متسابقان پس از پایان برنامه به دیدار امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران رفتند تا این سنت در سال‌های بعد نیز ادامه داشته باشد.

دوره ششم و تعطیلی یک‌ساله مسابقات
ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بر اساس برنامه باید سال 1367 برگزار می‌شد، اما در نهایت این رقابت‌ها از ۱۲ تا ۱۷ فروردین ماه ۱۳۶۸ در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد تا یک بار دیگر زمان برگزاری مسابقات دچار تغییرات شود به فصل بهار بازگردد.
در این دوره ۶۸ نفر از ۲۵ کشور جهان شرکت کردند. این مسابقات از سوی سه داور خارجی و پنج داور ایرانی قضاوت شد و در نهایت نیز در رشته حفظ کل نماینده ایران پس از شرکت‌کننده هندوستانی جایگاه دوم را به دست آورد و نماینده لبنان نیز سوم شد
در رشته قرائت اما همچون ادوار گذشته رتبه نخست به نماینده ایران که «حسن رضائیان» بود، رسید. در این رشته نمایندگان پاکستان و لبنان نیز دوم و سوم شدند.
در پایان این مسابقات متسابقان با بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) دیدار کردند. ایشان در این دیدار طی سخنانی فرمودند؛ «ای حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های اهل تحقیق به پا خیزید و قرآن کریم را از شر جاهلان متنسک و عالمان متهتک که از روی علم و عمد به قرآن و اسلام تاخته و می‌تازند نجات دهید».
دوره هفتم؛ برگزاری دوباره مسابقات در سال 1368
هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم نیز در سال 1368 برگزار شد تا در یک سال شاهد برگزاری دو دوره از یک رقابت باشیم. اسفند ۱۳۶۸ حسینیه ارشاد برای هفتمین بار میزبان ۴۹ شرکت‌کننده از ۲۰ کشور جهان بود. این مسابقات را پنج داور خارجی به همراه پنج داور ایرانی قضاوت کردند.
در این دوره نیز همچون بسیاری از ادوار در رشته حفظ کل قرآن رتبه‌ای به نمایندگان ایران نرسید. در این رشته نمایندگان کشورهای عراق، سریلانکا و یوگسلاوی اول تا سوم شدند و در رشته قرائت نیز «محمدجواد پناهی» از ایران اول شد و شرکت‌کنندگانی از کشورهای آمریکا و عراق رتبه‌های بعدی را به دست آوردند.

نگاهی به 35 دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در چهلمین سال جشن انقلاب
دوره هشتم؛ تکرار تعطیلی مسابقات
هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به جای سال 1369 در بهمن‌ماه ۱۳۷۰ و در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره ۴۹ نفر از ۲۹ کشور جهان شرکت کردند که شش داور خارجی به همراه هشت داور ایرانی قضاوت این مسابقات را عهده‌دار بودند. در این دوره سرانجام پس از چندین دوره که حافظان ایرانی موفق به کسب رتبه برتر نمی‌شدند، رتبه اول به نمایندگان ایران رسید.
در این دوره «محمدکاظم بافتی گرامی» در رشته حفظ کل قرآن کریم رتبه اول را، پس از چندین سال که ایرانی‌ها از آن محروم بودند، به دست آورد. در این رشته «احمد دباغ» نماینده کشور عراق و شرکت‌کننده‌ای از کشور لیبی رتبه‌های بعدی را کسب کردند. در رشته قرائت نیز «سیدحمید هروی» از ایران به همراه شرکت‌کنندگانی از لبنان و اندونزی رتبه‌های برتر با تصاحب کردند.

نهمین دوره؛ بازگشت ثبات به مسابقات
دهه هفتاد را باید دهه ثبات مسابقات بین‌المللی قرآن ایران نامید. در این دهه مسابقات با نظم و بدون تعویق و تعطیلی برگزار شد. نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ۱ تا ۵ بهمن ۱۳۷۱ در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره ۳۲ نفر از ۲۱ کشور جهان حضور داشتند که چهار داور خارجی به همراه پنج داور ایرانی این دوره از مسابقات را قضاوت کردند.
در این دوره باز هم حافظان ایرانی چندان قوی ظاهر نشدند. در این بخش احمد دباغ از کشور عراق اول شد نماینده کشور سوریه رتبه دوم را به دست آورد و «رضا عابدین‌زاده» از ایران نیز موفق به کسب رتبه‌ای بهتر از سوم نشد. در رشته قرائت تحقیق نیز «مهدی قره‌شیخلو» از ایران که بعدها در امور اجرایی فعالیت‌های قرآنی کشور به مدیریت رسید رتبه اول را به دست آورد. نمایندگان پاکستان و سوریه نیز دوم و سوم شدند.
مراسم اختتامیه این دوره از مسابقات در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله ‌العظمی خامنه‌ای برگزار شد و این دیدارها تا به امروز ادامه داشته است.
دوره دهم؛ رشد کمی کشورهای شرکت‌کننده
دهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم برای اولین بار در تاریخ مسابقات در دی‌ماه برگزار شد. این مسابقات که به لحاظ زمانی در زمره یکی از کوتاهترین مسابقات قرار دارد به مدت سه روز و طی روزهای ۲۰ تا ۲۲ دی ماه ۱۳۷۲ در حسینیه ارشاد تهران در جریان بود.
در این دوره ۵۵ نفر از ۳۷ کشور جهان شرکت داشتند که دو داور خارجی به همراه شش داور ایرانی رقابت‌ها را قضاوت کردند. حضور نمایندگانی از 37 کشور تا آن روز رکوردی جالب برای مسابقات به شما می‌رفت.
در این دوره باز هم نامی از شرکت‌کنندگن ایرانی در بین برگزیدگان رشته حفظ کل قرآن کریم به چشم نخورد، اما در رشته همچنان شاهد یکه‌تازی قاریان بودیم.
در رشته حفظ کل نمایندگانی از کشورهای قطر، مراکش و مالزی حائز رتبه‌های برتر شدند و در رشته قرائت نیز پس از «محمد عباسی» از ایران نمایندگانی از کشورهای فیلیپین و عراق قرار گرفتند.

نگاهی به 35 دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در چهلمین سال جشن انقلاب
دوره یازدهم؛ اضافه شدن رشته تفسیر
اضافه شدن رشته تفسیر را باید یکی از اتفاقات دوره یازدهم مسابقات بین‌المللی قرآن ایران بر شمرد. این مسابقات برای اولین بار در سه رشته قرائت تحقیق، حفظ کل و تفسیر قرآن کریم طی روزهای ۱۰ تا ۱۴ دی ۱۳۷۳ در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره ۴۶ نفر از ۳۱ کشور جهان حضور داشتند که ۷ داور خارجی به همراه ۱۲ داور ایرانی قضاوت این مسابقات را انجام می‌دادند.
در رشته حفظ کل کاظم بافتی گرامی رتبه دوم را به دست آورد و نمایندگان بنگلادش و مراکش نیز اول و سوم شدند. در رشته قرائت نیز «محمدرضا پورزرگری» از ایران حائز رتبه اول شد و قاریانی از کشورهای مراکش و تایلند دوم و سوم شدند.
در رشته تفسیر نیز شرکت کنندگان کشورها یمن، پرتغال و سوریه اول تا سوم شدند.
دوره دوازدهم؛ کسی حائز رتبه اول قرائت نشد
اگر بخواهیم مهم‌ترین اتفاق دوره دوازدهم را نام ببریم باید از تصمیم هیئت داوران مبنی بر معرفی نکردن رتبه اول مسابقات در رشته قرائت نام ببریم. در این دوره هیئت داوران هیچ کدام از شرکت کنندگان رشته قرائت تحقیق را حائز کسب رتبه نخست ندانست و رتبه دوم و سوم نیز به نمایندگانی از کشورهای سوریه و فیلیپین رسید. این یکی از معدود دوره‌هایی بود که در رشته قرائت هیچ نماینده‌ای از ایران موفق به کسب رتبه نشد.
در رشته حفظ کل قرآن کریم نیز «محمد حاج‌ابوالقاسم» که بعدها به عضویت مجلس خبرگان رهبری در آمد حائز رتبه اول شد و نمایندگان مراکش و عراق هم دوم و سوم شدند.
این مسابقات ۲۸ آذر تا ۴ دی ۱۳۷۴ در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره ۴۶ نفر از ۳۵ کشور جهان شرکت کردند که پنج داور خارجی به همراه ۱۲ داور ایرانی قضاوت این مسابقات را عهده‌دار بودند.

نگاهی به 35 دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در چهلمین سال جشن انقلاب
دوره سیزدهم؛ رقابت ۷۵ قاری و حافظ
سیزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ۱۸ تا ۲۴ آذر ۱۳۷۵ در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره ۷۵ نفر از ۳۱ کشور جهان حضور داشتند که شش داور خارجی به همراه هشت داور ایرانی قضاوت این مسابقات را بر عهده داشتند.
سوریه، پاکستان، تانزانیا، فیلیپین، بلغارستان، پرتغال، ترکیه، آفریقای جنوبی، چین، بوسنی و هرزگوین و لبنان از جمله کشورهای شرکت‌کننده در این دوره از مسابقات بودند.
در این دوره «امیر آقایی» از ایران به همراه نمایندگان کشورهای سوریه و لیبی در رشته حفظ حائز رتبه‌های برتر شدند. در رشته قرائت تحقیق نیز «محمود لطفی‌نیا» از ایران و نمایندگانی از افغانستان و فیلیپین دوم و سوم شدند.
دیدار متسابقان با مقام معظم رهبری بعد از پایان مسابقات که به یک سنت تبدیل شده بود از مهم‌ترین برنامه‌های مسابقات بود.
دوره چهاردهم؛ رشد کمی و کیفی؛ ظهور عبدالباسط ایرانی
در چهاردهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم که طی روزهای ۶ تا ۱۲ آذر ۱۳۷۶ برگزار شد، شاهد رشد کمی و کیفی مسابقات بودیم. همچنین در این دوره کریم منصوری که بعدها به قاری شناخته شده‌ای در دنیای اسلام تبدیل شد نیز در مسابقات حضور داشت. در این دوره تعداد شرکت‌کنندگان به 86 شرکت‌کننده از 41 کشور جهان رسید که تا آن روز دستاورد مطلوبی برای مسابقات محسوب می‌شد.
این مسابقات به وسیله هشت داور خارجی و ۱۱ داور ایرانی قضاوت شد و در نهایت نیز در رشته حفظ کل قرآن کریم نمایندگان کشورهای بنگلادش، امارات متحده عربی و آمریکا اول تا سوم شدند. در رشته قرائت تحقیق نیز «کریم منصوری» از ایران اول شد و قاریان فیلیپین و افغانستان هم دوم و سوم شدند.
دوره پانزدهم؛ خداحافظی با حسینیه ارشاد
پانزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ۲۵ تا ۳۰ آبان ۱۳۷۷ در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در حالی برگزار شد که ۴۵ نفر از ۲۲ کشور جهان به علاوه شش داور خارجی به همراه 10 داور ایرانی جهت قضاوت این مسابقات حضور داشتند.
نفرات برتر در رشته حفظ کل:
۱ـ محمدجواد نعمت الهی از ایران
۲ـ مصطفی حنفی محمد القصاص از مصر
۳ـ عبدالرحمان احمد المشاش از کویت
نفرات برگزیده رشته قرائت:
۱ـ مهدی صیاف زاده از ایران
۲ـ شیخ احمد دویدار از آمریکا
۳ـ محمد معروف محمد ناجی از لبنان
دوره شانزدهم
شانزدهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم ۱۴ تا ۲۰ آبان ۱۳۷۸ در محل اجلاس سران کشورهای اسلامی در تهران برگزار شد.
در این دوره از رقابت ها ۵۴ نفر از ۲۵ کشور جهان حضور داشتند که هشت داور خارجی به همراه ۹ داور ایرانی این مسابقات را قضاوت کردند.
برگزیدگان رشته حفظ کل:
۱ـ احمد دباغ از ایران
۲ـ عزت محمد الاروادی از لبنان
۳ـ جلال عمر مفتاح حسن از لیبی
برترین‌های رشته قرائت:
۱ـ دکتر حسین کرمی از ایران
۲ـ محمد حسین بن محمد یونس از مالزی
۳ـ علی حسن صالح از لبنان

نگاهی به 35 دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در چهلمین سال جشن انقلاب
دوره هفدهم
هفدهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم ۳ تا ۸ آبان ۱۳۷۹ در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در تهران برگزار شد. در این دوره ۷۳ نفر از ۳۵ کشور جهان حضور داشتند که هشت داور خارجی به همراه ۹ داور ایرانی قضاوت این مسابقات را انجام دادند.
نفرات برتر در رشته حفظ کل:
۱ـ مهدی عباسی از ایران
۲ـ عبدالحق مصلح المصباحی از یمن
۳ـ یوسف عبدالمجید از بنگلادش
نفرات برتر در رشته قرائت:
۱ـ عبدالباسط امام تومارا از فیلیپین
۲ـ رحیم خاکی از ایران
۳ـ محمد صادق رحیمی از افغانستان
در مراسم اختتامیه رهبر معظم انقلاب اسلامی سخنانی بیان فرمودند که گزیده ای از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی تقدیم می‌شود:
«مشکل بزرگ مسلمانان دوری از قرآن است، علاج هم برگشت به قرآن است، قرآن فقط برای تلاوت کردن در کنج و زوایا نیست، قرآن برای عمل است».
دوره هجدهم؛ بازگشت رشته تفسیر
هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ۲۲ تا ۲۷ مهر ۱۳۸۰ در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در تهران برگزار شد. در این دوره از مسابقات ۶۷ نفر از ۲۹ کشور جهان شرکت کردند که ۱۰ داور خارجی به همراه ۱۱ داور ایرانی قضاوت این مسابقات را برعهده داشتند.
برگزیدگان رشته حفظ کل:
۱ـ عبدالوهاب حسن الفقیه از یمن
۲ـ وحید غفران نیا از ایران
۳ـ ابکرواد مدوعلی از چاد
برترین‌های رشته قرائت:
۱ـ حسن ربیعیان از ایران
۲ـ فخرالدین سارومفیات از اندونزی
۳ـ علی رمضانی از افغانستان
برگزیدگان رشته تفسیر:
۱ـ علی مبارک سالم العازمی از کویت
۲ـ عبدالوهاب حسن محمد الفقیه از یمن
۳ـ رضوان الهادی الفخفاخ از تونس
دوره نوزدهم
نوزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از ۱۲ تا ۱۶ مهر ۱۳۸۱ در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در تهران برگزار شد. در این دوره ۷۶ نفر از ۳۹ کشور جهان شرکت داشتند که هشت داور خارجی به همراه ۱۲ داور ایرانی قضاوت این مسابقات را انجام می‌دادند.
نفرات برتر در رشته حفظ کل:
۱ـ مهندس رضا دیانت از ایران
۲ـ طارق عبدا... از لیبی
۳ـ محمد بن احمد المغربی از عربستان سعودی
نفرات برتر در رشته قرائت:
۱ـ قاسم رضیعی از ایران
۲ـ سرور اخوان اشید از اندونزی
۳ـ محمود اخضر از لبنان


دوره بیستم؛ حضور 100 قاری و حافظ
بیستمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ۱ تا ۶ مهرماه ۱۳۸۲ در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در تهران برگزار شد. در این دوره ۱۰۱ نفر از ۴۱ کشور جهان شرکت داشتند که هشت داور خارجی به همراه هشت داور ایرانی قضاوت این مسابقات را برعهده داشتند و چهار نفر از استادان هم به عنوان هیئت نظارت حضور یافتند.
نفرات برتر در رشته حفظ کل:
۱ـ محمدصادق زارعان از ایران
۲ـ یاسر بن حمد العاصم از عربستان سعودی
۳ـ محمد جمال محمد الانصاری العمری از مصر
نفرات برتر در رشته قرائت:
۱ـ حمیدرضا الاجگردی از ایران
۲ـ فذلان زین الدین از اندونزی
۳ـ ابوالزید احمد محمد غنیم از مصر
نفرات برتر در رشته تفسیر:
۱ـ محتشم مؤمنی از ایران
۲ـ ادریس صابی از مغرب
۳ـ یعقوب حسین از لبنان
دوره بیست و یکم؛ رقابت ۴۴ کشور جهان
بیست و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ۲۲ تا ۲۷ شهریور سال ۱۳۸۳ در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.
در این دوره از مسابقات ۸۲ نفر از ۴۴ کشور جهان در مسابقه شرکت کردند که هشت داور خارجی به همراه هفت داور ایرانی قضاوت این مسابقات را برعهده داشتند.
نفرات برتر در رشته حفظ کل:
۱ـ احمد دباغ از ایران
۲ـ محمد شعبان عبدالحمید اقندی از مصر
۳ـ محمد امیر توحیدی از افغانستان
نفرات برتر در رشته قرائت:
۱ـ مهدی عادلی از ایران
۲ـ عبداللطیف داود از فیلیپین
۳ـ امیر الدین بن محمد از اندونزی
نفرات برتر در رشته تفسیر:
۱ـ مونا صالحی از ایران
۲ـ احمد علی صالح از یمن
۳ـ سفیان سنیان از الجزایر
گزیده ای از سخنان مقام معظم رهبری در مراسم اختتامیه: «قرآن باید محور باشد. اگر ما امت بزرگ اسلامی مفاهیم و تعالیم آن را محور خودمان قرار دهیم وضع دنیا عضو خواهد شد. ما باید محدودیت خود را حفظ کنیم و این تنها از راه قرآن ممکن است».
دوره بیست و دوم
بیست و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم ۱۴ تا ۲۰ مهر ۱۳۸۴ در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در تهران برگزار شد. در این دوره از رقابت ها ۶۷ نفر از ۴۳ کشور جهان در مسابقه شرکت کردند که ۹ داور خارجی به همراه هشت داور ایرانی قضاوت این مسابقات را انجام دادند.
نفرات برتر در رشته حفظ کل:
۱ـ مهدی حسنی از ایران
۲ـ عبدالمجید عبدا... عمر الغویل از لیبی
۳ـ فیصل احمد از بنگلادش
نفرات برتر در رشته قرائت:
۱ـ حمید شاکر نژاد از ایران
۲ـ میثم تمار از عراق
۳ـ مصطفی فتحی اسماعیل از مصر
نفرات برتر در رشته تفسیر:
۱ـ عبدالحمید مشلاح از مغرب
۲ـ زهرا جرفی یگانه از ایران
۳ـ محمد رضا مطر الشریفی از عراق
گزیده‌ای از بیانات مقام معظم رهبری در مراسم اختتامیه:
«من بارها گفته‌ام باز هم می‌گویم: ما تلاوت برجسته قرآن را در این کشور دنبال می‌کنیم برای اینکه انس با قرآن و تلاوت قرآن در بین مردم عمومیت پیدا کند».

نگاهی به 35 دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در چهلمین سال جشن انقلاب
دوره بیست و سوم
بیست و سومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم ۳۱ شهریور تا ۵ مهر ماه ۱۳۸۵ در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در تهران برگزار شد. در این دوره ۵۳ نفر از ۴۰ کشور جهان شرکت داشتند که ۱۰ داور خارجی به همراه ۹ داور ایرانی قضاوت این مسابقات را عهده دار بودند.
نفرات برتر در رشته حفظ کل:
۱ـ معتز آقایی از ایران
۲ـ جمعه علی محمد از لیبی
۳ـ محمد اسماعیل از بنگلادش
نفرات برتر در رشته قرائت:
۱ـ محمدجواد کاشفی از ایران
۲ـ عبدالرحمان از اندونزی
۳ـ حسین حیدرزاده از سوئد
گزیده‌ای از بیانات مقام معظم رهبری در مراسم اختتامیه: «اول باید خوب بخوانید، تلاوت را خوب، زیبا، جامع و صحیح بخوانید ؛ دوم معانی و مفاهیم قرآن را بفهمید و سوم قرآن را حفظ کنید»
دوره بیست و چهارم
بیست‌وچهارمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم ۱۹ تا ۲۴ مرداد ۱۳۸۶ در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد. در این دوره ۸۰ نفر از ۵۳ کشور جهان در مسابقه شرکت کردند که هشت داور خارجی به همراه هشت داور ایرانی این مسابقات را قضاوت کردند.
نفرات برتر در رشته حفظ کل:
۱ـ مصطفی جمعه مطاوع از لیبی
۲ـ عبدالغفور جوهرچی از ایران
۳ـ محمد عبدالعظیم محمد منصور از مصر
نفرات برتر در رشته قرائت:
۱ـ حسین فردی از ایران
۲ـ اسامه عبدالله از عراق
۳ـ محمد احمد جمال الدین از لبنان
گزیده‌ای از بیانات مقام معظم رهبری در مراسم اختتامیه:
«امروز بشریت در نهایت نیاز و احتیاج است به پیام بعثت و به پیروی از تعالیم انبیای عظام الهی که همه آنها به نحو کامل در تعالیم اسلام و قرآن جمع شده است».
دوره بیست و پنجم، عبور از ربع قرن تجربه؛ تغییر محل برگزاری
بیست و پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم ۸ تا ۱۵ مرداد ماه ۱۳۸۷ در سالن همایش‌های صدا و سیما در مشهد مقدس برگزار شد. در این دوره ۱۰۶ نفر از قراء و حفاظ ۶۰ کشور جهان در مسابقات حضور داشتند. در بخش مقالات نیز ۱۸۷ مقاله از ۱۱ کشور واصل شد و پنج داور خارجی به همراه پنج داور ایرانی قضاوت این مسابقات را انجام دادند.
نفرات برتر در رشته حفظ کل:
۱ـ عیسی خورشیدی از ایران
۲ـ احمد عدنان عبدالرزاق از عراق
۳ـ محمد محمود موسی یونس از لیبی
نفرات برتر در رشته قرائت:
۱ـ صالح اطهری فرد از ایران
۲ـ علی حسن صالح از لبنان
۳ـ ایّاد عباس رشید از عراق
نفرات برتر در رشته مقاله‌نویسی:
۱ـ کمال صحرایی اردکانی از ایران
۲ـ احسان کوثری نیا و زهرا اخوان از ایران
۳ـ بهرام اخوان کاظمی از ایران
گزیده ای از سخنان دکتر محمود احمدی نژاد ریاست جمهوری اسلامی ایران در مراسم اختتامیه:
«کتاب خدا و عترت پیامبر هر دو یک حقیقت هستند و هیچ گاه از هم جدا نمی‌شوند و عترت پیامبر عینیّت و تجسم قرآن است و ورود به قرآن بدون امام ممکن نیست و راه به جایی نمی‌برد».
دوره بیست و ششم
یکی از مهمترین مواردی که در بیست و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به آن توجه جدی شد توجه به کیفیت برگزاری مسابقات بود. لذا سازمان اوقاف و امور خیریه در تعامل نزدیک با رایزنی‌های جمهوری اسلامی ایران در اقصی نقاط جهان و همچنین پیگیری نتایج دیگر مسابقات بین المللی قرآن کریم این دوره از مسابقات را با حضور ۸۴ نفر از متسابقان ۵۵ کشور جهان برگزار کرد. همچنین رویکرد ویژه این دوره از مسابقات، اطلاع‌رسانی حرفه‌ای و مطلوب از برنامه‌های مسابقات بود که تولید صدها خبر و پوشش گسترده مسابقات در سطح مطبوعات و صداوسیما یکی از نتایج این رویکرد مطلوب است.
افتتاحیه این دوره از مسابقات، که در آن ۴۷ قاری و ۳۷ حافظ کل حضور داشتند، روز یکشنبه 28 تیرماه 1388 در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی با حضور آیت‌الله شاهرودی رئیس قوه قضائیه، آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری و برخی دیگر از مسئولان برگزار شد.
این دوره از مسابقات در تاریخ دوم مرداد 88 با برتری جمهوری اسلامی ایران به اتمام رسید. اسامی برگزیدگان دوره بیست و ششم به این شرح است.
رشته حفظ کل:
۱ـ شجاع زویدات از ایران
۲ـ عبدالله احمد انیس از سوریه
۳ـ محمود الکفری از لبنان
۴ـ عبدالحمید نصر محمد از لیبی
۵ـ شیخ تیجان دونگو از سنگان
رشته قرائت:
۱ـ سیدمحمدجواد حسینی از ایران
۲ـ مومن عین المبارک از اندونزی
۳ـ علی عبدالسلام قایه از عراق
۴ـ ناجی فارس از ساحل عاج
۵ـ محمد اوکا از فیلیپین
بخش مقاله‌نویسی:
۱ـ محمدرضا بندرچی از ایران
۲ـ فتحیه فتاحی‌زاده و خانم مریم بنان از ایران
۳ـ محمد اسماعیل زاده از ایران
۴ـ نبیل یعقوبی از عراق
۵ـ فتیح کارا از ترکیه
دوره بیست و هفتم؛ توجه به برنامه‌های جنبی؛ تجلیل از بانوان قرآنی
بیست‌ و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران طی روزهای ۱۸ تا ۲۳ تیرماه سال ۱۳۸۹ به همت سازمان اوقاف و امور خیریه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی تهران برگزار شد.
در این دوره از مسابقات ۶۰ کشور با معرفی ۴۳ حافظ و ۵۰ نفر قاری حضور پیدا کردند، متسابقان کشورهایی مثل نیجریه، سوئد، لبنان، هلند، قطر، لیبی، الجزایر، کویت، عمان، امارات متحده، عراق، استرالیا، انگلستان، مالزی و تونس و... طی سه روز در مرحله مقدماتی در دو رشته حفظ و قرائت با هم به رقابت پرداختند.
در بیست و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم اوقاف و امور خیریه، شش‌ نفر از داوران داخلی و هشت نفر از داوران خارجی با نظارت سه داور ایرانی و خارجی به قضاوت پرداختند.
برگزاری همایش تجلیل از بانوان فعال عرصه قرآنی، معرفی نویسندگان برتر مقالات قرآنی، تجلیل از برگزیدگان سومین جشنواره قصه‌های قرآنی در روز ۲۲ تیر و برگزاری نمایشگاه محصولات فرهنگی و هنری از برنامه‌های جانبی این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بود.
برگزاری بیش از ۱۷ محفل انس با قرآن کریم در سطح بقاع متبرکه و مراکز و سازمان‌ها با حضور استادان احمد نعنیع و شاذلی از کشور مصر و قاریان و حافظان ایرانی و گروه‌های هم‌خوانی از دیگر برنامه‌‌های جنبی مسابقات بین‌المللی پارسال بود.
در رشته قرائت، «مسعود نیکدستی از ایران، عبدالله داوود محمد از تانزانیا، فتح‌الله وحیودین از اندونزی، عبدالله حسن از کویت، انور بن هاسین از مالزی ترتیب رتبه های اول تا رتبه پنجم» را کسب کردند.
در رشته حفظ کل قرآن کریم نیز «علی رجبی از ایران، مهدی محمد خلیل از عراق، بدر عبدل الحفیظ الحد از لیبی، مد جادی عیسی از الجزایر و محمدثالث عبدالسلام از نیجریه» با کسب بیشترین امتیازات به ترتیب به عنوان نفرات برتر انتخاب شدند.

نگاهی به 35 دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در چهلمین سال جشن انقلاب
دوره بیست‌وهشتم
بیست و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قران کریم از ۸ تا ۱۳ تیرماه سال ۱۳۹۰ در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی با حضور رئیس‌جمهور وقت ایران، حجت‌الاسلام والمسمین علی محمدی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و قرائت پیام آیات عظام سبحانی، نوری همدانی و مکارم شیرازی آغاز شد.
این دوره از مسابقات با استقبال و حضور قاریان و حافظان ۶۰ کشور جهان در ۳ رشته قرائت، حفظ و مقاله‌‌نویسی برگزار شد. این دوره از مسابقات دو برنامه جنبی همایش پژوهش‌های قرآنی و همایش تجلیل از بانوان قرآنی داشت. در این دوره افراد زیر حائز رتبه‌های برتر شدند.
۱ ـ مرتضی محمدنژاد از ایران
۲ ـ مقداد مظفر جاسم از عراق
۳ ـ فرهاد یونس‌حسن از کردستان عراق
۴ـ قاسم سوکونا از مالی
۵ ـ ابراهیم رمضان شبان از تانزانیا
نفرات‌برتر رشته قرائت:
۱ ـ عباس هاشمی از ایران
۲ ـ داروبن حسبیوان بن سوحیبدین از اندونزی
۳ ـ احمدبن یوسف از بنگلادش
۴ ـ محمد الاطاروتی از مصر
۵ ـ سید ثمرالدین محمد‌اف از تاجیکستان
در رشته مقاله‌نویسی:
۱- مهدی اکبرنژاد، سارا ساکی، نانسی ساکی، نویسندگان مقاله معناشناسی فتنه در قرآن کریم از ایران
۲- محمد کریمی، وحید خاصیان نویسندگان مقاله وجوه معنایی واژه سعی در قرآن کریم از ایران
۳- محمد تقی دیاری بیدگلی، علیرضا کوهی نویسندگان مقاله مراتب و مراحل انس با قرآن در آیات و روایات با تأکید براندیشه امام خمینی(ره) از ایران
۴- محمدرضامطرالشریفی نویسنده مقاله تمیز معنایی الفتنه و معرفه فلسفتها و اسبابها و سبل (دفعها من مناظر القرآن الکریم) از عراق
و احمد عبدالرحیم السایح نویسنده مقاله مفهوم النهضت و تخلف المسلمین من منظور القران الکریم از مصر به عنوان برگزیدگان رشته‌های مختلف معرفی شدند و جوایز خود را از رئیس قوه قضائیه و نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف دریافت کردند.
از جمله ویژگی‌های این دوره از مسابقات باید به پوشش خبری آن اشاره کرد. در این دوره بیش از ۳۰۰ خبرنگار، عکاس و تصویربردار از صدا و سیما، خبرگزاری‌ها و مطبوعات حضور یافتند و به پوشش گسترده خبری بزرگ‌ترین رویداد قرآنی جهان اسلام پرداختند. همچنین این مسابقات به صورت زنده از شبکه قرآن سیما و همچنین بخش‌هایی از آن به صورت زنده از شبکه سوم سیما پخش شد.
دوره بیست و نهم؛ میزبانی برج میلاد از مسابقات
بیست و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم از ۲۸ خرداد تا ۲ تیرماه سال ۱۳۹۱ برای نخستین بار در سالن همایش‌های برج میلاد تهران و با حضور شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی، لشگری و کشوری، سفرای کشورهای مختلف دنیا و جمعیت کثیری از آحاد مختلف مردم برگزار شد.
پس از رقابت قرآنی نمایندگانی از ۶۸ کشور جهان در این دوره از مسابقات که با قضاوت هیئت داورانی متشکل از اساتید و پیشکسوتان قرآنی داخلی و خارجی همراه بود در نهایت قاسم مقدمی از ایران در رشته قرائت قرآن و حسین معتمدی از کشورمان در رشته حفظ کل به مقام نخست دست یافتند. همچنین در رشته قرائت آقایان عزت السید راشد از کشور مصر و محمود سلمان علی از کشور بحرین رتبه‌های دوم و سوم را کسب کردند.
معتمدی در رشته حفظ کل قرآن کریم و نیز آقایان عین العارفین از بنگلادش و عبدالله عمر حامد از کشور لیبی مقام های دوم و سوم را به دست آوردند.
دوره سی‌ام
سی امین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم از دهم تا هفدهم خرداد ماه سال ۱۳۹۲ در محل سالن اجلاس سران در تهران برگزار شد.
در این دوره از مسابقات ۱۱۱ قاری و حافظ از ۷۰ کشور جهان در سه مرحله مقدماتی، میانی و نهایی و در طول یک هفته به رقابت با یکدیگر پرداختند.
در کنار این دوره از مسابقات چهارمین همایش تجلیل از بانوان قرآنی هم برگزار شد. در همایش تجلیل از بانوان قرآنی از ۱۴ بانوی فعال قرآنی از میان ۳۰۰ چهره قرآنی تجلیل شد.
در این دوره همچنین هفتمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی برگزار شد. تجلیل از پژوهشگران برتر بخشی دیگر از برنامه‌های این مسابقات بود.
در این دوره از مسابقات وحید وکیلی و هاشم سلطانی‌نژاد به عنوان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در رشته‌های قرائت و حفظ قرآن کریم در این رویداد مهم قرآنی حضور داشتند که هر دو نفر موفق به کسب مقام نخست این دوره از مسابقات شدند.
براساس رأی هیئت داوران سی‌امین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، در بخش قرائت، وحید وکیلی از ایران به مقام نخست این رشته نایل شد.
همچنین «عبدالرحمن الکردی» از سوریه، «سعید برات‌ زاده» از آلمان، «محمدعلی خسروی» از افغانستان و «حسام کریم» از عراق به ترتیب مقام‌های دوم تا پنجم این دوره از مسابقات را کسب کردند. همچنین در رشته حفظ نیز هاشم سلطانی‌نژاد از ایران رتبه نخست این رشته را به خود اختصاص داد.
در این بخش نیز «سعیدو آدم اسحاق واکاوا» از نیجریه، «حسین عدنان عبدالرزاق» از عراق، «محمد ارشاد بن عبدالله» از مالزی و «سیدصادق احسانی» از افغانستان به ترتیب مقام‌های دوم تا پنجم این دوره از مسابقات را به دست آوردند.
دوره سی و یکم
تعداد کشورهایی که برای حضور در سی‌و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم اعلام آمادگی کردند ۷۵ کشور بود که از این تعداد ۷۱ کشور موفق به دریافت تأییدیه فنی سی‌و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم شدند.
این مسابقات روز دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۳تا ۱۲ خرداد ماه با حضور مسئولان کشوری، لشکری، علما، فرهیختگان و نخبگان قرآنی و نمایندگان بیش از ۷۱ کشور جهان در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.
در نهایت نیز در رشته قرائت تحقیق «جعفر فردی» از ایران اول شد و نمایندگان فیلیپین، مصر، تاجیکستان و تانزانیا دوم تا پنجم شدند. در رشته حفظ کل قرآن کریم نیز «بهزاد هژبری» از ایران اول شد و نمایندگانی از کشورهای مصر، افغانستان، اندونزی و نیجر دوم تا پنجم شدند.
دوره سی و دوم؛ آخرین رقابت قرآنی «حسن دانش»
سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران روز ۲۵ اردیبهشت‌ماه 1394 همزمان با شب مبعث پیامبر اکرم(ص) در سالن اجلاس سران و با حضور رئیس‌جمهور آغاز شد. یکی از اتفاقات ویژه این دوره تغییرات ظاهری و به‌روز شدن دکور مسابقات بود که باعث شد تا در آن دوره و دوره‌های بعدتر جلوه‌ای خاص به سالن محل برگزاری مسابقات داده شود.
حضور حسن دانش اگرچه در آن حضوری عادی‌ می‌توانست تلقی شود، اما شهادت او در فاجعه منا باعث شد تا سی ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن و آخرین حضور حسن دانش در مسابقات قرآن به حضوری خاطره‌انگیز تبدیل شود.
در این دوره «حسن دانش» و حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدمهدی رجبی» نماینده‌های کشورمان در رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن کریم بودند. افتتاحیه این مسابقات با حضور مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه و فعالان قرآنی کشورمان برگزار شد.
سرانجام پس از یک هفته رقابت قاریان و حافظان قرآن کریم اختتامیه مسابقات روز اول خردادماه با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
این مسابقات با حضور نمایندگان ۸۱ کشور جهان در رشته قرائت و حفظ برگزار شد که در مجموع ۱۲۹ نفر به این مسابقات آمدند و تعداد حافظان شرکت کننده در این مسابقات ۶۲ نفر و تعداد قاریان شرکت‌کننده نیز ۶۷ نفر بود. داوری این دوره از مسابقات با حضور ۲۲ داور ایرانی و خارجی انجام شد که ۱۰ نفر از داوران، خارجی و ۱۰ نفر از قاریان نیز ایرانی بودند.
در پایان این مسابقات نمایندگان ایران در هر دو رشته رتبه نخست را به دست آوردند. همچنین در رشته حفظ کل قرآن کریم نمایندگان لیبی، نیجر، اوگاندا و سومالی رتبه‌های دوم تا پنج را کسب کردند. در رشته قرائت قرآن کریم نیز نمایندگان کشورهای مصر، پاکستان، اندونزی و عراق نیز دوم تا پنجم شدند.

نگاهی به 35 دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در چهلمین سال جشن انقلاب
دوره سی و سوم و تغییرات بنیادی
یکی از مهم‌ترین اتفاقات سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم تغییر مکان برگزاری آن بود. این دوره از مسابقات به مصلای بزرگ امام خمینی(ره) رفت تا چهارمین مکانی که میزبانی این مسابقات را برعهده داشته است، به نام این مکان فرهنگی تهران رقم بخورد.
تغییر دیگر این دوره از مسابقات اضافه شدن بخش روشندلان به مسابقات بود. در این دوره از مسابقات برای اولین بار مسابقات بین‌المللی قرآن در بخش روشندلان و دررشته حفظ کل قرآن کریم به صورت مجزا و در کنار مسابقات بین‌المللی قرآن ایران برگزار شد.
این مسابقات از ۲۲ اردیبهشت‌ماه با حضور علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و ۱۳۰ قاری و حافظ قرآن از حدود ۷۰ کشور جهان در مصلای امام خمینی(ره) آغاز شد و روز 28 اردیبهشت‌ماه نیز مراسم اختتامیه آن برگزار شد. شرکت کنندگان در مسابقات روز 29 اردیبهشت‌ماه نیز با مقام معظم رهبری دیدار کردند.
نمایندگان ایران در این دوره از مسابقات «حامد ولیزاده» در رشته قرائت تحقیق، «مجتبی فردفانی» در رشته حفظ کل قرآن کریم، «عبدالغفور جوهرچی» در رشته حفظ کل قرآن بخش روشندلان بود که هر سه آنها موفق به کسب رتبه برتر مسابقات شدند.
دوره سی و چهارم و بازگشت دوباره بانوان به عرصه بین‌المللی
سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران از روز ۳۰ فروردین‌ماه تا ۶ اردیبهشت‌ماه با حضور 276 شرکت‌کننده از ۸۳ کشور جهان در جریان بود. برای اولین بار در تاریخ این رقابت‌ها شاهد برگزاری پنج رقابت در بین پنج گروه بودیم. در این دوره علاوه بر برگزاری سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، شاهد برگزاری دومین دوره مسابقات قرآن روشندلان، اولین دوره بانوان، اولین دوره طلاب علوم دینی و نیز دانش‌آموزان بودیم.
راه‌اندازی کمپین یک کتاب یک امت، به کارگیری تبلیغات شهری در حد مطلوب، تجمیع مسابقات شکل‌گیری رقابت قرآنی بین پنج گروه، شکل‌گیری نماد مسابقات، حضور 276 شرکت کننده از 80 کشور و حضور 40 داور ایرانی و خارجی از مهم‌ترین شاخصه‌های سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران بود.
در نهایت و پس از برگزاری اختتامیه این مسابقات سعید پرویزی در رشته قرائت تحقیق و موسی معتمدی در رشته حفظ کل قرآن کریم رتبه‌های برتر را کسب کردند. همچنین در بخش بانوان که تنها در رشته حفظ کل قرآن کریم برگزار شد زینب محمدنژاد از ایران رتبه اول را کسب کرد.
در بخش روشندلان که در دو رشته قرائت تحقیق و حفظ کل برگزار شد، محمد بهرامی از ایران در رشته قرائت و نماینده کشور الجزایر در رشته حفظ کل رتبه‌های برتر را کسب کردند.
در بخش دانش‌آموزی نیز نماینده کشور افغانستان و سیدمحمد حسینی‌پور از ایران رتبه‌های اول را به دست آوردند. در بخش دانش‌آموزی دختران نیز آتنا علی نقی و معصومه حمیدی هر دو از ایران رتبه اول را به دست آوردند. در بخش طلاب علوم دینی نیز مهدی تقی‌پور و حسین خانی بیگدلی از ایران اول شدند.
دوره سی و پنجم؛ رکوردزنی تعداد شرکت‌کنندگان
سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران روز 30 فروردین‌ماه با حضور علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری و دیگر مسئولان و پیشکسوتان و قاریان و حافظان قرآن کریم و مردم قرآن‌دوست آغاز شد.
در این مسابقات 370 شرکت‌کننده از ۸۴ کشور جهان رقابت خود را بعد از مراسم افتتاحیه و از روز 31 فروردین‌ماه در بخش‌های طلاب در حوزه علمیه قم در رشته حفظ، قرائت، تفسیر و خطابه قرآنی، دانشجویان مسلمان در شهر مشهد مقدس در رشته‌های حفظ و قرائت، بانوان در رشته حفظ در تهران، روشندلان و نابینایان و آقایان در مصلای امام خمینی(ره) آغاز شد.
اختتامیه این مسابقات نیز روز پنجم اردیبهشت ماه با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد. شاید مهم‌ترین اتفاق این دوره را باید در اول نشدن نماینده ایران در رشته قرائت تحقیق بزرگسالان دانست. در حالی که طی سال‌های اخیر همیشه رتبه‌های اول رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن کریم بخش بزرگسالان به نمایندگان ایران اختصاص می‌یافت، در این دوره اما در رشته قرائت نماینده کشور افغانستان رتبه اول را کسب کرد و سیدمصطفی حسینی که قبل از شروع مسابقات بسیاری او را بخت اول کسب رتبه نخست می‌دانستند رتبه دوم را به دست آورد.
در رشته حفظ کل بزرگسالان نیز مصطفی اصفهانیان رتبه اول را کسب کرد. در بخش بانوان که در رشته حفظ کل قرآن برگزار شد، حکیمه نصیری از ایران اول شد. در بخش طلاب و در رشته قرائت و مفاهیم محمد زاهدی و در رشته حفظ کل، محمود نوروزی رتبه اول را کسب کرد. در بخش روشندلان و در رشته حفظ کل نیز نماینده کشور هند اول شد و در رشته قرائت نماینده کشور مالزی حائر رتبه نخست شد. در این بخش نماینده کشورمان رتبه دوم را به دست آورد.

انتهای پیام

captcha